Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tjena Heltok o co,

Det kanske redan är nämnt i denna tråd, men finns det några komplikationer att oroa sig för om man köper en I5 från en fysisk applebutik i USA?

 

 

Operatörslåsning? Kompatibilitetsproblem med det svenska nätet? Om ja, finns det sätt att komma runt detta?

 

mvh

IphoneNewbie77

 

när telia/telesonera/tele2 skaffar LTE om 0.5-x år kommer du antagligen få nöja dig med att ha HSPDA hastigheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg debatt igår där en läkare förespråkade personlig frihet framför gruppers välmående i form av att det måste vara upp till var och en att röka om man inte skadar andra. Iofs ett argument som även skulle kunna överföras på knark och funka lika bra/dåligt, skit samma, det var inte det jag tänkte ta upp utan snarare fråga er vad livskvalite är för er.

 

Tänk er störts last och njutning, choklad, pizza rökning, knarkning alkohol mm. Vad skulle kunna få er att sluta helt med det, 1 år längre liv, 5 år, 10 år? Eller skulle ni helt enkelt inte kunna eller vilja sluta med er last? Man ska tänka sig den största lasten man har och också tänka att man inte får ersätta lasten med en annan, typ sluta röka o börja snusa.

 

Vissa menar ju att livskvalite är att leva 50 år där varje dag pumpas full med allt man vill äta, röka och dricka andra kanske menar att det yttersta målet är att leva så länge som möjligt. Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg debatt igår där en läkare förespråkade personlig frihet framför gruppers välmående i form av att det måste vara upp till var och en att röka om man inte skadar andra. Iofs ett argument som även skulle kunna överföras på knark och funka lika bra/dåligt, skit samma, det var inte det jag tänkte ta upp utan snarare fråga er vad livskvalite är för er.

 

Tänk er störts last och njutning, choklad, pizza rökning, knarkning alkohol mm. Vad skulle kunna få er att sluta helt med det, 1 år längre liv, 5 år, 10 år? Eller skulle ni helt enkelt inte kunna eller vilja sluta med er last? Man ska tänka sig den största lasten man har och också tänka att man inte får ersätta lasten med en annan, typ sluta röka o börja snusa.

 

Vissa menar ju att livskvalite är att leva 50 år där varje dag pumpas full med allt man vill äta, röka och dricka andra kanske menar att det yttersta målet är att leva så länge som möjligt. Vad tycker ni?

forskningen i ämnet verkar peka på att vanor inte kan brytas, utan endast ersättas. ungefär i enlighet med det gamla talesättet att lasternas summa är konstant, mao. därmed inte sagt att en ovana måste ersättas med en annan ovana, men tänkte bara lägga ut det. intressant populärvetenskaplig bok i ämnet: http://www.amazon.com/The-Power-Habit-What-Business/dp/1400069289/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1348240473&sr=8-1&keywords=power+of+habit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk er störts last och njutning, choklad, pizza rökning, knarkning alkohol mm. Vad skulle kunna få er att sluta helt med det, 1 år längre liv, 5 år, 10 år?

hade nog gett upp choklad för 5år extra förväntat liv. 1år vetefan. framtiden är ju rätt osäker som den är ändå...

 

 

Gäller inte detta oavsett var telefonen köps?

inte 100%, men tror apple släpper olika versioner för EU och US, olika frekvensband etc. så folk som köper från UK kommer antagligen funka här, men inte US. iaf så går snacket på forumen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forskningen i ämnet verkar peka på att vanor inte kan brytas, utan endast ersättas. ungefär i enlighet med det gamla talesättet att lasternas summa är konstant, mao. därmed inte sagt att en ovana måste ersättas med en annan ovana, men tänkte bara lägga ut det. intressant populärvetenskaplig bok i ämnet: http://www.amazon.com/The-Power-Habit-What-Business/dp/1400069289/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1348240473&sr=8-1&keywords=power+of+habit

 

Ok, men teoretiskt går det att bryta en last, så vi kör på det, vad är vi beredda att offra hypotetiskt?

 

Sen kan man ju alltid diskutera din synpunkt med, knarkaren som blir kristen på kåken och sen håller sig aktivt troende resten av livet lägger såklart sin tid på sin nya last även om han inte fysiskt skadar sig själv eller andra. Men låt för enkelhetens skull detta handla om vad vi, om vi, skulle offra för ett längre liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

verkar som nya iPhone5 är en fullträff änsålänge. gissar på dubbla iPhone4s-försäljningssiffrorna.

 

Gnabbet från min sida token har mestadels vart med glimten i ögat , men nu semilackar jag lite. Dessa 2 posts lade jag in med 4s vs S2 där S2 piskade skiten totalt ur 4S. Kommentaren från dig var då som vanligt att inget spelar nån roll. Helt enligt din manual att Aplle alltid är bäst i alla lägen. Men när du nu postar samma grabbar som gör droptest i vad jag tror är ett försök att vara övertygande visar du ju bara hur du vänder och vrider på siffror för att passa dig så bra som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa 2 posts lade jag in med 4s vs S2 där S2 piskade skiten totalt ur 4S.

var om saker som folk inte bryr sig om typ tekniska spec. det är intressant för dig och för mig, men vi diskuterar inte våra egna preferenser, vi diskuterar massans.

 

sedan vet jag inte hur du vill tolka dina poster om iPhone5, jag tyckte det vart rätt uppenbart att du ansåg att iPhone5 var år efter samsung...

 

Helt enligt din manual att Aplle alltid är bäst i alla lägen.

oärlig much?

 

Men när du nu postar samma grabbar som gör droptest i vad jag tror är ett försök att vara övertygande visar du ju bara hur du vänder och vrider på siffror för att passa dig så bra som möjligt.

ryck inte saker ur sitt sammanhang. jag säger att jag tror apple kommer sälja som smör och baserar det på att iPhone5 får bra kritik på sak efter sak när det gäller saker som jag bedömmer att massan bryr sig om. sedan börjar du snacka om saker du bryr dig om. äpplen och apelsiner.

 

snälla sluta med att isolera påståenden och övertolka dem som om det var mitt argument när de bara var en del i ett annat argument. ungefär som att jag hugger på

Helt enligt din manual att Aplle alltid är bäst i alla lägen.
och ignorerar resten av posten. khao jai mai?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska säga det så du förstår tok. Orkar inte leta efter citat då det postades men ändå.

 

Jag postar för ca ett år sen en droptest på S2 vs 4S, 4S går ut som kraftig förlorare, den spricker redan på lägsta nivån och S2 klarar alla höjder.

 

Du pissar på det testet och menar att det inte är relevant. Nu kommer 2 nya modeller från dem båda och också en ny test. Eftersom 5 nu är vinnare postar du videon som att det har relevans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser cosmopolis, rätt slö och dålig film, men kanske folket här gillar den.

 

 

Du pissar på det testet och menar att det inte är relevant. Nu kommer 2 nya modeller från dem båda och också en ny test. Eftersom 5 nu är vinnare postar du videon som att det har relevans.

klart folk bryr sig, men det är inte en dealbreaker för de flesta. volvo är bäst i krocktest, ändå säljer bmw mer. den debatten vi hade innan handlade om helt andra saker(om varför iPhone är rätt telefon för många)

 

men droptest är väl förvisso ett rätt bra mått på saker folk faktiskt bryr sig om. dvs hur den är att använda, däremot hur många pixlar den flyttar offscreen bryr sig folk mindre om. och det är oftast inte maxkapaciteten utan flaskhalsen som är det viktiga.

 

men whatever, säg att du har helt rätt och har tolkat mig helt rätt och jag har fel och du har rätt. isåfall är det väl ett argument för det jag menade med min post??? gah haterz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser cosmopolis, rätt slö och dålig film, men kanske folket här gillar den.

 

 

 

klart folk bryr sig, men det är inte en dealbreaker för de flesta. volvo är bäst i krocktest, ändå säljer bmw mer. den debatten vi hade innan handlade om helt andra saker(om varför iPhone är rätt telefon för många)

 

men droptest är väl förvisso ett rätt bra mått på saker folk faktiskt bryr sig om. dvs hur den är att använda, däremot hur många pixlar den flyttar offscreen bryr sig folk mindre om. och det är oftast inte maxkapaciteten utan flaskhalsen som är det viktiga.

 

men whatever, säg att du har helt rätt och har tolkat mig helt rätt och jag har fel och du har rätt. isåfall är det väl ett argument för det jag menade med min post??? gah haterz

Aldrig blivit mer osugen att se en film efter att ha sett trailer... vem ska den locka?

 

Naken hud? Jag kollar hellre porr om det inte känns mer sensuellt än så.

Kända skådisar? Robert är möjligen en ikon kring fjortisar, jag känner inget.

Bra handling? Trailern är obegriplig och kan lika gärna handla om hemmorojder som an dassig actionfilm....

 

Vi släpper telefondiskussionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Heltok o co,

Det kanske redan är nämnt i denna tråd, men finns det några komplikationer att oroa sig för om man köper en I5 från en fysisk applebutik i USA?

 

 

Operatörslåsning? Kompatibilitetsproblem med det svenska nätet? Om ja, finns det sätt att komma runt detta?

 

mvh

IphoneNewbie77

 

Mig veterligen så går det bara att få tag i operatörslåsta i USA. I.a.f. är det anledningen till att min apple-nerd till polare inte köper därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade hamna i terriotorirer av typen "det här stod i aftonbladet".

Många frågor på det,

Primära: gör man nånting åt det eller låter man det vara?

 

Sekundära: om man gör nånting åt det, går man så långt tillbaka som metodteori?

 

Socialt i övrigt har jag alltid tidigare veta hur jag ska agera för EV+, men plötsligt har det tillkomit en dim.

______________________________

 

 

Och när man ändå är på det spåret: finns det någon alls här som ens vill att jag utvecklar min - erkänt ganska egna sett aggregerat - metodteori i tokboken? Eller är det ingen som läser?

 

Det är nämligen ingen som kommenter och jag är osäker på om det betyder att man inte bryr sig om att läsa, elller bara inte bryr sig om att kommentera. Eller tycker att jag har fel - men då borde folk sagt det?

 

 

Jag har nämligen fantastiskt mycket att skriva i området, men om ingen är sugen på att lyssna får det (förr eller senare) bli någon annanstans. Poängen är lite, jag har skrivit en massa och ocskå refuterat en massa. Även när jag direkt dumförklarat ett påstående har jag fått väldigt få (om någon) mohugg. Betyder det att ni håller med, eller att ni inte läser?

 

Kort sagt: är de någon som vill ha mer metodeori i tokboken?

 

Jag är nämligen övetydad om att jag är på rätt spår. Men jag är osäker på om jag har direkt teoretiskt uppbackning närmaste 20 åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nämligen fantastiskt mycket att skriva i området, men om ingen är sugen på att lyssna får det (förr eller senare) bli någon annanstans. Poängen är lite, jag har skrivit en massa och ocskå refuterat en massa. Även när jag direkt dumförklarat ett påstående har jag fått väldigt få (om någon) mohugg. Betyder det att ni håller med, eller att ni inte läser?

 

jag läser nästan allt, men ofta har jag svårt att hänga med. du har ett litet eget språk och tankesätt som ibland kan vara lite omständigt att förstå.jämför taleb:

The history of medicine is the story—largely documented—of the dialectic between doing and

thinking—and how to make decisions under opacity. In the medieval Mediterranean,

Maimonides, Avicenna, Al-Ruhawi, and the Syriac doctors such as Hunain Ibn Ishaq were at

once philosophers and doctors. A doctor in the medieval Semitic world was called Al-Hakim,

“the wise,” or “practitioner of wisdom,” a synonym for philosopher or rabbi (hkm is the Semitic

root for “wisdom”). Even in the earlier period there was a crop of Hellenized fellows who stood

in the exact middle between medicine and the practice of philosophy—the great skeptic

philosopher Sextus Empiricus was himself a doctor member of the skeptical empirical school. So

were Menodotus of Nicomedia and the experience-based predecessor of evidence-based

medicine—on whom a bit more in a few pages. The works of these thinkers, or whatever remains

extant are quite refreshing for those of us who distrust those who talk without doing.

 

 

Primära: gör man nånting åt det eller låter man det vara?

efter 28år lärde jag mig att man inte bör förklara saker, iaf tills folk självmant kommer och frågar. dels för att det inte är värt besväret och framförallt för att folk faktiskt inte vill att man ska göra det. ungefär som buddhister och deras predikande, riktiga buddhister pratar väldigt sällan religion tills man frågor, först då berättar de och svarar på alla frågor.

 

ser det lite annorlunda online, iaf på diskussionsforum, där kan man diskutera för diskuterandets skull och att man ens befinner sig där är ett klartecken att man accepterar att bli uppläxad.

 

det tar emot att inte berätta för folk, jag vill ju folk väl. jag ser polare få problem med knäna, bli sjuka etc och är ju 99% övertygad om att lite icke-konventionella nya rön hade funkat som en switch sjuk-frisk. men alla gånger jag lagt upp mina resonemang spontant har de ignorerats och de vetenskapliga texter jag har skickat har inte lästs, så den metoden funkar uppenbarligen inte. så man får helt enkelt härda ut, leva så bra man kan och vänta på dagen de kommer och frågar en vad som är hemligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

[Fylleinlägg]

 

 

Jag brukar generellt försöka mig på att läsa dina textväggar, men det är väldigt sällan jag förstår vad du faktiskt vill få fram i dem. Att jag inte förstår beror förmodligen på att texten du skriver ofta är rörig och känns osammanhängande och att jag inte har lust/tid att sitta i en halvtimma och försöka deschiffrera ditt budskap.

 

Nu kanske jag inte är en av dem som du hoppas få kommentarer av, då det finns många andra som läser/skriver i tråden som är mycket smartare än jag, men ett generellt tips från mig är att försöka göra dina texter lite mer lättlästa och mindre "flummiga". Om du lyckas "dumma ner" dina texter lite, kommer nog sannolikheten att någon kommenterar dem öka markant. Inte för att folk i tråden är korkade, utan för att korta ner tiden det tar för oss andra att faktiskt förstå vad fan det är du skriver om egentligen.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

något jag har tänkt på och säkert ni noterat. vi alla,(jag med och du med) är extremt bra på att filtrera vad vi läser. jag försöker aktivt läsa saker jag inte håller med om, men när jag gör det är det ju ändå med mind-set "nu ska jag leta fel". och oftast när man kommer till en blogpost och man ser i första meningarna "ah, det är en sådan där jag inte håller med om" så i 90% av fallen blir det ctrl+w.

 

klart man hamnar i en bubbla av sina åsikter, vad man än tycker så blir man mer och mer övertygad om att man har rätt när alla texter man läser säger att man har rätt.

 

t ex som med lolle, jag läser hans texter om ekonomi, klickar in på lite podcasts och lovar mig själv att jag ska svara. men varje gång jag gör det är det bara "broken window, correlation does not no imply causation, cummalative effect" som går igenom i mitt huvud. och jag orkar inte riktigt såga del för del även om jag sagt att jag ska göra det . men det finns ju risk att man själv har fel, rätt hög är den ju mtp på hur många belästa som påstår just detta, men jag är ju själv väldigt övertygad och upplever att jag har hört deras resonamng.

 

har en del som postar politik på facebook som jag respekterar. men ofta postar de saker jag verkligen inte håller med om och tycker jag ser samma bubbla som jag ser hos mig själv fast 10x mer hos dem. som exempel folk som postar denna:

http://www.theatlantic.com/business/archive/2012/09/tax-cuts-dont-lead-to-economic-growth-a-new-65-year-study-finds/262438/

 

så här exponeras jag för en väldigt vanlig åsikt som många smarta delar som jag verkligen inte håller med om. jag kan inte hjälpa det, när jag ser den tänker på de alla gånger nästan exakt samma sak diskuterats på nätet och jag upplever att diskussionen ledde till ett korrekt svar att den typen av resonemang är felaktiga. oavsett om det gäller sänkta arbetsgivaravgifter, restaurang moms och jobb på mcdonalds. dvs

1. vi har inget att jämföra med, det kunde varit värre utan

2. rationellt funkar det så, ökar vinsten i en sektor folk vill och kan konsumera mer av, ökar den sektorn

3. minskar vinsten minskar arbetena

4. skatt är en form av ändring av vinst

5. ändring av skatt har en effekt

6. effekten behöver inte vara mätbar, den finns ändå

 

men kan ju vara så att jag lever i en bubbla eller inte förstår något koncept. men om så är fallet har jag verkligen svårt att hitta ur min bubbla, för jag upplever ju att jag faktiskt aktivt försöker det.

 

känner ni att ni också är i bubblor? vad är ni rädda för att ha fel om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matte är kul, har upptäckt för egen del att jag tar in det lättare när jag saktar ned, tänker långsamt och fragmenterar problemen. Brukar även gå lättare när övertygar mig själv att det är enkelt! Inbillar mig att många som har svårt för matte tänker alldeles för snabbt och vill se lösningen på en gång och blir då stressade/ rädda och allt låser sig, de saknar också motivationen/orken att våga sig på att försöka förstå varför varför varför...

 

Vad anser mattestjärnorna här inne är viktigt, vad gäller mindset / inställning till ämnet? Vilken approach försöker ni använda er av? Vad är viktigt att inse för att lyckas bra med mateeeematiiiik enligt er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har 1kg talg. vad gör jag?

422916_10151244111797238_711476807_n.jpg

 

 

Matte är kul, har upptäckt för egen del att jag tar in det lättare när jag saktar ned, tänker långsamt och fragmenterar problemen. Brukar även gå lättare när övertygar mig själv att det är enkelt! Inbillar mig att många som har svårt för matte tänker alldeles för snabbt och vill se lösningen på en gång och blir då stressade/ rädda och allt låser sig, de saknar också motivationen/orken att våga sig på att försöka förstå varför varför varför...

 

Vad anser mattestjärnorna här inne är viktigt, vad gäller mindset / inställning till ämnet? Vilken approach försöker ni använda er av? Vad är viktigt att inse för att lyckas bra med mateeeematiiiik enligt er?

 

jag var väl bra på matte förlängesedan. sedan tog jag 7år break från studierna, nu fortsätter jag. märker helt klart att jag har tappat något och det är precis det du beskriver. det är självförtroende för att lösningen kommer ut tillslut om jag bara börjar i någon ända. så jag kan relatera till alla andra som känner så. man ser något hinder som kommer uppstå senare och jag får verkligen kämpa för att ens börja skriva. märker det nu när vi ska utveckla en produkt från scratch(vi gör en fönsteröppnare som reglerar inomhustemperaturen). de andra i gruppen är mycket mer avslappnade, jag ser massa hinder som gör att vi inte kommer kunna genomföra det. men som tur är har vi en masterplan och det är bara att följa den så på något vis kommer ett svar pluppa ut tillslut.

 

tror det är detta som svensk kommunal grundskola misslyckas lära den stora massan, att man bara behöver börja i någon ända och sedan är det rätt små problem längs vägen innan man har löst det hela.

 

läste en bok i problemlösning som hanterade just generella strategier för att lösa problem. minns inte exakt men var väl typ

1. vad söks

2. vad är givet

3. har vi löst något liknande innan

4. börja lösa

5. utvärdera lösning

 

tyvärr skippar många 1-4 och fokuserar på 4.5 direkt eller lägger för lite tid på övriga.

 

nu när jag läser statistik är ofta 1 sjukt svårt, speciellt på eftermiddagen när man möts av en wall of text på engelska. när man väl lyckats konvertera den gigantiska texten till "hitta P(x<X), X~norm(my,sigma)" är det oftast inte så svårt :)

 

vill man att ens barn i lågstadiet ska lyckas med matematik tror jag bästa strategin är att inte följa läroplanen och istället lära sig av khan, hemskolor, singapore math method etc. så sparar man många år, undviker att skapa aversion och ger utrymma till kreativitet. för läroplanen suger verkligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant inlägg däruppe, håller allt med om att man är väldigt bra att vara selektiv för sina egna åsiker. INTJ/P som man är så är det väl ett av problemen man kommer ha i livet. Dock måste jag säga att som den pokerspelare man är så är man beviseligen förbannat mycket bättre än majoriteten av befolkningen att vara kritisk/pessimistisk/allmänt mer analyserande med en förmåga att inse sina misstag när det gäller frågor. Så hur insnöad man än tycker sig vara i något och tro på något är man förmodligen det en mindre del än de flesta. Dock är väl detta något som antagligen de flesta anser sig vara, mindre ignorant än andra. Dock så säger väl 70ish+% av befolkningen att de är bättre ledare än genomsnittet så vem vet. (http://en.wikipedia.org/wiki/Illusory_superiority)

 

Själv har jag väldigt svårt att ge med mig om jag tror mig ha rätt men så fort jag inser jag har fel så ger jag mig totalt och ursäktar migsjälv för hur förbannat idiotisk jag va innan konstant. Är väldigt selektiv när man läser inlägg och letar fel i vissa personers texter som du säger, Trillske däremot ögnar jag verkligen förbi då det aldrig står något av vikt i inläggen :) Medans Slaktavfalls inlägg mer tolkas som intressant och i värsta fall diskuterbar fakta med intressanta infallsvinklar. Dina inlägg Heltok är alltid intressanta men som du säger, de om ekonomi letar jag misstag i och orkar allt som oftast inte kommentera men tänkte efter du visat allt ditt och din infallsvinkel så är en bra podcast med min åsikt kanske intressant xD

 

Som du säger "correlation does not no imply causation" men det gäller nog dessvärre bara i saker man själv inte tror på =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...