Gå till innehåll

NLT - SnG, problem med två bullies


Whiskey

Recommended Posts

Har sällan haft problem med enskilda spelare vare sig dom är calling stations eller hyperaggressiva spelare, men denna gången hade jag stora problem med två st bullies i en $100 SnG (1-table) turnering på PokerStars.

 

Denna post blev visst väldigt lång men desto roligare :)

 

Vi är 4 st kvar, blinds 75/150:

 

TheWombat - 1670 chips (Tight spelare, stal sällan blinds, limpade gärna in)

Sh00tem - 4275 chips (Överaggressiv, höjde nästan alla potter och visade upp händer som J8o och T6s på slutet, svensk förövrigt)

Vår hjälte (jag) - 3395 chips (Tight/agressiv spelare normalt, men mer passiv i detta spel då jag var jag inklämd mellan två bullies)

kbee - 4160 chips (Spelade helt galet i omgångar, turades om med Sh00tem att göra det verkade det nästan som)

 

Tänkte gå igenom de sista händerna i turneringen och vill gärna ha hjälp av nån som är duktig på att spöa dom här aggressiva spelarna , för det var här allt började gå utför för mig.

 

Hand 1 - Jag i BB med A :heart: T :heart:

 

Alla foldar fram till SB (spelare Sh00tem) som som alltid höjer upp till 400. Rent instinktivt ville jag höja upp här men visste att han skulle höja en god potsize om jag bara synade här, oavsett flopp. Så jag synade 250 och floppen kom A :spade: T :club: 9 :heart: och till min förvåning checkas det framför mig. Jag checkar tillbaka med motiveringen att denna spelare alltid har höjt sina drag och även gått all-in med dom så ett free card verkar inte farligt att ge. Turn kommer 9 :spade: - ett hyfsat farligt kort då tre nior självklart slår mig. Han checkar jag bettar halva potten (400). Han synar snabbt och nu är jag nästan säker på att han fått färgdraget på turn. River kommer 5 :club: - en blank. Nu höjs det dock upp till 1600 jämnt framför mig och det hela ser väldigt mycket ut som ett busted draw som försöker köpa potten, men samtidigt är jag rädd för niorna. Jag har 2595 chip kvar och bestämmer mig för att syna. Han visar A :diamond: 9 :club: och den förbannade kåken. Jag har 995 chips kvar nu och han 6675.

 

Hand 2 - Jag i SB med 6 :diamond: 6 :club:

 

Enkel hand att spela. Spelaren framför mig höjde till 400, jag går all-in snabbt och BB foldar och ursprungsraisen synar snabbt - med T :club: 7 :club: ... Jag vinner och har 2140 chips.

 

Hand 3 - Jag på button med K :spade: 9 :spade:

 

Spelaren före mig limpar in för 200 som blindsen är nu. Jag synar och SB gör detsamma och BB checkar med så alla är med nu. Floppen kommer Q :club: 9 :club: 6 :diamond: och han som var SB (spelare kbee) höjer upp till 300 (potten är på 800), ovanligt för han brukar ofta överbetta eller gå all-in annars. Näste spelare foldar men Mr. Aggro höjer upp till 2000 och jag lägger mig. Detsamma gör kbee och vinnaren visar stolt upp 7 :heart: 6 :heart: ..

 

Sedan en hand som slutar preflop och sedan....

 

Hand 5 - Jag i BB med K :club: J :diamond:

 

Alla foldar fram till SB som denna gång ställer in allt han har. Jag har sett detta beteende ett antal gånger från denne herre, och vanliga höjningar också. Förut mot mig hade han A9 så jag resonerar att han nu sitter på i princip vilken hand som helst, däremot skulle en vanlig höjning mycket väl kunna betyda en hand något bättre än random. Jag synar efter mycket om och men och han visar två kungar. Jag har inte tur utan åker ut och bestämmer mig för att fråga nånstans hur i *** man ska spela mot bullies av den här typen... kbee var likadan men höll sig lite lugnare i slutskedet. Den sista normale spelaren (TheWombat) åkte ut ett par händer efter jag och jag kunde konstatera att det är fler än jag som har problem att hantera över(?)aggressiva spelare.

 

Idéer, förslag, hjälp ses fram emot.

 

Tack.

 

WhiskEy

 

* Micropill på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1: Ställ in på floppen. Mycket bättre läge än top two pair på en ragged flop kan det inte bli. Är dom nu så överaggressiva så är det väl inte helt otänkbart att nian synar.

 

Hand 2: Inte mycket att snacka om.

 

Hand 3: Svårt att syna i princip all-in med middle pair. En dam i höjarens hand ser ju rätt troligt ut. Jag skulle gjort som du.

 

Hand 4: Skulle jag antagligen också spela som du. Tror man att han sitter på mer eller mindre random cards så är du hälsosam favorit med KJo EDIT: Nu har jag räknat med pokernator: Du är favorit mot 77,39% av alla händer.

 

Hur spela mot aggro-tokar? Jag vet ärligt talat inte riktigt...Blindsen var ju inte så värst höga i förhållande till din stack, så kanske vänta på stål och sen bara syna mörken och hoppas på att en av dem ställer in eller överbetar så groteskt att de måste syna din all in när den kommer?

Eller börja ställa in själv med allt bättre än K-10?

Vet inte som sagt.

 

Finns andra här som kan svara bättre på den här frågan, men detta var mina bidrag.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt tycker jag man ska spela tight mot aggrotokar - vänta på rätt läge och överrumpla dom med en bättre hand.

 

I cashgames är det dessutom väldigt lätt att låta dom föra in i en när man har en en väldigt bra hand vilket ofta ger action på sina bra händer.

 

Om man spelar turneringsspel och det bara är några få kvar och blindsen är ovanligt höga så har man ofta inte råd att vänta på några super-duper-kort. Det går inte att veta med såna spelare om de sitter mot KK eller Q4 men du vet trots allt att de kan spela mediokra händer som om de vore kanonhänder vilket ger dig möjlighet att spela tillbaka med sämre händer (än mot en person som du upplever tight) än annars (tex om de försöker sno dina blinds hela tiden). Detta spel är dock inte helt enkelt så känns det svårt så vänta på bra händer och spela dom aggressivt.

 

Ett sätt är också att vända på steken så att det är du som raisar in i dom istället för tvärtom. De som spelar på detta sättet på höga nivåer är ofta inte dåliga utan vet att de kan skrämma bordet med att vara aggressiva. Däremot så brukar de backa om de har en raise framför sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant post, jag är inte alls van vid det Pokerstarsformatet, så jag vet inte riktigt hur mycket hjälp jag kan ge här men ska ge det ett skott.

Hand 1 - Jag i BB med A :heart: T :heart:

 

Alla foldar fram till SB (spelare Sh00tem) som som alltid höjer upp till 400. Rent instinktivt ville jag höja upp här men visste att han skulle höja en god potsize om jag bara synade här, oavsett flopp. Så jag synade 250 och floppen kom A :spade: T :club: 9 :heart: och till min förvåning checkas det framför mig. Jag checkar tillbaka med motiveringen att denna spelare alltid har höjt sina drag och även gått all-in med dom så ett free card verkar inte farligt att ge.

Det här är ju en hand som du definitivt vill dubbla upp med, och motståndaren verkar ganska idealisk för det syftet så att ställa in direkt eller överbeta potten verkar väldigt onödigt. Då är ju frågan först vad indikerar hans check? Med trixiga spelare så kan det nog vara monster eller total miss, med miss som troligast alternativ eftersom han spelade väldigt många händer ur SB på det här viset. Plus att esset kan ha en nedkylande effekt på många aggressiva bluffare när de blivit påkomna preflopp. Men att han checkar innebär att det är mycket troligare att han har en hand än när andra spelare checkar, särskilt som han tog initiativet preflopp och därmed förväntas beta ut på floppen.

 

Så vad är det troliga resultatet om du betar 1/4-1/2 pott? Kommer han slänga sitt skräp eller ta det som tecken på svaghet? Har han en stark hand såsom set, tvåpar, eller kanske högsta paret bra kicker så kommer du ju nästan säkert få omslag nu och kan välja att syna för att istället knäcka honom på turn. Hur som helst, om han har en stark hand så kommer ett bet här hjälpa till att få in pengarna i väldigt stor utsträckning.

 

Kostnaden för att beta är väl helt enkelt den mängd pengar som skiljer mellan bluffar han skulle gjort på turn och bluffar som ett mindre bet inducerar från honom. Här kan man väl enbart titta på hans tidigare historia och hur han reagerat i liknande situationer.

 

Men grejen är att även om han är dum i huvudet så kommer du ju knappast få in sjukt mycket pengar av en bluff, de händerna kommer väl inte att bli så väldigt lönande för dig i snitt. Plus att checka tillbaka på floppen och höja turn ser rätt ordentligt misstänksamt ut, att beta lite på flopp syna en höjning och sedan höja ett turnbet är nog mycket troligare att få fi potcommitad och all-in. Så jag tror att din vinst i den här situationen till större delen kommer att komma från hans bra händer och därför kan det vara bra att fokusera på dem.

 

En annan fråga är ju vad han tror om dig, vad brukar du göra i sådana här situationer? Har det hänt att du betat och lagt dig mot omslag, i så fall är ett bet mycket troligare att inducera bluff särskilt om du gjort så mot den här spelaren. Har du spelat någon liknande pott mot honom innan, hur gick den till? osv.

 

 

Hand 3 - Jag på button med K :spade: 9 :spade:

 

Spelaren före mig limpar in för 200 som blindsen är nu. Jag synar och SB gör detsamma och BB checkar med så alla är med nu. Floppen kommer Q :club: 9 :club: 6 :diamond: och han som var SB (spelare kbee) höjer upp till 300 (potten är på 800), ovanligt för han brukar ofta överbetta eller gå all-in annars. Näste spelare foldar men Mr. Aggro höjer upp till 2000 och jag lägger mig. Detsamma gör kbee och vinnaren visar stolt upp 7 :heart: 6 :heart: ..

Visserligen så är det short-handed men är det inte lite onödigt att hålla på att limpa in? Särskilt med en hand som oftast träffar floppen mediokert och blir svår att spela mot ett flertal spelare. Fast jag har ingen riktig rutin på att spela shorthanded med mycket pengar kvar, så det är inget jag direkt vet. Att lägga sig känns rätt självklart.

 

 

Hand 5 - Jag i BB med K :club: J :diamond:

 

Alla foldar fram till SB som denna gång ställer in allt han har. Jag har sett detta beteende ett antal gånger från denne herre, och vanliga höjningar också. Förut mot mig hade han A9 så jag resonerar att han nu sitter på i princip vilken hand som helst,

Spontant så tycker jag att det verkar vara exempel på en hyffsad HU-hand och inte riktigt indikativt på att han skulle spela totalt skräp ur lilla mörken utan snarare fokusera på just HU-händer (typ par, ess, K med stor kicker). Om det är så att han gör det så ligger ditt KJ antagligen en aning efter, med AT+ så hade jag dock definitivt synat här. Grejen är ju att man väldigt gärna vill dominera en del av handmixen han kan tänkas ha och jag tror inte att KJ gör det i någon egentlig utsträckning (av hans "troliga" händer enbart K9,KT samt QJ). Om han dock verkligen ställer in med vad som helst här så är ju en syn rätt, men jag tror inte att det är ett särskilt vanligt beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet för mig här är att det här är något mellanting mellan cashgame och mitt vanliga finalbordsspel (på paradise exempelvis är ju mörkarna mycket högre här), så man kan ju inte slå om all-in hur som helst eftersom man betar för mycket i relation till potten då. Den kalla hårda sanningen är nog helt enkelt att man får börja spela tillbaka utan jättesolida värden och göra en del ganska stora syner annars kommer man bli helt krossad. En huvudsak är dock att man inte hamnar i situationen att syna all-in eller nästan all-in på floppen särskilt ofta, detta eftersom man missar floppen större delen av tiden och det blir svårt att syna då. Så här finns det nog definitivt ett ganska stort värde att vara först in på floppen och ställa in/beta hårt så att de inte hinner göra samma sak på en själv, naturligtvis är det viktigt att vara HU när man gör sådana spel.

 

Tja det var väl mina tankar för tillfället, ska återkomma om jag får tillfälle att utveckla mitt spel på den här punkten lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket tack för all god respons. Här kommer lite tillägg:

 

Så jag tror att din vinst i den här situationen till större delen kommer att komma från hans bra händer och därför kan det vara bra att fokusera på dem.

 

Jo, självklart kommer de största vinsterna från att man har en hand över en hand (eller i viss mån drag) men som det var nu antog jag att han hade missat floppen helt och satt på nåt som 72 eller 54 och ville inte bluffa för att tre ganska höga kort var ute och jag hade visat styrka genom att syna hans höjning preflop (vilket jag inte gjort särskilt mycket genom turneringen). Jag ville helt enkelt vinna lite på hans bluff. Nu läste jag honom fel och det kanske skulle ha varit klokast att höjt på floppen trots allt.

 

En annan fråga är ju vad han tror om dig, vad brukar du göra i sådana här situationer? Har det hänt att du betat och lagt dig mot omslag, i så fall är ett bet mycket troligare att inducera bluff särskilt om du gjort så mot den här spelaren. Har du spelat någon liknande pott mot honom innan, hur gick den till? osv.

 

Jag hade spelat ett ganska tight och i viss mån passivt spel, därför att jag satt inklämd mellan dessa två galningar och det fanns inte särskilt mycket rum för att spela aggressivt själv.

Jag kom HU mot denne spelare och den andre ett antal gånger genom turneringen, och denne spelare bettade nästan alltid ut på floppen. Såhär såg några händer ut:

 

Jag: A :club: A :spade: på button. Han limpar och jag höjde 4xBB. Han enda som följer med till floppen som är K :diamond: Q :diamond: 8 :heart: Han höjer halva potten, jag höjer tillbaka och han gör omslag och går all-in och jag foldar för jag trodde han satt på KQ eller set. Nu i efterhand är det ju fullt möjligt att han hade drag, men det troliga vore ju då att han hade både steg- och färgdrag och då ville jag ändå inte chansa för alla mina pengar.

 

Jag: J :diamond: T :diamond: synar hans höjning som kom från button (dumt nu när jag tänker på det i efterhand). Bara jag och han ser floppen Q :club: 9 :spade: 2 :spade: Jag checkar och han höjer bakom mig. Jag synar bara. Turn är 8 :club: och ger mig stegen men jag checkar i förhoppning att han fortsätter höja men han checkar. River är 2 :club: och jag höjer det som ligger i potten och han lägger sin hand. "AQ" skrev han i chatten, men det kan lika gärna vara bs.

 

Jag: 6 :heart: 5 :diamond: och höjer som steal från button. Han gör omslag och jag lägger min hand.

 

Jag: K :heart: Q :spade: Han höjer som vanligt från button när alla lagt sig framför han. Jag höjer tillbaka och han synar. Floppen kommer J :spade: 2 :diamond: 2 :heart: och jag höjer en halv pott. Han synar. Turn är 2 :spade: och jag checkar och nu överbettar han potten och jag lägger min hand.

 

Så såg det ut. Nästan lite ugly :)

 

Om han dock verkligen ställer in med vad som helst här så är ju en syn rätt, men jag tror inte att det är ett särskilt vanligt beteende.

 

Nej inte särskilt vanligt men han hade gått all-in mot mig utan att jag synat en del gånger innan och höjde med 100% säkerhet från button mot blindsen men visade en del gånger upp bra händer på slutet. Jag antog alltså att när han gick all-in hade han en ganska dålig hand (han gick ju inte all-in med A9 precis innan, också en bra HU-hand). Jag har ingen aning om hur han spelade pocket pairs.

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag tror att din vinst i den här situationen till större delen kommer att komma från hans bra händer och därför kan det vara bra att fokusera på dem.

 

Jo, självklart kommer de största vinsterna från att man har en hand över en hand (eller i viss mån drag) men som det var nu antog jag att han hade missat floppen helt och satt på nåt som 72 eller 54 och ville inte bluffa för att tre ganska höga kort var ute och jag hade visat styrka genom att syna hans höjning preflop (vilket jag inte gjort särskilt mycket genom turneringen). Jag ville helt enkelt vinna lite på hans bluff. Nu läste jag honom fel och det kanske skulle ha varit klokast att höjt på floppen trots allt.

Nja, jag menade inte de största vinsterna så mycket som att snittvinsten skulle bli störst om du fokuserade på hand-över-hand eftersom det inte skulle vara så troligt att han betalade med bluff i någon större utsträckning. Alternativt att du gör något som kan trigga på hand-över-hand och bluffsekvens från honom, vilket ett litet bet kanske skulle göra. Fast det var nog lite väl färgat av att jag visste vad han hade.

 

Jag hade spelat ett ganska tight och i viss mån passivt spel, därför att jag satt inklämd mellan dessa två galningar och det fanns inte särskilt mycket rum för att spela aggressivt själv.

Eftersom du beskriver att du blivit utknockad ett flertal gånger och nästan säkert på bluff så skulle jag tro att du kan ha ett sådant läge. Specifikt så verkar han ju inte ha något emot att trycka tillbaka när det verkar som du har svag hand, så om du gör ett bet för att verka som du försöker representera esset (men inte har det) så är det möjligt att han misstolkar det och försöker sig på dumheter. Det borde fungera åtminstone nästan lika bra som att checka eftersom det är så sjukt passivt och antagligen inte konsistent med ditt spel överlag. Plus att om du aldrig betar dina monsterhänder så blir det rätt lätt att spela mot dig i potter när du betat icke-monster.

 

Jag kom HU mot denne spelare och den andre ett antal gånger genom turneringen, och denne spelare bettade nästan alltid ut på floppen. Såhär såg några händer ut:

Risken är nog stor att han då har en ganska bra bild av hur du spelar, är det då inte rimligt att anta att han väntar sig ett bet från dig här oavsett vad du har för hand? Alternativt förstås att han har precis noll, men då kan man nog också anta att han blir lite tveksam när du checkar eftersom du antagligen har en ganska solid hand i big blind (jag antar det eftersom du sa att du spelat ganska weak-tight) och antagligen inte helt saknar cojones i postflopspelet när fi visar svaghet (även om det inte lyckats något vidare i den här turneringen).

 

Jag skulle i vart fall bli misstänksam om någon jag bedömde som kompetent checkade tillbaka till mig efter att en flopp med stora kort kom och de synat ett hyffsat bet preflopp, det är ofta ett dåligt bluffläge. Det är väldigt spelarberoende mot vissa spelare så indikerar checken att man kan bluffa mot vissa så indikerar betet att man kan bluffa, och mot en del så vet man vare sig ut eller in. Eftersom han tidigare sett dig lägga en massa händer efter att du betat så blir han nog inte övertygad åt något håll av att du betar efter honom här, även om esset är lite väl mycket av ett scarecard.

 

 

Nej inte särskilt vanligt men han hade gått all-in mot mig utan att jag synat en del gånger innan och höjde med 100% säkerhet från button mot blindsen men visade en del gånger upp bra händer på slutet. Jag antog alltså att när han gick all-in hade han en ganska dålig hand (han gick ju inte all-in med A9 precis innan, också en bra HU-hand). Jag har ingen aning om hur han spelade pocket pairs.

Jag får det ganska distinkta intrycket att han är rätt smart och duktig på att spela mot tight-weak-aggressive (ja man kan säga så) spelare vilket ju är standardbeteende för vinnande spelare i SnG, vilket går bra när mörkstrukturen är som den är. Hursomhelst är han duktig så är det ingen som helst chans att han håller på att ställa in med skräp i SB väldigt ofta eftersom det snabbt blir ganska uppenbart och den lilla vinsten man får från det kompenserar inte risken att någon hittar hyffsade pockets eller ett stort A.

 

Det är möjligt att jag tolkat det hela fel, men det verkar som han gått snäppet högre i sitt spel och fokuserar på att exploatera spelet som är standard för att exploatera tomtar och som spelare som exempelvis jag har rätt svårt att frångå effektivt. Sen finns ju alltid möjligheten att han är galen också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har insett nu att jag helt klart skulle höjt på floppen (även om jag hade förlorat handen ändå och kanske tom allt jag hade).

Jag har inte helt klart för mig att du borde höjt på floppen, det finns en hel del faktorer som talar för det dock. Faktiskt har jag inte så mycket alls klart för mig när det gäller den här typen av spel så det vore kul om någon som kör sånt här lite oftare kunde flika in, exempelvis [nusseman | ola | ector] vore kul att höra av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att jag tolkat det hela fel, men det verkar som han gått snäppet högre i sitt spel och fokuserar på att exploatera spelet som är standard för att exploatera tomtar och som spelare som exempelvis jag har rätt svårt att frångå effektivt. Sen finns ju alltid möjligheten att han är galen också...
inget dumt menat men jag bara älskar såna där meningar typ antingen är han en jävligt duktig pokerspelare eller så här han bara galen, två totala motsatser
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...