Gå till innehåll

Vad gör er lyckliga? En onlinegrinders funderingar


nils_anders

Recommended Posts

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ok och varför skulle det inte göra det?? Du menar att det bara är yttre sociala och samhälleliga faktorer som påverkar oss och att det genetiska arvet inte har någon betydelse för våran allmäna sinnesstämning.

Jag tror att arvet har betydelse, men förklara gärna varför så inte är fallet enligt dig..

Jag menar att genetisk varians inte innebär att man behöver gå omkring som en mupp i tofflorna och nedstämt lyssna på Birro, även om man har lite lägre serotoninnivåer än normalt.

 

Vi har lyckokänslor av en anledning och extremt få människor kan inte höja sig tämeligen mycket på det området. Särskilt då om man "normalt" är lite nedstämd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hjälpa ngn och märka att personen ifråga blir glad av det ger mig lycka.

Sen finns det ju såklart olika former av lycka (har inte läst igenom alla inlägg, så det är ju möjligt att det redan tagits upp). Viss lycka håller i sig en kort stund (tex rus) medans andra håller i sig klart längre (glada barn, att få vara frisk osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min inställning till topic har ändrats ganska brutalt det senaste året. Förut ville jag bli toppadvokat med våning på Strandvägen (vilket jag hade svårt att se hur jag skulle uppnå med mina betyg).

 

Efter att ha av olika anledningar stressat och nära nog bränt ut mig (nära nog bara) under ett år med grava sömnproblem och en ständig ångest så har jag gett mig fan på att aldrig utsätta mig för något sånt igen.

 

Nu mer så skiter jag i pengar i den mån de inte bidrar till att hålla mig trygg - vetskap om att jag kan betala räkningarna och försörja mig och eventuell familj. Karriär känns inte heller lika viktigt, det är snarare ett verktyg för att få in tillräckligt med pengar för nämnda trygghet.

 

Dock så inser jag att jag på sikt vill ha ett intressant och intellektuellt utmanande jobb, varför jurist- och ekonomutbildningen fortfarande är mitt gebit. Vill dock inte ha något överdrivet anspännande jobb.

 

Så, mina nya mål i livet: Trygghet och intellektuell utmaning. Det är allt.

 

Fake edit: Slänger in en liten notis om god hälsa också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att genetisk varians inte innebär att man behöver gå omkring som en mupp i tofflorna och nedstämt lyssna på Birro, även om man har lite lägre serotoninnivåer än normalt.

 

Vi har lyckokänslor av en anledning och extremt få människor kan inte höja sig tämeligen mycket på det området. Särskilt då om man "normalt" är lite nedstämd.

 

Nu vet jag inte hur mycket Birro du läst, men hans texter finner inte jag särskilt nedstämmande, läser ofta dom med ett igenkännande fånigt leende.

Vidare så verkar det vara någon sorts panik i det här landet om att man alltid måste vara glad och småskojig.

Vi skall vara i ett tillstånd som hämtat från någon jävla pilsnerfilm från -30 talet, avviker man från den normen så är man stämplad som en deprimerad Bergman wannabe och mupp.

Jao,Jao pratar vi personligt så känner jag mig inte särskilt nere eller deprimerad och skulle jag en dag vilja höja mig ytterligare ett snäpp, känna mig mer levande så att säga så pyser jag iväg på min sporthoj en sväng, det får endorfinerna att rusa till och man känner sig levande, bör testas Hjorten.

Vidare så är det inte något fel med att vara lite låg en dag, att reflektera inåt är inget sjukligt, sålänge inte navelskådandet går till överdrift, men många är väl rädda för vad de kan hitta när de reflekterar över sig själva och sin situation, bättre då att stänga in sådana tankar och gotta sig åt allsången framför den nya plasman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att genetisk varians inte innebär att man behöver gå omkring som en mupp i tofflorna och nedstämt lyssna på Birro, även om man har lite lägre serotoninnivåer än normalt.

 

Vi har lyckokänslor av en anledning och extremt få människor kan inte höja sig tämeligen mycket på det området. Särskilt då om man "normalt" är lite nedstämd.

 

Word. Det kan vara jävligt bekvämt att en gång för alla identifiera sig som deppig, och sen ha en klockren förevändning att inte borsta tänderna eller vad det nu är man inte klarar av att ta sig an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många är väl rädda för vad de kan hitta när de reflekterar över sig själva och sin situation, bättre då att stänga in sådana tankar och gotta sig åt allsången framför den nya plasman.

 

Världen är full av människor som inte reflekterar över tillvaron. Men även om man nu gör det kan man ha dålig smak och då är det legitimt att gotta sig åt allsången i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt svar på frågan: Att bli älskad av dem man älskar. Men det tog 35 år, två ungar och en fantastisk kvinna att fatta det.

 

När någon skriver något så fulländat vackert blir jag alltid lite misstänksam mot skribenten... Lite som när gubbar i 50-års åldern ville bjuda en på godis när man var barn. Visst ville man ha en ferraribil, men något i bakhuvudet viskade att det fanns något mörkare bakom givmildheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När någon skriver något så fulländat vackert blir jag alltid lite misstänksam mot skribenten... Lite som när gubbar i 50-års åldern ville bjuda en på godis när man var barn. Visst ville man ha en ferraribil, men något i bakhuvudet viskade att det fanns något mörkare bakom givmildheten.

 

vafan snackar du om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man hitta en partner som kompletterar en? Utmanande jobb? Stor umgängeskrets?

Man måste ingenting. Vad är alternativen?

 

Även om man har allt det så drabbas man ju av tristess och vill ha variation, göra nåt som får en att känna sig levandes, hur mättar man det behovet till vardags?

En viss tristess behövs nog för att vi ska orka fungera, som återhämtning. Tänk om man skulle vara nykär hela livet. Skitkul och spännande mest hela tiden, men frågan är hur länge man skulle orka.

 

Men visst, variation är väl bra. Närvaro i det man gör brukar också vara bra för att undvika att man stressar förbi och missar en massa mysigt på vägen. Har man väldigt ofta väldigt tråkigt kanske det dock är dags att förändra något i sitt liv.

 

Att åka till vegas, vara ständigt berusad och ha sex med alla möjliga är en beprövad metod,

kanske funkar sålänge man är ung? Samtidigt ger det en bitter eftersmak.

Jo precis, begynnande alkoholism brukar inte vara särskilt utvecklande.

 

Vad måste man göra för att livet ska kännas meningsfullt, skaffa en familj att försörja? Bestämma sig för att det inte finns nån mening och vi alla bara dör i slutändan ändå?

Om man inte är religiös så är väl svaret att man själv måste skapa mening i sitt liv. En bra grej brukar vara att fråga sig själv vad man mår bra av, och vad man inte mår bra av. Och så utforskar man det man mår bra av vidare. Förhoppningsvis har man kommit på något innan man dör. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När någon skriver något så fulländat vackert blir jag alltid lite misstänksam mot skribenten... Lite som när gubbar i 50-års åldern ville bjuda en på godis när man var barn. Visst ville man ha en ferraribil, men något i bakhuvudet viskade att det fanns något mörkare bakom givmildheten.

 

 

Men vännen min, jag har ingen ferraribil att ge dig. Däremot ett gott råd: Försök att på det stora hela vara lite positiv. Lägg inte för mycket kraft på att vara konspiratorisk eller hata b2b eller vad du nu håller på med. Ibland är det bättre att hålla käften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...