Gå till innehåll

Turneringsstrategi MTT


gazzaflush

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Målet i en tunering är att överleva 8-)

 

Det finns två strategier:

 

- Överlevnadstrategin.

- Ackumuleringstrategin.

 

Båda går ut på att vinna - den första genom att se till att man inte blir eliminerad, den andra genom att se till att ackumulera alla marker i turneringen. Båda leder till att man vinner turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ödmjukt litet inlägg:

 

För den som inte e så EV-insatt (vilket jag av nån anledning antar att trådskaparen inte är), så är ju standardsvaret att inleda tajt och öppna upp ju högre blindsen är. Ha 8-9bb som gräns för när du ska börja push/folda och försök läsa dina motståndare så du ser vilka du kan försöka sno blinds av.

 

Något som jag har börjat med, och som jag tror kan vara bra, är att öppna upp något just den första å andra perioden och se billiga floppar med SC, låga par och även kanske on gaps SC. Det viktiga är dock att spela dem försiktigt.

 

Aja, som någon sa så finns det ju en uppsjö av bocker som ingående avhandlar varje del av en turnering. Börja med Harrington så ska du se att du närmar dig FT...

 

gl /SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur i att hitta bra händer vid rätt tillfälle, tur i att inte springa in i monster. Osv.

 

 

I en enskild turnering. Däremot så säger såklart placeringarna över tid något om skickligheten. Om man pratar om att man bara kommer "medellångt" jämfört med den som har fler ft-placeringar. Den som har många ft-placereringar men inte så mycket top 2, jämfört med den som har det. Vilken taktik man ska ha? Ja, visa mig en taktik som vinner turneringar så bjuder jag på popcorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha 8-9bb som gräns för när du ska börja push/folda

 

är att öppna upp något just den första å andra perioden och se billiga floppar med SC

 

 

11-15BB är bättre, beroende på position och ante. Först in på knappen kan man säkert trycka med uppemot 18BB med stora antes om du inte riktigt vet med vilken HD du ska syna återstjälning med mera. Dock kan du höja runt 2.5BB med riktigt starka händer, och om motståndarna kan tänkas snappa upp det, balansera dom höjningarna med halvskräp som inte är EV+ att openpusha, händer som 53s (även om den kan vara EV+ att openpusha ofta).

Och först in på lilla mörk med stora antes kan det ligga 2.6BB i potten, då kan du säkerligen pusha för 20BB och över beroende på din och din motståndares skicklighet (samt om du inte vet hur vidt du skall syna återstjäl), på grund av att du sitter utanför position då det är väldigt svårt att spela.

 

SC rekommenderar jag inte många att spela. Förutom då givetvis vanlig CG strategi att öppna upp runt CutOff. Om folk limpat brukar en höjning med bra SC sitta fint. Öppna upp höjningsspelet ju djupare ni är.

 

Bara man maxar chipEV (nästan) hela tiden ska det väl gå bra?

 

Väl sagt. Se till att fokusera på att maximera chipEV, det är i princip den enda turneringsstrategi som är viktig.

Precis som i CG alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motståndaren behöver inte ha större stack än dig för att kunna slå ut dig.

 

Nej, fi kan ju faktiskt ha exakt lika stor stack också. Mycket vanligt scenario i t.ex. första handen i en MTT.:mrgreen:

 

Taktiken att aldrig gå upp mot en större stack tilltalar ju dem som av någon ologisk anledning älskar att blinda ut sig någon stans runt bubblan. Garanterat mycket spel för lite inköp, men till vilken nytta?

 

Undrar egentligen hur übertight man kan spela och fortfarande ha en viss vinstmöjlighet? Bara spela QQ+ och AK, funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...