Gå till innehåll

SM i Yatzy


Recommended Posts

Ursäkta min okunskap men är det verkligen ett skicklighetsspel? :shock:

 

klart det är... rätt knyck is da shit! vilken taktik man ska lägga upp, klara av allt "där uppe" först eller köra hejvilt, satsa på o klara båda straightarna eller förnedra sig o få 14 på chans... mycke som kan gå galet i yatzy asså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar du beslut i Yatzy?

 

 

vilken taktik man ska lägga upp, klara av allt "där uppe" först eller köra hejvilt, satsa på o klara båda straightarna eller förnedra sig o få 14 på chans....

 

 

eller så ändrar man reglerna till bluff-yatzy... dvs, -Jag ska få triss i 6or... ååhhh ja klara det... (fast man bara fick en 6a... blir man synad får man böta 20 poäng, synar nån mig o jag har klarat triss i 6or får de böta 20 poäng... ) då blir det mer skicklighetskrävande.... ;)

 

nu ska ja dra o sola! wish me luck yall... är DET skicklighetskrävande förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken taktik man ska lägga upp, klara av allt "där uppe" först eller köra hejvilt, satsa på o klara båda straightarna eller förnedra sig o få 14 på chans....

 

Det där är ju mer av strategi för att få så hög poäng som möjligt men det finns ju också taktiska aspekter som gör att det i vissa fall kan vara lämpligt att göra val som är -EV i poäng men +EV när det gäller att vinna spelet - det finns ju även information i motståndarnas poängställning och deras kvarvarande fält. Ungefär som skillnaden i att maximera chip-EV och payout-EV i en pokerturnering. Skillnaden är att här har alla hela tiden tillgång till all tillgänglig information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade Yatzy senast idag på landet.

Vi körde bäst av tre och jag fick ihop 327 poäng den bästa omgången.

Den sämsta missklonka jag allt och fick ihop 160 lr liknande. (vill helst glömma detta hemska resultat)

 

Variansen är hård i Yatzy. Vill bara informera alla er som tänkt satsa på att bli professionella Yatzy-grindare att ta er en funderare. Ena dagen kan man storplussa och andra backar man rejält. Tiltfaktorn är även den väldigt hög, speciellt då motståndaren drar in en runner-runner Yatzy. Själv sitter man där och har precis strykt stor stege, totalt tärningsdöd.

Råkade även idag missclicka och sätta 6,6,5,5,X på PARET istället för tvåparet. Suck. Varför kan dom inte göra en vettig klient!

DET, gott folk, är tilt på hög nivå!

 

 

(När jag skriver detta tycker jag det är roligt, ja. Förmodligen redigerar jag det här inlägget illa kvickt när jag vaknar imorgon)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade Yatzy senast idag på landet.

Vi körde bäst av tre och jag fick ihop 327 poäng den bästa omgången.

Den sämsta missklonka jag allt och fick ihop 160 lr liknande. (vill helst glömma detta hemska resultat)

 

Variansen är hård i Yatzy. Vill bara informera alla er som tänkt satsa på att bli professionella Yatzy-grindare att ta er en funderare. Ena dagen kan man storplussa och andra backar man rejält. Tiltfaktorn är även den väldigt hög, speciellt då motståndaren drar in en runner-runner Yatzy. Själv sitter man där och har precis strykt stor stege, totalt tärningsdöd.

Råkade även idag missclicka och sätta 6,6,5,5,X på PARET istället för tvåparet. Suck. Varför kan dom inte göra en vettig klient!

DET, gott folk, är tilt på hög nivå!

 

 

(När jag skriver detta tycker jag det är roligt, ja. Förmodligen redigerar jag det här inlägget illa kvickt när jag vaknar imorgon)

 

 

looooooooool, nepp, nu är det sparat för "all framtid"... :lol:

 

lösningen är ju såklart med variansen att ha en rejält tilltagen bankrulle... vad sägs om 500 inköp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

looooooooool, nepp, nu är det sparat för "all framtid"... :lol:

 

lösningen är ju såklart med variansen att ha en rejält tilltagen bankrulle... vad sägs om 500 inköp?

 

Ja, nåt sånt är nog minimikravet skulle jag tippa på. Lätt att gula annars tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, coooolt, då kan säkert du liksom jag intyga att det är uppskattnignsvis: 60% skicklighet och taktik och 40% tur (precis som i poker)

 

Nja... I HU skulle jag nog uppskatta att det är 30% tur å taktik, 40% skicklighet och 30% psykologi !

 

Har för mej när jag läste en Yatzy bok "Yatzyhandboken" av Jan Dumle att denna påpekade att det var 50% psykologi i HU och 50% taktik, tur och skicklighet. Men det är en jävla tomte !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... I HU skulle jag nog uppskatta att det är 30% tur å taktik, 40% skicklighet och 30% psykologi !

 

Har för mej när jag läste en Yatzy bok "Yatzyhandboken" av Jan Dumle att denna påpekade att det var 50% psykologi i HU och 50% taktik, tur och skicklighet. Men det är en jävla tomte !

 

ja den där dumle lär ju va en lag-fisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Är det inte Guss som spelar någon form av High stake yatsy ? Tror att de har gjort om reglerna så att man har sattsningsrundor också. Någon som kan bekräfta detta?

 

Jag har också hört något om det där. Om jag inte minns fel så är det väl Chip Reese som brukar vara hans motståndare. Dom 2 lirar väl också backgammon på rätt saftiga nivåer har jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...