Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Största regeringsalternativet ska regera, inte största partiet.

 

Det är inte största partiet som kommer att få regera, utan det block med störst stöd. Störst stöd får SD antagligen först när de når 51%.

 

Okok, någon på flashback som missförstod det hela. Största blocket som inte är SD får regera. Men är inte Alliansen > S+MP? Borde inte de få regera?

 

Sjuk cirkus nu iaf. De ändrar sig varje vecka, hittar på helt galna förslag de inser går emot lagen och sedan tystar ner, använder retorik där de klagar på vad deras motståndare gör för att senare göra samma sak, säger att motståndarsidan är värdelösa för att nästa vecka sammarbeta rakt över och sedan står de och klappar sig för bröstet och är stolta över att ha tagit ansvar innan de ens har gjort något. :roll:

 

De har kommit överens om:

"Den statsministerkandidat som samlar stöd från den partikonstellation som är större än alla andra tänkbara regeringskonstellationer ska släppas fram"

 

Alliansen är större än regeringskonstellationen S+MP. Då kanske någon säger, "Men Vänsterpartiet då, då är ju S+MP+V större än Alliansen". Ja, men ska man räkna med V så får man även räkna med SD, och då är ju Alliansen+SD störst vilket även bevisades i och med att Alliansens budget gick igenom och inte rödgröna budgeten.

 

Kommentarerna :heart:

 

 

----

 

 

YZq4muM.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okok, någon på flashback som missförstod det hela. Största blocket som inte är SD får regera. Men är inte Alliansen > S+MP? Borde inte de få regera?

 

Sjuk cirkus nu iaf. De ändrar sig varje vecka, hittar på helt galna förslag de inser går emot lagen och sedan tystar ner, använder retorik där de klagar på vad deras motståndare gör för att senare göra samma sak, säger att motståndarsidan är värdelösa för att nästa vecka sammarbeta rakt över och sedan står de och klappar sig för bröstet och är stolta över att ha tagit ansvar innan de ens har gjort något. :roll:

 

För den politiskt insatte är det komiskt det som händer nu, alliansen kommer tappa enormt många politiskt aktiva som tröttat nu.

 

Det sovande folket som Reinfeldt så fint uttryckte det, det är dom som SL och AKB talar till fortförande. Tyvärr för deras del krymper den skaran av väljare. Reinfeldt avgick ju av en anledning.

 

http://ledarsidorna.se/2014/12/danger-zone/

 

http://www.di.se/artiklar/2014/12/27/ledare-lofven-leker-med-elden/

 

Moderaternas fb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gemensamt för alla tidsåldrars politik är väl dock att "allt är skit, alla är dumma i huvudet, inget fungerar längre" - varje generation har politiskt misär, till skillnad från alla andra generationer alltså.

 

Nya moderaterna var just nya - moderaternas återuppståndelse, åtminstone till namn och varumärke. Nu håller de på att försvinna igen, jag ser inte det konstiga i det.

 

Nya M och S har redan från början varit ungefär samma sak vad gäller faktisk politisk riktning. Taktiskt har det fungerat bra för de politiska makthavarna - det är väl fantastiskt om din opposition agerar ungefär som du. Då kan folk skrika sossesvin och borgarbracka till varandra och du kan arbeta ostört. Plötsligt har den där viktiga linjen de balanserat på suddats ut, så ja, plötsligt är SD oppositionen.

 

Men som sagt, allt är alltid skit. Den där tunna grå linjen mellan nya M och S, för några år sedan var just den anledningen till politisk misär. "Moderaterna har blivit sossar - allt har gått åt helvette!". Nu försvinner Reinfeldt-moderaterna tillsammans med den där tunna linjen av artificiell opposition. Kallar vi båda dessa scenarier för problem, så är det nog vi som har problem.

 

-------

 

Reinfeldt har växt något oerhört i mina ögon under den här tiden. Kanske åldern - man kanske måste vara gammal och vis i den där positionen. Jag tyckte det var en tämligen tafatt, klen och något pinsam statsminister. Plötsligt känner han sig lite färdig, redo att gå vidare, och då kommer den där pondusen man saknat genom åren.

 

Har liknande upplevelser av chefer som är bedrövliga, och sedan plötsligt oerhört duktiga när de bestämt sig för att gå vidare. Känns alltid lite snopet.

 

-------

 

Apropå opposition. Om nya M nu så smidigt manövrerade sig till makten genom att göra som socialdemokraterna men valde att lyfte in lite rationalitet och kall verklighet i de frågor där socialdemokraterna tyckte allt skulle lösas genom att vi kramas och låtsas att allt är bra. Är det då inte öppet mål att agera i princip som nuvarande regering men blanda in lite rationalitet och kall verkligheter i frågor som invandringspolitiken eller miljön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag antar att sexklövern synade SDs bluff. Lite lol hur de motiverar de med samtal om de viktiga frågorna, att SD skulle ställt ultimatum var ju lite överdrivet, SD "krävde" att de skulle få vara med och diskutera för att lämna stöd.

 

Förstår inte riktigt alliansens strategi. Visst de förlorar några procent till SD vid ett extraval, men problemet nu är att de låst sig i att största partiet i sexklövern = S kommer sitta vid makten ett bra tag. Och de lär tappa ännu mer röster till SD vid nästa val. Så de vinner ju i princip inget på detta, varken nu, nästa val, nästnästa val eller därefter? Och enda de sparar var några röster färre i ett extraval på bekostnad av ytterligare färre röster kommande val.

 

SD lämnar in missförtrondeförklaring:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20079640.ab

 

Intressant poäng, vet inte exakt hur Löfven formulerade det hela, men om SD blir största parti 2018, kommer de isåfall få regera?

 

Synade bluff är väl inte rätt formulerat, om nåns bluff var synad var det väl Löfvens utspel om nyval.

 

För övrigt håller jag med, en allians som på bekostnad av att "ta ansvar" nu skjutit sig själva i foten och kommer gå en sakta död till mötes. Enda vändningen nu är att Sverige kommer gå så katastrofalt dåligt att alliansen får över 50% nästa val men det lär väl knappast hända.

 

Ska bli spännande att se, kan alliansen splittras? Skulle vara kul att höra diskussionerna med valstrategerna på c, fp, kd kommande åren.

 

En förlust för demokratin är det oavsett med detta beslut, blir allt tydligare att vi snart har en tvåpartilösning. Tycker en ärligare och intressantare lösning vore att dels tvinga alla att rösta i en budgetomröstning eller att man skippar budgeten och istället röstar fråga för fråga. Blir lite omständigare men en mer direkt demokrati där frågor som har en stor enighet blir verkställda, nu tenderar det ju tyvärr att bli tvärtom. MP med 6-7% kan helt plötsligt diktera villkor för budgeten och få med "mindre" viktiga frågor trots att 93% inte sympatiserar.

 

Också intressant som skrivits hur det räknas, kan passivt stöd alltså hjälpa nån att skapa minoritetsregering kan ju SD se till att Alliansen hamnar i regeringsstyre och om inte passivt stöd räknas är ju s+mp mindre än m+fp+c+kd

 

 

MVH http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.expressen.se/nyheter/alliansledarna-sagar-stefan-lofvens-utspel/

Centerpartiets partiledare Annie Lööf har också varit tuff i sin kritik mot en S-ledd regering tidigare under året.

– Jag äter hellre upp min högra sko än blir ett stödhjul åt Socialdemokraterna, sa hon i en intervju med Expressens Elisabeth Marmorstein i oktober i år.

 

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast njah. Det kanske är lätt att luras av hur retarded status quo är inom politiken idag, och de efterblivna regler vi har vittnat under hela vår uppväxt.

 

Att en politiker lär sig, utvecklas, och med nödvändighet ändrar uppfattning är väldigt, väldigt bra. Och direkt onaturligt, givet ramen.

 

Sen kan jag köpa att man vill garva lite åt humoristiska uttalanden, men med tanke på att det där går viralt och inte är sådär magiskt underhållande tror jag snarare folk glömt huvudet i soffan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt, ledsnade helt på fiat redan vid swc. Men hur hanterar de väntetider för confirmations?

 

Edit: här står hur de har tänkt lösa det:

http://www.bitnpartners.eu/pdf/bitnplay_manifesto.pdf

Sidan 24(25 i pdfen)

 

---

 

Fin bok om AI:

http://goertzel.org/TenYearsToTheSingularity.pdf

Mer på temat:

 

---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill lägga 10-15k på en laptop, vad ger bäst fräs för pengarna?

 

Ska användas till poker, cardrunners-EV (och liknande program) och slösurf/film. Eventuellt spela något mindre krävande spel likt league of legends. Troligen lite python programmering!

 

Går det till och med att komma undan med ett lägre pris än planerad budget givet användningsområdena?

 

(Heltok får inte svara då jag vet svaret redan) :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Bombards Patent Office with 28 New Mapping Inventions

 

Kul - men kan inte specifikt den där innovations-hatande Elon Musk-inversen sluta göra bra saker snart?

 

Blev först orolig över att de utvecklat någon ny fastSLAM eller liknande men jag ju mest gränssnitt och visualiseringar det handlade om :P

 

Vad säger ni? Vad står USD i till sommaren? Kommer vi över 8.x?

 

Som jag sa till min bankman när jag sålde av all min fiat i somras, går inte att lita på Löfven. Och nu har han fått ännu mer makt. USD verkar dock stärkas på egen hand, guldet faller en hel del i värde etc. Så USA gör väl något rätt.

 

http://www.di.se/artiklar/2014/12/29/lofven-laddar-om-med-skattechocken/

Sedan den rödgröna budgeten föll stod det klart att regeringen inte kan göra några höjningar av inkomstskatterna. Men det är fritt fram att höja arbetsgivaravgifterna för unga – och vårbudgeten kommer innehålla ett sådant förslag, bekräftade Stefan Löfven efter helgens decemberöverenskommelse.

 

 

---

 

Intressant konspiratorisk tanke:

Decemberöverenskommelsen är i princip en vidareutveckling av Olof Ruins och Peter Wolodarskis tankar inför förra valet 2010:

 

http://unvis.it/dn.se/debatt/mp-kan-fa-nyckelposition-i-ett-kaotiskt-lage-efter-valet/

 

Hela demoniseringen av SD som pågått under en lång tid har grundat sig i att skapa den grundläggande förutsättningen att alla partier är emot SD.

Före decemberjuntan krystades det fram ett jättelöjligt drev mot SD, där alla LÅTSADES vara jätteupprörda över en rubrik som DN, inte Björn Söder, hade satt.

 

Samtidigt upprepade media om och om igen att partiernas "sandlådefasoner" "öppnar upp" för "extrempartier".

 

Så höll man på i drygt en vecka och marinerade väljarna i att det är dagisfasoner av partier att inte hitta metoder som stänger ute det där hemska partiet som alla nu är så arga på.

 

Och sen så presenteras decemberjuntan med en nonchalant suck om att nu har politikerna äntligen slutat upp med de där dagisfasonerna och kommit på en lösning (avskaffa parlamentarism och fria val).

 

Nu kommer, precis som du säger, nästa fas träda in. Nu ska man återupprätta illusionen av att det inte alls är en junta längre. DN hade idag fyra olika artiklar på startsidan om olika bråk mellan blocken. Att de gemensamt bildat en kartell nämns inte någonstans i vare sig dessa artiklar eller annanstans på startsidan.

:-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Intressant konspiratorisk tanke:

 

 

:-/

 

Jag reagerade också på detta. Nu lär ju partierna vilja vara väldigt mån om att visa att dom minsann inte alls är överens/sitter i samma båt. Jag skulle uppriktigt bli förvånad om dessa "utspel" inte var med i planen.

 

Att dollarn passerar 8.x ser jag inte som någon omöjlighet, men jag skulle nog inte enbart anklaga Steffe för det, det är ju trots allt Ingves som sitter vid rodret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul du uppskattade den. Bör ses i hög upplösning, men för att få en uppfattning om vad det handlar om har BBC varit snälla och lagt upp dem på youtube:

(alla ligger där)

 

yes vi lånade några torrents i 1080p :-)

 

Vi har också serietorka just nu, lust att lista favvo SciFi serier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes vi lånade några torrents i 1080p :-)

 

Vi har också serietorka just nu, lust att lista favvo SciFi serier?

 

Är ju rätt brist på bra scifi-serier senaste åren men några som får för lite kärlek:

The 100

Extant

Defiance

Terminator Sarah Connor Chronicles

Caprica

Lego Star Wars (underbar komedi/parodi på starwars, måste ses av alla starwarsfans) exempel

Äkta Människor

Dessa är hyfsat nya scifi som faktiskt funkar att se på.

 

Mina favvos är de gamla klassikerna

BSG, ST Voyager, Babylon5, osv. Har man inte sett BSG är det alltid en bra start.

 

5jMvbPUl.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här överenskommelsen känns som ett jättemisstag från alliansens sida, som Löfven hållit på såg jag det inte som omöjligt att SD skulle stödja Alliansen efter nyvalet oavsett om de fått igenom några krav.

nu ser jag det som mycket svårt för dem att någonsin kunna reagera igen då de nog kommer tappa ytterligare väljare till SD efter det här... men kanske leder det till slut till att de måste samarbeta med och t.o.m låta SD ingå i deras block i framtiden?

 

Många SD kritiker argumenterar att SD kört utpressning att de kommer fälla varje regering som "inte gör som de säger" och att det därför var tvunget att göra såhär, men så uppfattade inte jag det utan vad de sa var väl mer i stil med att de kommer gå emot alla som samarbetar med MP gällande migration?

Vet inte om jag missförstått nåt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...