Gå till innehåll

Ska investera $ men i vilken sparform?


Albert

Recommended Posts

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Varför just dollar?

 

...

 

kan tipsa dig om att läsa lite på flashbacks ekonomidel. finns en del bra trådar där och folk som har sitt gröna på ekonomi. många trådar liknande denna. vet inte om du får så många bra tips på ekonomiska planeringar på ett pokerforum riktigt. lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

kan tipsa dig om att läsa lite på flashbacks ekonomidel. finns en del bra trådar där och folk som har sitt gröna på ekonomi. många trådar liknande denna. vet inte om du får så många bra tips på ekonomiska planeringar på ett pokerforum riktigt. lycka till

 

Ska ta mig en titt. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar bra iaf! :mrgreen:

 

Första posten jag läser på FB:

Hej,

Satt uppe igår natt, rökte gräs och oroade mig för jordens ekonomiska undergång. Satt och tänkte på det här med världsekonomins övervägande oljeberoende och hela peak oil-grejen (http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil). Grejen är att jag bryr mig inte om miljön så mycket, bara ekonomin, men jag kan inte hjälpa att undra om vi nånsin kommer gå in i en högkonjunktur igen. Är det möjligt, ens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar bra iaf! :mrgreen:

 

Första posten jag läser på FB:

Hej,

Satt uppe igår natt, rökte gräs och oroade mig för jordens ekonomiska undergång. Satt och tänkte på det här med världsekonomins övervägande oljeberoende och hela peak oil-grejen (http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil). Grejen är att jag bryr mig inte om miljön så mycket, bara ekonomin, men jag kan inte hjälpa att undra om vi nånsin kommer gå in i en högkonjunktur igen. Är det möjligt, ens?

 

lol :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från FB:

Glöm räntefonder!

 

Vill du ha OK avkastning till låg risk - lägg istället pengarna på ett sparkonto till runt 4% eller lågriskhedgefonder som tex Stella Nova eller Graal. Brukar avkasta 6-8% per år oavsett hur börsen går.

 

Någon som vet mer om dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns nån gammal tråd på pf om hedgefonder. Minns att Hjort dissade dem rätt hårt eftersom man får betala mer om fonden når en viss avkastning (vilket innebär att förvaltarna inte vill samma sak som dig med pengarna). Andra i tråden gillade hedgefonder, så det är väl upp till var och en att göra en bedömning. Men det finns definitivt ingen hedgefond som garanterar 6-8% i avkastning, att de har gått bra några år behöver inte betyda speciellt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stockholmsbörsen gick upp 3 % idag, samma ränta får du på ett sparkonto på ett år. Finns högre räntor tex. 3,75 % på Svea Direkt. Så det handlar mer om vilken risk du är villig att ta. Historiskt sett är aktiesparande bättre än banksparande.

 

Ett fondstips är Avanza Zero, en indexfond som är uppbyggd på de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Denna fond är helt avgiftsfri

 

Ett annat tips är Gustavia Balkan, + 46 % i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla avgifter är av ondo och hedgefonder ska undvikas.. Övh om reklamen går ut på låg/risk möjlighet till hög avkastning så ska man hålla sig långt långt därifrån.

Höga avgifter motiverade av en hög avkastning är också ett stort nej, Eventuella track records är svårbedömda.

 

Mtp på börsläget just nu skulle jag satsa på statsobligationer. men det är förstås inget som någon , allra minst jag, kan sia om så har man inte inside info eller grym koll skulle jag isf satsa pengarna på en bred index fond eller fastigheter vilket jag anser vara relativt säkra investeringar i tillväxtregioner. Avanza zero är en bra indexfond som ej tar några avgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska sätta in en liten slant och vill ha tips om vilken sparform - aktier, fonder eller något annat? Hedgefonder - finns det i Sverige?

 

Blir lite knepigt att få bra svar utan lite mer info typ.

* Vilken tidshorisont gäller placeringarna

* Hur riskbenägen är du ,vad känns viktigast viss trygghet eller chans på

hög avkastning.

* Kommer du att vara en aktiv eller en passiv sparare.

* Kommer du att behöva använda en del av pengarna.

* Har du kunskap om vad du tänker köpa vilket rekommenderas,behöver ju inte vara någon expert(såna finns det gott om) men man skall vara jäkligt försiktig med att lita på någon random snubbe på nätet eller IRL.

 

Egentligen så är det av intresse av att veta ung. vilka summor det handlar om också, fast det kanske man vill hålla för sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är personligen emot Hedgefonder då de tar jävligt bra betalt utan att prestera särskilt bra. Min personliga favoriter är annars Skagen Global och Skagen KonTiki vars förvaltare slagit index INKL UTDELNINGAR under flera år. (Sjukt svårt)

Den fasta avgiften är 1% och de tar en rörlig avgift om de slår jmfindex inkl utdelningar.

 

 

http://www.skagenfonder.se/article13787-905.html

 

Dock kan jag säga att jag själv ligger i likviditetsfonder sen i februari och jag tror personligen att det kan vara skakigt ett tag till.

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är personligen emot Hedgefonder då de tar jävligt bra betalt utan att prestera särskilt bra. Min personliga favoriter är annars Skagen Global och Skagen KonTiki vars förvaltare slagit index INKL UTDELNINGAR under flera år. (Sjukt svårt)

Den fasta avgiften är 1% och de tar en rörlig avgift om de slår jmfindex inkl utdelningar.

 

 

http://www.skagenfonder.se/article13787-905.html

 

Dock kan jag säga att jag själv ligger i likviditetsfonder sen i februari och jag tror personligen att det kan vara skakigt ett tag till.

 

/G

 

men problemet är hur man ska bedöma varför dom har gått upp.

 

Säg att det finns tusen fonder totalt. Under 20 år så kommer 800 gå som index 100 gå sämre än index , 90 kommer bättre än index och 10stycken kommer få en extremt hög avkastning jmf med index. Hur ska man nu kunna bedöma om dom har slagit index pga av tur eller skicklighet?

 

För att göra någon sorts bedömning måste man gå in och titta på hur dom har placerat genom åren, hur stora risker dom har tagit jämföra med andra fonder mm. Eventuella tidigare Track records på placerings ansvariga osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men problemet är hur man ska bedöma varför dom har gått upp.

 

Säg att det finns tusen fonder totalt. Under 20 år så kommer 800 gå som index 100 gå sämre än index , 90 kommer bättre än index och 10stycken kommer få en extremt hög avkastning jmf med index. Hur ska man nu kunna bedöma om dom har slagit index pga av tur eller skicklighet?

 

För att göra någon sorts bedömning måste man gå in och titta på hur dom har placerat genom åren, hur stora risker dom har tagit jämföra med andra fonder mm. Eventuella tidigare Track records på placerings ansvariga osv.

 

Du har helt rätt att man skall titta på de som är placeringsansvariga och inte fondens avkastning. Och det är just det som är bra i dessa fall då de varit på fonderna under en lång tid. Sen tror jag att Skammelsrud förvaltade Global innan han startade KonTiki.

 

Kan man få en avkastning i linje med index bör man vara nöjd (över tiden)och jag tror att det är lättare att få överavkastning genom att placera i rätt region än att välja fond.

 

Vad jag gillar med dessa fonder är just:

 

1.Långt trackrecord av förvaltarna

2.Avkastning över index INKL UTDELNINGAR ( storbanker skiter ofta i det)

3.Placerar global vilket ger en bättre riskspridning

 

 

/G

 

 

Ps sen slog de index under ITyran utan att vara särskilt exponerade mot ITbolag. Gillar även deras sätt att välja ut bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska sätta in en liten slant och vill ha tips om vilken sparform - aktier, fonder eller något annat? Hedgefonder - finns det i Sverige?

 

Gå till DI.se ...kolla på deras "börssnack" och få en uppfattning om vilka som kan sin sak.

Titta sen under deras profil så har dom flesta seriösa och sörre spararna listat deras sparformer med motivering...

Jag har ett par där inne som jag följer, och byter när dom byter ...på så vis slipper jag grovjobbet ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långsiktighet lönar sig på aktiemarknaden.

 

Den som hängt med sedan starten i Skagen Global, en norsk globalfond förvaltad av svensken Filip Weintraub, har fått se pengarna växa med 731 procent. Här har aktiv förvaltning lönat sig, ett globalt aktieindex har givit 3 procent om året medan fonden avkastat nästan 24 procent årligen.

 

Andra framgångsrika globalfonder mätt på tio år är finska FIM Forte (plus 570 procent), Robur Privatiseringsfond (plus 234 procent) och Carnegie World Wide (plus 143 procent).

 

20 % överavkastning mot index inkl avgifter(fast och rörlig) är oerhört imponerande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite knepigt att få bra svar utan lite mer info typ.

* Vilken tidshorisont gäller placeringarna

 

Vet inte faktiskt.

 

* Hur riskbenägen är du ,vad känns viktigast viss trygghet eller chans på

hög avkastning.

 

Chans!

 

* Kommer du att vara en aktiv eller en passiv sparare.

 

Jag tror att jag kommer vara passiv.

 

* Kommer du att behöva använda en del av pengarna.

 

Nej.

 

* Har du kunskap om vad du tänker köpa vilket rekommenderas,behöver ju inte vara någon expert(såna finns det gott om) men man skall vara jäkligt försiktig med att lita på någon random snubbe på nätet eller IRL.

 

Har ytterst lite kunskap om detta område som jag är påväg att slungas in i.

 

Egentligen så är det av intresse av att veta ung. vilka summor det handlar om också, fast det kanske man vill hålla för sig själv.

 

Inga monstersummor men det är 80 svenska det gäller.

 

Vad tror du om att sprida ut dem? 40 på "trygga" och 40 på lite mer riskabla saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långsiktighet lönar sig på aktiemarknaden.
Vad betyder det?

 

20 % överavkastning mot index inkl avgifter(fast och rörlig) är oerhört imponerande
Varför i hela friden då?

 

Har dock en känsla av att jag skulle vara väldigt imponerad av deras intäckter.

 

För att göra någon sorts bedömning måste man gå in och titta på hur dom har placerat genom åren, hur stora risker dom har tagit jämföra med andra fonder mm. Eventuella tidigare Track records på placerings ansvariga osv.
Ja, clearly så ska man noggrant beakta information som har 0 förutsägande värde innan man gör en investering.

 

Vad tror du om att sprida ut dem? 40 på "trygga" och 40 på lite mer riskabla saker?
Man behöver faktiskt inte alls ha särskilt många högriskinvesteringar för att få stor potentiell uppsida, då börsvarians är sick stor. Nassim Taleb har någon liten essä om det på sin sida, har jag för mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man behöver faktiskt inte alls ha särskilt många högriskinvesteringar för att få stor potentiell uppsida, då börsvarians är sick stor. Nassim Taleb har någon liten essä om det på sin sida, har jag för mig.

 

Att önska att Nassims sida vore överblicklig är att önska för mycket.

 

http://www.fooledbyrandomness.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som hängt med sedan starten i Skagen Global, en norsk globalfond förvaltad av svensken Filip Weintraub, har fått se pengarna växa med 731 procent. Här har aktiv förvaltning lönat sig, ett globalt aktieindex har givit 3 procent om året medan fonden avkastat nästan 24 procent årligen.

 

Andra framgångsrika globalfonder mätt på tio år är finska FIM Forte (plus 570 procent), Robur Privatiseringsfond (plus 234 procent) och Carnegie World Wide (plus 143 procent).

 

Jag har haft två av dessa fyra rätt länge nu 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...