Gå till innehåll

Ingen Utbildning, bara pokern


jane11

Recommended Posts

det hoppas jag hon är.

 

hade ju lite att ta av, några års festande och förslappande backpacking hade sabbat min inlärningsförmåga rätt rejält vilket jag insåg när jag kuggade reglertekniken. men nu ~2år sedan jag pluggade senast så känner jag att jag har mycket lättare att ta till mig resonemang och information än när man var student. igår lärde jag mig läsa 15 bokstäver hiragana(ett av de japanska skriftspråken), kunde inte något tecken innan. vågar inte tänka på hur svårt det hade varit utan färdiga tekniker. och då var det bara någon månad sedan jag läste studieteknik och jag la typ 2-3dagar på det bara. ge mig några år med passiv träning så ska jag säkert kunna lära mig ännu snabbare.

 

det är skrämmande hur oeffektiva tekniker man får lära sig i grundskolan. så tror man som individ gör klokt i att lära sig sånt på egen hand.

 

om man bedömmer att intelligens, inlärningsförmåga och minne är viktigt gör man nog klokt i att träna upp dem. finns mängder med info på hur man gör det.

 

Bra svar! Här skulle man vara lite dryg och så blev man sugen på att fixa böcker nu istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kör också samma sak, inte gått ut gymnasiet. Tänkte börja med att plugga 2 ämnen, 50%, tar ca 5 månader har jag för mej. Om jag nu lyckas och tyckte det var okej tar jag en utbildning på 1 år för att plugga upp resterande ämnen där jag saknar slutbetyg.

 

Känner mej också helt slut i huvet efter att sitta osocialt och grinda om nätterna.

 

 

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror på hur man är som människa och vad man värderar högt. Är själv 30, har väl kring 220 akademiska poäng utan någon riktig examen. Är två terminer från att ta två olika dock, som jag förmodligen aldrig kommer att göra. Jag har arbetat med saker jag älskar, men som inte gett mig några enorma inkomster, utan jag har oftast tjänat mer på pokern.

 

Har man bestämt sin framtid och brinner för ett område är utbildning fantastiskt (det är det ändå, man lär sig ofta mycket om sig själv), men det är mest konstigt att vara dataingenjör och egentligen inte gilla datorer speciellt mycket. Min mardröm är att gå till ett arbete som jag hatar, varje dag.

 

Jag hoppas att jag kommer på vad jag vill arbeta med, men tills vidare är det perfekt att arbeta deltid, få en inkomst som täcker alla ordinarie utgifter och sedan krydda detta med pengar från pokern.

 

På så sätt kan jag arbeta ideellt med att arrangera klubbar, konserter och en av sveriges största musikfestivaler - för det är vad jag älskar och njuter av.

 

Det viktiga är dock att inte låta pokern ta över helt, ett socialt liv är superviktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utbildning hit och utbildning dit...

Det kommer alltid behövas folk som utför enklare sysslor där ingen utbildning behövs, och där kommer alla pokernördar som har gulat väl till nytta...:mrgreen:

 

Troligtvis skojar du bara och det är ok, men en lite seriösare reflexion på framtidens arbetsmarknad visar på precis det motsatta:

 

Välutbildade män och kvinnor kommer alltid att behövas.

Lågutbildade kvinnor kommer det alltid att finnas vissa brancher för (vård, service,t.ex. )

Lågutbildade män är den gruppen det finns minst behov av i framtiden.

 

De typisk "manliga" brancher som inte krävde utbildning är de som oftast försvinner, rationaliseras bort eller lejs ut till Asien.

 

(Servitriser och värdinnor finns fortfarande, drängar och gårdskarlar finns inte längre.)

 

Nåt att fundera över för oss alla; utbilda oss eller byta kön? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är skrämmande hur oeffektiva tekniker man får lära sig i grundskolan. så tror man som individ gör klokt i att lära sig sånt på egen hand.

 

Håller med dig där, och det är samma sak på högstadiet och gymnasiet (inte gått högskola så ingen erfarenhet hur det funkar där).

Alla har olika sätt att lära sig saker på, olika sätt att tänka, men skolsystemet är ju upplagt så att alla ska gå efter samma mall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Troligtvis skojar du bara och det är ok, men en lite seriösare reflexion på framtidens arbetsmarknad visar på precis det motsatta:

 

Välutbildade män och kvinnor kommer alltid att behövas.

Lågutbildade kvinnor kommer det alltid att finnas vissa brancher för (vård, service,t.ex. )

Lågutbildade män är den gruppen det finns minst behov av i framtiden.

 

De typisk "manliga" brancher som inte krävde utbildning är de som oftast försvinner, rationaliseras bort eller lejs ut till Asien.

 

(Servitriser och värdinnor finns fortfarande, drängar och gårdskarlar finns inte längre.)

 

Nåt att fundera över för oss alla; utbilda oss eller byta kön? ;-)

 

Öh... för man kan ju inte jobba med ett serviceyrke eller inom vården som man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nr 4

 

Satsar på pokern och hoppas det man får in på pokern nu räcker att leva för resten av livet.

 

Hoppas att 5 miljoner kommer räcka till mat och boende samt eventuell familj med barn och resor plus pension, dock är det nog gränsfall om man inte får någon inkomst över huvudtaget senare.

 

10 miljoner räcker för att försörja sig själv och sin familj i 50 år. Givet att man ändå inte hade planer på att få något jättehögavlönat yrke.

 

Så givet att pokern finns kvar i 2 år så blir det till att grinda ihop 200k skr i månaden om planenen ska hålla, och det ska den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Eller jämställa oss så pass att vi kan söka ett jobb inom vården???

 

Länge än lika röstrött ska vi väl ändå inte behöva gå! Vissa yrken ska bara kvinner hålla på med, jag tänker på vård och service. Eller framförallt Frisör och dagispersonal..finns det något omanligare yrke????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har i stort levt på pokern i ett och ett halvt år, även om CSN betalat mig symboliska summor för nära symboliska studier. Tanken har aldrig egentligen varit annat än att skaffa en rejäl utbildning.

 

Är 24, och börjar min väg mot civ. ingenjör i höst. Pokern som kommer vara min sida under dessa 4-5 år ska ge mig ett rejält startkapital i livet.

 

Allmänt tycker jag att om man ska satsa på poker låter det läskigt obehagligt att dra in bara 15/35k i månaden. Ingen vidare buffert där. Alla som spelar seriöst borde förr eller senare göra ett försök att etablera sig på respektabla nivåer, annars är det ekonomiskt självmord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänt tycker jag att om man ska satsa på poker låter det läskigt obehagligt att dra in bara 15/35k i månaden. Ingen vidare buffert där. Alla som spelar seriöst borde förr eller senare göra ett försök att etablera sig på respektabla nivåer, annars är det ekonomiskt självmord.

 

Ja, verkligen läskigt att bara dra in 35k/månad efter skatt. Motsvarar ju inte mer än cirka 55-60 000 SEK i månaden. Räcker ju knappt till hyran.

 

Tack för att du upplyser okunniga satar som oss!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, verkligen läskigt att bara dra in 35k/månad efter skatt. Motsvarar ju inte mer än cirka 55-60 000 SEK i månaden. Räcker ju knappt till hyran.

 

Tack för att du upplyser okunniga satar som oss!

 

Ja du verkar rätt okunnig, det du inte verkar fatta är att folk som har vanliga kneg kommer få a-kassa om de blir arbetslösa och pension när de blir äldre. Lätt att få låna pengar osv.

 

Att dra in 15-35k i månaden vilken är en bra månadslön för de flesta, men då ska du även lägga undan för att kunna leva resten av ditt liv på det, då känns det hela inte så bra längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du verkar rätt okunnig, det du inte verkar fatta är att folk som har vanliga kneg kommer få a-kassa om de blir arbetslösa och pension när de blir äldre. Lätt att få låna pengar osv.

 

Att dra in 15-35k i månaden vilken är en bra månadslön för de flesta, men då ska du även lägga undan för att kunna leva resten av ditt liv på det, då känns det hela inte så bra längre.

 

Alla människor i Sverige får pension när de uppnår pensionsålder. Dock får man så klart en lägre pension ifall man inte förvärvsarbetat. Du kan jämföra med kvinnor som varit hemmafruar hela livet. Dom får pension, om än en låg sådan.

 

Hmm... lägg undan 20k SEK i månaden i 10 år. Investera på börsen. Vem tror du har mest pengar vid 65 års ålder, pokerspelaren eller undersköterskan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur troligt är det att man lägger undan 20k om du snittar 15-35k i månaden. Det kommer komma downswings osv.

 

Klart det går att leva på dessa summor men ska man spela heltid tror jag många helst spelar högre. Det är iaf ett bra råd.

 

Ja alla spelare har downswings. Men i vårt exempel gällde den en person som SNITTAR 35k... Förstår du vad det innebär? Vissa månader går sämre medan andra månader går bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... lägg undan 20k SEK i månaden i 10 år. Investera på börsen. Vem tror du har mest pengar vid 65 års ålder, pokerspelaren eller undersköterskan?
Nu tror jag vi får reda ut lite här.

Tror du på fullaste allvar någon som väljer att stanna på low och grinda ett snitt på typ 20-30sek i månaden som sitt leverne (vilket är nära på rent apatiskt i ett längre perspektiv), är såpass ekonomiskt lagd att denna stoppar undan ens 10k/månad och investerar dessa på börsen?

 

Ok, det kanske finns någon sådan människa. Men det bör vara otroligt ovanligt.

 

Sanningen är snarare att så gott som alla som har poker som sin huvudsyssla i livet men väljer att casha ut sina vinster och fortsätter grinda lågt förr eller senare lägger av med poker. Grejen är att en cold-deck på ett par månader skulle rubba hela rytmen och göra nästan vem som helst deprimerad - eftersom till och med inkomstkällan nu är en utgift som drar av den allt för knappa besparingen. Även en mindre colddeck - kanske en låg inkomst några månader - skulle rubba dom flesta i det läget. Och förr eller senare är poker skittråkigt och jobbigt, och det enda man lyckats skrapa ihop är 100k eller whatever - om man har lyckats spara ok - vilket i sammanhanget är en otroligt jobbigt liten summa.

 

Många spelare lyckas göra ett ryck, och sitter plötsligt på miljoner. Där pratar vi lite större trygghet, och plötsligt kan vi säga att någon realistiskt skulle kunna leva på det sättet. Men till och med dom får fightas med en del mental oro. Fråga dom så får du se. Finns minst en highstakare på detta forum.

 

EDIT:

Förövrigt snackar vi faktiskt om att snitta 15k-35k. Inte 35k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...