Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Nokiaanvändare var lika besatta under Nokias storhetstid, det fanns inget bättre, de köpte Nokiadäck, gummistövlar och mobiltelefoner och allt annat gick bort :)

 

Har lite svårt för såna här mainstreamfanatiker, känns lite som religiösa fanatiker.

 

Skillnaden är att Nokias telefoner gjordes av tekniker och användarvänligheten var därefter. Apple har ett helt annat tänk än finnarna och allt är mer genomarbetat. Användarvänlighet och enkelhet är i fokus. Detta är viktigare för gemene man än processortider och bla bla. Särskilt nu när prestanda inte längre är en trång sektor för datorer o smartphones.

 

Skulle också säga att det bara var lokalpatriotiska finnar som kände ngn särskild koppling till varumärket Nokia. Ingen annan var ens i närheten av den fangrupp som Apple har.

 

Det jag funderar över är hur det kommer att gå för Apple på lite längre sikt nu när Jobs inte finns med längre. Iphone 5 sägs ju var den sista produkt han var med och tog fram. Det brukar ju sluta illa när en dominerande person försvinner bort se bara på Nokia som är på väg käpprätt ner i avgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vem tror du kommer vinna på dessa helt urartade protester, Kineserna eller Japanerna?

 

Kineserna pajar allt japanskt i sin väg? Både kineser och japaner som har japanska produkter och affärsverksamheter? De skadar ju bara sig själva rent ekonomiskt (staten och försäkringsbolagen lär ju stå för notan) och internationellt sett, så ser de ut som en zombievåg.

 

Var är er analys?

 

Vem var det förresten som sålde öarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

motivera, vad är det som är dåligt?

 

Det lustiga är ju vilka funktioner de har valt som ska vinna över kundera från iPhone. NFC och batteriet kan jag kanske förstå med resten är ju lite lol. Själv fattar jag inte ens vad hälften betyder, men å andra sidan kanske jag inte tillhör målgruppen heller (även om jag har en iPhone).

 

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är ju vilka funktioner de har valt som ska vinna över kundera från iPhone. NFC och batteriet kan jag kanske förstå med resten är ju lite lol. Själv fattar jag inte ens vad hälften betyder, men å andra sidan kanske jag inte tillhör målgruppen heller (även om jag har en iPhone).

 

image.png

 

Removable battery ser jag som ett stort plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte ens iPhone men blev om något mindre sugen på samsung.

 

Iof retar det mig väl lite att de skryter om specs för ärligt talat avstannade smartphone-utvecklingen när den knappt börjat, och det samtliga företag levererar just nu är direkt pinsamt. Kliv ur boxen era mongon.

 

Skulle gärna se fram emot nästa telefonköp för det är roligt att se fram emot saker. Nu blir det en uppgift i stil med att promenera till ica och köpa toalettpapper när man är skitnödig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det dåliga är att

1. den typen av reklam har visat sig inte funka

2. den förstärker apples budskap, inte bara genom att göra reklam för iPhone, den gör dessutom reklam för genius-konceptet

3. nästan allt de tar upp är saker som folk som inte redan är informerade inte bryr sig om

4. många av skillnaderna är bara olika val, ungefär som att Volvo hävdar att deras V70 lastar mer än storsäljaren VW Golf

5. allmänt otydlig med massa text, tänk:

 

jämför apples reklam:

 

så ska bra reklam se ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idiotförklara dina kunder är skitbra. fråga Mitt Romney

 

för övrigt är ju den här kampanjen mil bättre än apples gamla get a mac reklamer imho. inget nytt under solen här btw.

så här gör man när man idiotförklarar sina kunder apple style:

 

 

jag antar att det som är svårt med märke x vs märke y kampanjer är att undvika 1: att det pågår ett krig där ute, och man befinner sig på den förlorande sidan.

2. idiotförklara de som köper märket, istället för märket i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att Nokias telefoner gjordes av tekniker och användarvänligheten var därefter. Apple har ett helt annat tänk än finnarna och allt är mer genomarbetat. Användarvänlighet och enkelhet är i fokus. Detta är viktigare för gemene man än processortider och bla bla. Särskilt nu när prestanda inte längre är en trång sektor för datorer o smartphones.

 

Skulle också säga att det bara var lokalpatriotiska finnar som kände ngn särskild koppling till varumärket Nokia. Ingen annan var ens i närheten av den fangrupp som Apple har.

 

Det jag funderar över är hur det kommer att gå för Apple på lite längre sikt nu när Jobs inte finns med längre. Iphone 5 sägs ju var den sista produkt han var med och tog fram. Det brukar ju sluta illa när en dominerande person försvinner bort se bara på Nokia som är på väg käpprätt ner i avgrunden.

Görs Apples telefoner av ekonomer?

 

Fanns drösvis med Nokiafans, inte bara finländare, har personligen träffat både jänkare och latinamerikaner som var kära i nallarna.

 

Finns massor med enkla telefoner nu, TEKNIKEN går framåt ;)

 

Kan rekommendera den här för den som tycker teknik är jobbigt, http://www.doro.se/nyheter-och-artiklar/seniorpanelen-hyllar-doro-phoneeasy-615/

 

Min föräldrar tycker den är fantastisk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser rätt sällan reklam nuförtiden. ser ju aldrig på tv och adblock rensar nätet rätt bra. men ser på breaking news på kanal5play iaf. en reklam som dyker upp där är absolut vodka med några robothundar som springer. den reklamen gillar jag, riktigt bra reklam! :)

 

 

(reklamen börjar typ 1min in)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag funderar över är hur det kommer att gå för Apple på lite längre sikt nu när Jobs inte finns med längre. Iphone 5 sägs ju var den sista produkt han var med och tog fram. Det brukar ju sluta illa när en dominerande person försvinner bort se bara på Nokia som är på väg käpprätt ner i avgrunden.
Akademikerna förklarar gärna den typen av fall med myopi och ska vi nu spinna vidare därifrån känns det väl rimligt att just myopi inträffar om en dominerande person försvinner, eftersom man kan tänkas vilja fortsätta där den dominerande personen slutade. Vilket den dominerande personen förmodligen inte riktigt ens skulle ha gjort själv.

 

så återigen gör samsung det:

 

verkar dryga, visar att folk köar till iPhone etc.

Eller ett vågat experiment. Eller att vågat hålla sig till en ide. Vågat och vågat, om de känner sig pressade är det ju kanske mer uppgivet än vågat. En långsiktig satsning på att Apple stannar när världen går vidare (det är ju inte direkt ovanligt)?

 

Om vi låter oss sväva till de diffusa tankarna här. Hur långt är egentligen steget till att det skulle bli oerhört ute att äga en iPhone? Det skulle i princip kunna skifta fullständigt på några få månader. Gårdagens cooling, dagens loser; eller åtminstone dagens karikatyr. Om vi tittar på det sistnämnda ser vi att vi på sätt och vis redan är där. Användarna skrattar åt sig själva. Många är kommentarerna om att iPhone 5 typ inte är ny men att de ändå måste ha den, att de köar till den trots att de inte behöver den av någon vettig anledning alls, att de köper en iPad och använder den som akvarie.

 

Än så länge okej, för de skrattar tillsammans, i en stor och trevlig gemenskap. Men jag själv skulle misstänka att Apple balanserar på en ganska tunn linje och att samma irationella svallvåg som tog dem till toppen kan svepa dem till botten.

 

Klippen du fastar för gör ett bra jobb vad gäller quick fix åtminstone (de kan även vara bra ur en massa andra perspektiv, men det är ju just den direkta köpviljan för produkten som blivit fokus här). Klart vi kan göra det enkelt för oss och bestämma att samsungs marknadsavdelning är fullständigt inkompetent, jag har bara svårt att tro det, och tror därför inte de lanserar den där reklamen med förhoppningen att en massa människor plötsligt ska bli övertygade av den och falla för galaxy S III istället för iPhone 5. Det handlar nog oerhört mycket mer om positionering* än om att sälja den produkten.

 

Tycker själv att Apples stora ess i rockärmen är iOS. Inte för att jag gillar det, utan för att det inte spelar någon roll om man gillar det - i princip alla ogillar att byta operativsystem vad gäller en sån här pryl. Känns som konkurrenterna antingen måste apa efter tills övergången är sömlös eller komma med ett helt nytt steg, som Apple gjorde med iPhone.

 

När sedan nokia plötsligt krossar marknaden och Apple spontant faller ihop i en hög kan du läsa i Dagens Industri precis varför det hände och hur logiskt och självklart det var.

 

*

Jag menar, vad säger samsung?

Vi satsar på tekniken och produkten, vi bajsar inte ut halva produktkostnaden i rosa fodral, leende försäljare och flummig marknadsföring. De blir lite fula och finniga, väldigt nördiga, men vi ska ju inte ligga med dem. Det går ju att tänka sig klimat där folk har "tröttnat" och detta är en ganska bra image.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den mer trötte läsaren men kreativa tänkaren: skulle ni hålla med i min för stunden ogenomtänkta hypotes om att marknaden blir mer och mer imperfekt sett till de klassiska ekonomiska modellerna, det vill säga rör sig längre och längre ifrån inte bara klassisk rationallitet utan även längre ifrån relevanta marknadsjämvikter givet gamla modeller?

 

Tänk SCM och liknande, med tillhörande skalfördelar och symbios-relationer.

Även rörelsen mot tjänstesektorn för klassiska brancher som stått utanför, samt varumärkesfokusering (tillika exempelvis butiksfokusering - för viss handel har begreppet "butik" i princip passerat "varumärke"). Hur påverkas fri konkurrens - och dess resultat - av att butik blir viktigare än varumärke blir viktigare än produkt?

 

Den flyktiga tanken kom när det slog mig att på en ekonomisk profil i industriell ekonomi kan väldigt mycket kunskap delas upp i två distinkta fack: det ena syftar till att räkna ut marknaden givet god konkurrens, det andra att skapa så effektiva inträdesbarriärer möjligt (direkt eller indirekt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så återigen gör samsung det:

 

verkar dryga, visar att folk köar till iPhone etc.

 

Bara jag som tycker reklamen är genial? Älskar den.

 

Sen håller jag med om att det nog inte är rätt sätt att ta appleköpare genom att slå dem på fingrarna och idiotifiera dem på detta sätt.

 

Älskar dock tanken de förmedlar som skocken får appleköparna är, att de aldrig kritiskt granskat prestandan utan verkar leva i en egen värld där skyglapparna är på och där det viktiga är image. Skärmstorlek, processor och 4g är ju rätt relevanta grejer att peka på med imo, de flesta borde ju lacka på 4g som inte stödjs av 5:an. Orka surfa på 3g när 4g snart är standard liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja göra en jämförelse med hajpen kring övriga produkter, oavsett vad token säger så förekommer det mer eller mindre oförklarliga hajper som inte alltid grundas på fakta eller logik. Ett exempel skulle i min bransch kunna vara cheap monday, svea och övriga märken som snabbt får en schwung till synes oförklarligt. För det är en ganska tydlig skillnad från mode i den frågan, converse är t ex mode cheap monday är det inte. De gör möjligen moderna plagg men det är inte mode.

 

Ingen skulle heller påstå att cheap monday är de bästa byxorna i förhållande till kvalite och pris mm utan de har tillräckligt bra kvalite till tillräckligt bra pris och är tillräckligt modemedvetna att de funkar, hajpen som sen kommer handlar mycket om att verka rätt och på det sättet dra med människor, när denna boll sen börjat rulla hakar massorna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.morningstar.se/Articles/Notice.aspx?title=seb-lanserar-gratis-indexfond

 

För att konkurrera med Avanza Zero lanserar SEB indexfonden Euroland Gratis där förvaltningsavgiften är 0 procent. Fonden är en passivt förvaltad aktieindexfond där målsättningen är att spegla utvecklingen för indexet Nasdaq Euro 50, som baseras på kursutvecklingen hos de femtio största bolagen i de 12 länderna inom eurozonen. SEB Euroland Gratis Lux startade 18 juli och blev valbara i bankens fondutbud den 7 augusti. Helt gratis är dock inte fonden, eftersom fonden är registrerad i Luxemburg och där tar en årlig fondskatt på 0,05 procent per år. Däremot bjuder SEB på såväl förvaltningsavgiften som löpande kostnader i form av exempelvis courtage, skriver fondbolaget på sin sajt.

men man skattar fortfarande i sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja skola när man är 6.

 

Klasser på 15 elever.

 

Lågstadiet 2 år, mellanstadiet 2 år, högstadiet 2 år.

 

Strikt, total tystnad, katederundervisning.

 

Tempo 3x högre än nu, d.v.s. man har lärt sig dubbelt så mycket när man är klar med grundskolan än nu, viss marginal för individuell tempoval för olika begåvningar givetvis, någonting annat vore destruktivt och ganska korkat.

 

Slut på kreativt tänkande, slut på grupparbeten, slut på andra liknande människohatande och vänstervridna sysselsättningar.

 

Skoluniform samt en viss undervisning i etik.

 

Det hade kostat lite mer än nu men högre effektivitet och i slutändan hade nog samhället blivit rikare och individer mått bättre.

 

Gymnasiet kan vara kvar och vara som nu, en mjuk övergång till universitetsstudier där eleverna får bekanta sig med annat än vanlig katederundervisning.

 

Bilden innan är rena mardrömmen.

 

Jag hade en lärare på mellanstadiet som var av den gamla skolan, där skulle det vara knäpptyst och instruktioner var glasklara. Minsta lilla trams så såg man henne knyta händerna så att dom blev vita och med blicken långt bort i fjärran gå rakt mot den eleven som störde. Har aldrig känt mig så till freds som där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...