Gå till innehåll

Hur få jobb i nationella insatsstyrkan?


ANGRYKOREAMAN

Recommended Posts

haha fattar inte hatet mot trådskaparn som en del visar.

Däremot så tror jag inte att du kommer kunna komma in i "insatsstyrkan" just på grund av det många påpekat redan.

Man måste vara väldigt ihärdig och ta dom chanser man får att tex gå militärtjänst och liknande.

GL iaf.

 

Jag är inte speciellt sugen egentligen. Blev mest sugen på att få veta hur man gör nu när alla är elaka mot mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Poliser har en skitlön. Googlade lite snabbt och hittade siffror ifrån 2003.

 

"Tjänar man bra?

– En ung polis får 15 000 kronor i månaden under sin praktik. Ingångslönen är sedan 19 000, och så OB-tillägg och sånt, så det brukar hamna på cirka 22 000 i ingångslön. Det är jättebra för en nyutexaminerad tycker jag."

 

Ok, det är inte pissdåligt med tanke på att man inte behöver ta studielån, men please, 22 papp före skatt för att rensa avskum dagarna i ända?

 

Sen är det statligt, så lönepåslaget är standard efter avtal om du inte gör karriär. Så vitt jag vet så är NI helt vanliga poliser när de inte är inkallade, så räkna inte med någon extra lön där, förutom extra ob då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ta studielån? Hur ska du försörja dig under de två första åren tills du går ut på praktik?

 

Visst alla "vinnande" pokerspelare i sverige klarar kanske det (ironi så det skvätter om det)..

Saken e den att det är som vilken högskoleutbildning som helst, du får låna av staten om du inte har cash på banken som täcker upp två års heltidsstudier.

 

Sedan är det en riktig pisslön jämför med vilket jobb du utför men det är ju så världen är utformad idag..

 

Det är inte för pengarna man väljer att bli polis utan för vad vilken insats du vill göra för allmänheten..

Sen så kan man alltid ha en diskussion om urvalprincipen som är gällande idag för att antas till polisutbildningen men det har inget med trådskaparens ursprungliga fråga att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, kock i Flottan är det som gäller.

 

 

Sluta yra nu. Allt annat än tjänst i pansartrupperna är helt bortkastat. Möjligtvis behövs några slevhjon och lite artilleri.

 

Pansarskytte är ju kanon för NI. Man skumpar runt i bollhavet på en 90:a i nio timmar och sedan (precis innan man somnar) hoppar man ut och skjuter utav bara helfvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför just boden?

Jag gjorde 12 mån i Boden som insatsstyrkechef (tjänsten definierades som plutonsbefäl skyddsvakt, närskydd nånting. 10 år sen nu). Fick ha en skarpladdad Glock 17 som tjänstevapen och leda en insatsstyrka på diverse patrulleringar och larm. Det är, ja eller var då, endast i Boden man får ha en skarpladdad pistol i tjänsten, dels som insatsstyrkechef och dels de som sysslar med skyddstransporter :). Vanliga insatsstyrkan bestod normalt av mig, ett befäl som kom om det var skarpa larm och sedan ett par stycken soldater som gör 10 mån som närskyddsvakt.

Ex om det gick larm i div skyddsobjekt/vapenförråd så kom larmen till oss. Vi stack ut med blåljus och om det sedan var skarpt tog vi oss an det och tillkallade polis.

 

Hade Fi skjutvapen så skulle polisen sköta insatsen. Som tur var så hände aldrig det för mig. Men att åka ut på skarpa larm och komma fram och se att man inte är ensam är spännande. Oftast var det dock bärplockare etc som varit alltför nyfikna som man fick be avlägsna sig från platsen :D

 

Coolast var nog när man var och gick runt i de enorma bergrum som militären förfogar över. Där inne fanns så mycket vapen och andra ehh, saker så man inte kunde tro det var i Sverige man var. Men kan inte säga mer för tystnadsplikten ;)´

 

men ja, det är väldigt lökigt emellanåt så man får preppa med TV-spel för att fördriva tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Jag tänker inte försvara mitt påstående in i all oändlighet. Jag vet att det är sant, jag skiter i vad ni tror. För att få en seriös tråd utan så kan ju ni som tvivlar låtsas att jag talar sanning.

 

Nej, en jägartjänst i lumpen är inte slappare än det jag kommer göra istället. Men en jägartjänst är alldeles för slapp för att jag ska tycka att det är värt allt det som lumpen innebär, vilket i mina ögon är mycket onödig skit. För att motivera mig att göra lumpen hade det behövts ett ordentligt kraftprov, eftersom jag har en enorm vinnarinstinkt, men det erbjöds inte pga min syn.

 

Toppbetyg i lumpen hade jag säkerligen inte fått då jag är långt ifrån en perfekt människa. Fysiskt hade jag dock varit i toppstriden men det är ju inte det betygen sätts på.

 

Och ja, det hade varit meriterande att göra lumpen med goda betyg också, men nu har valt att tacka nej till den möjligheten. Jag hade förvisso inte gjort annorlunda om jag fått mönstra idag.

 

Det är för mig oerhört intressant att du har en så god kunskap om respektive värnpliktsutbildning...Din erfarenhet verkar ju nästan vara nog för att redan nu slänga in en ansökan till NI!

Nog med sarkasm. Jag vill, trots din naiva inställning, ändå rekommendera att du genomför en värnpliktsutbildning. Sen om du har psyke, mognad och fysik nog för en jägarutbildning återstår ju att se men jag kan lova dig en sak. Oavsett vilken utbildning du genomför så kommer du snabbt att få svar på om du är ett ämne för den yttersta eliten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga efter att ha läst den här tråden att jag verkligen hoppas att OP aldrig hamnar i NI eller ngt liknande. Som tur är verkar risken för detta vara rätt minimal med tanke på oförmåga att söka information på egen hand samt den megalomaniska tron att endast det bästa/tuffaste är gott nog för en 18-åring som ännu inte bevisat något. Man blir så trött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...