Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Skickar ut en sidofråga: är du trygg i att bostadspriserna kommer fortsätta att öka i Stockholm innerstad?

priser i nuvarande fiatvaluta, ja.

 

kommer ju givetvis svänga, vet inte vad rekordet är hittills men typ -66% på något år hade vi väl när det var som bäst/värst. vore fel att säga att det är annorlunda nu, att sådan inte kan hända igen, men då var ju ekonomin ännu mer fucked upp med keynesianism deluxe över typ 30år, nu har vi ju iaf avreglerat lite så intuitivt vill jag tro att prisnedgångar kommer vara mindre dramatiska i fiatvaluta i framtiden. vi hade väl typ 25% ränta, 1% inflation när det var som värst, klart folk gärna gjorde sig av med sina lån då.

 

Personligen tror jag väldigt många bostadsägare i Stockholm är inne för en not so nice (och förvånansvärt otippad) suprise.

eller så är den rätt nice, tänk att ha skulder över öronen och vips blir skulderna värda en limpa bröd.

 

(vet att du inte bor i stockholm, men har väldigt dålig koll på gbg överhuvudtaget)

det är väl ungefär samma sak fast värre.

 

Sen är ju radikalvänstern mycket värre i samtliga åldrar, men minoriteter är rätt ointressanta.

radikal smadikal. vänstern är ju extremt utbredd i samhälle så den är inte lika "radikal", men sådana här finns det ju gott om:

och inte direkt brist på sådana här:

6:30 framåt :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en i övrigt helt fantastisk bekant som plötsligt kan få för sig att skryta om att oprovocerat ha förstört en djurpäls-affär i sin barndom.

 

Oklanderlig i övrigt. Allt förnuft försvinner så fort det handlar om någon skum vänster-aktion.

eller så är den rätt nice, tänk att ha skulder över öronen och vips blir skulderna värda en limpa bröd.

Jo, jag tänker då inte direkt på valutakaoset utan utgående ifrån att saker och ting håller ihop. Till och med om man bortser från extremt höjda räntor, extrem utbyggnad osv.

 

Har kompisar som sitter på lägenheter och är 100% säkra på att värdet bara kommer öka. Detta medan det kanske vanligaste diskussionsämnet i Stockholm är att det blivit ohållbart dyrt med bostad redan. Jag tror förvirringen ligger kring att man ser det som långsamma förändringar; att en eventuell nedgång blir långsam och tillfällig.

 

Men även förutsatt ekonomisk tillväxt och allt det där som förhoppningsvis inte går åt skogen, så krävs det förr eller senare bara ett sista halmstrå för att skapa en trend, och då smäller det. Vid någon bristningsgräns blir det självklart intressant att flytta både företag och människor ifrån Stockholms innerstad, detta tror jag alla kan hålla med om. Det jag tror många missar med ett sådant halmstrå är att det räcker sedan inte med att priserna går ner lite igen för att locka tillbaka intresset och så att säga "stanna vid optimum". För att låna Taleb igen är det en trend i extremistan, i ett kollektivt medvetande. Svänger det lite så svänger det mycket.

 

Och då talar jag ju ändå bara om saker man faktiskt enkelt kan spekulera om, inte en massa oväntat kaos.

 

Själv tror jag att man snuddar vid den där gränsen idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en i övrigt helt fantastisk bekant som plötsligt kan få för sig att skryta om att oprovocerat ha förstört en djurpäls-affär i sin barndom.

 

Oklanderlig i övrigt. Allt förnuft försvinner så fort det handlar om någon skum vänster-aktion.

Gissningsvis så är det en person som inte ser det rimliga i att flå upp djur och använda dessa till kläder när det inte behövs. H*n gjorde något istället för att bara snacka, som 99 % av människorna gör när det gäller sånt här.

 

Jag antar vidare att du säger oklanderligt för någon gått miste om inkomster och, eller förlorad arbetstid och att du på något sätt tycker synd om denna stackare eller möjligen är det bara "dina" skattepengar som du tycker synd om?

 

F.ö rätt weird att man automatiskt är röd bara för att man står upp för något man gjorde i ungdomen eller har det med människa/djurs rättigheter att göra?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Speciesism

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis så är det en person som inte ser det rimliga i att flå upp djur och använda de till kläder när det inte behövs. H*n gjorde något istället för att bara snacka, som 99 % av människorna gör när det gäller sånt här.

 

Jag antar vidare att du säger oklanderligt för någon gått miste om inkomster och, eller förlorad arbetstid och att du på något sätt tycker synd om denna stackare eller möjligen är det bara "dina" skattepengar som du tycker synd om.

 

F.ö rätt weird att man automatiskt är röd bara för att man står upp för något man gjorde i ungdomen eller har det med människa/djurs rättigheter att göra?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Speciesism

Nej, det har att göra med att personen är radikalvänster och förnuftig utanför den bubblan. I allt annat både sympatisk och intelligent - så fort det handlar om vänstern försvinner båda delarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har att göra med att personen är radikalvänster och förnuftig utanför den bubblan. I allt annat både sympatisk och intelligent - så fort det handlar om vänstern försvinner båda delarna.

Du kan ju fråga vad personen vet om nazitysklands djurskyddslagar för att röra om i grytan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_welfare_in_Nazi_Germany

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MUF slår någon form av rekord i att samla efterblivna människor omedvetna om sitt tillstånd.

 

Sen är ju radikalvänstern mycket värre i samtliga åldrar, men minoriteter är rätt ointressanta.

 

S är största parti och klassas som vänster och därmed har SSU givetvis störst antal retards. Mångdubbelt fler än MUF. Ofta utan ngn som helst formell utbildning oxå. I alla fall förr i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tror jag att man snuddar vid den där gränsen idag.

 

varför tror du det? som i USA t ex:

Monetary-Base.png

 

om vi fortsätter anta en positiv trend en bra bit in i framtiden bör vi väl kunna räkna med stigande priser på bostäder i stockholm mätt i USD iaf sålänge trenden vara.

 

sverige hittar jag inte lika många grafer över, men iaf:

m1_m3.png

vi kan väl anta att RB kommer fortsätta printa i takt med BNP+2%+statligtCPImåttdiff så då lär ju priserna fortsätta stiga med 2%+statligtCPImåttdiff-bostasbyggteknologidiff

 

många verkar tro att något magiskt hände som pressade upp priserna under 80-2000talet när det i själva verket främst var pengar som tappade i värde och belåning som subventionerades. visst om vi slutar subventionera belåning kommer det bli ett hack 50-75% tillbaka likt 90-talet, men sedan lär det fortsätta uppåt som det gjort på 00-10talet om inget oväntat händer, typ detroit etc.

 

"mannaminnet är 6månader"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för off-topic men är det någon som har ett bra förslag på hörlurar i 500-2000 prisklassen? Ty!

 

iPhone6 har de bästa lurar jag har använt men det är nog fel svar. Men provlyssna några sådana om du får chansen :)

 

http://www.economist.com/news/books-and-arts/21566619-how-surprises-make-you-stronger-stress-best

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför tror du det?

som i USA t ex:

Monetary-Base.png

 

om vi fortsätter anta en positiv trend en bra bit in i framtiden bör vi väl kunna räkna med stigande priser på bostäder i stockholm mätt i USD iaf sålänge trenden vara.

 

sverige hittar jag inte lika många grafer över, men iaf:

m1_m3.png

vi kan väl anta att RB kommer fortsätta printa i takt med BNP+2%+statligtCPImåttdiff så då lär ju priserna fortsätta stiga med 2%+statligtCPImåttdiff-bostasbyggteknologidiff

 

många verkar tro att något magiskt hände som pressade upp priserna under 80-2000talet när det i själva verket främst var pengar som tappade i värde och belåning som subventionerades. visst om vi slutar subventionera belåning kommer det bli ett hack 50-75% tillbaka likt 90-talet, men sedan lär det fortsätta uppåt som det gjort på 00-10talet om inget oväntat händer, typ detroit etc.

 

"mannaminnet är 6månader"

Jag vet inte om du missförstod mig eller om jag missförstår dig, men jag menar alltså att jag tror gränsen är nära då det inte längre är attraktivt att förflytta sig till innerstan i Stockholm.

 

Tror att redan dagens prisläge upprätthålls av kollektiva trender, med andra ord att det räcker med att trenderna skiftar - allt annat lika - för att trycka ner priserna. Och tror alltså vi är nära halmstrået som skiftar trenden.

 

Man kan förstår lägga till exempelvis att extremt låga rentor och snälla amorteringsvillkor gör att folk faktiskt precis har "råd" att upprätthålla prisläget.

 

M.a.o. en övervärderad marknad med ganska djup botten och rätt lågt till tak. Sett som investering tycker jag att det är direkt galenskap.

 

(vilket inte betyder att det är fel att köpa/inte sälja om man nu ska bo där)

 

S är största parti och klassas som vänster och därmed har SSU givetvis störst antal retards. Mångdubbelt fler än MUF.Ofta utan ngn som helst foremell utbildning oxå. I alla fall förr i tiden.
Möjligt, men jag lyssnar mycket hellre på någon utan formell utbildning än på någon som fått en stor del av sin kunskap från en formell utbildning. Så jag tycker inte det säger så mycket.

 

En respektabel individ i MUF försvinner i ett hav av fullständigt vilselleda individer som med självförtroende tror att fria marknader genererar fri konkurrens; fria aktörer.* Individer som "lär" sig saker från helt fel håll.

 

En respektabel individ i SSU försvinner i ett hav av minst lika osmarta individer som inte är så himla säkra på så mycket förutom att de vill att vi ska vänner.

 

Jag anser helt klart att det sistnämnda är mest harmlöst.

 

 

*Kom på att någon frågade om detta tidigare, så för att klargöra: det är inte att inte veta jag ser som ett problem, om man frågar vill man alltså lära sig saker och då är man antagligen inte med i MUF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, men jag lyssnar mycket hellre på någon utan formell utbildning än på någon som fått en stor del av sin kunskap från en formell utbildning. Så jag tycker inte det säger så mycket.

 

Menar du mellan samtliga personer i Sverige med respektive utan formell utbildning (och med det kan vi kanske avse högskole-/universitetsexamen)?

 

I så fall har jag svårt att se att den genomsnittliga personen utan formell utbildning har mer intressant att säga än den genomsnittliga med formell utbildning, även om båda dessa genomsnitt med oerhört hög sannolikhet är spånhuvuden. Eller menar du att av de mest intressanta personerna så är det många som inte har någon formell utbildning?

 

En respektabel individ i SSU försvinner i ett hav av minst lika osmarta individer som inte är så himla säkra på så mycket förutom att de vill att vi ska vänner.

 

Bara för att MUF:arna kanske inte har perfekta uppfattningar om ekonomi så innebär det ju inte att SSU:arna har en särskilt mycket bättre uppfattning. Tror snarare det är tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, men jag lyssnar mycket hellre på någon utan formell utbildning än på någon som fått en stor del av sin kunskap från en formell utbildning. Så jag tycker inte det säger så mycket.

 

Jaha, det var ju intressant. Du måste ha ett exceptionellt umgänge som inte korrelerar med normalpopulationen.

 

Vi har ju diskuterat det tidigare men jag tror att hyfsat smarta människor överskattar folk i allmänhet. Svenne Banan är oerhört korkad skulle jag säga. Ingen som skriver här skulle stå ut ngn längre stund med ett sådant umgänge.

 

Enligt min erfarenhet så är människor utan utbildning de mest rigida, konservativa och minst förändringsbenägna som finns. Generellt sett alltså. Du kan lägga fram hur mkt fakta och vetenskapliga bevis som du vill men de kommer fortfarande att hänvisa till sin "polare" som tycker tvärtom.

 

De med formell utbildning är ofta mer lyhörda och anpassningsbara vilket tenderar att skapa mindre frustration i tex en arbetssituation där du är tvungen att umgås med olika människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju diskuterat det tidigare men jag tror att hyfsat smarta människor överskattar folk i allmänhet. Svenne Banan är oerhört korkad skulle jag säga. Ingen som skriver här skulle stå ut ngn längre stund med ett sådant umgänge.

 

amen

 

http://coltingblogg.com/2012/11/25/svensk-idrotts-sjuka-fixering-vid-spannmal-del-2/

 

när det gäller kost är jag numera helt på coltings sida. tycker han gör helt rätt och ger helt rätt råd. det är inte så jäkla viktigt allt, men undvik för mycket gifter och våga njut av nyttiga saker. sedan att han är en dålig författare, tränar ohälsosamt etc är en helt annan fråga. ser sjukt gott ut också:

img_0553.jpg

lunchlax.jpg

 

recept:

pannkakorna i kokosolja på ganska hög värme. Bäst blir dom om man steker dom som små plättar istället för pannkakor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som blev nyfiken på hur man lär sig något från fel håll?

Jag kan vara mer direkt också om det passar. Vad är en lämplig benämning på ett stickprov från MUF-mängden?

 

asshat

 

 

__________________________

 

Menar du mellan samtliga personer i Sverige med respektive utan formell utbildning (och med det kan vi kanske avse högskole-/universitetsexamen)?

Notera dock att jag skrev att den formella utbildningen utgör en stor del av personens kunskap.

 

Det var alltså bara ett krångligt sätt att säga att det finns mycket mer avgörande kunskap än den man får av en formell utbildning.

 

Sen är det ju klart att det ändå finns viss korrelation mellan att vara hjärndöd och att skippa det där med utbildning.

 

Bara för att MUF:arna kanske inte har perfekta uppfattningar om ekonomi så innebär det ju inte att SSU:arna har en särskilt mycket bättre uppfattning. Tror snarare det är tvärtom.
Jag skulle hålla med om att den genomsnittliga MUF:aren kan "någonting" om ekonomi medan den genomsnittliga SSU:aren kan "ingenting" om ekonomi. Men jag respekterar det sistnämnda mycket mer om det där "någonting" är fullständigt felaktigt. Att inte kunna något alls är ju såklart inte optimalt, men rätt harmlöst åtminstone.

 

Sen är det inte direkt slutet till ekonomi eller marknader, så som man brukar tolka orden, utan frihet i allmänhet. Det finns en slags genomsyrande villfarelse i MUF att om alla människor får göra som de vill är alla människor även på sikt fria och landar där de förtjänar, att det är så marknader fungerar. En mycket kort period i mitt liv såg jag det som en viktig uppgift att ta denna diskussion, lugnt och sansat, med människor och försöka vidga detta perspektiv. Inte en uppgift för att jag är expert på området, utan för att jag såg problemet (precis som Macro påpekar är det annars standard att tro att folk delar ens kunskap i större grad än de gör).

 

Det slutade såklart med att jag visserligen var lugn och sansad utåt, men slog sönder det mesta inåt. Vi kan jämföra med er som stört er på religiösa som bemöter varje argument med "tro". Här har vi folk som "tror" på random galenskap och presenterar det som om det tillhörde den vetenskapliga världen. Det gör ont.

 

Jag lärde mig fort att skoja med dem istället. Det är roligare för alla inblandade.

 

(så inte detta misstolkas är det absolut ingen attack mot exempelvis heltok som jag vet är en stor "frihet"-förespråkare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trillske, lär dig att skriva vad du menar och inget annat. Du har inget att skylla på längre. Lär dig uttrycka dig så att vi andra förstår vad du menar. Alla uttalanden du gjort som har blivit ifrågasatta har du sen tagit tillbaka eller snirklat dig ur. Nu senast en stor del. Kom igen, du är bättre än så här.

 

Skulle det vara så att du är ett troll så är du absolut i en riktigt fin nivå. Kudos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig läsa istället, har varken slingrar mig ur eller tagit tillbaka ett ord. Det står för fan "stor del" i inlägget! Det är bara lätt för en trött läsare att missa. Det är okej att vara trött, därav förklaringen.

 

Tycker att det är mindre okej att vara både otrevlig och trög. Gillar inte ett dugg att beskriva det så men du ger mig ju inte så många val.

 

Troll när man hjälper dig förstå en ansträngande mening... Snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

när det gäller kost är jag numera helt på coltings sida. tycker han gör helt rätt och ger helt rätt råd. det är inte så jäkla viktigt allt, men undvik för mycket gifter och våga njut av nyttiga saker. sedan att han är en dålig författare, tränar ohälsosamt etc är en helt annan fråga. ser sjukt gott ut också:

 

Jag kanske ska ge Colting en chans till

Det här är vare sig en akademisk avhandling eller ens en fackbok i den bemärkelsen. Boken kryllar inte precis av fotnötter med verifieringar. Jag har inget behov av att hänvisa till sådana i syfte att "ha rätt". En del kommer därmed att ifrågasätta giltigheten i det jag skriver. Det gör inget. Den Nakna Hälsan är inte skriven för människor som behöver omgivningens hjälp för att tycka och tänka. Den är skriven för de som sätter en ära i att reflektera , ifrågasätta, resonera och ställa frågor som kräver logiska svar.

fick mig att ställa tillbaka den i hyllan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick mig att ställa tillbaka den i hyllan.
En bok om kost och hälsa som "kryllar av fotnötter med verifieringar" är med nödvändighet antingen trivial eller onödigt innehållslös (eller onödigt felaktig).

 

Sen har självklart akademisk litteratur sin ohotade plats också, men tåls ju att tänka på innan man ställer tillbaka böcker i hyllan.

 

Själv blev jag snarare intresserad av beskrivningen. Inte för att den innebär att boken måste vara bra, men för att det ger boken en hyfsad möjlighet att vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående lyckodiskussionen tidigare: http://www.overcomingbias.com/2012/08/middle-aged-not-miserable-just-too-busy-to-answer-surveys.html

 

previous studies severely underestimated the degree to which miserable people in middle-age were over-represented in these datasets: happy people in middle age are busy and don’t have time to participate in lengthy questionnaires, leading previous studies to erroneously think there was a huge degree of unhappiness in middle-age. When you actually follow people over time, no such ‘middle-age blues pattern’ can be found, at least not in Australia or the UK and only to a mild degree in Germany. … we found that there were severe data problems in Germany, with only quite miserable people in middle-age prepared to partake in the sample and respondents becoming markedly more honest (and miserable) as they answered the happiness questions year after year.

 

så axiomen för vår diskussion tycks ogiltiga på det stora hela.

 

Happiness or subjective wellbeing was measured on a birth-record based sample of several thousand middle-aged twins using the Well Being (WB) scale of the Multidimensional Personality Questionnaire (MPQ). Neither socioeconomic status (SES), educational attainment, family income, marital status, nor an indicant of religious commitment could account for more than about 3% of the variance in WB. From 44% to 53% of the variance in WB, however, is associated with genetic variation. Based on the retest of smaller samples of twins after intervals of 4.5 and 10 years, we estimate that the heritability of the stable component of subjective wellbeing approaches 80%.

 

We know that when people with bipolar mood disored are depressed, they tend to avoid intimate encounters or new experiences and tend to brood upon depressing thoughts rather than concetrating on their work. Then, when their moods swings toward elation, these same people tend to do the things that happy people do. This is undoubtedly a James-Lange feedback effect: Dysfunctional behavior exacerbates depression, whereas the things happy people do enhance their happiness. We argue, however, that the impetus is greater from mood to behavior than in the reverse direction. It may be that trying to be happier is as futile as trying to be taller and therefore is counterproductive.

 

även om det sistnämnda skulle stämma, lär det iofs inte hindra en enda människa från att rationalisera fram att det ändå inte skadar att prova :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

How the tables have turned.

Teknisk fysiker ska se över något jag gjort i en rapport - lämnar tillbaka en helt ny rapport för det är smidigare. :-P

 

Då vet man hur folk kände sig (antar jag) när man blivit tvungen att skriva om deras delar i rapporter i andra ämnen.

 

Så länge man känner att man bidrar något alls och inte är i vägen är det dock väldigt givande att studera med folk som gått tusentalet fler relaterade kurser.

 

Kul grej jag märkt är att jag instinktivt öppnar TeX-studio i smyg så ingen ser att jag använder den typen av skal.

Varför skulle det inte gå att skriva en bok om kost som innehåller källhänvisningar?

Man kan som sagt, och det är viktigt det också. Men det kräver mer av läsaren och ger ändå mindre tillbaka.

 

M.a.o. stoppar jag hellre det i hyllan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...