Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

mer

but Russia dont want to lose their Black Sea base

because Ukraine does not want war and now in Russian mass protests people against the war

between Russia and Ukraine was the contract about accommodation Russia's navy on the territory of Ukraine

has recently established a clear border that runs along the bottom of the Black Sea and Russia and Ukraine agreed

Putin and now seems to be something that used to bring troops to protect its people who are on a military base from the effects of civil war in Ukraine

funny sounds

to send troops to protect troops

just an excuse to bring more troops

when all the people and politicians of Ukraine busy by civil war he behind quickly will do everything to his side and take all of Crimea

 

spring has come... soon begin agricultural works, should be prepared for cultivation of land to sow corn on field

Ukraine can not wage war

then without food and bread will not only Ukraine we sell corn to other countries

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3) Demonstranter mot regimen blir våldsamma. Visst motvåld från polis.

Lol, skönt med någon som nyanserar bilden en smula. "Visst motvåld" = prickskyttar på taken som sätter kulor i magen på bårbärande civilister. Förstår inte varför du citerar människan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notering: Det är inte alltid så att man får bättre koll på läget genom att vidga sina vyer.

 

:) Jag tycker nog allt båda parter är ren skit. Men blir ju less på att läsa all propaganda mot Ryssland. Du kan ju inte säga att media ger än rättvis bild. När självaste Carl Bildt börjar hyckla;

 

No country has the right to intervene militarily in the local issues of another sovereign country. That's a fundamental principle.

 

Då har jag faktiskt svårt att ta till mig av något. Dessa människor som nu hyllar statskuppen i Ukraina, är samma människor som till sommaren kommer sätta på sig en knapp där det står "INGA RASISTER PÅ VÅRA GATOR, JAG RÖSTAR INTE SD".

 

Jag säger inte att jag varken har rätt eller fel, men andra verkar så fullkomligt övertygade om att de har rätt och den enda onda parten här är Ryssland. Jag blir bara irriterad på sådant beteende.

 

Bekräftat:

http://www.aljazeera.com/news/africa/2014/03/ukraine-calls-up-all-military-reserves-201432102620995825.html

 

:(

 

Läskigt att det ska vara så nära oss. Vet inte om allt stämmer men en flashbackare sammanfattade det:

 

 

Svårt att avgöra vilka som gör rätt och fel under icke-Huemer-moral?!

 

 

Verkligen. Har själv släkt i Estland. De gånger jag varit över så direkt när du kommer in i Tallinn så står Nato-båtar i hamnen och hälsar dig välkommen mer eller mindre. Jag tror även att ~30% av Estlands befolkning är Ryssar. Värre är det väl i så fall kanske för Lettland där ännu fler är Ryssar, om inte upp mot 50%.

 

Nu har ju varken Estland eller Lettland till skillnad mot Ukraina då, utgjort ett hot mot etniska Ryssar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värre är det väl i så fall kanske för Lettland där ännu fler är Ryssar, om inte upp mot 50%.

 

Nja, bara ~25% i Lettland

 

Trevliga bilder från Janukovic vräkiga palats

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ukraine/10656023/In-pictures-Inside-the-palace-Yanukovych-didnt-want-Ukraine-to-see.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag mönstrade fanns det fortfarande ett semi-tvång att göra lumpen; de valde ut kanske 1/10 där som behövde göra det. Jag var en av dem. Sa att jag skulle studera och fick det uppskjutet ett år, spenderade det året med att försöka bli av med dem. Efter ett otal skickade brev gav de sig till slut.

 

Jag visste egentligen att lumpen på en hård position vore en ganska bra sak för mig på många vis, jag skulle gilla utmaningen och skulle dessutom må bra av den disciplinära skolningen. Men hur mycket jag än vände och vred på det återstod en sak: du utbildar dig för att bli attraktivare att tvinga ut i krig om det skiter sig.

 

Har inte mycket över för krig och vill gärna ses som så efterbliven som möjligt om det blir aktuellt. Barn och Trillske till livbåten.

Även ideer om hur man uttrycker att man var framgångsrik pokerspelare i 7år,

Förstår ditt dilemma, jag har nämligen inte nämnt poker en enda gång i vare sig CV eller intervju. Eftersom vi är i Sverige. I många andra länder skulle jag ta upp det (så länge det inte har olaglig status osv).

 

Du blir en lämplig försökskanin eftersom du inte har så många val, bortom "ja och sen gick det några år.".

 

Tror det du främst ska tänka på är att koppla det till det/de jobb du söker. Försök hitta branscher där de egentligen har liknande arbetsuppgifter, sedan snor du kallt deras trendiga nyckelord och kopplar dem till det du gjort. Tror det är viktigt just att det är "vanliga" (låt gå kvalificerade) positioner ute i näringslivet. I Sverige regerar nämligen den raka normen.

 

Netiquette på linkedin? Adda alla? Lärare? Folk man träffat en gång?
Alla som du känner att du vill identifieras med och/eller ha kontakt med i arbetslivet (och det i någon mån är ömsesidigt :P). Lärare, kollegor, etc..

 

LinkedIn är ju i grunden värdelöst, men det är som med mycket annat inom IT, de är stora så det spelar ingen roll att tjänsten är dålig. Och det finns ju ändå potential att det skulle kunna bli vettigt, även om man kunde önska att det var vettigare utvecklare bakom snarare än sprattliga marknadsförare (baserat på produkten de levererar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Jag tycker nog allt båda parter är ren skit. Men blir ju less på att läsa all propaganda mot Ryssland. Du kan ju inte säga att media ger än rättvis bild.

 

Givetvis inte, men att vända sig till den ryska statliga propagandakanalen är att kasta ut barnet med badvattnet. Då är det faktiskt bättre att bara hålla sig till Expressen och Aftonbladet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vet vi om Tymoshenko? Är hon en av the goodguys sas. eller är hon lika korrupt som resten av packet?
"Prior to her political career, Tymoshenko was a successful but controversial businesswoman in the gas industry, becoming by some estimates one of the richest people in the country. "

 

Kalla mig sosse, men jag misstänker att det kanske inte bara var hårt arbete bakom det där.

 

edit: På tal om inget så lärde jag mig idag att det faktiskt finns en väldigt liten svensk minoritet i Ukraina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitcoin-voice-over på svenska hits:

LOL! :D

 

BUMP!

 

Funderar på att köpa TV från Tyskland. Typ denna?

http://www.notebooksbilliger.de/samsung+ue55f6170+139cm+55+3d+led+tv+126628/nbb/24a82b

Produkt

749,00 € 749,00 €

1x Samsung UE55F6170 139cm (55 ") 3D-LED-TV med Full HD triple tuner (DVB-T/C/S), 200Hz, CI +

749,00 €Delsumma:

17,99 €DHL Freight (i förväg):

122,46 €Moms 19% ingår:

766,99 EUR

6 786,0841 Swedish kronor

 

Era tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Jag tycker nog allt båda parter är ren skit. Men blir ju less på att läsa all propaganda mot Ryssland. Du kan ju inte säga att media ger än rättvis bild. När självaste Carl Bildt börjar hyckla;

 

 

 

Då har jag faktiskt svårt att ta till mig av något. Dessa människor som nu hyllar statskuppen i Ukraina, är samma människor som till sommaren kommer sätta på sig en knapp där det står "INGA RASISTER PÅ VÅRA GATOR, JAG RÖSTAR INTE SD".

 

Jag säger inte att jag varken har rätt eller fel, men andra verkar så fullkomligt övertygade om att de har rätt och den enda onda parten här är Ryssland. Jag blir bara irriterad på sådant beteende.

 

vet inte vad som är rätt eller fel i det aktuella fallet men det bildt säger är faktiskt vad som gäller enligt internationell rätt. sen att ryssland säkerligen kan hävda nåt undantag för sitt agerande ryms säkerligen i internationell rätt så som den ser ut för tillfället ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte vad som är rätt eller fel i det aktuella fallet men det bildt säger är faktiskt vad som gäller enligt internationell rätt. sen att ryssland säkerligen kan hävda nåt undantag för sitt agerande ryms säkerligen i internationell rätt så som den ser ut för tillfället ...

 

Tror inte just det var detta som menades. Mer typ att Bildt hittar argument efter tillfälle. Hade USA gjort nåt liknande hade det liksom inte låtit likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, skönt med någon som nyanserar bilden en smula. "Visst motvåld" = prickskyttar på taken som sätter kulor i magen på bårbärande civilister. Förstår inte varför du citerar människan.

 

Vad som är övervåld är relativt. Sure jag tycker det är förjävligt, men inte så att vi i Sverige är perfekta heller. Jag tycker ju allt från medborgarskap till narkotikalagar är övervåld. Var kanske inte vi tycker är lämpligt ordval, men tyckte det sammanfattade en bild av vad som hänt okej även om jag inte delar skribentens perspektiv. Men jag delar ju inte perspektiv med så många, så för mig är inte det ingen big deal. Kanske det inte stämde rent faktamässigt men då är det ju bara att diskutera det.

 

Det hela är väldigt intressant filosofiskt. Om folket i Krim vill vara ryssar, är det då rimligt att säga "tuff luck, lagen säger att ni tillhör Ukraina, stfu med ryskan och lär er prata ukrainska? För mig känns det iaf som att det är väldigt fragile moralisk kompass att följa. Huemers modell känns mycket mer robust.

 

Cliffs: Jag tycker Huemer med flera mycket väl kan kritisera Ryssland då det är överensstämmer med deras moral, men jag tycker inte Bildt med flera kan kritisera Ryssland utan att samtidigt behöva rita om sin egen moral. Det räcker inte med att implicera "vi är goda så vi kan avgöra vad som är rätt" och hävda att motståndarsidan gör fel. Och ska man peka ut vad motståndarsidan varför motståndarsidan gör fel får man allt vara självkritisk och granska om man själv gör samma sak.

 

http://www.zerohedge.com/news/2014-03-02/ukraine-capital-control-crunch-largest-bank-limits-cash-withdrawals-100-daily

Bitcoin kan inte ersätta fiat i Ukraina snabbt nog.

 

Fin forbes:

http://www.forbes.com/sites/markrogowsky/2014/03/02/you-dont-need-a-nobel-prize-to-be-wrong-about-bitcoin-but-it-helps/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte just det var detta som menades. Mer typ att Bildt hittar argument efter tillfälle. Hade USA gjort nåt liknande hade det liksom inte låtit likadant.

 

det jag menade var att det argumentet alltid har hållit vatten. vad det gäller göran perssons uttalande kring usas rätt till självförsvar (gentemot al quaida -> Afghanistan) var ju läget ett annat då usa faktiskt attackerades (även om det var en utsträckning av rätten till självförsvar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är övervåld är relativt. Sure jag tycker det är förjävligt, men inte så att vi i Sverige är perfekta heller. Jag tycker ju allt från medborgarskap till narkotikalagar är övervåld. Var kanske inte vi tycker är lämpligt ordval, men tyckte det sammanfattade en bild av vad som hänt okej även om jag inte delar skribentens perspektiv. Men jag delar ju inte perspektiv med så många, så för mig är inte det ingen big deal. Kanske det inte stämde rent faktamässigt men då är det ju bara att diskutera det.

 

Det hela är väldigt intressant filosofiskt. Om folket i Krim vill vara ryssar, är det då rimligt att säga "tuff luck, lagen säger att ni tillhör Ukraina, stfu med ryskan och lär er prata ukrainska? ]

 

det finns ju redan ett ryssland; bara till att packa och flytta hem imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag menade var att det argumentet alltid har hållit vatten. vad det gäller göran perssons uttalande kring usas rätt till självförsvar (gentemot al quaida -> Afghanistan) var ju läget ett annat då usa faktiskt attackerades (även om det var en utsträckning av rätten till självförsvar).

 

Arabiska våren.... Jag tror Putin då var den enda som använde sig av exakt samma argument.

 

--

 

Har ju under dagen sett vissa jämföra Putin med Hitler. Men här är mer från hjältarna i Ukraina. Låt oss alltså få detta klart för oss. Nazister har alltså störtat en regering.

 

BhuX7-QCUAAvz0h.jpg

Callum Heaton ‏@_LibertyPen: Something the media won't show you. Now Prime Minister Arseniy Yatsenyuk giving Nazi salutes.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arabiska våren.... Jag tror Putin då var den enda som använde sig av exakt samma argument.

 

--

 

Har ju under dagen sett vissa jämföra Putin med Hitler. Men här är mer från hjältarna i Ukraina:

 

BhuX7-QCUAAvz0h.jpg

 

ja, den bilden kan ju verkligen inte har redigerats alt att det rör sig om en hälsning till folkmassan som råkar se ut som en salut.

 

har du lust att länka till uttalandet av putin ang arabiska våren och i vilket sammanhang det fälldes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arabiska våren.... Jag tror Putin då var den enda som använde sig av exakt samma argument.

 

--

 

Har ju under dagen sett vissa jämföra Putin med Hitler. Men här är mer från hjältarna i Ukraina. Låt oss alltså få detta klart för oss. Nazister har alltså störtat en regering.

 

BhuX7-QCUAAvz0h.jpg

 

är det för att det är nazister som sitter vid makten i ukraina som ryssland går in militärt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag menade var att det argumentet alltid har hållit vatten. vad det gäller göran perssons uttalande kring usas rätt till självförsvar (gentemot al quaida -> Afghanistan) var ju läget ett annat då usa faktiskt attackerades (även om det var en utsträckning av rätten till självförsvar).

Och alla andra gånger USA och länder som gillas av oss invaderat länder? Som token säger utgår man från att man är god och att ens allierade är goda och de som är emot är onda. Är ju sällan så enkelt.

 

Mvh Iran-Irak, USA-Irak, USA-Vietnam m fl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...