Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

This, man behöver inte ha kört en charger för att motsätta sig..

Jag har kört en hel del snabba bilar i mina dagar, men som den europé jag är, så är jag ledsen att meddela att jag inte kört en enda sann jänkare/muskelbil utan mina 'rakt fram'-lokomotiv begränsar sig till audi rs6 och en äldre mercedes E65 AMG, däremot har jag fått äran att köra lite mer sportiga bilar också :). Men jag vidhåller det jag sa tidigare, det är ingen vidare banbil, och det du beskriver med gas-pedalen.. ja, det är så den är konstruerad att bete sig som :) Det är en jävligt stor skillnad i känslan att köra en bil med stor litervolym och med ett sinnessjukt vrid(det känns som att den aldrig slutar accelerera, de bara ökar och ökar!)än den mer direkta, lite tråkiga i jämförelse känslan av en turbomatad mindre motor, men det är min åsikt.

Nu har ju inte jag varit på racing-bana utan kört interstates, och kan inte alls känna igen mig i att den direkta känslan skulle vara tråkig. Den är ju fantastisk!

 

Du säger att du är "europé", och jag har aldrig kört de riktigt stora städerna i europa så jag vet inte hur det ser ut, men i USA är körningen helt brutalt dynamisk. Enda "döda" stäckan jag kört var när jag drog interstates hela vägen mellan San Fransisco och San Diego mitt i natten, det var pest, som att köra 8 timmar i Sverige men med sämre ljus. Vore man inte så skraj för att åka på några riktiga jävligheter med polisen skulle det varit ett bra tillfälle att bara hålla gasen i botten och se vart det tog en (själv vågade jag mig inte över 80-85 generellt - trots att en jävla massa sportbilar försökt racea mig kring LA).

 

Jag pendlade tex till SDSU 3-4 dagar i veckan, och det var via interstate-5. Då har vi en 5-6 filers motorväg med konstanta av/på-farter, omkörning på båda sidor och bilar som kör i 120-130km/h med några få meters avstånd till varandra. Vad man vill ha då är typ:

- Kontroll på fordonet i "höga" hastigheter...

- .... även i skarpa svängar

- Blixtsnabb acceleration så du kan flyta in i luckor och skapa marginaler (du vill köra 140km/h ena sekunden och 110km/h nästa, 160km/h nästa osv)

 

Mustangen var jättetråkig här (utan sportsgear): du trycker gasen i botten och måste vänta kanske 2 sekunder innan den drar igång. Det blir nästan som att "lagga": när man väl börjar accelerera ordentligt vill man inte göra det längre. Så det går inte att utnyttja kraften i motorn. Chargern däremot: gasen i botten och en hundradel efteråt sitter du klistrad mot sätet.

 

Exempel på vad man hamnar i förr eller senare är att man i hyfsad trafik måste byta typ 4 filer och passera en spärrlinje på vägen ut till en utfart (trust me, går inte att undvika i längden). Med en Mustang är detta jättejobbigt, med en charger kan du bara trycka ned gaspedalen och flyta in i rätt luckor. Och som sagt, även om ni inte verkar tro mig; den tar även efterföljande sväng galant trots hastigheten. :P

 

Undrar om jag inte gillade den här bäst, trots att den var minst ny och flashig, den är bara så läcker:

 

 

405637_10151627451632744_861888416_n.jpg4

 

 

 

En annan mustang jag körde, mer klassisk:

 

 

268914_10151616765867744_1783692063_n.jpg

 

 

 

MVH

Mr Mustang

 

PS: Inredningsmässigt är samtliga tre mustanger jag lagt upp bilder på rätt värdelösa. Man sitter i menyer och kan via knappar på ratten tex ändra varenda jävla lysande lampa i och på bilen vilket är riktigt coolt vid nattkörning (i 2014-modellen) - men samtidigt överflödigt och rätt onödigt, jag hade kasst ljudsystem, ingen touchscreen, osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2wqOoJs.png

 

fin volym! funderar på om det var två organisationer som gjorde en transaktion med varandra. typ att ett företag ville ha betalt i bitcoin, det andra sa att det hade fuckat upp marknaden så mycket om bara köpte på allt på en gång, det andra företag la upp en wall som täckte allt, sedan gjorde det andra företaget affären. eller något sådant?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"

Mustangen var jättetråkig här (utan sportsgear): du trycker gasen i botten och måste vänta kanske 2 sekunder innan den drar igång. Det blir nästan som att "lagga": när man väl börjar accelerera ordentligt vill man inte göra det längre. Så det går inte att utnyttja kraften i motorn. Chargern däremot: gasen i botten och en hundradel efteråt sitter du klistrad mot sätet.

"

 

Det du beskriver låter rakt upp och ner enbart som skillnader i automatlådan, och inget med motoreffekt att göra. Antingen hitta du inte sportinställningarna i ena kärran eller så hade den inte samma låda(gissningsvis detta då du skriver "utan sportsgear")som chargern. Provkör bilar med t.ex. 250hk utan turbo och en med turbo med samma hk med manuella stickor!

 

det är då natt och dag på fars automatlåda beroende på vilken inställning man väljer att ha, han har en rätt fin bil, pensionerad svetsare med stort bilintresse som har sparat i mången år :). Med ett litet vrid på en ratt så försvinner lagget på 2 sek direkt. Är en feature för att inte slösa så jävla mycket bensin på tungfotade förare i vardagskörning har du sportläge i så chunkar den i en låg växel och drar på de varvtal som har mest effekt/bensinslöshela vägen istället för att accelera en tad söligare/växlar tidigare så den inte går lika högt i varv men desto mer ekonomiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt verkar väl Amerikanska bilar ha fokus på stora motorer (snabbt rakt fram) och att lågt pris. För att hålla priset nere så lägger man ju inte så mycket fokus på kvalitetskänsla, inredning och väghållning. Men visst är det en billig och busrolig bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"

Det du beskriver låter rakt upp och ner enbart som skillnader i automatlådan, och inget med motoreffekt att göra. Antingen hitta du inte sportinställningarna i ena kärran eller så hade den inte samma låda(gissningsvis detta då du skriver "utan sportsgear")som chargern. Provkör bilar med t.ex. 250hk utan turbo och en med turbo med samma hk med manuella stickor!

Det jag menar med sports-gear är helt enkelt att du har ett läge för att "sport-växla" själv på mustangen. Flesta andra automater jag kört i USA har istället haft en separat "1"-"2"-"3", men mustangen har ett "S". På så vis kan man flyga iväg lite snabbare - lite mer klassisk svensk omkörning - men på chargern behöver du alltså inte växla manuellt, du flyger iväg ändå. Antagligen som du säger bara inställningar.

 

Angående HK har väl förövigt chargern uppemot 350-400, eller är jag helt ute och cyklar? Precis som lobl påpekar är det rätt sjukt bang for the buck (tror de bara hamnar på runt 30k$, så kanske 400 000:- eller något med svensk översättning). Såg dock precis att mustangen har liknande i liknande prisklass, så hela amerikanska marknaden är väl sjuk.

 

Förövigt lite av ett helvette att bilarna går så tyst, åtminstone inifrån - går typ inte att lyssna sig till varvtalen.

 

Man skulle fått den här modellen istället:

http://www.ford.com/cars/mustang/trim/shelbygt500/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det är lite också för att de går på storlek. Bryr sig mindre om hur mycket bränsle bilarna tar. Japaner och tyskar går mer på liten vikt, banegenskaper och med detta kommer vettig bränsleförbrukning för att du kan inte slaska på med ett 6Liters block då..

 

Det är svårare att få allt att passa till ett överkomligt pris än att bara fokusera på hk och inte bry sig om vikt, köregenskaper m.m. :)

 

Dock anmärkningsvärt är att världens snabbare serie tillverkade bil (runt bana )är även den mest prisvärda också sett till prestanda/kr bland alla superbilar. Nissan GTR. :)

 

Som svensk är det nog vettigast titta på japanskt t.ex impreza med typ ett steg1 kit om du skall hålla dig inom rimliga priser men få mycket för pengarna i körglädje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vettefan om det kommer gå att köpa en svensk bil alls längre, kikar runt lite: Har du en budget på blyga 350 000:- i USA har du så många sjuka alternativ att det skulle bli ett helvette att välja. :shock:

 

Blir som kött: Jag kommer inte orka köpa kött i Sverige för att det är så dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja, sen ska du ju importera den också, 25% boom, och då har jag inte räknat fraktkostnaden :). Svårare smuggla in än en macbook pro.

 

 

Norrmännen åker ju till Sverige, och gör storfynden! En sämre BMW 323 går ju lös för en halvmille där eller nåt sånt übersjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

replik till denna?

No one will buy during deflation because they want to pay less in the future? I guess no one sells in our current inflationary environment because they want to charge more tomorrow....

 

Pengar har inte ett eget värde utan värdet kommer ifrån möjligheten att byta dem mot varor/tjänster. Alltså blir det meningslöst att låta bli att sälja i hopp om att inflationen ska höja priset då även priset på övriga varor stigit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norrmännen åker ju till Sverige, och gör storfynden! En sämre BMW 323 går ju lös för en halvmille där eller nåt sånt übersjukt.
Storfynd är svårt att göra, vet inte hur det var förr men idag är det rätt sjuka importkostnader på bilar. Det du måste göra är att hitta en bil med avdragbar moms, då kan du spara lite pengar på import men då pratar vi ofta om bilar som kostar såpass mycket att köpklientelet troligen inte bryr sig så mycket om några 10 000-sedlar ändå.

 

*edit* För den som vill leka med norska tullens importkalkulator: http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=no

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengar har inte ett eget värde utan värdet kommer ifrån möjligheten att byta dem mot varor/tjänster. Alltså blir det meningslöst att låta bli att sälja i hopp om att inflationen ska höja priset då även priset på övriga varor stigit.

 

tack! tyckte väl den youtubekommentaren inte lät helt vattentät men kunde inte riktigt se varför.

 

Blir som kött: Jag kommer inte orka köpa kött i Sverige för att det är så dyrt.

vad kostar bra kött i USA? jämför gröna gårdar 99kr/kg för färs som rikmärke. soyaätande steroidkossor som får penicillin året jämför vi inte med...

 

Nu är den billig, när vänder den?

 

BTC.png

 

Är detta vågor efter den stora ordern som gick av tidigare?

 

Kan man vänta sig att den kommer sjunka nästa gång en såndär gigantisk order läggs ut?

 

den rör sig random. jag tycker fortfarande all information skriker att den är undervärderad, men jag kan ju ha fel så är inte så säker i min intuition och marknaden verkar inte hålla med mig. men är ju knappt någon marknad och väldigt få med kapital som förstår tekniken och alla dessa jag har hört verkar väldigt positiva.

 

imo skaffa en wallet och 1BTC iaf och spara den tills den antingen är värdelös eller gör er oberoende. experimentet kommer iaf vara lärorikt och en kul story att berätta för barnbarnen oavsett hur det går för bitcoins.

 

tänkte ta lite tid nu när skolan har slutat att bli lite mer insatt och kanske samla på mig några fler bitcoin. hur gick det för er som arbade? rullar det in pengar fortfarande? känns som att det borde rasslat rätt bra idag när de där miljonerna bytte ägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storfynd är svårt att göra, vet inte hur det var förr men idag är det rätt sjuka importkostnader på bilar. Det du måste göra är att hitta en bil med avdragbar moms, då kan du spara lite pengar på import men då pratar vi ofta om bilar som kostar såpass mycket att köpklientelet troligen inte bryr sig så mycket om några 10 000-sedlar ändå.

 

*edit* För den som vill leka med norska tullens importkalkulator: http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=no

 

och när det gäller körkort så finns det inget samarbete mellan länderna och svenska polisen kan inte ta ditt utländska kort. bra för eu-medborgare som bor i sverige.

 

men det här fick mig att fundera lite, det borde finnas något upplägg för att regga en bil/importera en bil/ köra med utländska skyltar etc i sverige för attt slippa skatt och besiktning. fast det kanske inte är värt det, besparingen blir för liten för besväret. men man kanske kunde öppna typ ett företag som hyrde ut bilar till svenskar som typ nån sorts bulvan?

 

eller vafan, man kanske bara kan byta skyltar på bilen till några utländska (förfalskade men trovärdiga) och sedan köra på? finns det någon koll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och när det gäller körkort så finns det inget samarbete mellan länderna och svenska polisen kan inte ta ditt utländska kort. bra för eu-medborgare som bor i sverige.

 

men det här fick mig att fundera lite, det borde finnas något upplägg för att regga en bil/importera en bil/ köra med utländska skyltar etc i sverige för attt slippa skatt och besiktning. fast det kanske inte är värt det, besparingen blir för liten för besväret. men man kanske kunde öppna typ ett företag som hyrde ut bilar till svenskar som typ nån sorts bulvan?

 

eller vafan, man kanske bara kan byta skyltar på bilen till några utländska (förfalskade men trovärdiga) och sedan köra på? finns det någon koll?

 

Lagen om vägtrafikregister, VtrL, SFS 2001:558.

 

"16 § Den som har sitt egentliga hemvist i Sverige och som

förvärvat ett fordon som avses i 12 § men som inte är

registrerat här, får under en vecka från det att fordonet

fördes in i Sverige bruka fordonet med stöd av en giltig

utländsk registrering. Detta gäller dock endast den som inte

yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med

motordrivna fordon eller med släpfordon."

 

Man får alltså inte köra omkring i en utlandsregistrerad bil någon längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack! tyckte väl den youtubekommentaren inte lät helt vattentät men kunde inte riktigt se varför.

 

 

vad kostar bra kött i USA? jämför gröna gårdar 99kr/kg för färs som rikmärke. soyaätande steroidkossor som får penicillin året jämför vi inte med...

 

 

 

den rör sig random. jag tycker fortfarande all information skriker att den är undervärderad, men jag kan ju ha fel så är inte så säker i min intuition och marknaden verkar inte hålla med mig. men är ju knappt någon marknad och väldigt få med kapital som förstår tekniken och alla dessa jag har hört verkar väldigt positiva.

 

imo skaffa en wallet och 1BTC iaf och spara den tills den antingen är värdelös eller gör er oberoende. experimentet kommer iaf vara lärorikt och en kul story att berätta för barnbarnen oavsett hur det går för bitcoins.

 

tänkte ta lite tid nu när skolan har slutat att bli lite mer insatt och kanske samla på mig några fler bitcoin. hur gick det för er som arbade? rullar det in pengar fortfarande? känns som att det borde rasslat rätt bra idag när de där miljonerna bytte ägare.

 

Bitcoinen är undervärderad atm, Den kommer ligga i $140 direkt efter den slår $132,6. Coacha mig lite i poker så lär jag dig allt du vill i cryptovalutor. Finns bra mycket mer än BTC som är värt o investera i.

 

Här har du ett antal mer cryptovalutor som gör mer vinst än BTC kortsikt.

http://www.cryptocoincharts.info/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt har vi en som postar en $1M köporder för $127/BTC på mtgox. Vad anser ni om strategierna?

 

Säg att ni vill köpa $1M bitcoins, hur hade ni gjort det?

 

BTC-2010.png

 

 

also: mycket hashande blir det:

M84kM1s.png

 

Om man vill köpa BTC för $1M, Så är det klart bästa att använda en bot som köper upp enormt små summor 0.04BTC åt gången i extremt många ordrar för cirka $700k, Sen säljer du allt för $5 under marknads pris så det blir uppköpt på några minuter, Marknaden blir ostabil och dyker $5-15 (kan vara betydligt mer men inte i dagens kurs). Sen handlar du upp allt sakta men säkert tills priset stigit till samma som innan du börja. Så kan man fortsätta ett antal ggr om man vill göra vinst.

 

Precis samma koncept som när miljardärer kraschar ekonomin i ett litet land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja, sen ska du ju importera den också, 25% boom, och då har jag inte räknat fraktkostnaden :). Svårare smuggla in än en macbook pro.
Kan inte reglerna, men det ska vara en smidig process om du har bott i USA minst ett år - kan till och med vara tullfritt om jag inte är ute och cycklar.

 

Åker man dit på vanlig waiver, köper en bil och försöker importera den ska det vara en skitaffär.

 

Vet inte hur det skulle vara för mig som åker dit på två stycken halvårs-visum till att börja med. Antagligen ett byråkratiskt helvette som allt annat.

 

vad kostar bra kött i USA? jämför gröna gårdar 99kr/kg för färs som rikmärke. soyaätande steroidkossor som får penicillin året jämför vi inte med...
Kommer man norrut mot San Fransisco och över ser man helt jävla sjuka landskap med kossor som ser ut att må helt fantastiskt. Så tror mer det handlar om att de har skalfördelar och så många led med svält-löner (d.v.s. marknadsekonomi).

 

Har dålig koll på färs, men drygt halva priset låter rimligt.

Men för sisådär 40:- får du hem en riktigt jävla fin 0.5kg bit kött att slänga på grillen - är snarare det jag är ute efter.

 

Sen är det svajigt att svara på om det är bra - det smakar fantastiskt och verkar bra, men jag har inte sett några undersökningar eller liknande.

 

Angående det där med "steroidkossor" är det väl någon form av debatt. FDA har kommit fram till (lol) att något sånt där är ofarligt, vilket har resulterat i att vissa produkter har texter av typen "blablabla is approved by the FDA". På andra produkter står det istället att det inte använts, men de har en benägenhet att ändå - av oklar anledning - lägga till: ".... which is approved anyway". Eventuellt för att de inte får råka smartmåla mer artificiella produkter (eftersom tekniken alltså godkänts av FDA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill köpa BTC för $1M, Så är det klart bästa att använda en bot som köper upp enormt små summor 0.04BTC åt gången i extremt många ordrar för cirka $700k, Sen säljer du allt för $5 under marknads pris så det blir uppköpt på några minuter, Marknaden blir ostabil och dyker $5-15 (kan vara betydligt mer men inte i dagens kurs). Sen handlar du upp allt sakta men säkert tills priset stigit till samma som innan du börja. Så kan man fortsätta ett antal ggr om man vill göra vinst.

 

Precis samma koncept som när miljardärer kraschar ekonomin i ett litet land.

 

låter som ett kanonrecept. vill man vara garanterad vinst här så köper man alltså direkt när han lägger säljorder 5$ under (eller så väntar man på kraschen på 5-15$ som kommer som ett brev på posten) sedan väntar man bara tills priset har gått upp ungefär 5$ över det tidigare marknadspriset och säljer igen, väntar in nästa krasch och så kör man repris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyckte straten som han som köpte $1M bitcoins använde nu verkar rätt rimlig. lägga en köporder strax under marknadsvärdet på rubbet, vänta och hålla tummarna. för kursen kommer ju påverkas mtp på hur få bitcoins som är till salu.

 

försöker själv undvika att köpa till marknadspris, lägger alltid köpordrar strax under. de brukar fyllas snabbt nog ändå, så får man det oftast någon procent billigare.

 

ser det ut såhär

fMZV9Vt.png

 

lägga köporder på 8k bitcoins för $119.14 och väntat en dag. sedan ta bort köpordern 24h, göra samma sak igen.

 

så är enda infon man ger att man inte tänker betala överpris så man kan inte bli exploaterad utan att flera andra får chansen att exploatera de som försöker exploatera en...

 

skön tråd på ämnet:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=178336.0

 

många fina gif:ar i den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyckte straten som han som köpte $1M bitcoins använde nu verkar rätt rimlig. lägga en köporder strax under marknadsvärdet på rubbet, vänta och hålla tummarna. för kursen kommer ju påverkas mtp på hur få bitcoins som är till salu.

 

försöker själv undvika att köpa till marknadspris, lägger alltid köpordrar strax under. de brukar fyllas snabbt nog ändå, så får man det oftast någon procent billigare.

 

ser det ut såhär

fMZV9Vt.png

 

lägga köporder på 8k bitcoins för $119.14 och väntat en dag. sedan ta bort köpordern 24h, göra samma sak igen.

 

så är enda infon man ger att man inte tänker betala överpris så man kan inte bli exploaterad utan att flera andra får chansen att exploatera de som försöker exploatera en...

 

skön tråd på ämnet:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=178336.0

 

många fina gif:ar i den :)

 

Helt true, Om du lägger på 8k BTC så kan du bara fylla orderjupet snabbt.

Tex

 

Ask 10 119.12

Ask 10 119.11

Ask 10 119.10

Ask 100 119.08

Ask 100 119.06

Ask 100 119.04

Ask 100 119.02

 

Osv osv, Pga efterfråga blir den dyrare, Men folk som vill ut kan sälja stabilt och kursen kraschar inte därav blir det billigare i längden om du handlar upp BTC istället.

 

I dagens läge om du ska handla bitcoins kan du lägga en order på 5$ under marknads pris och den bör fyllas under natten så violate är BTC atm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter som ett kanonrecept. vill man vara garanterad vinst här så köper man alltså direkt när han lägger säljorder 5$ under (eller så väntar man på kraschen på 5-15$ som kommer som ett brev på posten) sedan väntar man bara tills priset har gått upp ungefär 5$ över det tidigare marknadspriset och säljer igen, väntar in nästa krasch och så kör man repris.

 

Precis, Därför kursen är ostabil efter första stora crashen är för alla som sitter o pumpar o dumpar sådär. Men om man har 1M o pumpa med kan man tjäna GROVA pengar.

 

Däremot kan man tjäna extremt mycket mer i andra crypto valutor som är extremt undervärderade och är på gång till stora exchanges. Pumpa upp dom sen när dom kommer till stora exchanges skördar man av allt stänger av datan o tar nästa flight till Bangkok o lever livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GoT:

Spoiler!
positivt överraskad över hur fint de fick till Red Wedding. sett fram emot avsnittet sen innan serien började, tyckte Jeyne-storyn bidrog mycket bra till att göra det hela ännu värre än i böckerna.

 

tycker även Daario storyn är mycket fin i tv-serien, men hoppas inte de avser ta bort en viss annan "stark" karaktär som borde introducerat

 

tumblr_lnoegd33u61qzctjlo1_500.png

tumblr_mmdxz96FBq1qzs4fvo1_400.gif

 

och mer trollande av GRRM kommer det bli :D

 

 

https://twitter.com/RedWeddingTears

 

 

 

1370226086493_zpsf7c35c8d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...