Gå till innehåll

The Well - gdaily 22-23 augusti


Kape

Recommended Posts

  • Svars 172
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om någon skulle erbjuda dig en summa pengar för att sluta spela poker, hur stor skulle den summan behövt att vara för att du skulle accepterat?

 

Vem/vilka skulle du vilja se i brunnen? Varför?

Inte så stor faktiskt, att spela poker är ruskigt tråkigt. En mille kanske? Att däremot inte få jobba med pokerrelaterade/spelrelaterade saker, då blir det krångligare.

 

Diös, Turken, Docke, Hildebrand, Östen, Teddy, Christer Johandsson, Pastorn - för att historier från förr är så jävla roliga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om 7 Ru?

 

Vi kan nog komma i 7 ru med nord som öppnare, om nord är vaken. Inte med syd som öppnare, då fungerar inte systemet. Dessutom sitter det säkert snett :-)

 

Jag har aldrig spelat en kontrollerad storslam på 4-2. Har spelat en liknande storslam på 4-3 (7 hj), bjuden med full kontroll. Man hade 12 stick i alla andra färgkontrakt och 11 stick i sang om jag minns rätt).

 

Lustigaste brickan jag spelat var frivilligt bjudna 4 hj på 3-3. Enda utgången som stod. Allt som krävdes var 7-0 emot i trumf (!) och att man tog utgången på rätt hand så inte fi kunde starta med trumf.

 

Systemet är inte alltid felfritt. Har spelat 5sp med ess-singel till renons, i stället för valfri storslam. Så går det när man reläar fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh? Tvättar du oliver, eller funkar oliver bra mot vissa typer av fläckar?

 

Om jag äter för mycket oliver, så får jag utslag på kroppen från tvättmedlet som tvätta skjortor med (speciellt om det är varmt så man svettas mycket och på så sätt frigör tvättmedlet ur kläderna, det blir aldrig helt noll tvättedel hur mycket du än sköljer). Normalt sett så klarar jag mig från att ligga under reaktionsnivån, men oliverna sänker min nivå så jag reagerar. Antingen tvättar jag i Grumme tvättsåpa, eller undviker oliver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan nog komma i 7 ru med nord som öppnare, om nord är vaken. Inte med syd som öppnare, då fungerar inte systemet. Dessutom sitter det säkert snett :-)

 

Jag har aldrig spelat en kontrollerad storslam på 4-2. Har spelat en liknande storslam på 4-3 (7 hj), bjuden med full kontroll. Man hade 12 stick i alla andra färgkontrakt och 11 stick i sang om jag minns rätt).

 

Lustigaste brickan jag spelat var frivilligt bjudna 4 hj på 3-3. Enda utgången som stod. Allt som krävdes var 7-0 emot i trumf (!) och att man tog utgången på rätt hand så inte fi kunde starta med trumf.

 

Systemet är inte alltid felfritt. Har spelat 5sp med ess-singel till renons, i stället för valfri storslam. Så går det när man reläar fel.

:shock: Det här förstår jag ungefär lika mycket av som om det hade varit skrivet på latin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1Sp-2Kl

3Ru-3Hj

3Sp-4Kl

4Hj-4Sp

5kl-5Ru

5N-7Ru

 

1Sp=10-15, 5+

2Kl=Relä (Utgkrav)

3Ru=7+cp*, 6+Sp, 4Kl

3Hj=Relä

3Sp=6124

4Kl=Fråga efter antal cp*

4Hj=8cp

4Sp=Fråga om ess

5Kl=1/3ess samt xxxxxx/HHxxxx i sp

5Ru=Relä

5N=Hxxx/HHHx i Klöver samt Hx i ruter

 

 

*A=3cp

K=2cp

Q=1cp

Tot #cp=24

Med denna informationen till hands ska man lista ut vilken hand hand makkern har och avge rätt slutbud.....

 

Partnern måste ha Klöver ess.

 

Partnern måste ha Ru K (den enda H han kan ha i Ru)=2cp

 

Partnern kan inte ha AKQ i klöver.

Partnern måste ha KQ i Sp=3Cp

 

Alltså har han Klöver ess därtill......=3cp

 

Summa=8cp

 

Slutsatsen blir 7Ru som hänger på Rutern 4-3 samt att spadern sitter 2-1 om det blir en trumf ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag, som redan har fullt upp med att studera poker, lära lite BG vid sidan om, jobba, studera, arbeta ideellt med olika grejer samt emellanåt klämma in fragment av ett liv, skulle få för mig att lära mig spela bridge,

 

hur lång tid skulle det ta att komma längre än nybörjarnivå, om vi antar att jag bara avsätter en timme per dag till bridge-studier och -spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag, som redan har fullt upp med att studera poker, lära lite BG vid sidan om, jobba, studera, arbeta ideellt med olika grejer samt emellanåt klämma in fragment av ett liv, skulle få för mig att lära mig spela bridge,

 

hur lång tid skulle det ta att komma längre än nybörjarnivå, om vi antar att jag bara avsätter en timme per dag till bridge-studier och -spel?

 

Hur dum i huvet är du?...det måste man veta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag, som redan har fullt upp med att studera poker, lära lite BG vid sidan om, jobba, studera, arbeta ideellt med olika grejer samt emellanåt klämma in fragment av ett liv, skulle få för mig att lära mig spela bridge,

 

hur lång tid skulle det ta att komma längre än nybörjarnivå, om vi antar att jag bara avsätter en timme per dag till bridge-studier och -spel?

 

Skulle gissa på någonstans mellan en månad och två år beroende på diverse personliga egenskaper. I just ditt fall förhoppningsvis viktat åt nedre delen av intervallet. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur dum i huvet är du?...det måste man veta

 

Jag tror att det var en följdfråga med avsikten att fastställa vilka förutsättningar jag har att lära mig bridge. Men det kan också vara ett tämligen spetsat inlägg som föranletts av att min fråga av nån anledning ansågs dum.

 

Jag är förvirrad... :roll:

 

Nåja, jag antar det första. Svar: Jag anser mig tämligen o-dum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen blir 7Ru som hänger på Rutern 4-3 samt att spadern sitter 2-1 om det blir en trumf ut

 

Mycket imponerande!

 

Blir man inte väldigt lättläst med ett så välspecificerat system?

Förlorar man inte för mycket pga för enkelt försvarsspel (I långa loppet alltså)?

(Ibland måste man väl bluffa ??? :mrgreen: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag, som redan har fullt upp med att studera poker, lära lite BG vid sidan om, jobba, studera, arbeta ideellt med olika grejer samt emellanåt klämma in fragment av ett liv, skulle få för mig att lära mig spela bridge,

 

hur lång tid skulle det ta att komma längre än nybörjarnivå, om vi antar att jag bara avsätter en timme per dag till bridge-studier och -spel?

Nu blev jag intresserad...

Kan inte Gdaily ha en tävling av något slag där första priset är en intensivkurs i bridge över en dag? Jag "grindade" 4-mans whist hela gymnasiet om det nu kan vara till någon fördel för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket imponerande!

 

Blir man inte väldigt lättläst med ett så välspecificerat system?

Förlorar man inte för mycket pga för enkelt försvarsspel (I långa loppet alltså)?

(Ibland måste man väl bluffa ??? :mrgreen: )

 

Eftersom fi bara ges en hand medan den andra hålls helt dold är min erfarenhet att det tvärtom blir svårare för fi att spela försvar. Särskilt när man stannar i utgång(då har väldigt lite info läckt ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Skulle du vilja ha Jessica Alba trots att hon har herpes?

 

- Om du skulle tvingas ge upp cola eller poker, vilket skulle du ge upp?

 

- Tror du att alla egentligen vill se bilder från Tomtecup 04 för att det ryktas om att Hjort syntes till där?

 

- Tycker du jag ska leta på bilderna jag tog Tomtecup'04 och maila över de till dig så du kan lägga upp de igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag ta fettot i två timmar och använda de pengarna till Alba?

 

Nej. Du måste antingen betala av 80000, rakt från bankkontot för 2 timmar alba eller få 40k insatt efter att ha legat av dig med 250-pannaren. No inbetween-choices!

 

Är nyfiken på om du är ekonomisk nog att kunna avstå ett 2-timmars ligg med Alba för att praktiskt taget förlora 120000 (eftersom du inte får ligga med fettot och få 40k där för att gå vidare till Alba).

 

Nå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du vilja ha Jessica Alba trots att hon har herpes?

 

Nej. Du måste antingen betala av 80000, rakt från bankkontot för 2 timmar alba eller få 40k insatt efter att ha legat av dig med 250-pannaren. No inbetween-choices!

 

Är nyfiken på om du är ekonomisk nog att kunna avstå ett 2-timmars ligg med Alba för att praktiskt taget förlora 120000 (eftersom du inte får ligga med fettot och få 40k där för att gå vidare till Alba).

 

Förstår inte denna fashination med Alba. Det finns nog några kvinnor jag skulle slanta 80k för, men Alba är inte en av dom. Ge mig fettot i stället, och 40k in.

 

- Om du skulle tvingas ge upp cola eller poker, vilket skulle du ge upp?

Poker

 

- Tror du att alla egentligen vill se bilder från Tomtecup 04 för att det ryktas om att Hjort syntes till där?
Antar det
- Tycker du jag ska leta på bilderna jag tog Tomtecup'04 och maila över de till dig så du kan lägga upp de igen?

Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag äter för mycket oliver, så får jag utslag på kroppen från tvättmedlet som tvätta skjortor med (speciellt om det är varmt så man svettas mycket och på så sätt frigör tvättmedlet ur kläderna, det blir aldrig helt noll tvättedel hur mycket du än sköljer). Normalt sett så klarar jag mig från att ligga under reaktionsnivån, men oliverna sänker min nivå så jag reagerar. Antingen tvättar jag i Grumme tvättsåpa, eller undviker oliver.

 

Pinsamt nog så vet jag faktiskt inte om detta är sant eller inte... :oops: :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du måste välja på dessa 3 alt.

 

1: varje dag så kommer de en person och skär dig med ett pappers ark mellan tårna fingrarna och mungipan i 1 år..

 

lr

 

2: du måste komma hem till tjejen och berätta att du varit otrogen, och du måste göra om detta varje dag för dagen efter minns hon inte att du sagt de dagen innan så de blir samma liv varje dag.. 2 år

 

lr

 

3: gå med en dödhund (schäfer) fastsynd på huvudet 24/7 i 3 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...