Gå till innehåll

Hjälp sökes! Någon internetuppkopplingsexpert?


NinjaSwede

Recommended Posts

Hej Jag har seriösa internetproblem

 

Befinner mig. På Koh samui i Thailand

 

Internetsituation. Linkad med en 25 meter lankabel via en hub via min kompis internet.

 

Problem. Jag kan spela problemfri poker utan disconnection på min kompis dator, men när jag skall spela på min bärbara så blir det diconnection en gång i minuten. Men mister bara förbindelsen till poker och inte till själva uppkopplingen. Jag har provat att spela med kabeln direkt till min dator från hans modem, men fortfarande samma problem. Så inget problem i själva hubben.

 

System. Min kompis har XP och jag har Vista.

 

Min dator är en helt ny HP Pavillion DV9000

 

Snälla någon som på ett enkelt sätt kan förklara mig vad jag skall göra?

 

hilsen Ninja

 

ps. Vi har haft en tekniker från internetfirman, men han visste inget om vista...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara ett ögonblicks avbrott eller är den borta ett tag? hur vet du att det inte är hela internetuppkopplingen som går ner, det låter troligast. Pröva att pinga ett tag och se vad som händer.

 

 

Jag har pingat. Och internetet är där. Inte snabbt men kontinuerligt.

 

Vet inte om det är en konflikt ett eller annat ställe

 

hilsen Ninja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa med win xp med en tredje dator om du känner nån som har det eller varför inte testa installera själv XP?

Måste du verkligen ha vista?

 

I värsta fall får du pm-a mig så kan jag komma över med min dator om du nu inte bor i Maenam för då pallar jag inte köra ända dit :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en begränsning hur lång en enkel tvinnad lina kan vara utan förstärkning - ca 100 m - längre än så behövs en aktiv hub och inte bara en passiv. Notera att med en passiv hub så mäts längden från där din kompis lina närmast går in i en aktiv komponent.

 

Har ni en passiv hub så kan problemet vara det att linan totalt blir lite för lång så att den ibland tappar förbindelsen momentärt. Problemen borde då upphöra om man inför en aktiv hub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+kvalite på kabel kanske? störninga som lysrör elledningar osv...

men de kan va en hel del olika orsaker som nämts

 

man får använda huvet o börja med uteslutningsmetoder i såna där situationer.... utesluta o testa en sak i taget...

 

kanske koppla en annan dator i din kabel att börja med...se om den har samma problem då? kan ni ju antagligen utesluta dator, nic, os....och testa byta kabel istället...osv

 

edit: kankse ni bör fundera på en switch istället för hub, särskilt om collison lampor lyser på huben

 

hub http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_hub

switch http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_switch

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja i ena änden och ta en sak i taget.

 

För det första bör man se till att stänga alla program och processer som inte verkligen behöver vara igång för att vara säker på att det inte är något program som spökar, typ antivirus.

 

1. funkar internetuppkoppling öht - Ja uppenbarligen

2. funkar hubben (switchen antar jag att det är?) - oklart , men eftersom du har samma problem när man går förbi hubben så är det sannolikt inte problemet.

3. Kan det vara fel på nätverkskabeln? - Oklart men det är ju bara att testa med kompisens dator. Hursom verkar det inte vara detta iom att du har samma problem direkt kopplad till modemet.

4. Nätverkskortet - Är nästa steg, kan det vara något fel på det? Felaktiga nätverkskort kan ge konstiga fel. Finns det något annat kort att testa med? Externt eller kanske det trådlösa?

5. drivrutin till nätverkskortet - finns någon uppdaterad sådan?

6. Är du säker på att aktuella pokerklienter supportas av vista? (Kanske kan testa med virtual PC eller vmware?)

 

Kan också vara värt att kolla på HP's supportweb om det finns kända problem rörande detta samt ev. uppdateringar till bios.

 

Sedan fattar jag inte riktigt hur ni kopplat ihop er. Kör ni Internet Connection Sharing eller sitter båda i switchen som i sin tur är kopplad till modemet?

 

Ett annat tips är ju att posta ditt problem i något IT teknikrelaterat forum typ IDG. http://eforum.idg.se/

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...