Gå till innehåll

Matteprofs pokerkarriär


Matteprof

Recommended Posts

Nu när jag slutat som moderator här på Pokerforum blev jag lite sugen att summera min pokertid. Dessutom får jag inspiration av att läsa hur spelberoende skriver ut här under detta delforum. När jag tänker till och erkänner för mig själv så tycker jag att jag själv var spelberoende under en lång tid, trots att jag klarade många av de "tester" som våra medier har där du kan testa om du är spelberoende.

 

Jag började spela under min studietid. Först på 24hpoker när typ 30 spelare var online och därefter på Expekt på den tid när typ 200 spelare reggade sig till en $500 freeroll. För att göra en lång historia kort så fick jag ett jobb inom finansbranschen i Stockholm 2004 och har därför inte spelat för brödfödan. Spelade därför mycket vid sidan av jobbet, mest på nätet men även relativt mycket live.

 

Jag lade slutligen av för ett år sen i maj 06. Dels för att jag tyckte det var ett bra tillfälle innan fotbolls VM och det var sommar, men även för att jag märkte att jag var spelberoende. Visst, jag tjänade fortfarande pengar då även om jag aldrig tjänat några större pengar. Var väl en vinnande spelare men tiden jag lade ner kontra pengarna jag tjänade gjorde att jag tyckte inte det kändes värt det längre. Jag har som sagt ett fast jobb vid sidan av så jag har egentligen aldrig behövt pokerpengarna och det var så jag hade börjat se det på slutet. Poker var bara ett sätt att få in pengar för mig. Jag tyckte det var roligt när jag började och mina första år men nu var det inte roligt längre..

Men är man spelberoende då kanske ni tänker...och tänkte jag?

 

Well, jag tyckte både då och nu att jag var spelberoende trots att spelandet aldrig påverkade min ekonomi nämnvärt negativt. Därför väljer jag att inte använda ordet missbrukare. Varför jag var spelberoende var för på grund av de negativa punkterna.

 

Positiva (visst det fanns):

* Pengarna var ett trevligt tillskott till kassan

* Visst var det en skön känsla att få vinna men jag har alltid tyckt att det är mycket skönare att vinna en 50 kronors gryta mot bästa polarna än att dra hem 2000 kr på cashgame på lokala klubben på kvällen trots att poker är pengar för mig.

* Människorna på pokerklubbarna (trevliga, sköna människor)

 

Negativa:

* Tänkte konstant på poker. Till och med ute på krogen eller förfesten kunde jag tänka redan innan jag kom ut, "Äh fan, nu kanske man skulle dra på pokerklubben och spela istället", vilket jag gjorde vissa tillfällen. Hur normalt är det?! :shock:

* Spenderade för mycket ledig tid på poker (spelande, surfande bla. här på PF, diskussioner med andra pokernerdar)

* Träning och andra aktiviteter blev lidande, var ju tvungen spela efter jobbet ("Kan inte följa på café och bio, det är ju den där turneringen idag. Givetvis kunde man ju skylla på att man kände sig trött eller nått annat")

* Människorna på pokerklubbarna (ja nu får jag ju förklara mig, men de människorna som normalt hänger på pokerklubbarna är inte de mest positiva, levnadsglada människor som jag får inspiration och livsglädje att vara omkring trots att de är sköna människor som jag gillar att dricka öl och spela poker med. Vilka av dem skulle jag egentligen åka och fjällvandra med en vecka? ;) )

 

 

Två gånger har jag testat ta upp spelandet igen (cashgame) sedan maj 06 då jag känt sug efter att spela. (Räknar bort SM och ett par speciella turneringar) Men båda gångerna har jag märkt att jag inte tycker det är roligt och de punkter jag listat ovan kommer tillbaka. I oktober i fjol spelade jag cash-game igen. Plussade lite över en 3 veckorsperiod, men fann ingen spelglädje och cashade ut.

 

Provade nu för en månad sedan igen. In med $1000 och se hur det går. Kände att suget försvann redan första kvällen jag satte mig ner. Breakade Even på tre veckors spel... Märkte att de negativa punkterna började komma tillbaka redan efter ett par dagars grindande. Tyckte online-poker fortfarande var trist och tänkte att det finns väl två val nu. Casha ut de typ $1000 jag hade eller skotta och dubbla typ två gånger. Jag behöver inte 6.5k så efter ett dåligt spel fick det bli skottningen som givetvis blev pannkaka (KKxy mot KKzy all in pre på 10/20 och bust... var på PLO så det är inget att whina åt).

 

 

Så vart står jag nu?. Ja jag surfar ju fortfarande här men har lagt alla pokerklienter i en mapp och flyttat bort dem från skrivbordet. Har inte gått in i en pokerklient nu på en dryg vecka och känner inget sug efter det heller. Annars var det rätt vanligt att jag kollade in någon gång på Full Tilts högsta PLO bord för att se om det var någon action...

 

Det är så skönt att prioritera och tänka på andra saker än poker i sommar! :)

 

 

 

Nåväl. Ingen av er därute tycker säkert det här är intressant läsning så den här tråden ska jag bara plocka upp nästa gång jag blir sugen att spela... I höst någon gång kanske?.

Då ska jag läsa denna tråd, repetera de negativa punkterna för mig själv och ta de $1000 som jag säkert skulle kunna tänka mig får bli en startkassa och köpa något roligt för dem istället :D

 

Ha kul istället Matteprof!

 

PS. Givetvis ska jag dyka upp och spela Svitens deepstack någon gång i höst ;)

 

Så plzzz rensa inte bort den här nu moderatorer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra inlägg! Har lite samma tankar som dig just nu. Har spelat i c:a 1,5 år nu och har plussat varje månad i stort sett, men börjar fundera om det verkligen är värt det. Mycket tid för relativt lite pengar! Man ska väl vara glad att man plussar en del, men någon high stakes spelare känns det aldrig som jag kommer att bli..

Precis som du säger går man ju och tänker på poker alldeles för mycket för att det ska vara hälsosamt.

Kunde man bara släppa det helt när man inte spelar skulle jag inte tveka en minut att fortsätta, men det går ju inte.

Speciellt inte när man har en dålig period :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är den jag tycker är vettigast här på forumet och jag håller med om det du skriver.

 

Poker är inget man generellt skall priotera i längden även om det kan ge betydande inkomster. Det kan ta för mycket. Precis som du skriver så är pokern ytlig, i och för sig som mycket annat i livet men ändå.

 

Själv så har jag faktist struntat i årets fjällvandring just för att spela men det är en annan diskussion. 8-)

 

Så länge man vet varför man gör saker och det för en i rätt riktning så är allt lugnt. Problemen kommer när man inte vet det.

 

Well GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är den jag tycker är vettigast här på forumet och jag håller med om det du skriver.

 

Well GL

 

Ty som fan :)

 

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det om det finns någon som anser att jag är vettigast av 40k medlemmar, :lol:

 

PS. Hjort: Bara om vi spelar 8 korts 2 floppars PLO, gärna Hi/Lo förresten ;)

 

Men seriöst är just sommaren en bra tid att sluta spela. Casha ut alla pokerkonton och sedan rensa skrivbordet på datorn från klienter. Sedan när man ändå kanske är borta från internet under en period får man rensa skallen lite då man mentalt är inställd på att sluta spela. Det fungerar iaf för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vädigt intressant.

 

Jobbar själv, har sambo, annat socialt umgänge plus att jag tränar mycket. Behöver inte extra pengarna pokern ger men ändå så går varje ledig sekund till just poker. Grindar flera bord just nu fast min darling lagt sig för flera timmar sen och jag börja jobba 08:00. Sen hur mycket tanketid jag lägger ner är ju skrämmade.

 

Men ändå, nu när färgen satt på rivern mot mitt hatobjekt sedan två timmar tillbaka känns det oh så bra. Torsk med andra ord. Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ljuder hyllningskören och det ÄR ett bra och balanserat inlägg som matteprofs har författat. Dock finns det ett par saker som jag ur ett lite mera kritiskt perspektiv skulle vilja kommentera:

 

 

Poker var bara ett sätt att få in pengar för mig. Jag tyckte det var roligt när jag började och mina första år men nu var det inte roligt längre..

 

Det är något i överstående resonemang som inte riktigt går ihop: Du har haft ett (välbetalt?) jobb och du har ändå spelat för att få in pengar, som du dessutom aldrig behövt? Det hela ger mig lite vibbar att du bara har tröttnat på poker precis som man kan tröttna på fotboll, bowling eller dans på lina. Det tycks alltså inte ha särskilt mycket med spelberoende att göra.

 

Plussade lite över en 3 veckorsperiod, men fann ingen spelglädje och cashade ut.

 

Breakade Even på tre veckors spel...

 

Tyckte online-poker fortfarande var trist och tänkte att det finns väl två val nu. Casha ut de typ $1000 jag hade eller skotta och dubbla typ två gånger. Jag behöver inte 6.5k så efter ett dåligt spel fick det bli skottningen

 

Intressant är att du i varje inlägg väljer att berätta hur det gått peningmässigt. Det om något tyder på ett oerhört fokus på den ekonomiska biten. Visserligen är måttstocken på lyckat pokerspel pengar, men jag får lite känslan av att du tröttnar eftersom du inte förmår utvecklas och generera större inkomster. Av samma anledning som vissa slutar lira boll när de upptäcker att de inte kommer att bli utlandsproffs, medan andra fortsätter harva i div 5 bara för att de känner kärlek till spelet.

 

Det befäster ju teorin (du säger det själv också) att du slutar med poker för att du inte vinner pengar (och då är det per automatik inte kul?!). Du slutar alltså inte för att du är spelberoende.

 

Nu kommer det säkert in någon och påpekar att: hallå vem skulle lira poker om det bara fanns play money?

 

Det är en intressant invändning mot mitt resonemang, MEN det är inte helt relevant (men likväl inte irrelevant): det som utgör spänningen i poker ligger ju just i att pengarna har ett värde, vilket tvingar fram tankebanor som: är det värt att syna här? Vinner eller förlorar jag på det i längden? Är det ett vinnande spel att bluffa här? Dessa tankar blir självfallet mindre intressanta (om än inte helt ointressanta) om man spelar för marker utan värde (såvida det inte finns prestige i spelet).

 

 

Min analys är att Matteprofs inte är och troligen aldrig varit genuint intresserad av själva spelet, utan nästintill uteslutande spelat för pengarnas skull.

 

När vinsterna har uteblivit har han tokskottat (för kickens eller pengarnas skull - svårt att avgöra för en utomstående). Självfallet är det svårt att spela bra om man inte ser någon glädje i spelet. Svårt att spela bra bowling, fotboll eller krocket också om man inte tycker det är roligt.

 

Slutledning: Uppehåll dig inte med saker du inte finner roliga, kreativa eller utvecklande om du inte får kraftig ekonomisk kompensation för det. Det är sällan värt tiden du lägger ner.

 

Och ett stort grattis till matteprofs som tagit sitt förnuft till fånga och slutat med något han inte tycker är skoj (ej ironi)!!! När det gäller fjällvandring rekommenderar jag Padjelanta och Sarek. Gärna i augusti...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matteprof/D N, hur stor ekonomisk kompensation tycker ni det är värt att vara spelberoende egentligen? Man blir ju som sagt skadad och inrutad, men jag har alltid känt att pengarna kompenserat även om man ibland funderat på vad man håller på med.

 

Fast hur många går egentligen till sina jobb och tycker det är tokroligt?

 

Edit efter inlägget nedan:

Ja, det finns ett par lyckliga jäklar som har det bra! Och de är jag faktiskt ganska avundsjuk på egentligen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg!

Känner igen mig väldigt mycket i det du beskriver.

 

Poker tar mycket tid från annat som man eg borde/kunde ha gjort.

 

En sak jag märkt är att jag typ aldrig blir glad när jag +ar, det är ju det som är väntat =) , men kan bli riktigt irriterad när jag backar. Även om det inte är så mycket jag backar.

Tilten smyger sig på mig mycket oftare och enklare än förut. Har nog inte helt enkelt spelglädjen kvar.

 

Får nog bli paus från pokern ett tag å se om man blir sugen igen...

 

Tack för ett bra inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax: Spånga? Var har du fått det ifrån. Jag jobbar ju i Sthlm City, men imorn får man semester och då blir det hem till Piteå... och säkerligen ett besök på Sunes ;)

 

DNCrew: Tack för bra reflektioner. Som jag sa, jag anser att man kan vara spelberoende även om man spelar mycket och är en vinnande spelare. Läs bara de negativa punkterna jag listar, det är punkter som bet sig fast i mig både när jag tyckte pokern var rolig och när jag hade lessnat på spelet. När det var roligt blundade man ju lite mer för det bara, jag hade ju kul samtidigt. Behovet av att spela fanns ändå där oavsett om jag tyckte det var roligt eller trist och tankarna på poker fanns i mig 24/7 trots att jag skulle vilja tänka på annat och engagera mig i annat.

 

När jag började spela så var det roligt, utvecklande och en utmaning, men efter att ha spelat hundratusentals händer genom åren så går väldigt mycket på rutin. Det var säkert när jag kände att det började gå på rutin som jag lessnade trots att det var rätt bra pengar. Jag slutade alltså inte för att jag inte vann pengar utan för att pokern dödade för mycket tid för mig och den tiden började jag värdera högre än pengar. men då har också mina pokervinster i princip åkt rakt in i min aktiedepå då jag egentligen kunnat resa eller köpa det jag tycker mig vilja ha utan att vara en slösare även om pokern gjort att jag kunnat unna mig det lilla extra.

(Jo, jag har beställt Champagne på krogen, men i mitt tycke är det slöseri. Jag är ju en ölfantast så nog föredrar jag en Leffe, Duvel, Chimay etc före en Dompa även om Dompan skulle ge mer status ;) )

 

Nu senaste skottade jag bort pengarna, men det var varken för kicken eller pengarnas skull kände jag. Det var för att antingen dubbla ett par gånger och känna att tiden jag lagt ner senaste veckorna inte var i onödan, eller så gula och då behöver jag ju inte lägga ner mer tid på spelet ändå. Jag är nog lite konstig, men det är tiden som jag värderar högre än kicken eller pengar. Fortfarande ruggigt dålig money management och det är jag ju inte direkt stolt över.

 

Att jag gått från att vara en vinnande spelare till en break even spelare på nätet tycker jag inte är så farligt. Det är ingen prestigeförlust eller självförtroendeknäckare för mig. Dels så har jag haft ett långt uppehåll och dels så spelar de motståndare jag möter väldigt mycket mer än vad jag gör nu. Man får svälja stoltheten bara och se det ur en lite mer realistisk synvinkel :)

 

Djens: Jag har funderat i de banorna och jag tror nog att jag skulle behöva göra mig iaf runt 80k SEK i månaden i snitt på pokern för att ge upp mitt jobb. Summan kanske kan te sig chockerande. Visst, pengarna skulle vara klart bättre än vad jag tjänar på mitt nuvarande jobb men det är ändå min ståndpunkt pga bla följande punkter:

 

* För stor varians på pokerinkomster

* Ej möjlighet att ta banklån till investeringar av ex lägenhet

* Ingen pension,

* Saknandet av att utvidga sitt sociala nätverk (många pokerspelare umgås mest med pokerspelare och pratar/tänker för mycket poker)

* Jag räknar med att det är en väldigt begränsad tid i mitt liv jag skulle kunna försörja mig som pokerspelare (pokerboomen och därmed värdet på nätet är i avtagande fas)

* Oregelbunden tidsrytm (men det kan man ju bestämma själv säger ni pokerspelare då, vill man stiga upp på morgonen och lägga sig på kvällen är det ju upp till var och en... men ärligt hur många pokerproffs har en normal tidsrytm?)

 

 

Ängeln Vart har du fått ifrån att jag ser mig om efter något annat jobb? Pokern har ju aldrig varit ett jobb för mig. (eller vad har du att erbjuda?) ;)

 

 

PS. Mitt orginalinlägg var som sagt inte tänkt att få någon typ av hyllningskör eller ryggdunkningar utan mer var det mina egna reflektioner, men thanks ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax: Spånga? Var har du fått det ifrån. Jag jobbar ju i Sthlm City, men imorn får man semester och då blir det hem till Piteå... och säkerligen ett besök på Sunes ;)
Men ... crap! Jag måste ha blandat ihop dig med någon annan som hänger här och jobbar i Spånga.

Du ska till PDOL antar jag?

Sunes .... mmmmm. Sånt har dom inte här nere.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djens: Jag har funderat i de banorna och jag tror nog att jag skulle behöva göra mig iaf runt 80k SEK i månaden i snitt på pokern för att ge upp mitt jobb. Summan kanske kan te sig chockerande. Visst, pengarna skulle vara klart bättre än vad jag tjänar på mitt nuvarande jobb men det är ändå min ståndpunkt pga bla följande punkter:
Verkar nästan lite lågt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar nästan lite lågt.

 

Beror ju på hur bra man är på andra saker - vad man har chans på för jobb osv. Har man ett hyfsat jobb, som Matteprof verkar ha, så låter det väl ganska rimligt. Är man däremot rätt korkad och slö så kanske man till och med föredrar pokern mot ett equally välbetalt slitjobb utan vidare utvecklingsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar nästan lite lågt.

 

håller med

 

Är man däremot rätt korkad och slö så kanske man till och med föredrar pokern mot ett equally välbetalt slitjobb utan vidare utvecklingsmöjligheter.

 

Tycker ni alla missar en liten sak. Det finns en hel del människor som av olika skäl vill befinna sig på olika platser av denna planeten där det är omöjligt eller mycket svårt att hitta ett välbetalt jobb även för en välutbildad svensk.

 

Dessa länder har ofta det gemensamt att du är väldigt rik om du har 2000 dollar per månad att leka med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade för Matteproff. Är alternativet att panta burkar så är det ju rätt ok med 80k i månaden på kortspel.

Beror på hur man ser det. 80k Netto är nog någonstans det skulle ligga för mig. Jag är inte säker på att jag skulle göra det ändå, men jag skulle iaf överväga det. Dock skulle det säkerligen vara under en begränsad period för mig.

Givetvis är jag medveten om att den summan kan vara mångdubbelt mot vad andra skulle göra det för, men summan är ju som sagt subjektiv.

 

Allt har sitt pris, men i dagsläget skulle jag vara beredd att prioritera bort mer pengar mot att göra något som känns utvecklande och som jag dessutom tjänar tillräckligt på för att egentligen kunna göra det jag vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...