Gå till innehåll

Skatteläget på icke-EU-siter har förvärrats?


Recommended Posts

Jag har alltid tagit lätt på skatte"hotet" med CG och SnG på t.ex Stars, pga absurditeten att beskatta dessa vinster (eller förluster) efter gällande regler.

 

Men senaste dagarna har jag hört om flera personer som ska beskattas på själva uttagen från siten, och inte de individuella spelen. Det här borde rimligtvis innebära slutet på spel på icke-EU-siter för en seriös spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl inte beskattas på uttag tänk om man sätter in 10000 och förlorar 5000 sen cashar man ut.

Det blir en dubbelt dålig affär

 

Var inte så säker på det...

 

Är nog så tror jag att skatteverket inte har varken rätten på sin sida eller tillåtelse från spelsiterna att kontrollera något annat än uttagen man gör.

 

Så enkelt borde man ju kunna föra över via neteller och sedan ta ut från en annan site eller?

 

Om skatteverket ser att du fått in några 100k på ditt bankkonto från NeTeller så kan man väl rimligtvis sköntaxera dig om du inte bevisar att vinsterna kommer från EU-siter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte så säker på det...

 

 

 

Om skatteverket ser att du fått in några 100k på ditt bankkonto från NeTeller så kan man väl rimligtvis sköntaxera dig om du inte bevisar att vinsterna kommer från EU-siter?

 

Förvisso min vän, men det jag mena var att man för över från icke EU site till neteller. Från neteller till EU site. Spelar där ett tag, sedan gör man ett uttag.

 

Borde funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man ju göra det enkelt för sig och spela på skattefria sajter i stället... Jag fattar inte alls varför man skulle ta risken att lira på skattebelagda sajter när det finns en uppsjö av skattefria alternativ. Det är ju en sak för de som inte begriper bättre, men om man är medveten om problematiken är det ju en no-brainer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man ju göra det enkelt för sig och spela på skattefria sajter i stället... Jag fattar inte alls varför man skulle ta risken att lira på skattebelagda sajter när det finns en uppsjö av skattefria alternativ. Det är ju en sak för de som inte begriper bättre, men om man är medveten om problematiken är det ju en no-brainer.

 

 

Japp skulle man kunna göra.

Men om det regnar fisk så gör det ju...Eu eller ikke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lirar på en sajt belägen i EU då är man helt säker från att betala skatt, eller hur ligger det till?

 

Japp, men det är ganska lurigt att veta om skatteverket räknar nederländska antillerna t.e.x som EU. En djungel detta.

 

Men som sagt, det bästa vore om nån anonym jäkel kontaktade skatteverket och begärde svar från dem. Är ju ganska sjukt att de kan beskatta en utan att gå igenom hur det funkar elelr vilka siter det gäller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man ju göra det enkelt för sig och spela på skattefria sajter i stället... Jag fattar inte alls varför man skulle ta risken att lira på skattebelagda sajter när det finns en uppsjö av skattefria alternativ. Det är ju en sak för de som inte begriper bättre, men om man är medveten om problematiken är det ju en no-brainer.

 

Problemet är ju att alla klienter är äckliga förutom Pokerstars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, men det är ganska lurigt att veta om skatteverket räknar nederländska antillerna t.e.x som EU. En djungel detta.

 

Men som sagt, det bästa vore om nån anonym jäkel kontaktade skatteverket och begärde svar från dem. Är ju ganska sjukt att de kan beskatta en utan att gå igenom hur det funkar elelr vilka siter det gäller

 

Folk har kontakta skatteverket och har fått svaret att skatteverket inte vet samt att de kommer komma med en beskrivning av det hela i höst någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, men det är ganska lurigt att veta om skatteverket räknar nederländska antillerna t.e.x som EU. En djungel detta.

 

Men som sagt, det bästa vore om nån anonym jäkel kontaktade skatteverket och begärde svar från dem. Är ju ganska sjukt att de kan beskatta en utan att gå igenom hur det funkar elelr vilka siter det gäller

 

Nederländska Antillerna är inte inom EU så alla sajter som är registrerade där (och i övriga Karibien) är skattepliktiga.

 

Rörande din andra fråga, som du ställt i flera olika trådar, men inte verkar läsa svaren till så kan du såklart föra över pengar från icke-EU-sajten till Neteller och sedan till en EU-sajt. Om ditt enda syfte med transaktionen är att undvika beskattning så kan du åka dit för brott mot lagen om skatteflykt. Om Skatteverket börjar ställa frågor så ska du kunna bevisa att vinsterna verkligen kommer från EU-sajten, och det blir ju lite svårt.

 

Det här är i teorin, sedan vet ingen egentligen med 100% säkerhet hur det är i praktiken. Men som du kanske har läst i några artiklar i dagspressen på sistone så sitter inte Skatteverket och rullar tummarna utan de gör stickkontroller och fångar in en och annan lite då och då. Detta gäller främst livepoker, men även onlinespel.

 

Skatteverket har i princip obegränsade befogenheter när det gäller indrivning av skatt och samarbetar med alla banker inklusive Riksbanken. Bankerna samarbetar med Riksbanken och rapporterar alla större transaktioner regelmässigt. Någon sorts "schweizisk banksekretess" kan du glömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man ju göra det enkelt för sig och spela på skattefria sajter i stället... Jag fattar inte alls varför man skulle ta risken att lira på skattebelagda sajter när det finns en uppsjö av skattefria alternativ. Det är ju en sak för de som inte begriper bättre, men om man är medveten om problematiken är det ju en no-brainer.

 

Håller med om no-brainern men inte att det finns en uppsjö av skattefria alternativ. I antal möjligen men inte i storlek.

 

Flera av de större nätverken är ju bara "troligen" skattefria! Jag tänker på Ongame och IPoker. Om man vill vara säker måste man vända sig till de mindre nätverken och då finns inte alltid spel på den nivå man önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte så säker på det...

 

 

 

Om skatteverket ser att du fått in några 100k på ditt bankkonto från NeTeller så kan man väl rimligtvis sköntaxera dig om du inte bevisar att vinsterna kommer från EU-siter?

 

"icke EU-site"---->Neteller----->"EU-site"

 

om du är lite smart tar du ut pengarna från EU-siten då och inte tillbaks till neteller för uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...