Gå till innehåll

HIV-ångesten är borta!


HouseDoG

Recommended Posts

Tänkte berätta om en av de jobbigaste saker jag gått igenom.

 

I vintras var jag i Thailand och hade vid ett tillfälle sex med en thailändska (förvisso ingen prostituerad) då kondomen sprack. Full som jag var så sket jag i det och körde på två gånger till utan kondom. Detta resulterade i att jag dagen efter fick grov ångest när jag talade om det hela med mina vänner. Jag blev galet orolig för att jag hade HIV.

 

Under många långa nätter i Sverige har jag haft svårt att somna på grund av ångesten. Förra veckan vandrade jag iväg och testade mig. Fick ta blodprov och urinprov. Jag talade ganska länge med kuratorn om min ångest, och hon tog faktiskt upp som ett exempel att det är relativt stor risk att smittas i Thailand. Detta förvärrade min ångest. Däremot sa hon att om man har HIV så är det stor risk för en svår förkylning inom en månad efter smittotillfället, något som jag inte haft.

 

Idag fick jag svaren. Kuratorn frågade mig om jag ville se mina provsvar i datorn.

 

Skakade av nervositet när jag klicka på sjukdom efter sjukdom och det stod negativt på allt! Åååh. Ejakulerade nästan. Anyway, efter varje sjukdom höll kuratorn samma tal, lät typ som följande:

- Klamydia, det är negativt, vilket betyder att du INTE har det. Syfilis, negativt, vilket betyder... Och så vidare.

 

Detta lilla faktum gjorde att jag blev ännu mer nervös, eftersom det typ lät som att jag skulle ha någon av sjukdomarna. Var inte heller kul att hon sa att hon hade smygtittat på mina resultat innan jag kom. Fy fan.

 

Men det hela gick ju klockrent! Kuratorn avslutade det hela med det klockrena citatet "Du har INGA könssjukdomar". THANK YOU!

 

Tjejer, nu vågar ni återigen börja ragga på mig!

 

Intyg på renlighet visas på begäran.

 

Tips från coachen: Använd kondom så slipper ni ångesten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wtf, vågar du gå utanför huset utan frigolithjälm?

 

Om man har oskyddat sex med en thai på en turistdestination så tror jag att det är normalt att ha ångest. Dock så har jag några smärre fobier. Exempelvis hatar jag att flyga, känns som att människan inte är byggd för att vara högt upp bland molnen. Detta trots att jag vet att det är det säkraste färdsättet.

 

Men idag är jag glad! Jippiiiii! :-D

Ha oskyddat sex i Thailand ger iförsig skäl till viss oro.

 

Fast realistiskt så var nog chansen sisådär 1/10 000 med tanke på det inte ens sprids så lätt om nu tjejen skulle ha det till att börja med.

 

Risken. Även om några skulle kalla det chansen. :)

 

Hörde någonstans att oddsen är 0,2% vid vaginalt samlag, OM personen du har sex med är smittad. Visst, du har rätt. Men vad hjälper statistik när det känns som att man är smittad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har oskyddat sex med en thai på en turistdestination så tror jag att det är normalt att ha ångest. Dock så har jag några smärre fobier. Exempelvis hatar jag att flyga, känns som att människan inte är byggd för att vara högt upp bland molnen. Detta trots att jag vet att det är det säkraste färdsättet.

 

Men idag är jag glad! Jippiiiii! :-D

 

 

Risken. Även om några skulle kalla det chansen. :)

 

Hörde någonstans att oddsen är 0,2% vid vaginalt samlag, OM personen du har sex med är smittad. Visst, du har rätt. Men vad hjälper statistik när det känns som att man är smittad.

 

Starkt av dig att gå och testa dig. Förhoppningsvis har du också lärt dig en del av denna händelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, grabbar.

 

Ja, jag har lärt mig min läxa och hoppas ni också ser sensmoralen i min lilla berättelse.

 

Varför väntade du så länge med att testa dig då?

 

Jag vet inte. En anledning är att jag trodde att man var tvungen att vänta 6 månader efter smittotillfället för att kunna veta huruvida man är infected eller inte. Blev dock upplyst av kuratorn att det räcker med 3 månader.

 

Sedan var jag jävligt rädd. Var fan ett stort steg mentalt att våga testa sig, hur dumt det än kan låta. Jag tog det definitiva beslutet när jag låg i en säng på ett hotell i Belfast och hade ångest.

 

Enda gången ångesten försvann och det kändes som att jag inte brydde mig om jag var smittad eller inte var när jag var full.

 

Vill dock poängetera att jag inte var deprimerad eller så, bara vanlig "bakisångest" som förekom några nätter i veckan. Detta hade mina vänner mycket roligt åt och det skojjades friskt om HIV-mannen på fester. Nu i efterhand är det hela faktiskt ganska komiskt ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, bögpest vore ju det värsta som kan hända. då är ju livet slut.

 

nej. det är dags att ta bort tabu för denna sjukdom. hiv dödar väldigt få som har råd med vård. genom att tabubelägga sjukdomen så drabbas alla som lever med hiv.

 

och chansen att du skulle få hiv är jävligt liten.

 

i thailand lever 2% av befolkningen med hiv. dessa är väldigt ojämt fördelade över olika grupper i samhället, främst är det burmesiska illegala arbetare/slavar och de som bara har råd att köpa sex av burmeser/slavar som har hiv. för mer om detta läs gärna boken sex slaves av louise brown och ge en slant till ECPAT. usch och fy för trafficking.

 

sedan bland de som har hiv så vet de flesta om det och vidtager åtgärder. finns generiska mediciner som staten subventionerar. bartjejer testas varje månad i de flesta barer för övrigt.

 

om du nu skulle haft oturen att hon hade hiv så är sannolikheten för smitta ungefär 7:10000. gångra det med 3 om det skedde 3ggr. som svensk är du resistent mot hiv med ~10% chans så dra bort det.

 

så chansen att du fått hiv är typ

3 * 7 / 10 000 * 0.02 * 0.9 = 4 × 10-5

dvs runt 0.004%

 

om du nu får hiv så får du äta bromsmediciner som du med väldigt liten risk är allergisk mot och isåfall kan du leva ett friskt liv med många vita blodkroppar. har hört läkare som säger att de hellre får hiv än blir diabetes, men det hindrar inte folk från att käka sjuka mängder socker.

 

chansen att du skulle dö av hiv är bra mycket mindre än att du dör av prostatacancer, i en mc-olycka eller pga rökning. oroa dig för det istället. gonorre, ospecad urinivägsinfektion, klamydia, malaria, dengue etc drabbar bra mycket fler västerlänningar i thailand än hiv.

 

men är en onödig risk att ta, så nästa gång kör med hjälm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du nu får hiv så får du äta bromsmediciner som du med väldigt liten risk är allergisk mot och isåfall kan du leva ett friskt liv med många vita blodkroppar. har hört läkare som säger att de hellre får hiv än blir diabetes, men det hindrar inte folk från att käka sjuka mängder socker.

 

Alltså, fördelen med diabetes är att det:

A. Är lite lättare att kläcka ur sig

B. Inte påverkar dina vita blodkroppar

C. Aldrig hindrar dig från att ha oskyddat sex 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis!

 

Jag var med om ungefär exakt samma sak, antagligen många som varit i din sits. Det var verkligen 3 månader av helvete. Fick bland annat hjärtmedecin utskriven pga förhöjd puls, sömnsvårigheter osv. Det blev ju inte bättre av att man läste på internet om symtom, röda prickar på fötterna - check, kraftig och snabbt övergående feber - check, viktminskning - check, svullna lymfkörtlar - check...

 

Håller med om att mer information behövs. I skolan får man ju ungefär veta att HIV är en könssjukdom som är obotlig och dödlig, ANVÄND KONDOM!!1 Finns tom många som inte vet skillnaden mellan HIV och AIDS.

 

Iaf grattis igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok:

 

Intressant. Tur att jag inte skapade den här tråden innan jag testat mig, kan säga att jag hade fått fet ångest av det du skriver, även om du säger att det är en väldigt liten risk att drabbas. Nu är det ju dock så att jag vill betona att jag INTE är drabbad.

 

Gonorré testade jag mig dock inte mot, men enligt kuratorn märker man som kille om man har den sjukdomen. "Grön smegma" och vårtor är tecken. Nej, jag har inga könssjukdomar och det känns typ underbart.

 

Ralph247:

 

Ajaj, låter som om det var ännu värre för dig. Var det just HIV du var orolig för eller var det en generell oro för alla K-sjukdomar? Undrar även om testerna visade sig vara negativa och hur det isåfall kändes då du fick beskedet att du var frisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha oskyddat sex i Thailand ger iförsig skäl till viss oro.

 

Fast realistiskt så var nog chansen sisådär 1/10 000 med tanke på det inte ens sprids så lätt om nu tjejen skulle ha det till att börja med.

 

Japp, och enoutare är också osannolika. Lik förbannat åker man på dom mest hela tiden. I detta fallet räcker det ju liksom med en enda klonk för att man ska gula...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm pokerspelare har sett för mycket varians för att tro att man inte kommer råka ut för några osannolikheter :)

 

kan ju fundera räkna på hur många thailändskor man måste ha oskyddat sex 3ggr med för att med 10% sannolikhet fått hiv. svaret blev 2500brudar. dvs 100brudar/år i 25år. GL HF! (ja, jag vet att det är felräknat, men jag räknar såhär för de som läser här förstår inte sannolikhetslära ändå)

 

nej, du ska nog oroa dig mer för trafikolyckor eller drunkningsolyckor. ganja+luftmaddras är nog bra mycket farligare än oskyddat sex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...