Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Kan inte kolla klippet men om du menar quiet så läste jag första halvan, som var hyfsat intressant, men kom av mig och började läsa annat. Gillar hennes tankar men tyckte att det var på gränsen till för mycket introvert>>>>>extrovert argumentation. Lite som när dawkins pratar ateism. Ska eventuellt läsa klart boken när jag avslutat nuvarande läsning, primal blueprint.

 

vad tycker om PB änsålänge? hur går barfotalöpningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serien är light-verisionen. Långt fler karaktärer o stories i böckerna. Läs dem! Bästa fantasyn som jag läst. Man fattar bra mkt bättre i böckerna med än serien som kändes rätt rörig före man läste...

 

dessutom mycket mer sex och våld i böckerna. gillar GRRM, han skriver väldigt originellt där man får se hur flera olika karaktärer tänker en i taget i lugn och ro. andra författare nöjer sig med någon enstaka karaktär eller växlar mellan dem allt för snabbt imo.

 

har ni svårt att hänga med kan ni ju klicka runt lite här:

http://viewers-guide.hbo.com/game-of-thrones/season2/

 

 

lagt 1h på att lära mig om paraplyer, slog till på ett fulton stormshield tillslut:

http://www.amazon.co.uk/Fulton-Stormshield-Mens-Umbrella/dp/B0040X3QZE/ref=cm_cr_pr_product_top

 

var lite sugen på detta:

http://www.real-self-defense.com/unbreakable-umbrella.html

men kändes lite väl slasky nu när jag inte grindar längre

 

OC11I.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet imo idag i skolan är att alla slängs in i level 89 extroverta världen. man börjar inte från level 0 och låter ungarna ta sin egen väg. även fast det värsta du vet, och läraren vet om det, är att stå framför klassen och redovisa ngt som du varken vill eller är intresserad av att berätta om, så måste du göra det regelbundet. det är mkt sjukt beteende och kan jämföras med barnaga. många barndomar tar så mkt skada av detta så det är obegripligt, det skapar roliga ångestsymptom redan på mellanstadiet. bra värld.

 

jag säger inte att man ska ta bort det "sociala" ur skolan men fan börja på level 0 och avgöra vem som älskar att stå där fram och berätta om renässansen vid 12 års ålder är väl det enklaste som finns. det är jävligt viktigt att man fungerar i grupp som människa, och det gör man inte om man tyckt att det sugit röv från första första början.

 

denna problematik har faktiskt nästan fått mig att börja plugga till lärare, det är intressant..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet imo idag i skolan är att alla slängs in i level 89 extroverta världen. man börjar inte från level 0 och låter ungarna ta sin egen väg. även fast det värsta du vet, och läraren vet om det, är att stå framför klassen och redovisa ngt som du varken vill eller är intresserad av att berätta om, så måste du göra det regelbundet. det är mkt sjukt beteende och kan jämföras med barnaga. många barndomar tar så mkt skada av detta så det är obegripligt, det skapar roliga ångestsymptom redan på mellanstadiet. bra värld.

 

jag säger inte att man ska ta bort det "sociala" ur skolan men fan börja på level 0 och avgöra vem som älskar att stå där fram och berätta om renässansen vid 12 års ålder är väl det enklaste som finns. det är jävligt viktigt att man fungerar i grupp som människa, och det gör man inte om man tyckt att det sugit röv från första första början.

 

denna problematik har faktiskt nästan fått mig att börja plugga till lärare, det är intressant..

 

 

Trillske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lagt 1h på att lära mig om paraplyer, slog till på ett fulton stormshield tillslut:

var lite sugen på detta:

 

http://www.real-self-defense.com/unbreakable-umbrella.html

men kändes lite väl slasky nu när jag inte grindar längre

 

 

Det ser helt okej ut, man verkar kunna använda samma teknik (typ pekande mot kropp+rotation hanbostylie och stötpenetration/hugg) man lärt sig för andra föremål. Jag gillar!

 

Optimalt som komplement till min Emerson Commander i everyday-carry.

 

Förstår inte hur du kunde motstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet imo idag i skolan är att alla slängs in i level 89 extroverta världen. man börjar inte från level 0 och låter ungarna ta sin egen väg. även fast det värsta du vet, och läraren vet om det, är att stå framför klassen och redovisa ngt som du varken vill eller är intresserad av att berätta om, så måste du göra det regelbundet. det är mkt sjukt beteende och kan jämföras med barnaga. många barndomar tar så mkt skada av detta så det är obegripligt, det skapar roliga ångestsymptom redan på mellanstadiet. bra värld.

 

jag säger inte att man ska ta bort det "sociala" ur skolan men fan börja på level 0 och avgöra vem som älskar att stå där fram och berätta om renässansen vid 12 års ålder är väl det enklaste som finns. det är jävligt viktigt att man fungerar i grupp som människa, och det gör man inte om man tyckt att det sugit röv från första första början.

 

denna problematik har faktiskt nästan fått mig att börja plugga till lärare, det är intressant..

 

vara normalbegåvad lärare är nog jätteintressant:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det ser helt okej ut, man verkar kunna använda samma teknik (typ pekande mot kropp+rotation hanbostylie och stötpenetration/hugg) man lärt sig för andra föremål. Jag gillar!

 

Optimalt som komplement till min Emerson Commander i everyday-carry.

 

Förstår inte hur du kunde motstå.

 

fanns en mycket fin film på deras hemsida, kom upp längst upp för mig :)

(gubben i slutet)

 

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1050434-miljarderna-rullar-med-vastlanken

Så hur mycket är då 20 miljarder, den högst ungefärliga prislappen på Västlänken?

Jo, om man köper splitter nya Volvo V40 för alla pengarna och parkerar dem kofångare mot kofångare så bildar de en obruten kö från Svinesund vid norska gränsen till färjeläget i Helsingborg. En sträcka på nästan 40 mil.3447786819.jpg

kelsey-grammer-boss-teaser-starz.jpg

 

när man hör siffrorna så låter det rätt saftigt. kanske bättre att alla åker bus4you istället? eller varför inte spårbil?

http://www.xn--sprbilar-b0a.se/sparbilar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

därtill massa snack om stenålderskost etc. något intressant instruktören berättade var om ljus vilket jag nog har slarvat med. han rekommenderar att man inte har något artificiellt ljus efter 9, dvs bara stearinljus. lät väldigt harmoniskt och bra så ska testa det :)

 

kört på detta i en vecka nu iaf. väldigt fridfullt och sover bra, men kan ju bero på annat. men iaf på temat:

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120829195119.htm

Shiftwork, artificial light and the 24-hour lifestyle of the developed world mean that circadian desynchrony is now an inevitable part of 21st century life. Nevertheless, we can help to maintain healthy circadian rhythms by keeping regular meal times, uninterrupted night-time sleep in complete darkness, and by getting plenty of sunlight during daylight hours.

Dr. Wyse believes that circadian desynchrony affects human health by disrupting the systems in the brain that regulate metabolism, leading to an increased likelihood of developing obesity and diabetes.

"The reason for the relatively sudden increase in global obesity in the developed world seems to be more complicated than simply just diet and physical activity. There are other factors involved, and circadian desynchrony is one that deserves further attention."

"Our 24-hour society has come at the high price of circadian desynchrony," concluded Wyse. "There are many factors driving mankind towards obesity but disrupted circadian rhythms should be considered alongside the usual suspects of diet and exercise."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.iea.org.uk/sites/default/files/publications/files/Sweden%20Paper%20August%202012.pdf

 

Executive Summary:

 

Sweden did not become wealthy through social democracy, big government and a large

welfare state. It developed economically by adopting free-market policies in the late 19th

century and early 20th century. It also benefited from positive cultural norms, including a

strong work ethic and high levels of trust.

 

• As late as 1950, Swedish tax revenues were still only around 21 per cent of GDP. The

policy shift towards a big state and higher taxes occurred mainly during the next thirty

years, as taxes increased by almost one per cent of GDP annually

 

• The rapid growth of the state in the late 1960s and 1970s led to a large decline in Sweden’s

relative economic performance. In 1975, Sweden was the 4th richest industrialised

country in terms of GDP per head. By 1993, it had fallen to 14th.

 

• Big government had a devastating impact on entrepreneurship. After 1970, the

establishment of new firms dropped significantly. Among the 100 firms with the highest

revenues in Sweden in 2004, only two were entrepreneurial Swedish firms founded after

1970, compared with 21 founded before 1913.

 

• High levels of equality and favourable social outcomes were evident before the creation of

an extensive welfare state. Moreover, generous welfare policies have created numerous

social problems, including high levels of dependency among certain groups.

 

• Descendants of Swedes who migrated to the USA in the 19th century are characterised

by favourable social outcomes, such as a low poverty rate and high employment, despite

the less extensive welfare state in the USA. The average income of Americans with

Swedish ancestry is over 50 per cent higher than Swedes in their native country.

 

• Third World immigrants have been particularly badly affected by a combination of high

welfare benefits and restrictive labour market regulations. In 2004, when the Swedish

economy was performing strongly, the employment rate among immigrants from nonWestern nations in Sweden was only 48 per cent.

 

• Since the economic crisis of the early 1990s, Swedish governments have rolled back the

state and introduced market reforms in sectors such as education, health and pensions.

Economic freedom has increased in Sweden while it has declined in the UK and USA.

Sweden’s relative economic performance has improved accordingly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget nytt under solen angående vanstyret under de tunga sosseåren, men alltid bra att få lite tunga spelares åsikter.

 

Undrar om det kommer något känsloargument från sossarna, eller om de alla nu kör samma strategi som Lofvén med total tystnad?

 

och framförallt har deras politik drabbat de svaga i samhället, unga, invandrare och lågutbildade som tack vare deras politik inte fått chans att utvecklas.

 

respekt eller ingen respekt från er? jag respekterar honom, han gör det han vill. ser väl inte jättehälsosam ut vilket jag tycker är synd, men han lever som han vill och säkert väldigt intensivt för honom. så wp imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men jag hoppas folk ser att de där punkterna inte säger något om något alls. Jag är tyvärr övertygad om att allt för många läser en sån där sammanfattning och tar det som fakta.

 

Förstår inte sånt där. Någon säger: "såhär var det", andra svarar: "jaha, okej!". Alltså vad fan.

 

Rapporten verkar innehålla på tok för mycket luft, rena gissningar och passande logiska hopp för att hålla hårt i. Därmed varken ointressant eller onödigt, men samtidigt verkligen inte heller någon form av sann berättelse om hur saker och ting hänger ihop.

 

det är intressant [....] och så är det av egna erfarenheter
Välkommen till min värld.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och framförallt har deras politik drabbat de svaga i samhället, unga, invandrare och lågutbildade som tack vare deras politik inte fått chans att utvecklas.

 

respekt eller ingen respekt från er? jag respekterar honom, han gör det han vill. ser väl inte jättehälsosam ut vilket jag tycker är synd, men han lever som han vill och säkert väldigt intensivt för honom. så wp imo.

 

Ja, att människor får ta mer ansvar för sina liv borde vara en bra sak, även om jag nog tycker att det ska finnas en viss trygghet som samhället är med och betalar.

 

Angående gamern tycker jag han verkar ha samma tankebanor som toppidrottsmän har. Gunde Svan blev ju t.ex expert på att duscha på kortast tid och lärde sig att gamla nötta handdukar gav kortast torktid, allt för att utnyttja sin tid effektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och framförallt har deras politik drabbat de svaga i samhället, unga, invandrare och lågutbildade som tack vare deras politik inte fått chans att utvecklas.

 

+1

respekt eller ingen respekt från er? jag respekterar honom, han gör det han vill. ser väl inte jättehälsosam ut vilket jag tycker är synd, men han lever som han vill och säkert väldigt intensivt för honom. så wp imo.

 

Kripparian har min respekt. Jag har följt honompå YouTube ett tag nu, och jag tycker att han verkar vara en riktigt schysst snubbe. Han gör det han älskar att göra, skiter i vad andra (/"samhället") tycker om honom, och tjänar förmodligen också en hel del pengar på det. Hade han haft samma livsstil men levt på bidrag istället hade jag haft en helt annan uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...