Gå till innehåll

Kommentera gdaily i Barcelona


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

2k/4k/400.

 

Så harrington säger att du ska ställa UTG , med 12bb med skithänder, i så fall tycker jag mkt om att alla läst boken:-D

 

Håller faktiskt med Djens, känns väl tidigt att börja ställa med den typen av händer i alla fall UTG? Betalar du blindsen har du ju trots allt 42-43 kvar att hitta en hand kommande varv där du kanske också kan chansa lite med att få till en 3 vägs pott och trippla? Eller har jag otur när jag tänker nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske skulle till dagens fråga i stället men jag lägger det här så får vi se.

 

Jag tyckte att det låter lite för aggressivt att pusha med Q9o i det där läget och gick tillbaka till Harrington (allas vår bibel:-) ). Ingen av övninghänderna han gav kändes helt relevant men jag försökte då använda "Strukturerad Handanalys" och PokerStove och se vad olika antaganden om synranges gav.

 

Om vi antar att en motståndare synar med 55+,AQ+ och att resten synar med 99+,AQ+ så blir man synad 7.4% av gångerna av den med 55+ med en equity på 0.33, och blir synad totalt 35.7% av gångerna av dom andra (anta högst en) och har då en equity på 0.25, 56.9% av gångerna får man blindsen.

I det fallet får man ett totalt förväntat värde på ca. 46500

 

Dvs sämre än att folda.

Även om fyra stycken av dom tightare endast synar med QQ+,AK aå hamnar förväntat värde på ca 49400. Först om fem stycken synar endast med AA+,AK hamnar man något i positivt värde.

 

Att utbetalningsstrukturen är ganska platt under ett antal platser uppåt borde öka villigheten att syna och chansa bland motståndarna så det talar för att dom lösare synrangarna är korrektare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog vi kan vara erens om att det är mycket marginellt åt precis alla håll och kanter.

 

Hade jag haft bara lite mindre marker så är det ett ställ, har jag bara lite mer marker så är det fold. Säg +/- 5000 kanske (10% åt endera hållet). Hade jag haft något bättre hand så är det ställ, något sämre hand = fold. Något bättre position = fold (!) och något ännu bättre position = ställ. Varför undrar ni? Klipper in lite från Indis blogg.

 

I turneringsspelet finns en liknande cyklisk dynamik. Ett exempel är trenderna kring blindstölder.

UTG har sedan ett tag tillbaka skämtsamt kallats för "the new button", eftersom många spelare (inklusive mig själv) gillar att stjäla därifrån med mediokra händer.

 

Anledningen att det funkar att stjäla från UTG är förstås att man får så mycket respekt därifrån av spelare som tänker på "det gamla sättet".

Men förr eller senare kommer nästan alla att inse vad vi håller på med. De kommer inte att sätta mig på en särskilt mycket högre range än vad de gör om jag höjer från co.

Från och med den dagen är det enda resultatet av min höjning att jag spelar större potter out of position med sämre händer än motståndaren.

Det är kanske onödigt att tillägga att "den nya knappen" i samma ögonblick börjar vandra nedströms igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg att jag läste något från Mark Vos här på Poker.se om hur han flertalet höjde från just UTG eftersom han fick mkt större respekt då likt det Indi skrev.

 

Öhrm, vet inte vart jag ville komma. Förstår helt spelet iom gdailys tankegångar, speciellt om han tyckte det var optimalt med syn från <88.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni inte att Harringtons "first in vigourish" avtar rätt snabbt om man börjar ställa varannan hand? Q9 i UTG kan få respekt om man har verkat normaltajt, men så fort man tycks vara i allin-mode kommer synfrekvensen att skjuta i höjden. Det ökar iofs ens showdown-EV, men jag tycker att man väldigt ofta åker ut på andra eller tredje first-in-stället när folk plockar ner en med halvdana händer. Undrar om det ändå inte lönar sig att vänta på en lite vassare hand alt. position efter det att man har ställt med J4 och fått respekt.

 

PS Tack för bra blog, Gdaily, och snyggt spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Tack för bra blog, Gdaily, och snyggt spelat.

 

Tyty.

 

Jag ska till London nu och spela WSOP Europe, inte main event men väl H.O.R.S.E och PLO-tävlingarna. Det ska bli skitskoj. Jag slänger upp en ny blogg därifrån, så jag låser det här, och om ni vill fortsätta kommentera handen/spelet så kan ni väl göra det i nya kommenteratråden (så har jag bara en tråd att hålla ordning på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...