Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

sjuka BB-avsnittet. GOAT just got better.

 

Spoiler!
todd kommer helt klart se till att spindeln har ihjäl walt tillslut.

 

14k9xll.jpg

 

rip mike, så sjukt episkt sätt att dö, både vad walt säger och hur extremt frusterad mike är när han dör.

 

även episkt truebloodavsnitt. senaste avsnitten har varit riktigt grymma, från att ha haft massa störiga röriga trådar har nu alla trådar blivit intressanta.

Spoiler!
w00t bill
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no offence men är det för i helvete inte helt onödigt att sitta och spoila en serie såhär tätt inpå release? ser inte serien i fråga men hatar spoilare och jag fattar itne hur det kan förekomma bland begåvade människor. det är inte er avsikt att spoila men kul när ngn afrikan försäger sig, klickar fel eller oavsiktligen gör bort sig och allt är förstört. jobbigt ilandsproblem, minst sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men en begåvad människa trycker ju inte på spoilerknappen? skyll inte er nyfikenhet på någon annans begåvningsgrad.

 

nej, men det är så lite som krävs för att förstöra en så bra grej liksom. missförstå inte, jag skrev ju att jag inte förstår hur begåvade människor(som ni) inte tycker det är semidonkigt att spoila :--)

 

qzectbumo; kolla hur posten ser ut i din posthistorik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo. om

Spoiler!
han nu ens är "bill" längre utan lillith i hans kropp ist fullständigt, att russel bara sådär randomly dog några min in i ett avsnitt kändes lite bull, var ju en direkt spoil att nu vet man att lillith inte är trams, hon kommer att bli verklighet i det här avsnittet då det inte känns ok att han ska vara den starkaste vampyren på kontinenten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. movnat, det där verkar så sjukt tidsineffektivt i termer av välmående. Lever man ett någorlunda normalt liv där vardagen består av jobb/plugg samt flickvän/fru/vänner/familj så har man helt enkelt inte tid till att rulla i grus och klättra i träd hela dagarna.

 

EDIT: Nevermind, ser nu att det redan har konstaterats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. movnat, det där verkar så sjukt tidsineffektivt i termer av välmående. Lever man ett någorlunda normalt liv där vardagen består av jobb/plugg samt flickvän/fru/vänner/familj så har man helt enkelt inte tid till att rulla i grus och klättra i träd hela dagarna.

 

EDIT: Nevermind, ser nu att det redan har konstaterats.

 

första termen i movnats pelare SEEDS är Stress (de andra är Exercise, Environment, Diet, Sleep). mycket i movnat handlar om att hantera stress.

 

tar man sig inte tid att vara frisk tvingas man ta sig tid att vara sjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. movnat, det där verkar så sjukt tidsineffektivt i termer av välmående. Lever man ett någorlunda normalt liv där vardagen består av jobb/plugg samt flickvän/fru/vänner/familj så har man helt enkelt inte tid till att rulla i grus och klättra i träd hela dagarna.

Det är väl den, möjligtvis ohälsosamma, inramningen som är lite av poängen med hela paleo-trenden? Att leta effektiva sätt för välmående låter som ett ganska farligt territorie.

 

Är man slav på en institution för stor del av dagen har man ju någon form av chef som bestämmer allt och kan inte göra så mycket åt saken. Men för de mer lyckligt lottade som själva bestämmer över ungefär halva sin tid tror jag många skulle åstadkomma mer genom att forcera mindre enl. någon standardmodell. Det är ju inte arbetsbelastning som gör att människor går in i väggen, det är forcerad arbetsbelastning som inte känns intuitiv. Och en människa som går in i väggen - eller ens är i närheten - lägger mycket tid på att knappt åstadkomma något alls.

 

Sen misslyckas jag själv en hel del med det jag förspråkar, jag forcerar för mycket och det har inte blivit så bra, men jag tycker paleo-folket har en väldigt förnuftig syn på saker och ting även om de ofta blir oerhört fåniga likt alla som fastnar för hårt i trender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om de ofta blir oerhört fåniga likt alla som fastnar för hårt i trender.

vet inte om vi ser på det lika. vissa saker tyckte jag också var fånigt som t ex att colting vägrar dricka vatten ur plastflaska. men så funderar jag på det och inser att det kanske är rätt vettigt ändå. mycket av det jag inte förstår kanske jag uppfattar som fånigt, försöker att inte se det som fånigt utan som intressant istället. men en hel del förstår jag och uppfattar som fånigt, som att t ex inte köpa matvaror som har mer än 5 ingredienser kan jag logiskt inse att det är en rätt IQ-befriad förenkling.

 

vad inom Paleo som du förstår är det som du anser är fånigt?

 

jag tycker att fastna hårt för något, att ta saker till sin spets är naturligt. är man för NAP så är slutpositionen anarkist. tycker snarare det är fånigt att bara ta till sig det man är bekväm med av en trend utan att ifrågasätt allt annat man håller på med ur samma perspektiv som övertalade en att haka på trenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IQ-test för några poäng >mensa:

http://www.etienne.se/cfnse/

 

Svaren skrivs upp och rättas här:

http://www.etienne.se/cfnse/scoresheet.htm

 

Jag fick 6 poäng.

 

Ärrå.. Lagt närmare timmen på det och fick 0.

 

 

Nu har jag tagit upp en diskussion om penisstorlek och en om IQ-test i din dagbok. Youre welcome.

 

vad inom Paleo som du förstår är det som du anser är fånigt?

Inget specifikt koncept inom Paleo som jag kan komma på att jag tyckt varit fånigt i sig, däremot just trend-aspekten, den där "allt eller inget"-modellen. Det där smått religiösa, jämför med LCHF etc som har en hyfsad bas med samma typ av extrema anhängare som verkar anse att de just ramlat på den slutgiltiga receptboken.

 

För mig innebär Paleo acceptans för antifragile och det diffusa och att det snarare går rakt emot de kvantitativa modeller man liksom vaggas in i av samhället. Då tycker jag det blir (extra) fånigt när man plötsligt bråkar fram och tillbaka om huruvida man åt ett visst sädesslag för 2000 år sedan, så att man kan undvika det som pesten om (man misstänker att) de inte gjorde det och gärna håna dem som äter det.

 

Jag är säkert ovanligt alergisk mot det preciserade och vedertagna dock, men det är vad livet lärt mig. Det ser ut som att jag spontant legat före i en massa hälsoaspekter, men jag har ju inte legat före någon alls, jag har bara undvikit massa konstig pseudo-kunskap som ledde åt fel håll. Det där med att fett skulle vara farligt tex. Tänk de som liksom satt och sa "lol, outvecklade människor för ett antal år sedan satt och åt massa fett utan att begripa bättre, tur att vi utvecklats och vet att man blir tjock av fett". Det var ju så hårt rotat att den som åt mycket fett och var smal tydligen hade helt skev naturlig metabolism; enda förklaringen.

 

tycker snarare det är fånigt att bara ta till sig det man är bekväm med av en trend utan att ifrågasätt allt annat man håller på med ur samma perspektiv som övertalade en att haka på trenden.
Håller med om att ifrågasätta och lyssna på alla ideer! Jag har hela mitt liv annamat konceptet ät mycket proteiner, i övrigt allt som inte smakar skit. Det har fungerat mycket bra. På senare tid har jag tagit åt mig av ideerna och accepterat att exempelvis fylla en tallrik med enbart kött och grönsaker. Det har absolut fungerat ännu bättre.

 

Om jag inte tog åt mig av saker vore jag ju lika religiös som de trend-anhängare jag kritiserar. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget specifikt koncept inom Paleo som jag kan komma på att jag tyckt varit fånigt i sig, däremot just trend-aspekten, den där "allt eller inget"-modellen. Det där smått religiösa, jämför med LCHF etc som har en hyfsad bas med samma typ av extrema anhängare som verkar anse att de just ramlat på den slutgiltiga receptboken.

min uppfattning är att paleo-folket generellt är väldigt toleranta. se marks daily apple t ex som väl får anses var en av de främsta siterna, han är ju mycket öppen för att kompromissa. movnatsnubben sa typ "i would recommend you to look into the paleo diet, if it works for you great, if it doesnt then try something else".

 

LCHF-folket kan säkert uppfattas lite religiösa, många av dem har ju innan varit sjuka och sedan bara kapat nästan alla kolhydrater och blivit friska. för dem är det ju ett mirakel, klart de vill dela med sig.

 

men oavsett om de uppfattas som religiösa, sålänge de inte är allt för generaliserande har de väl rätt. många av de sjuka idag skulle bli friska om de kapade ner mängden kolhydrater. förklaringen är rätt irrelevant, faktumet är däremot inte det.

 

 

Jag har hela mitt liv annamat konceptet ät mycket proteiner, i övrigt allt som inte smakar skit. Det har fungerat mycket bra. På senare tid har jag tagit åt mig av ideerna och accepterat att exempelvis fylla en tallrik med enbart kött och grönsaker. Det har absolut fungerat ännu bättre.

många forumiter och andra som käkar LCHP äter massa kvarg vilket antagligen ökar cancerrisken:

http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/

 

sedan är fett fett hälsosamt, så där kan man missa en hel del positiva effekter om man äter LCLFHP vilket de flesta gör.

 

men visst, äter man LCHP tar man ofta bort några vanliga bovar för många, dels kolhydrater(insulin, för många kalorier, höga halter blodsocker), gluten(IBS), AGE(immunförsvar, rövcancer) så klart många som äter LCHP blir frikare. och möjligt att man bygger bättre på det, höga halter IGF-1 är ju bra, men om man har en normal utilityfunktion på muskelmassa är det nog inte värt det bara för den.

 

 

2505563_orig.jpg

hon till vänster blev alltså våldtagen av han till höger 48h tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men oavsett om de uppfattas som religiösa, sålänge de inte är allt för generaliserande har de väl rätt.
Mja de har ju förstås rätt i att kolhydrater är en vanlig bov. Jag antar att man kanske blivit lite extra irriterad för att det blev någon ny grej och plötsligt skrek en massa människor om mirakel. Som en blind människa som plötsligt kan se i 5 minuter, och efteråt i fullkomlig exstas ska läxa upp andra om vilken (statisk) nyans himlen egentligen har. :cry:

 

Plus att de inte tog åt sig förrens det blev någon form av flummig aftonbladet-trend. Hur störigt är det inte att det är folk släpper skepsisen? :cry:

många forumiter och andra som käkar LCHP äter massa kvarg vilket antagligen ökar cancerrisken:

http://traningslara.se/mjolk-och-pro...r-vad-vet-man/

Å andra sidan vet man att det är kuriosa när det står såhär:
Ja sambanden finns utan tvekan där även om de inte är hundra procent klarlagda.
När de är "hundra procent klarlagda" i den där världen är det intressant men långt ifrån något man kan ta som sanning.

 

Jag kör på wear sunscreen och skippar feströkning för att båda i princip är lite magi sett till orgie av positiva effekter, men i övrigt duckar jag inte cancer, inte vad gäller "nya rön" och liknande iaf. Jag tycker grejen med att inte steka saker är intressant och antagligen att föredra, men inte ens det har jag riktigt tagit till mig. Gillar inte att mixtra för lättvindigt; om man inte tycker det är gott äter man plötsligt sämre, vilket inte är bra ur något synpunkt alls (bara för att nämna någon aspekt som återstår, oavsett hur starka bevisen är).

 

Jag respekterar de som väljer att så att säga "följa en dålig karta" inom vetenskapen (just detta område är ju dock obehagligt nära besläktat med journalistik och annat konstigt) men det ställer mycket större krav på att hålla huvudet på rätt plats. För många verkar det bli så att man då spontant glömmer kroppen (som ju är en rätt hygglig karta) och forcerar en massa kuriosa eller faller för simpla förklaringar där man räknar med att 1+1=2, vilket det ju aldrig är.

 

Nu är jag inte säker på att speciellt många "nya rön"-grinders just här inne gör de misstagen, men det är för att jag tror vi har med ett ganska analytiskt urval att göra.

 

Men vad som skulle kunna tolkas som att jag är oförsiktig handlar alltså snarare om att jag är rätt försiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en blind människa som plötsligt kan se i 5 minuter, och efteråt i fullkomlig exstas ska läxa upp andra om vilken (statisk) nyans himlen egentligen har.

finns nog en del som blivit blinda tack vare kosten.

hon där är ett sådant exempel på lite religiös. mycket av det hon säger och gör är ju lol och har antagligen ingen vetenskaplig grund. men det är ändå en rejäl skillnad från att vara sjuk med rejält försämrad livskvalite och livlängd till att blir frisk vilket det inte är så konstigt att folk reagerar över. att folk inte reagerar över att folk i deras närhet upplever det hon upplevde innan hon bytte innan är snarare religiöst status quo imo.

 

Å andra sidan vet man att det är kuriosa när det står såhär:

 

Jag kör på wear sunscreen

hoppas du insett att alla dina tidigare poster har varit baserade på resonamang som också går emot solkräm? dra saker till sin spets etc...

http://www.marksdailyapple.com/apollo-would-be-appalled/

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunscreen_controversy

 

 

Jag tycker grejen med att inte steka saker är intressant och antagligen att föredra, men inte ens det har jag riktigt tagit till mig. Gillar inte att mixtra för lättvindigt; om man inte tycker det är gott äter man plötsligt sämre, vilket inte är bra ur något synpunkt alls (bara för att nämna någon aspekt som återstår, oavsett hur starka bevisen är).

anledningen att rökning är farligt är väldigt starkt kopplat till varför upphettning av mat är farligt. många av de cancergena ämnena som bildas är de samma

 

Nu är jag inte säker på att speciellt många "nya rön"-grinders just här inne gör de misstagen, men det är för att jag tror vi har med ett ganska analytiskt urval att göra.

jag har gjort exakt samma fel massa gånger på vägen mot min lätta övervikt i mitten av min pokerkarriär. vad som är "nya" rön är ju också intressant, jag tycker paleo är gamla rön, livmedelsvärket däremot är "nya" rön.

 

Men vad som skulle kunna tolkas som att jag är oförsiktig handlar alltså snarare om att jag är rätt försiktig.

paleo känns mest försiktig, robustast av alla strategier. däremot "lite av varje" tycker jag verkar vädligt ömtåligt, sjukt nog verkar många tro att det är den robustaste strategin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...