Gå till innehåll

Onlinepoker i framtiden?


bongo

Recommended Posts

Vad tror ni? Kommer onlinepokern finnas kvar om några år? Jag tycker utvecklingen med bottar känns väldigt oroande. Om fler och fler börjar använda dessa och de dessutom fungerar så riskerar det att på sikt att ta död på onlinepokern. Alla casualspelare samt rookies och fiskar kommer skrämmas bort och till sist alla robotspelare när dom bara möter andra robottar och bara får betala en massa rake? Hur stor tror ni problemet är idag och om några år? Mörkar siterna problemet medvetet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det finns en tillströmmning av nya spelare kommer onlinepokern att finnas kvar. Den är dock ett pyramidspel som bygger på att fler och fler testar på. Jag tror inte vi nått balans än, eftersom pokern är väldigt ny i de flesta områden. Vi är väl lite "pionjärer" här, men ändå har SvS bara kört poker i kort tid.

 

Bottar kommer nog inte vara lönande än på ett tag. När de blir ett allvarligt hot kommer motmedlen att utvecklas till en nivå där de inte längre är ett allvarligt hot. De kommer nog alltid att finnas, men inte i så stor skala. Däremot kommer nog hjälpprogram att finnas som går att köra parallellt och som hjälper spelaren att spela ett "optimalt" spel. Tror att det är svårare att stoppa sådana.

 

Vilket som lever vi i pokerns guldålder - om nu inte det finns någon otappad resurs, typ ett par miljarder indier och kineser som inte fått tillgång än....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och funderade på motmedel och har en mängd förslag. Tex skulle man kunna tvinga alla använda chatt och ibland ställa automatiserade enkla frågor som en robot ej skulle kunna svara på. Tex vilken färg har gräs. Ett annat tips är att man kan ha en klient som heller tiden ändrar utseende på kort och placering av dessa. Detta skulle göra det väldigt svårt för en robott att hänga på. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och funderade på motmedel och har en mängd förslag. Tex skulle man kunna tvinga alla använda chatt och ibland ställa automatiserade enkla frågor som en robot ej skulle kunna svara på. Tex vilken färg har gräs. Ett annat tips är att man kan ha en klient som heller tiden ändrar utseende på kort och placering av dessa. Detta skulle göra det väldigt svårt för en robott att hänga på. :-P

 

Bara så jag förstått: Menar du nån sorts kryptering av/slumpmässighet i spelalgoritmen som gör den omöjlig att förutse av en utomstående, men utan att påverka reglerna för spelet?

 

(De automatiserade frågorna borde vara ganska lätta att skanna av. Om en reell person dessutom svarade fel - vad skulle hända då? Och omvänt - om en bot svarar fel, vad hindrar botten från att bara connecta igen och spela en ny hand? Eller?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ställa frågor så förutsätter du att spelarna förstår det språk sajten finns på, plus att det skulle slöa ner spelet lite (får ju inte dyka upp mitt i en hand, utan de passas in mellan händer isåfall). Dessutom så skulle du behöva rätt många frågor för att inte bot-makarna skulle lära sig och ge lika automatiserade svar tillbaka.

 

När det gäller flytta runt kort och liknande, så skulle mitt motdrag som programmerare vara att ha koll på vilka filer som läses av pokerklienten. Vet jag att filerna "spaderkung" och "ruternio" lästes in pre-flop, så vet jag att de är mina kort. Alternativet är att alla kort ligger förladdade, men då blir ju klientprogrammet rätt minnesslukande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att någon typ av frågor är enda sättet att bekräfta att spelaren sitter där. Behöver ju som sagt inte vara direkt svåra saker, utan bara något som kräver att spelaren gör något aktivt. Kan vara en liten ruta som poppar upp och du måste klicka på. Så länge "frågan" förändras kontinuerligt blir det svårt för bot-makarna att hänga med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att någon typ av frågor är enda sättet att bekräfta att spelaren sitter där. Behöver ju som sagt inte vara direkt svåra saker, utan bara något som kräver att spelaren gör något aktivt. Kan vara en liten ruta som poppar upp och du måste klicka på. Så länge "frågan" förändras kontinuerligt blir det svårt för bot-makarna att hänga med.

 

Bör ju bara vara tillämpligt på turneringar och inte i cg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte i cg?

 

Räcker ju med att det kommer en popup med fråga/klick någon gång under sessionen. Knappast så att det stör nämvärt. Däremot tror jag att det skapar oro. När sajterna startar med sådant kommer 80 % av spelarna att tänka "OJ! FINNS DET EN MASSA BOTTAR? _DÅ_ FÖRSTÅR JAG VARFÖR JAG FÖRLORAR! DAGS ATT SLUTA!".

 

Så... just nu är det nog en avvägningsperiod. Problemet är väl - enligt sajterna - inte tillräckligt stort för att göra något. För dom kvittar det om det finns bottar, de får rake ändå. Värre är om folk skräms bort.

 

Därför tjänar sajterna just nu inget på att införa skydd. Ergo: guld för fungerande bot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...