Gå till innehåll

Spela aggressivt!!


rk2005

Recommended Posts

Jo det är så här att jag har spelat live poker i ca ett år och live turnerings poker i ett halv år. i början när jag spelade gick det inte super bra jag slutade i mitten i en och i början i en. Sen tightade jag till och kom då 3, 2 och slutligen 6. Nu känns det som om jag har fastnat lite och vill komma vidare i mitt spel. Att bara sitta och vänta på AJ+ är inte lika svårt som att spela agresivt men jag vill lära mig att spela agrsivt ändå för att kunna dominera mot sämre spelare samt att nästan alla de bästa spelarna (Gus, Negreanu, ivy e.t.c.) är agrsiva.

 

Jag tänker inte på att bli fult lika aggressiv som Gus men ändå åt det hållet om ni fattar. För att bara sitta och tighta som vissa gör leder inte till att man utvecklas som spelare specillt mycket det blir ganska monotomt. Och jag vill bli bättre att sitta och folda en hel turnering och bara spela nöt händerna har jag inget problem med men som sagt jag vill bli bättre.

 

http://www.expressen.se/poker/pokernyheter/pokerkronikor/1.771436/anfall-ar-basta-forsvar

 

Jag läst Martins krönika och jag fattar inte vad han menar med " Snart märker du att folk tvingas göra väldigt marginella spel mot dig och det är denna lärdom du ska ta med dig. "

 

Är det för att folk inte kan limpa eftersom de alltid får omslag?

 

Och han säger också att man ska prova med att alltid höja är det bra?

 

Och sisst men inte minst att i vissa av de turneringarna har jag spelat aggresivt början och det har gått bra sen efter 4 blinds perioder (efter första pausen) har det gått sämre och jag brukar tappa ganska mycket marker. Jag upplever det som att folk slår tillbaka mer eller vad man ska säga.

 

Men vad tycker ni? oCh har ni några tips på hur jag ska lära mig spela ett bra aggressivt spel?

 

///MVH max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote=rk2005;731208

 

Och sisst men inte minst att i vissa av de turneringarna har jag spelat aggresivt början och det har gått bra sen efter 4 blinds perioder (efter första pausen) har det gått sämre och jag brukar tappa ganska mycket marker. Jag upplever det som att folk slår tillbaka mer eller vad man ska säga.

 

Men vad tycker ni? oCh har ni några tips på hur jag ska lära mig spela ett bra aggressivt spel?

 

///MVH max

 

 

Det är inte många spelare som orkar göra motstånd i början eftersom det inte är så mycket marker i spel...

 

Dessutom, man kan inte spela aggresivt hela tiden,hur mycket bättre duän är än dina motspelare, så är det så att utsätter du dina marker för fara hela tiden kommer du att torska till slut (=

 

Det är därför spelare som Lodden, Dariominieri osv aldrig går hela vägen, dom har ingen cool off period.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad tycker ni? oCh har ni några tips på hur jag ska lära mig spela ett bra aggressivt spel?x

 

först fundera på vad skillnanden är mellan att spela löst och att spela aggresivt.

 

sedan posta en film på ditt spel och få vettig feedback. om du vågar visa upp dina brister och få dem tillrättade dvs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag kanske formlure lite fel men med agrsivt menade jag också lösare som att höja med SC och andra drag händer. sen hur man ska få betalt och liknande. Jag har läst en del i Harringtons böcker men han är främst tight så det blir ltie fel..

 

Att filma blir nog svårt eftersom jag främst tänker på turneringar i live sammanhang.

 

Och självklart vågar jag visa upp mina brister och få dem tillrättavisade det är därför jag skriver.

 

JA poker är mycket svårt ;)

 

Okej ska checka lite handanalyser då :)

 

Jag får väl försöka varva ner när jag har fått upp stacken lite antar jag ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

poker är väldigt svårt..

 

Tycker poker är väldigt lätt i jämförelse med de flesta andra sporter/spel. Nästan vem som helst kan tjäna pengar på poker om man bara har viljan och tålamodet. Så är det inte direkt i hockey, bridge, tennis eller schack där talang utöver det vanliga är ett måste för att kunna tjäna stora pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du undrar helt enkelt hur du ska spela lösare. testa att sänka dina starthandskrav ett steg nedåt på allt. om du innan spelade KJo spela QTo, om du spelade 89s, spela 78s, om du spelade 33 spela 22. så har du ökat din vpip med några % iaf.

 

 

rent allmänt verkar snubben rätt fiskig.

Om nyckeln till framgång i spelet skulle vara enbart matematik borde toppskiktet vara fyllt av chalmerister och matematikprofessorer men så är ju inte fallet.

 

Poker består till stor del av kalkylerad risktagning. Det vill säga matematik, dock en ganska grundläggande sådan som vi svenskar lär oss redan i grundskolan. Jag vet att de flesta av er redan kan detta så låt oss sluta älta om det.

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker poker är väldigt lätt i jämförelse med de flesta andra sporter/spel. Nästan vem som helst kan tjäna pengar på poker om man bara har viljan och tålamodet. Så är det inte direkt i hockey, bridge, tennis eller schack där talang utöver det vanliga är ett måste för att kunna tjäna stora pengar.

 

i hockey krävs inte bara talang, utan även doping.

om du vill komma till NHL dvs.

 

hehehehhe!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du undrar helt enkelt hur du ska spela lösare. testa att sänka dina starthandskrav ett steg nedåt på allt. om du innan spelade KJo spela QTo, om du spelade 89s, spela 78s, om du spelade 33 spela 22. så har du ökat din vpip med några % iaf.

 

 

rent allmänt verkar snubben rätt fiskig.

 

 

 

 

 

:rolleyes:

 

skojar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du undrar helt enkelt hur du ska spela lösare. testa att sänka dina starthandskrav ett steg nedåt på allt. om du innan spelade KJo spela QTo, om du spelade 89s, spela 78s, om du spelade 33 spela 22. så har du ökat din vpip med några % iaf.

 

 

rent allmänt verkar snubben rätt fiskig.

 

 

 

 

:rolleyes:

 

Nej jag är inte fiskig men jag vill utveckla mitt spel!

 

Okej jag ska prova att spela lite fler sånna drag händer och liknande.

 

Men ska man slåom som martin säger eller vad? Jag undrar lite hur man ska spela i många olika situationer och hur jag hanterar Connetcors och liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta lite pengar, gå ner några nivåer och se de som lärdomspengar. Så försöker du lära dig spela händer som sc och låga par.

Sen vet jag inte vad du spelar? Spelar du tex fullring 10 pers Sng så ska du nog inte hålla på att spela händer som Q-10 off ibörjan när man har mycket marker. Då är nog en basic sit and go strategi mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar 400krs live turneringar.

 

Okej så du tycker jag ska sitta och vänta på nöten :) ? För det har jag upplevt innan att aggressiva spelare skänker bort sina marker men att de som är "bra" (Negreanu) alltid är aggressiva så hade tänkt spela mer så. Men då är det alltså inte rätt? För (nu låter jag jääääätte fiskig) på tv håller kommentatorerna alltid på att tjata om hur bra de är för att de är aggrssiva blablabla. Så att spela tight är alltså att föredra?

 

Men Jamie gold vann ju VM för ett år sen, Nu är detta ett dåligt exempel eftersom många anser att han är jätte dålig. Men han vann ju trotts allt så något rätt måste han ha gjort och samma sak med Hachem i wsop 06 så har de ett klipp när han spelar 24 (och givetvis träffar fyrtal ^^) men han är ju i alla fall en bra spelare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att du kan sitta och tänka typ:

"Nu har jag gjort så i en timme, han har sett mig göra så, då borde det här gå hem"

 

Problemet är att väldigt många spelare inte tänker lika mycket på det / inte är så uppmärksamma så att det i själva verket kan vara hur bra/rätt tänkt som helst och mot rätt spelare så kan dessa spel vara jättebra.

 

Däremot så är det bortkastad tid emot ~80% av spelarna som finns.

Fast det funkar som sagt ibland, och tidigt i turneringar när folk vill bara spela monsterkort så är det bra. Fast shahin sammanfattade det väldigt bra,

man behöver kunna växla lite också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga såhär, att lyckas med tight (abc-poker) lir är hyfsat enkelt och leder till att många vinner i längde. Att lyckas med aggressivt spel (Negreanu-style) kräver att man är oerhört skicklig, och är ett spel som är ytterst svår att bemästra. Personligen skulle jag säga att du kanske ska tänka över hur svårt det är att vara en vinnande väldigt lös-aggressiv spelare. Det kräver att man är riktigt grym på att analysera sina motståndare och trappa de med nötterna och veta när blufflägena är rätt. Tror inte många lyckas med denna sorts lir. Spela short-handed så blir det iaf mer variation och mindre abc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aggressivt spel i turneringar är förlegat. Det kommer från en tid innan pokerexplosionen när gamla gubbar satt o folda allt utom nötterna. Nu är det rena vilda västern i turneringar.

 

Aggressivt spel hör hemma sent i sngs och i shorthanded CG.

 

Ja, det vinnande MTT-spelet numera är att limp/folda bort hela stacken.

 

Seriöst Macdaddy, kan du sluta med dina klyschor? Det är väl klart som fan att ett aggressivt MTT-spel är bättre än ett passivt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det vinnande MTT-spelet numera är att limp/folda bort hela stacken.

 

Seriöst Macdaddy, kan du sluta med dina klyschor? Det är väl klart som fan att ett aggressivt MTT-spel är bättre än ett passivt?

 

Kan ni inte bara diskuttera vad "aggressivt" spel är istället? :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter ni och pratar som att man bara måste spela aggresivt eller passivt..

 

Den bästa lösningen är att hitta en kombination av de bägge, detta beror mycket på spelaren och det finns ingen generell lösning. Det enda svaret är att du får prova dig fram helt enkelt. Men som sagt gå ner nån nivå och öka antalet händer då kommer du strax på en vinnande strategi. (förhoppningsvis) ;) Till saken hör ju att man kan inte vara vinnande jämt, ibland så hamnar man i loosing streak.. Då är det bara att bita ihop och minimera förlusterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte bara diskuttera vad "aggressivt" spel är istället? :-(

 

Att vid varje lämpligt läge vara villig att riskera delar av (eller hela) din stack för att övertyga dina motståndare om att du har en bättre hand än dem?

 

Sådana tillfällen ges hela tiden om man vet vad man ska leta efter. Automatisk CB efter höjning pre, om du bara har en eller två moståndare,

C/R, RR efter 'mesiga' minibetar från andra, ...

Helt enkelt ha så gott självförtroende att du aldrig tvivlar på din hands styrka/din förmåga att visa styrka. Det är mera en fråga om inställnin än en spelteknik.

 

Men ... sen kommer det svåra. Alla kan spela aggressivt. Få kan göra det med sin stack intakt. Du måste, som redan sagts men tål att upprepas, ha järnkoll på dina motståndare. En tight-vek spelare som synat din raise och plötsligt återhöjer din CB postflop MÅSTE ges respekt.

Många gånger måste man acceptera att man är slagen i handen och ju tidigare man kan acceptera det, ju mera chips har man kvar i stacken.

Ingen har väl lyckats vinna en turnering utan att förlora minst en stor pott, eller?

Om din taktik är att medelst aggressivitet vinna många små potter så måste du acceptera att du även kommer förlora ganska många potter. Ju tidigare du lyckas kliva ur en hand du troligtvis kommer förlora vid showdown, ju mera stack får du behålla.

 

Snömos? Givetvis är det det, men att spela vinnande aggressiv poker handlar faktiskt inte om mer än så här. Det är en enkelt spelstil men gräsligt svår att utföra. Ju lösare dina starthandskrav är (ju mera maniac du blir) desto svårare blir det att inte förlora den där nyckelpotten där en tight-vek fi slowspelar A-setet mot ditt tvåpar. Du blir svårläst, men lättspelad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...