Gå till innehåll

dessa pottodds...


giftermalet

Recommended Posts

Du kan med lätt överslagsräkning räkna på 2% per kort som hjälper din motståndare. Om fi har 2 hjärter på handen har han ju 9 outs för färgen = 18% att få den på turn. Om du bet:ar halv pott = $1 så måste fi syna 1 för att vinna 3, 1/3=33%. Han har då inte pottodds att syna till turn.

 

Däremot om han missar och du halvpottar igen $2 i potten som är $4 och han synar kommer potten vara $8 på rivern. Han har nu lagt in $3 för att vinna potten på $8, 3/8=25%. Oddsen att få färg på både turn och river är ca 1/3. Nu har fi magiskt nog haft potodds att syna ändå, och det är inte ens medräknat implicita! :D Känn på den trollstaven du ;)

 

(Hela mitt inlägg känns som en klassisk mattegåta, nån som kan lösa den? :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$0.67 om du enbart räknar med risken att han träffar färgdrag på turn, $2.67 om du planerar att låta han se både turn och river för samma pris.

 

Detta om man enbart räknar med ett naket färgdrag och inte tar hänsyn till runner-runner tvåpar/triss t.ex.

 

freso: nej, ingen.

 

Vilket man måste ta hänsyn till såvida man inte sitter med topptrissen.

20% är det för övrigt att träffa på turn, inte 18 som föregående postare skrev.

Dina kort är ju kända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$0.67 om du enbart räknar med risken att han träffar färgdrag på turn, $2.67 om du planerar att låta han se både turn och river för samma pris.

 

Detta om man enbart räknar med ett naket färgdrag och inte tar hänsyn till runner-runner tvåpar/triss t.ex.

 

freso: nej, ingen.

 

Alltså ska jag beta 2,67 dolares på floppen för att han inte ska ha potodds? Eller sammanlagt 2,67 på turn och river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan med lätt överslagsräkning räkna på 2% per kort som hjälper din motståndare. Om fi har 2 hjärter på handen har han ju 9 outs för färgen = 18% att få den på turn. Om du bet:ar halv pott = $1 så måste fi syna 1 för att vinna 3, 1/3=33%. Han har då inte pottodds att syna till turn.

 

Däremot om han missar och du halvpottar igen $2 i potten som är $4 och han synar kommer potten vara $8 på rivern. Han har nu lagt in $3 för att vinna potten på $8, 3/8=25%. Oddsen att få färg på både turn och river är ca 1/3. Nu har fi magiskt nog haft potodds att syna ändå, och det är inte ens medräknat implicita! :D Känn på den trollstaven du ;)

 

(Hela mitt inlägg känns som en klassisk mattegåta, nån som kan lösa den? :P)

 

Klarade du Matte A kursen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sluta whina som en tolvåring. Antag att chansen att han sätter flushen och vinner är 0,34:

 

Då får vi x - 0,34 -2 x 0,34

 

x = 1,03

 

Betta över 1,03 dollar så har han inte pot odds och syna

 

Sluta klaga som om det är självklart att vi måste hjälpa dig med dina frågor, detta är ingen kundservice

 

 

Jag har inte klagat! Undrar dock bara ett par ggr varför ingen svarar på frågan, får ju bara massa konstiga uträkningar som inte besvarar min fråga. Eftersom min fråga ligger i tråden för nybörjarfrågor så skall jag väl få fråga nybörjarfrågor? Om jag inte tycker mej ha fått svar på min fråga så får jag väl fråga igen? Be en moderator banna mej om du tycker det är nödvändigt. Du behöver inte läsa mina inlägg och besvara dom om du inte vill. Det är ett fritt land och du läser min tråd frivilligt. Har jag fel eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki stort lol på mig själv,

 

På turn Har vi:

 

0,8x-0,2x-0,2* 2= 0

 

x=0,666666667=0,67

 

Därefter för både turn och flop har vi

0,636x-0,363x-2*0,363= 0

 

x= 2,6

 

Detta är den egentliga lösningen, bet skall vara 2,6d sammanlagt för turn och flop.

 

ifall vi definierar sannolikheterna olika når vi ett någorlunda annat svar. Det jag gjorde innan var fel, måste ha varit trött som sjutton då jag glömde assigna sannolikhet för x-vinst utan antod att den alltid var 1 (wtf). Observera att FiSherman63 har rätt och att han inte behöver köpa mig något lördagsgodis för att det var jag som var stortomten här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

giftermalet, grejen är ju denna:

 

Betar du exakt $2.6 totalt ($0.67 eller vad det var på turn) så kan du ju lika gärna folda på flop i stort sett. Eftersom du både du och killen med färgdrag spelar nästan exakt korrekt.

 

Om du satsar $10 dollar kommer du tjäna ~$8. Detta kommer han ju knappast att syna, (eftersom det är NL5? ^^)

Om du betar exakt $0.67 på turn så får han ju korrekta odds, betar du mindre så går han med vinst.

 

Det som du betar ÖVER $0.67 blir hans misstag, och också DIN VINST. Alltså, betar du $1 på turn så tjänar du $0.33 på hans misstag (observera att vi inte räknat nu på att HAN får in ytterligare pengar på senare gator när färgen sitter, aka implicita odds). En stor del av No Limit Texas Hold'em är att avgöra hur stort bet din motståndare kan tänkas syna.

"Standardbeten" på flop borde ligga runt 2/3-3/4 av potstorleken.

 

Allt från halvpot till potstorlek är väl normalt att beta kan man säga. I det här fallet hade nog 3/4 pot varit en hyffsad bet, eftersom den förmodligen kommer synas och du gör en hyffsad vinst på den.

 

Man behöver inte veta EXAKT hur mycket man måste satsa för att inte ge motståndaren odds, det räcker med att veta ungefär var den ligger.

 

Hoppas nåt av det jag skriver kan vara av värde. Lycka till i framtiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill vara säker att han inte betar, om han inte har potodds så beta så mycket som är i potten vad finns det för mening att veta exakt för 99% av dom som spelar poker kan inte räkna så exakt och dom som kan räkna räknar inte i alla fall för der ger inget att räkna minsta hundra del.

Om du är intresserad av det matematiska gå hellre med i ett matte forum du har fått många svar på din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill vara säker att han inte betar, om han inte har potodds så beta så mycket som är i potten vad finns det för mening att veta exakt för 99% av dom som spelar poker kan inte räkna så exakt och dom som kan räkna räknar inte i alla fall för der ger inget att räkna minsta hundra del.

Om du är intresserad av det matematiska gå hellre med i ett matte forum du har fått många svar på din fråga.

 

Man ska inte klanka ner på hur folk stavar eller sköter den språkliga biten; men inte kan det vara omöjligt att lära sig använda Stor Bokstav och skiljetecken lite här och var. Särskrivning är också en störande faktor.

Borde vara standard vilket språk man än har som ursprung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte fått svar på min fråga än trots flera inlägg. Vad exakt ska jag betta på flop och turn i dollar för att få bort potoddsen?

 

så var inte din ursprungliga fråga.

 

och rent allmänt, få bort potoddsen går inte. ge han så dåliga pottodds att han gör en vädevärdesmässig förlust om han synar är en annan sak. du kan ju fundera på om du har större värde om du får han att folda turn istället för att få han att folda floppen.

 

rent allmänt verkar det som att

1. du vet inte vad du vill veta

2. du är för lat för att räkna själv

 

väldigt sällan båda spelarna är clairvoyanta, och de få gångerna man är det så blir ju matten på mellanstadienivå. vad fan, räkna själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

giftermalet, grejen är ju denna:

 

Betar du exakt $2.6 totalt ($0.67 eller vad det var på turn) så kan du ju lika gärna folda på flop i stort sett. Eftersom du både du och killen med färgdrag spelar nästan exakt korrekt.

 

Om du satsar $10 dollar kommer du tjäna ~$8. Detta kommer han ju knappast att syna, (eftersom det är NL5? ^^)

Om du betar exakt $0.67 på turn så får han ju korrekta odds, betar du mindre så går han med vinst.

 

Det som du betar ÖVER $0.67 blir hans misstag, och också DIN VINST. Alltså, betar du $1 på turn så tjänar du $0.33 på hans misstag (observera att vi inte räknat nu på att HAN får in ytterligare pengar på senare gator när färgen sitter, aka implicita odds). En stor del av No Limit Texas Hold'em är att avgöra hur stort bet din motståndare kan tänkas syna.

"Standardbeten" på flop borde ligga runt 2/3-3/4 av potstorleken.

 

Allt från halvpot till potstorlek är väl normalt att beta kan man säga. I det här fallet hade nog 3/4 pot varit en hyffsad bet, eftersom den förmodligen kommer synas och du gör en hyffsad vinst på den.

 

Man behöver inte veta EXAKT hur mycket man måste satsa för att inte ge motståndaren odds, det räcker med att veta ungefär var den ligger.

 

Hoppas nåt av det jag skriver kan vara av värde. Lycka till i framtiden!

 

tackar'!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...