Gå till innehåll

goozzze: NL$25 och MTT


goozzze

Recommended Posts

Vem är denna filur?

Kille/man/gubbe född år 1971.

Har häckat på forumet men inte gjort så mycket väsen av mig i drygt 2 år.

 

Har alltid haft lite småmanisk hobbyprofil. Om jag hittar någon rolig sysselsättning så spenderar jag normalt 99% av fritiden med den. Före pokern rörde sig detta om:

  • Fiske

Far och mor var (och är) inbitna sportfiskare och detta resulterade att man de flesta kvällar i sin tidiga uppväxt spenderade kvällarna vid något vattendrag med metspö i handen, stirrandes på en liten guppande pinne som man hoppdes skulle försvinna under ytan.

Denna sysselsättning har faktiskt en sak gemensam med poker som jag nyttjade när jag skulle förklara för min mor vad jag höll på med. Amatörer kan ofta vinna en tävling på ren tur (inga fiskar är på humör att äta men en stor brax råkar simma förbi och ser en smaskig mask och tänker "mat ... inge hungrig ... men den hänger ju bara där och ser smaskens ut ... okey då!"). Ser man det hela över längre tid så är dock amatören chanslös med sitt bambuspö, 1mm tjock lina och fett flöte som kräver dragkraft motsvarande 1 kilo för att dras ner under ytan.

  • Hemdatorer

Hakade som många andra på datortrenden i högstadiet och skaffade en C64. Spelade mest spel i början men gick över till programmering efter ett tag. Spenderade större delen av fritiden under högstadiet och gymnasiet med att programmera demos.

 

Liten bakgrund till svenska hacker-historia (till viss del självupplevd):

Med taskig ekonomi och sug efter nya spel kopierades spel frisk mellan kompisar. Spelbranchen insåg att kompis-kopieringen började bli ett problem och införde kopieringsskydd.

Inte låter sig unga mäniskor sig stoppas av sådant, det är bara en större utmaning. Man vart helt enkelt tvungen att lära sig att programera så man kunde dissassemblera koden och ta bort skydden.

Tillgång på kopieringsbara spel sjönk och efterfrågan var konstant. Resultatet vart att spridning av de få kopieringsbara exemplaren av spelen ökade explosionsartat. Detta gav upphov till ett nytt behov, kontaktnätverk för att sprida dessa. Hade det inte vart för kopieringsskydden så hade antagligen inte fildelning varit lika utbrett som det i dagsläget är.

Alla som bidragit till att spelen vart tillgängliga ville få creds för det de gjort viket löstes genom "introt" (till början en liten rullande text som sade vilka som låg bakom releasen och lite allmänt tjafs + tack/hälsning till alla man kände).

Intros utveckladdes allt eftersom tiden gick till att bli mer och mer avancerade och fokuserade på att utnytja datorns möjligheter till max och ytterligare några procent. När man inte längre fick plats med dessa på samma diskett som spelen så uppstod demot (fristående intro som tog upp större delen av en disk eller i bland flera stycken).

  • warcraft

Inte WoW utan ursprungsvarianten som påminner lite smått om poker eftersom man kontinuerligt måste försöka fundera ut vad motståndaren planerar, för att på bästa sätt kontra tilltagen innan man blir slaktad.

Tror jag har de flesta av blizzards spel i hyllan, warcraft och starcraft är dock klara favoriter även om jag inte hänger med i tempot längre. Brukar även köra igång Diablo II någon gång ibland för att undvika att få min level 75 Druid borttagen från battle.net på grund av inaktivitet.

  • styrketräning

Definitivt historia, försökte ta mig i kragen och skaffade årskort på gymet i början av förra året men utnyttjade det bara en gång.

Var ut och joggade ett antal gånger i våras som träning inför grabhalvan men efter loppet var avklarat dog den motivationen också.

 

Pokererfarenhet:

Spelade mest skitgubbe, Chicago och annan ickepoker på rasterna i skolan. Dock vart det ibland lite 5-korts mörkpoker med någon slags lottovariant av knektöppning om småpengar. Normalt var instattsstrukturen sådan att eventuellt skicklighetsmoment totalt försvann, eftersom sattsningarna (max 5kr) vart minimala i förhållande till gigantpotten som uppstod efter att alla antat (1kr) 6 ggr på raken utan att någon haft tillräckligt bra kort för att öppna. Det var antagligen lika bra det, för på den tiden viste man knappt om färg eller stege var bäst.

 

Började spela holdem på nätet för ca: 4 år sedan och har även provat lite omaha. Har växlat mellan FL och NL och lite MTT. Dock har jag för länge sedan gett upp SnG eftersom jag aldrig lyckats få något flyt på dessa.

 

Jag började med att spela på multipoker (före party/skin-spliten). Hängde trots fiskdipp kvar där när party isolerade sina egna spelare från multipoker och övriga siter. Det var rätt gott om vektajta spelare så det gick faktiskt bättre än tidigare.

Efter att multipoker gav upp och kontot vart överfört till partypoker så har jag trots ihärdiga försök inte lyckats plussa på denna riggade skitsite. Varesig före amerikanerna försvann eller efter. Tyska idioter som spelar var enda hand och vinner 90% av dom. Slutsats: Den enda spelartyp som är obesegringsbar är en idiot som har tur.

 

I år

Efter att ha backat rejält i slutet på förra året bestämde jag mig för att fokusera på att få ordning på spelet innan jag går upp i nivå igen.

Gav mig en nedbantad rulle på $1000 i början av året.

Till att börja med spelade jag FL SH på Party och lyckades dubbla rullen på en månad men i slutet på april var den nere på $400.

 

Senaste månaderna har jag spelat större delen av tiden på parbet vilket har varit en angenäm upplevelse eftersom folk spelar logiskt och förutsägbart (ungefär som det var på multipoker). Man känner igen spelare (och shortstackade all-in-botar) man spelat mot förut och har användnig av sina anteckningar. Känns nästan som om obligatorisk blind steal+cont.bet från sen position räcker för att plussa och därefter så får man improvicera lite.

Var i mitten av denna vecka tillbaka i racet med en rulle på ca: $1300

 

Fick dock för mig att hoppa på den senaste bonusen på party och backade genast 7 inköp.

Kan ge mig på att kontot har någon kvarliggande doomswitch-flagga som partygaming statt på samtliga icke-partypoker-konton som fanns innan sammanslagningen.

 

Syfte med denna dagbok:

Skriva av mig lite efter frustrationer och förhoppningsvis även skriva något som kan intressera någon annan på forumet (lovar dock inget på den fronten).

 

Inspirationen för att köra igång just idag:

Tänkte undvika obligatorisk fylleskottning efter krogvändan ikväll. Detta är också förklaringen till den något utdragna (och kanske även lite röriga) start-inlägget.

 

Spelstrategi:

 

CG:

Enbart Texas NL SH - Minst 3000BB för nivå jag spelar på.

Tillåtet att skotta med 2000BB om jag vunnit minst 200BB tidigare samma dag.

 

För varje speltimme avräknas 8BB/h från rullen (oavsett antal bord)

4BB går till nöjeskontot (uttag CG)

4BB går till MTT-buffer

 

MTT:

Alla pengar i buffern är tillgänliga för inköp i turnerning.

För rebuyturneringar gäller täckning för minst 1 inköp + 2 rebuy + 1 addon,

köper jag in mig för mer så blir det CG längre tills MTT-buffern är på +.

 

Vid eventuella ITM:

Halva vinsten går tillbaka till MTT-buffern.

Andra halvan till nöjeskontot (uttag MTT)

 

Utgångspunkt:

 

Bankrulle: $808.37

MTT-buffer: $1.47

 

MÅl:

 

- Undvika att gula rullen.

- Avsluta påbörjad Party-bonus.

- Berika min fritid med något annat än poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väl bra ! men varför envisas du med att försöka cleara Partypokers bonus när du inte är vinnande just på den siten ;-) ?

 

Oerhörd envishet som dessutom spätts på med inspiration från HataB2B's dagbok gör att jag inte kan accepter att låta mig besegras av fet motrigg ;-)

Skämt åsido så har jag säkert drösvis med läckor i spelet, det är lika bra att försöka täppa till dem innan man kastar sig över högre nivåer.

 

 

 

Nyss vaknat, drog igång 4 bord och spelade ett tag innan jag gick och sov.

 

Två av borden flöt på utan några större problem och kördes på de inarbetade grinding-reflexerna.

 

På bord nummer 3 satt en extremt tursam norrman som lyckades klonka i var enda pott jag var inblandad mot honom. Inte mycket man kan göra åt sådant, bara att bita ihop, hoppas på mer tur och fortsätta spela som man gör.

 

På bord 4 hade jag en holländare som satt direkt till vänster om mig vid ett av borden och envisades med att spela i princip alla potter. Jag ligger normal på ca: 30-40% "Att. To Steal Blinds" i PokerTracker, vilket straffar sig rätt hårt i situationer som dessa innan man insett läget man hamnat i.

 

I detta läge borde man nog ge upp och hitta ett bord där man har bättre position, men jag försökte anpassa mig till läget istället.

Med minimal fold equity så brukar jag normalt lugna ner mig lite, höja större belopp och endast med bra händer. Limpar med små- och mellanpar och mixar upp detta med någon enstaka limp då och då med Axs och sc.

 

Vet inte om det var trötthet eller alkohol som gjorde att jag hade vissa problem att förmå mig själv att sluta höja med Ax och annat skräp. Snubben hade dessutom tendenser att syna nästan alla fortsättningssatsningar på flopen och rätt ofta slå tillbaka på turn (ibland helt tom). Valde gång efter gång helt fel tilfällen att slå tillbaka.

 

 

Bankrulle: $762.12

MTT-buffer: $3,49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sunday bloody sunday

Satt och nötte i 7 timmar igår och kollade resultatet först efter att jag avslutat för dagen.

Ca: 3000 händer och 500bb back.

 

Analys

Kollade lite PT-stats för de senaste 2 dagarna och konstaterade att jag backar rejält även på mina höjningar från sen position. Detta trots att ASB är nere på 24%.

Det enda positiva jag kunde hitta var att jag plusat vid spel från big blind.

 

Gämfört med mitt normala spel käns det som att jag släpper initiativ för lättvindigt och inte utnyttjar uppenbara stöldlägen på senare gator. Dessutom betar jag ut mer sällan än vanligt efter att ha synat ur position före flop. Det är inte direkt första gången jag tappat aggressiviteten p.g.a. upprepade uttdragningar och meningslösa valuebets mot slowplayade nötter. Efter ett tag ger man upp redan före motståndarna visat intresse för flopen.

 

Spel i kväll

Behöver 80 PP till för att avsluta bonusen innan torsdag. Det är lite sent att ge upp nu. Dock är det ohållbart att fortsätta kasta marker åt spelare jag borde krossa även med en post-it klistrad över hålkorten. Det är dags för en konstruktiv handlingsplan!

 

Tänkte gå ner på microlimt och köra totalmanaicspel en timma för att få tilbaka rätt attityd till spelet.

Kör igång om någon timma efter lite mat och veckans avsnit av "24".

 

Slask-förutsättningar:

Nivå: $0.05/0.10

Letar upp ett bord med låga snittpotter (det vill säga $0) och iaktar ett tag innan jag slår mig ner för att bilda mig lite uppfattning om hur folk spelar.

 

Mål:

VP$IP: 50%

PFR: 25%

W$WSF: 40%

 

Även om jag mot förmodan (optimist javist ;-) ) skulle backa på detta, borde jag utnyttja slaskimagen till att hämta igen det efter att timman är över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades inte riktigt uppnå samtliga mål, men mår bättre efter att ha vunnit ett par $.

 

Orkade inte heller sitta kvar och yttnytja slaskimagen.

  1. Jag fick alldrig nåra bra händer och fick i princip inga träffar på brädan.
  2. Spelare kom och gick hela tiden, efter 10 minuter lär det inte vara någon kvar som sett att man spelat lite udda.

 

Slask summering:

 

Grundstats: 45/32/3,5

 

W$WSF: 53,33

WtSD: 10

W$SD: 66,67

 

Händer: 89

Resultat: $2,7 (30,34bb/h, inte illa pinkat :lol:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte komma tillbaka till flytet från gårdagen genom att värma upp med 2 NL25 6-max-bord. För att få maximal utdelning på aggresivt spel valde jag avsiktligt ett par bord med låga snittpotter (tight spel och lite action) samt små stackstorlekar (förhoppningsvis folk som är rädda för att förlora ett helt inköp).

 

Körde lite lugnare spel än igår eftersom jag hade för avsikt att gå över till att spela lite fler bord. Lyckades få ihop 1/2 inköp på 1 timma och tog en middagspaus.

 

 

Kändes som att det var läge att ge sig på kvarvarande händer för att avverka bonusen.

 

Drog igång 4 bord utvalda enligt samma princip som tidigare. Resterande händer tog ca: 3 timmars spel med bordsbyte och piss- och rökpaus varje timme.

 

Resultat: +$127,82

 

 

Slutsummeringen av äventyret på party stämmer rätt bra med antagendet i dagboks-rubriken.

 

Bonus: $100

Spel: -$485,56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med bonus avklarad har det inte blivit så mycket NL$25 senaste dagarna. Körde en timma i går och lyckades öka på bankrullen med ungefär ett inköp.

 

Passade även på att köra en $5+1 MTT.

Placering 78/931: $11.63

 

 

Idag körde jag igång parbet-klienten för att kolla in cryptos nya miniview. Insåg att det antagligen inte fungerar så bra med PA Hud så det blir nog fullstorlek ett tag till. Det har fungerat fint hittills, även om jag har rätt ordentligt överlapp med 4 bord på min 17" TFT (1280x1024).

 

Såg att jag äntligen blivit krediterad för utknockningen av profset (PeteBeat) i "Headhunter Mania IV". $100 varav $50 går till turneringsbuffern.

 

Med lite extra cash att spela turneringar hoppade jag på "$5K GTD HeadHunter" - inköp $20+2.

Lyckades förlora alla gånger jag hamnade all-in mot mindre stackar så det hade kanske vart bättre att köra en vanlig turnering istället. Kom dock hela vägen till finalbordet även om det var på håret (tror jag hade 3BB kvar). Lyckades hålla mig vid liv ett tag till innan jag ställde in för 5BB med :Ah::Tc: mot :6h::As:.

Placering 7/206: $100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Insåg att man kanske borde uppdatera dagboken. Det var ett tag sedan senast. Har trotts motgångar hållit mig kvar på party. Senaste veckan/veckorna har faktiskt gått rätt fint.

Sumering Augusti:

 

CG : 98,04

TRN : 106,11

Bonusar : 201,93

 

Totalt lite + i kassan.

BR +$80,24

Uttag: $302,07

 

Första veckan i denna månad har varit rätt fin. Har gått plus samtliga dagar och har haft partys grind-reload som extra-plus så just nu är det rätt stabilt.

 

BR: $1545,18

Turneringbuffer: $46,17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...