Gå till innehåll

När är du spelberoende?


popquee

Recommended Posts

Du är spelberoende när du intalar dig själv att spela är mycket roligare än att göra andra saker som du tyckte var roliga innan du började spela. Ungefär.

 

Måste väl finnas en diffus och väldigt individuell gräns någonstans men så länge ingen kommer till skada av spelandet och det inte övergår i missbruk så finns det väl ingen mening i att leta efter gränsen.

 

Och med missbruk menar jag när din underbart komplexa hjärna börjar uppfinna egna teorier rörande chanserna till att vinna tillbaka semesterkassan innan frugan/sambon märker att den saknas eller att du anser det visst är en bra idé att grinda 6 st bord $0.10-$0.20 kl 04.55 en tisdagsnatt när du har en 5-poängs tenta som börjar kl 9.00 dagen efter.

 

Inte ett expertsvar direkt, men jag tror du förstår vad jag vill få fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WHO har, om jag minns rätt från min förra termin, 6 kriterier för alkoholberoende. Flera av dem passar ganska bra för att definiera beroende i allmänhet....de ser ut ungefär såhär

 

*Omöjlighet att kontrollera sitt drickande (Spelande?)

 

*Oförmåga att sluta trots fysiska/psykiska skador (Eller ekonomiska?)

 

*Ökad tolerans (Inte samma kick trots att man spelat lika länge?)

 

*Känsla av tvång/behov att dricka (Spela?)

 

*Känsla av att sådant man tidigare tyckt varit roligt inte längre är lika kul. (Social isolering till följd av spel?)

 

*Abstinenssymptom (Tveksamt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju flera tecken på spelberoende. Vet inte exakt vart gränsen dras för det är väl lite olika för person till person. Ett starkt tecken är väl när du börjar strunta i viktiga saker så som skola, möten, sjukskriver dig från jobb. När du börjar tappa kontakt med vänner för att du hellre sitter hemma och spelar istället för att hitta på något med dom. När du stänger dig ute från ditt sociala liv helt enkelt.

 

Ett annat tecken kan ju vara att du inte kan lägga av när det går dåligt för du vill bara vinna tillbaka dina pengar oavsett vad det kostar. Det är ju ett tecken på att man är skadad. Detta är ju dock ganska vanligt.

 

När du börjat inse att du bara gamblar och inte tycker förnuftig och tålmodig poker är kul. Du förlorar hela tiden men forsätter ändå för att du har behovet av att gambla (likt att spela Jack Vegas, heh). När du inte har någon strävan efter att bli bättre och fortsätter spela massor fast du inte vinner.

 

När du börjar prioritera att sätta in dina pengar på poker istället för att köpa något du egentligen behöver. T.ex att du väljer att ha en sjukt torr månad bara för att du hellre sitter hemma och spelar.

 

När du ljuger om att du spelar, vilket många oftast gör för att dom ändå bara förlorar och skäms över det eller något.

 

Nu har jag väl mest skrivit om folk som spelar och förlorar. Vi får ju inte heller glömma att även våra bästa spelare är beroende av poker. Förmodligen inte bara för att dom är vinnande och är beroende av pengarna som upprätthåller en bra ekonomisk situation, utan just för att dom inte skulle kunna lägga poker på hyllan. Även där har vi osunda fall. Fast dessa fall är väl lite lättare att motivera än dom stackars människorna som förlorar mycket istället.

 

Som någon annan sa också. Om du börjar fundera över ditt eget spelande hade du förmodligen en anledning till att göra det och inte bara en allmän undran. Om du är rädd så gå ner till din lokala pizzeria och se på vraken som sitter och spelar Jack Vegas. Studera dom några timmar, prata med dom. Då inser man hur sjukt det är. Speciellt dialogen mellan två spelare som inte verkar förstå hur dumma dom egentligen blivit tack vare deras spelande.

 

Nåja. Mycket svammlande, hehe.

 

Ta det lugnt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du börjar prioritera att sätta in dina pengar på poker istället för att köpa något du egentligen behöver. T.ex att du väljer att ha en sjukt torr månad bara för att du hellre sitter hemma och spelar.

 

Inte för att jag direkt anser att man BEHÖVER sprit... Då e d fan bättre å spela upp pengarna. Då måste jag vara spelberoende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varningssignaler:

 

Du spelar för mer pengar än du från början tänkt.

 

 

Du tappar tidsuppfattningen när du spelar och upptäcker att det gått flera timmar trots att du bara tänkt spela en kort stund.

 

 

Du slutar inte spela när du vinner, utan tänker att du nu har ”flyt” och ska vinna ännu mera och spelar på så sätt bort hela vinsten igen.

 

 

Du blir irriterad när någon eller något stör ditt spel.

 

 

Du återvänder till spel för att vinna igen pengar du tidigare förlorat.

 

Du ägnar allt mer tid åt att spela, tänka på spel, förbereda spel, ordna pengar till spel.

 

 

Du ökar dina insatser för att uppleva samma känsla av upphetsning och spänning.

 

 

Du ökar dina insatser när du vinner.

 

 

Du har en stark tro på att du ska vinna en större vinst när du börjar spela, trots att chansen egentligen är mycket, mycket liten.

 

 

Du tror att din förlust beror på att du inte förberett dig tillräckligt eller att du inte lärt dig spelet ännu. Du underskattar slumpens betydelse i spelet.

 

 

Du spelar mer än vad du vill berätta för dina familj och/eller dina vänner.

 

 

Du börjar ljuga eller berättar bara ”halva sanningar” för dina närmaste.

 

 

Du prioriterar spelet före din familj, vänner, arbete. Du har svårt att avstå från att se spelprogram på TV, ett bingobesök eller liknande.

 

[Från http://www.spelberoende.se/test.asp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varningssignaler:

Du slutar inte spela när du vinner, utan tänker att du nu har ”flyt” och ska vinna ännu mera och spelar på så sätt bort hela vinsten igen.

 

största fel/fisk-tänket.. Är det massa EVplus på borden ska man naturligtvis spela så mycket det bvara går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är rätt jävla spel beroende, det var på ett bra sätt men börjar urarta sig till värre.

 

under juli månad var den första månaden jag någonsinbackat på under min 1.5 års spel tid.

 

snittmånadslönen från pokern har legat på runt 40 k

 

juli gick jag back 23k, spelade bara första veckan och tog ett break till nu i agusti.

 

jag har hammnat i värdens downswing,

 

har satt in pengar efter pengar efter uttragningarna,

 

som tex nyss,

 

en fitt fisk höjer titt som tätt upp till 24bb pre flop, jag har qq å synar floppen q94 han betar pott jag reraisar, turn 7 han chekcar jag ställer, han synar vissar upp A9 i hjärter, och träffar förstås färgen på rivern.

 

jag grymtar lite sätter in ett inköp till.

 

några händer senare slår han upp till 24 bb pre igen jag har då ak i klöver jag reraisar 24bb.

flopp Ak4 han checkar jag betar pott han synar turn 9 han chekar igen jag ställer rakt av, han synar vissar upp qj river 10

 

så har det sätt ut för mig denna månad och förra månaden. är helt förstörd i huvet, i bland om jag sitter kvar länge vid ett bord kan det sluta på bra +

men sen kommer någon jävla fisk, och tar dom som i dag.

 

dumt att sluta spela vid bordet när man har en jävla maniac som inte ärr skygg fär att stoppa in allt när han ligger under som fan.

 

pokergudarna måste vara upprörda.

 

slutar nu som vikarie på mitt vanliga jobb i slutet av agusti. hoppas pokern har årdnatt sig annars kanske man blir fattig,

får inte fastanställning förens 2 november dumt nog och hade tänkt att leva på poker spelandet, vilket jag gjort förut. vill ju inte börja ta av akiteportföljen:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

största fel/fisk-tänket.. Är det massa EVplus på borden ska man naturligtvis spela så mycket det bvara går...

 

Ja, men det utesluter inte att det kan vara en varningssignal för spelberoende. Den spelberoende fisken kan ju t ex tycka att vinnande sessioner bör avlutas med ett skott där hela vinsten satsas på en högre nivå. (Känner en fisk som argumenterar för den teorin i alla fall.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju flera tecken på spelberoende. Vet inte exakt vart gränsen dras för det är väl lite olika för person till person. Ett starkt tecken är väl när du börjar strunta i viktiga saker så som skola, möten, sjukskriver dig från jobb. När du börjar tappa kontakt med vänner för att du hellre sitter hemma och spelar istället för att hitta på något med dom. När du stänger dig ute från ditt sociala liv helt enkelt.

 

Ett annat tecken kan ju vara att du inte kan lägga av när det går dåligt för du vill bara vinna tillbaka dina pengar oavsett vad det kostar. Det är ju ett tecken på att man är skadad. Detta är ju dock ganska vanligt.

 

När du börjat inse att du bara gamblar och inte tycker förnuftig och tålmodig poker är kul. Du förlorar hela tiden men forsätter ändå för att du har behovet av att gambla (likt att spela Jack Vegas, heh). När du inte har någon strävan efter att bli bättre och fortsätter spela massor fast du inte vinner.

 

När du börjar prioritera att sätta in dina pengar på poker istället för att köpa något du egentligen behöver. T.ex att du väljer att ha en sjukt torr månad bara för att du hellre sitter hemma och spelar.

 

När du ljuger om att du spelar, vilket många oftast gör för att dom ändå bara förlorar och skäms över det eller något.

 

Nu har jag väl mest skrivit om folk som spelar och förlorar. Vi får ju inte heller glömma att även våra bästa spelare är beroende av poker. Förmodligen inte bara för att dom är vinnande och är beroende av pengarna som upprätthåller en bra ekonomisk situation, utan just för att dom inte skulle kunna lägga poker på hyllan. Även där har vi osunda fall. Fast dessa fall är väl lite lättare att motivera än dom stackars människorna som förlorar mycket istället.

 

Som någon annan sa också. Om du börjar fundera över ditt eget spelande hade du förmodligen en anledning till att göra det och inte bara en allmän undran. Om du är rädd så gå ner till din lokala pizzeria och se på vraken som sitter och spelar Jack Vegas. Studera dom några timmar, prata med dom. Då inser man hur sjukt det är. Speciellt dialogen mellan två spelare som inte verkar förstå hur dumma dom egentligen blivit tack vare deras spelande.

 

Nåja. Mycket svammlande, hehe.

 

Ta det lugnt!

 

Tänkte skriva min åsikt men såg att nån redan postat densamma.

WORD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man sitter och kollar på film och stänger av filmen mitt i bara för man blir sjukt sugen på att lira är man nog ganska beroende.

Jag känner mig duktigt beroende alltid och jag har slutat säkert 100 gånger när jag har gulat allt på siten men alltid kommit tillbaka.

Nu är suget sanslöst att spela nu när jag har en liten minipaus och jag har bara varit ifrån i cirka 20 timmar och när jag bestämde att jag skulle ha en paus ,sa jag först onsdag men idag var jag tvungen att sänka det till tisdag för att det skulle vara för långt från att spela.

Detta borde vara nån symptom man får av års av nöjesspel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man sitter och kollar på film och stänger av filmen mitt i bara för man blir sjukt sugen på att lira är man nog ganska beroende.

Jag känner mig duktigt beroende alltid och jag har slutat säkert 100 gånger när jag har gulat allt på siten men alltid kommit tillbaka.

Nu är suget sanslöst att spela nu när jag har en liten minipaus och jag har bara varit ifrån i cirka 20 timmar och när jag bestämde att jag skulle ha en paus ,sa jag först onsdag men idag var jag tvungen att sänka det till tisdag för att det skulle vara för långt från att spela.

Detta borde vara nån symptom man får av års av nöjesspel

 

Vadå, jag brukar stänga av filmer mitt i allt för att runka. Är jag beroende av att onanera? Haha. Skillnad på att vara jävligt sugen och att vara jävligt beroende. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...