Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

Detta är det ingen som har missat va:

 

http://hbonordic.com/se

 

Enligt vad jag förstår, kommer det kosta 100 kr i månaden att prenumerera på tjänsten och då får man tillgång till alla HBO-serier någonsin med svenska/engelska subtitles. Nya avsnitt kommer komma upp några timmar efter de visats i USA, med svenska/engelska subtitles.

 

Det låter som att det kommer bli en stor hit detta! T.o.m. jag som är en rätt fattig stackare skulle nog kunna tänka mig att pröjsa 100 kr i månaden för detta. Tankar?

 

mm på tiden. tyvärr kommer nog många inte orka signa upp sig för det, tack vare att tv-bolagen har varit så dåliga har folk vant sig vid torrentande etc och se via hbo-go etc är ovant och kräver ansträngning. inte lika stor skillnad i upplevelse som med spotify där konsumerade på ett annat sätt, mer löpande strömmande medan HBO är mer en i taget, vilket torrent lämpar sig för.

 

så om nördar som lyssnar på musik blir 50% reklamfri spotify tror jag nördar som ser på game of thrones blir 10% HBO-subs.

 

inte koll på hur det ser ut med vanlig tv, umgås för lite med vanligt folk men antar att de flesta bara köper ett paket eller ser gratiskanalerna och vet inte riktigt hur HBO kommer funka med det.

 

står helthjärtat bakom det iaf :)

 

The main reason that smartphones are being upgraded every two years is due to the form factor and present technological limitations related to the form factor that are failing to meet consumer needs. Mobile CPU/GPU performance, screen technology and battery performance haven't become good enough for some applications and are still rapidly improving. This means new software can't run on old hardware and customer demands for more complex features can only be met by hardware upgrade. This is beginning to change and will essentially end in 2-4 years unless something changes dramatically. Software isn't becoming complex quickly enough to keep pace with hardware advancement. Galaxy S3 and the upcoming iPhone 5 are powerful enough that they will be around to survive quite a few OS upgrades. This is obviously going to be even more true for newer devices.

 

kanske därför apple har så lågt P/E-tal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske därför apple har så lågt P/E-tal?

 

Jag har tänkt rätt mycket på det där på sistone, att hårdvara börjar bli så bra nu att man inte behöver köpa en ny dator/telefon/osv så ofta längre. Tidigare var man ju i princip tvungen att uppgradera helst varje år, men i alla fall vartannat år, för att hårdvaran skulle hänga med mjukvaruutvecklingen.

 

Som exempel på att uppdateringar inte krävs lika ofta längre från mitt liv, är att jag fortfarande använder en iPhone 3GS utan att känna att jag måste uppgradera. Självklart märker jag rätt stor skillnad på min telefon, när jag jämför med någon annans iPhone 4/4S eller Galaxy S3 osv, men det är inte så att min telefon är dålig på något sätt. Den gör fortfarande precis allt jag vill att den ska kunna göra.

 

Hur tror ni att företag som Apple/Dell/Samsung/osv kommer bemöta detta? Det finns många sätt att använda sig av planned obsolescence. Tror ni att det kan gå så långt att företagen börjar sätta in chip i sina produkter som gör att de slutar fungera efter X antal år, eller helt enkelt att de börjar tillverka komponenter av sämre kvalitet? Eller så får de väl helt enkelt bara höja priserna i takt med att försäljningen viker. Oavsett tror jag att de måste börja förhålla sig till detta på något sätt, rätt snart. Visst, sen kommer säkert efterfrågan i U-länderna öka rätt mycket de närmsta åren, så det kanske ändå är ett tag kvar tills elektronikföretagen kommer gå dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är det ingen som har missat va:

 

http://hbonordic.com/se

 

Enligt vad jag förstår, kommer det kosta 100 kr i månaden att prenumerera på tjänsten och då får man tillgång till alla HBO-serier någonsin med svenska/engelska subtitles. Nya avsnitt kommer komma upp några timmar efter de visats i USA, med svenska/engelska subtitles.

 

Det låter som att det kommer bli en stor hit detta! T.o.m. jag som är en rätt fattig stackare skulle nog kunna tänka mig att pröjsa 100 kr i månaden för detta. Tankar?

 

Bara de inte använder flash

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller så har folk insett att prylbögeri inte ger så mkt i livet, speciellt inte telefoner?

 

statistiken tyder på att folk konsumerar telefoner för allt större andel av deras inkomst på bekostnad av bland annat bilar. sedan får vi inte glömma att i sverige har varenda jävel smartphone, i afrika, asien och sydamerika är det helt annat läge och där vill verkligen folk ha smartphones.

 

de som börjar överge hamsterhjulet är fortfarande i extrem minoritet och lär fortsätta vara så.

 

 

Bara de inte använder flash

http://www.hbo.com/game-of-thrones/

:(

 

men finns väl app iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en ljusterapilampa.

 

Någon med erfarenhet som kan voucha eller få mig på andra tankar?

Någon som kan reka en speciell produkt/ ge generella köptips?

 

Har en kompis som har det hemma och använder det under vinterhalvåret. Han rekar det väldigt starkt.

 

Jag har bara använt mig av det en gång och märkte inget irritationsmoment eller liknande. Det lutar mot köp för min del. Passar bra att använda när man läser eller grindar.

 

Hurvida det finns vetenskapligt stöd för att ljuslampor verkligen har effekt vet jag inte, men får jag en placeboeffekt så är jag nöjd.

 

Tipsen jag fick av min kompis var egentligen bara att inte titta rakt in i lampan och inte sitta brevid den för länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en ljusterapilampa.

 

Någon med erfarenhet som kan voucha eller få mig på andra tankar?

Någon som kan reka en speciell produkt/ ge generella köptips?

Har inte använt ljusterapilampa under dagtid men har erfarenhet när det gäller wake-up light från förra vintern:

ENORM skillnad för min del när det gällde att komma upp på morgonen utan att vilja dra nåt vasst över handlederna jämfört med att vakna av bara ljudsignal i kolsvart rum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/introverta-ideal-ar-pa-vag-tillbaka_7453222.svd

 

En av Susan Cains käpphästar är kampen mot grupparbeten i skolan. Introverta barn och ungdomar passar inte alls för att sitta ansikte mot ansikte med andra i klassrummet, arbetar bäst för sig själva och ska absolut inte tvingas att redovisa sina uppgifter inför de andra eleverna, visar pedagogisk forskning och Susan Cain uppmanar: ”Lägg ner galenskapen med konstanta grupparbeten och lär barn att arbeta på egen hand. Det är med djupt tänkande man får sina bästa idéer.”

 

odds på när underbegåvningarnas riksförbund (lrf) inser detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/introverta-ideal-ar-pa-vag-tillbaka_7453222.svd

 

En av Susan Cains käpphästar är kampen mot grupparbeten i skolan. Introverta barn och ungdomar passar inte alls för att sitta ansikte mot ansikte med andra i klassrummet, arbetar bäst för sig själva och ska absolut inte tvingas att redovisa sina uppgifter inför de andra eleverna, visar pedagogisk forskning och Susan Cain uppmanar: ”Lägg ner galenskapen med konstanta grupparbeten och lär barn att arbeta på egen hand. Det är med djupt tänkande man får sina bästa idéer.”

 

odds på när underbegåvningarnas riksförbund (lrf) inser detta?

 

2035

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få saker ger mig sådana rysningar som när någon nämner ordet "grupparbete", 100% katastrof, inga undantag. Tyvärr verkar det fortfarande vara mode med grupparbeten, "elevinflytande", projekt, -klistra in fler flummiga begrepp som inte passar i verklighetens skolvärld-, osv.

 

 

Vänta tills du kommer ut i riktiga världen, att arbeta i projekt är väldigt vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idiotförklaring 1: Som den siste i den här dagboken, nåja antagligen näst siste, har jag grindat GOT2.

 

Idiotförklaring 2: Jag fattar inte hur allt hänger ihop, jag tycker serien är snyggt gjord men kan ibland sitta och gapa och fatta noll av vem som angriper vem och vilka som står på vilken sida. Det känns som att det är sjutton parallellhandlingar samtidigt och det är några för många för mig.

 

Jag har inte läst böckerna vilket självklart är ett handikapp så såga mig inte helt jäms med fotknölarna, men är det inte lite väl rörigt? Är det en serie för de som kan hålla koll på 16 bord och fler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror ni att företag som Apple/Dell/Samsung/osv kommer bemöta detta? Det finns många sätt att använda sig av planned obsolescence. Tror ni att det kan gå så långt att företagen börjar sätta in chip i sina produkter som gör att de slutar fungera efter X antal år, eller helt enkelt att de börjar tillverka komponenter av sämre kvalitet? Eller så får de väl helt enkelt bara höja priserna i takt med att försäljningen viker. Oavsett tror jag att de måste börja förhålla sig till detta på något sätt, rätt snart. Visst, sen kommer säkert efterfrågan i U-länderna öka rätt mycket de närmsta åren, så det kanske ändå är ett tag kvar tills elektronikföretagen kommer gå dåligt.
Tror knappast något företag kommer undan med ett sådant chip...

 

Däremot fungerar det ju mer indirekt sett till det stora hela; support och utveckling för sin senaste hårdvara/mjukvara kombo osv. Folk verkar inte bry sig nämnvärt om ägande längre så att allt flyter ihop i abonemangs-liknande månadsavgifter är väl ingen högoddsare. Väldigt många hanterar redan sina smartphones som lån, steget till att säga det rakt ut och betala för en tjänst snarare än en mobil är nog inte långt.

 

Närmare sammarbeten mellan hårdvaruproducent, mjukvaruutvecklare och grossist/detaljist?

 

Also,

Oavsett tror jag att de måste börja förhålla sig till detta på något sätt, rätt snart.
Måste, ja, men knappast att överdrivet många kommer göra det ändå. Vad det beror på sitter väl många och spekulerar om gissar jag, kanske finns ofta kompetensen men att stora organisationer i allmänhet är för trögrörligt konstruerade?

 

Talas ibland också om att många individer får fel incitament och kan blunda, trycka plattan i mattan och bara hoppa ur bilen när betongväggen uppenbarar sig.

 

Fast inte med folk vars mentala förmåga endast kan beskrivas som ett handikapp i vardagen och som ryser vid ens blotta tanken på arbete, väl?
Jo.

 

Så jag är lite blandad över det där. Det är ett ganska vanligt inslag både i universitetsvärlden och i arbetslivet att placeras med något av "randoms", ibland någon gud glömde, och förväntas utföra projekt tillsammans. Det går kasst och man lär sig. Nästan gång går det fortfarande kasst men lite bättre, men lär sig hantera avarten (eller bara det faktum att ni inte alls klickar).

 

Det är antagligen viktigt att lära sig arbeta med alla, inklusive de som inte alls vill arbeta eller som inte för sitt liv kan göra bättre än att bromsa hela processen. Å andra sidan har jag fått uppfattningen att grundskolan gör det lite flummigt. Å tredje sidan ska väl grundskolan också vara en del av livet där man lär sig gilla livet, inte hata det.

 

Kan iaf inte helt hålla med Susan Cain och Jello.

 

(alltså sett till hur världen utanför ser ut, inte nödvändigtvis så jag vill att den ska se ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sevärt från placera.nu

 

http://livecast.wehay.com/stockontv/120830/avanzaborsen/

 

(edit: var iofs några delar som var helt värdelösa...)

 

Vi har några intressanta månader framför oss. Vad tror ni om framtiden?

Får vi en långt utdragen kris eller är det redan nu under hösten/vintern läge att börja med mindre köp av kraftigt nerpressade europeiska bolag?

 

Hur positionerar ni i er under slutet av året?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idiotförklaring 2: Jag fattar inte hur allt hänger ihop, jag tycker serien är snyggt gjord men kan ibland sitta och gapa och fatta noll av vem som angriper vem och vilka som står på vilken sida. Det känns som att det är sjutton parallellhandlingar samtidigt och det är några för många för mig.

är nog vanesak. läser man fantasy vänjer man sig vid att ha massa parallella storys, tror även serier som lost, filmer som inception etc är bra träning. och kanske är en liten gnutta medfödd intelligens, vi har ett visst antal trådar vi klarar av innan det blir rörigt.

 

jag blev lite förvånade över att folk hängde med i s01e01 så bra som de verkade göra. jag som hade läst böckerna tyckte fortfarande det var lite rörigt.

 

Sevärt från placera.nu

 

http://livecast.wehay.com/stockontv/120830/avanzaborsen/

 

(edit: var iofs några delar som var helt värdelösa...)

 

Vi har några intressanta månader framför oss. Vad tror ni om framtiden?

Får vi en långt utdragen kris eller är det redan nu under hösten/vintern läge att börja med mindre köp av kraftigt nerpressade europeiska bolag?

 

Hur positionerar ni i er under slutet av året?

 

inte jätteimpad. dels undrar man ju varför man ska lyssna på dem, deras dåliga hållning etc tyder på osunt tänkande, då blir jag alltid skeptisk. bara sett 60min nu men de blandar självklara saker, direkt felaktiga saker(intrade etc) med non sequitirs(krävs att 4 av 6 påståenden går igenom för konjunkturen vänder) och det vanliga devalvera, sänka ränta, inflatera, stimulera etc.

 

39.00 var det intressantaste :)

 

min egen analys är att varken jag eller de andra talarna är jättebra på att förutspå framtiden så jag tittar börskursen och vad marknaden tror med 2.0 hindsight från historien.

 

jag gör min analys över världen och var jag vill ha mitt kapital. letat men inte hittat många bra ställen och sverige är väl ett av de minst dåliga. om min analys är korrekt kommer antagligen många andra göra samma analys och pengar röra sig hit. och då gissar jag tyvärr Ingves kommer keynesianska sig och sänka räntan och dra igång sedelpresserna, då faller kronan och börsen stiger nominellt.

saupload_dow_vs_gold_1.jpg

 

btw sticky wages blir ett mindre problem när vi har robotar som ersätter människor. robotägarna lär föredra att ha fabrikerna i lågföretagsskatteländer, inkomstskatter bryr de sig mindre om för robotar betalar man ju inte arbetsgivaravgifter för, svartarbete osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte jätteimpad. dels undrar man ju varför man ska lyssna på dem, deras dåliga hållning etc tyder på osunt tänkande, då blir jag alltid skeptisk. bara sett 60min nu men de blandar självklara saker, direkt felaktiga saker(intrade etc) med non sequitirs(krävs att 4 av 6 påståenden går igenom för konjunkturen vänder) och det vanliga devalvera, sänka ränta, inflatera, stimulera etc.

 

Jag tyckte makrodelen var rätt intressant. Syftar då inte på deras slutsatser utan på diskussionen i sig. Kanske för att jag följt med så dåligt i utvecklingen senaste året och dessutom inte är särskilt kunnig på området. Resten är skräp, så ingen idé att se det imo.

 

 

min egen analys är att varken jag eller de andra talarna är jättebra på att förutspå framtiden så jag tittar börskursen och vad marknaden tror med 2.0 hindsight från historien.

 

jag gör min analys över världen och var jag vill ha mitt kapital. letat men inte hittat många bra ställen och sverige är väl ett av de minst dåliga. om min analys är korrekt kommer antagligen många andra göra samma analys och pengar röra sig hit. och då gissar jag tyvärr Ingves kommer keynesianska sig och sänka räntan och dra igång sedelpresserna, då faller kronan och börsen stiger nominellt.

 

Jag tycker de flesta svenska bolag känns dyra i dagsläget men att det finns en del värde i euroländerna. Tittat på bolag som Fortum, France telecom och italienska Eni som långsiktiga investeringar. Timing är ju svårt, men beroende på vad som händer i höst kanske börja med mindre köp under vintern och nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående introverta. någon som läst boken? borde man göra det?

 

Kan inte kolla klippet men om du menar quiet så läste jag första halvan, som var hyfsat intressant, men kom av mig och började läsa annat. Gillar hennes tankar men tyckte att det var på gränsen till för mycket introvert>>>>>extrovert argumentation. Lite som när dawkins pratar ateism. Ska eventuellt läsa klart boken när jag avslutat nuvarande läsning, primal blueprint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...