Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Så vad tror vi om detta då. Pratade med polare om Sous Vide. Han kom upp med en egen lösning:

 

 

Tb8UoI1l.jpg

Funkar nog bra, men finns risk för överkokning. Brukar det inte vara runt 65 grader i en diskmaskin? Finns kanske ekoprogram runt 50 grader, vilket borde vara mer lagom. Jag tror jag körde 48 grader när jag gjorde lax.

 

Annars funkar varmvatten ur kranen också bra har jag läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad tror vi om detta då. Pratade med polare om Sous Vide. Han kom upp med en egen lösning:

 

 

 

Tb8UoI1l.jpg

 

på tok för hög temperatur..42 grader är lagom för lax. jag skulle använda mig av den största grytan jag har och köra den i ugnen eller på plattan och titta till då och då och justera. det borde gå ganska fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara mer stressad över surfaktanter (tensider) från diskmedlet som genom lyofil/lyfob fasövergång propagerar fasgränsytan, särskilt om plasten är tunn. Bör undvika "extra spolglans" eller etsande tvättmedel om man ska tvätta tunna plastpåsar med fisk i. Förstår inte poängen öht. Vill man ha reglerad temperatur finns det vanliga doppvärmare med PID för några kronor. Mongo?

 

Träffade en gammal vän igår som numera ägnar sig åt att utforma olika testinstrument som kan användas vid rekrytering. Han skapar alltså tankenötter på heltid och får betalt för det! Vi diskuterade bland annat följande uppgift från 90-talet:

 

gz70.jpg

 

Kan tokboken lösa den? Och framförallt, när du löser den kan du skriva ned din tankegång i en spoiler?

 

Hur stor andel av försökspersonerna som svarar rätt på denna uppgift (inom ~45 sekunder) beror naturligtvis helt på vilken typ av Ravenmatriser som föregått den (eftersom det är en brusuppgift). Det finns dock en grupp ~10% som utmärker sig genom sitt lösningsresonemang. Teorin är att resonemanget i sig är intressantare än "rätt svar" i uppgifter med mycket "brus", delvis eftersom det betyder att en psykolog måste vara med och diskutera varje svar (konsulttimmar!), delvis för att detta kan sålla fram intressanta individer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vågar man handla på mtgox nu? hur lång tid tar det att skicka pengar dit?

 

Vågade du inte innan bör du nog vara försiktig med att göra det nu. Många väldigt mycket mer insatta spekulerar emot dig.

 

 

 

Om fiat lanserades idag:

http://ledracapital.com/blog/2014/2/17/bitcoin-series-19-bizarre-shadowy-paper-based-payment-system-being-rolled-out-worldwide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Femman. Varje rad och varje kollumn innehåller stående och liggande antal "bågar", "streck" och "balkar". Edit: Svaret innehåller alltså "stående streck & liggande balkar"

 

Det hade varit lite intressantare om det hade funnits två svarsalternativ med stående streck/liggande balke så man öven fick fundera ut antalet av vardera, men nu spelar det ingen roll.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

5

jag ser varje ruta om komponerad av två enheter, dels de lodräta dels de vågräta streckgrupperna.

med 5 som svar så förekommer varje streckgrupp 2 gånger, en gång lodrät och en gång vågrät.

 

förtydligande:

de två lodräta i 5an återfinns i vågrät variant i rad 1 kolumn 3.

de tre vågräta återfinns i lodrät variant i rad 3 kolumn 1

 

roligaste rutan blir då mittenrutan som innehåller en figur i båda sina varianter.

 

 

 

also: mkt läcker video :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på två lösningar. Törs erkänna att det tog mer än 45 sekunder dock.

 

Lösningsalternativ 1:

 

 

 

Följer vi rutorna diagonalt - uppe höger till nere vänster - så ser vi att antal vågräta pinnar alltid är densamma. Följer vi rutorna diagonalt uppe vänster till nere höger så ser vi att antalet lodräta pinnar alltid är densamma.

 

Följer vi det mönstret så ser vi att det ska vara 3 vågräta pinnar och 2 lodräta.

För att lista ut vilken typ av pinne så följer vi samma diagonaler och inser att dom verkar upprepas sekventiellt och kan därmed utesluta vilka två som redan är "tagna". Kvar för vågrät blir: rektanglel. Kvar för lodrät blir: pinne.

Svar: 5

 

 

 

 

 

Lösningsalternativ 2:

 

 

 

Uteslutningsmetoden av svarsalternativen,

 

Antal lodräta : Antal svarsalternativ:

1: 1

2: 5

3: 2

 

Antal vågräta : Antal svarsalternativ:

0: 1

1: 1

2: 1

3: 5

 

Lodräta : Antal svarsalternativ

böj: 2

Rekt: 3

pinne: 3

 

Vågräta : Antal svarsalternativ

böj: 2

rekt: 4

pinne: 1

 

Även fast det finns lika många lodräta pinnar i form av Rektanglar som pinnar så finns det ändå bara en lösning som uppfyller "kraven": 5.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack vare beskrivningen gjorde jag först en snabb, den blev: lodrät serie diagonalt vänster-höger 1-2-3-1-2-3, mönstertyp (raka linjer) ges av diagonal höger-vänster (bevarad typ inom diagonalen, upprepat mönster mellan diagonaler).

 

Sen tänkte jag göra en nogrannare men insåg att allt pekar på 5 och kände mig lite naken, tråkig och analyserad.

 

Jag ska försöka se om jag kan utesluta de andra när jag samlat mod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Rotera första figuren i första raden med vinkeln 90grader och du får samma antal vågräta och lodräta linjer som tredje figuren första raden.

Rotera första figuren i andra raden med vinkeln 90 grader och du får samma antal vågräta och lodräta linjer som tredje figuren andra raden.

Rotera första figuren i tredje raden med vinkeln 90 grader och du får samma antal vågräta (3st) och lodräta linjer (2st) som bör finnas i tredje figuren tredje raden.

 

Samma typ av lodräta och vågräta linjer förekommer dock aldrig i mer än en figur i varje rad vilket utesluter fig 2, 3, 4 och 8. Kvar blir fig 5.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag ser d som 2 st lager.

Lager1=under. Lager2=över.

 

Diagonalt uppifrån och ner.

 

Från högra övre hörnet och neråt: lager1 ökar 1-2-3, lager2 är konstant.

 

Från vänstra övre hörnet och neråt: lager1 ökar 1-2-3, lager2 är konstant. Dvs nr5.

 

Det räcker även att bara kika på hörnen och tänka i lager så ser man också ett mönster :P även nr 5 där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker vi kan höja svårighetsgraden lite:

 

1

3449h8j.jpg

 

2

35c3dxz.jpg

 

 

1. Rotera de grå 90° moturs och byt plats på de "markerade".

2. Figurerna flyttar ett steg åt höger samt byter skepnad. Cirkel blir triangel, triangel blir kvadrat, kvadrat blir cirkel. Vid radbyten så sker ingen förflyttning inom matrisen utan istället roteras hela matrisen 90° medurs.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...