Gå till innehåll

Ähhh, det är inte snön som faller.....


brainslicer

Recommended Posts

Du värderar argument väldigt konstigt. Om ett Jehovas Vittne kommer fram till dig och säger att jorden är rund pga Gud, börjar du då tvivla på att jorden faktiskt är rund?

 

Men Jesus. Självklart kommer man inte att tvivla på att jorden är rund eftersom man har sett andra bevis för det. Jag kommer däremot förkasta att det är ”pga Gud” som jorden är rund eftersom det inte finns minsta tillstymmelse till bevis för detta.

 

Temperaturen ökar. Så är det. Vad det beror på är en helt annan femma. Ingen ”tvivlare” har sagt något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

men orka övertolka det jag skriver.

 

Jaha, vad menade du då? Jag tolkade det som att du menade det du skrev, dvs att du blev skeptisk till tesen pga alla dumma argument.

 

kom med vettiga argument istället.

 

Varken jag eller du (eller nån annan i tråden vad jag kan se) är tillräckligt pålästa på ämnet för att kunna tolka de data eller analysmodeller som finns, och därifrån göra en bedömning av hur sannolikt det är att människan påverkar klimatet (och isåfall hur mycket). Därför har jag tipsat om den mycket genomarbetade FN-rapport som ändå finns. Vill du ha genomarbetade argument finns den för nedladdning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, vad menade du då? Jag tolkade det som att du menade det du skrev, dvs att du blev skeptisk till tesen pga alla dumma argument.

 

jag blir skeptisk när alla upprepar samma dåliga argument. när folk kommer med bra argument lyssnar jag.

 

om jehovas vittnen säger något förändrar inte det läget så mkt. anledningen att jag tror att jorden är rund är för att det är logiskt, går att verifiera genom att se en båt med hög mast åka långt bort och att vi har bilder från rymden. när det gäller den globala uppvärmningen så har jag ännu inte sett så mkt entydiga argument och data på att vi människor skulle så för den.

 

kan givetvis vara så att IPCC har rätt, men det är inte direkt intuivt för mig iaf. vi människor är så sjukt små i relation till jorden, solen att jag tvivlar på att vi med dagens teknik kan påverka värme-energi-balansen i någon relevant utsträckning. mkt möjligt att jag har fel, men tycker inte de data jag har läst varit övertygande. IPCC:s hockeyklubba-kurva, förkortade grafer, dåliga korrelationer, samma resultat fast med random indata gör att jag inte litar på dem. däremot ser jag väldigt tydliga korrelationer mellan solens strålning och jordens medeltemperatur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi måste inte göra något särskilt alls, vad jag vet.

 

Det är inte speciellt förvånande att du säger en sån här sak.

Varför bry sig? Varför orka göra något? Allt blir ju ändå som det blir och det är ju negativt EV för mig att göra något så då ska jag inte göra något. Om nästa generation människor dör skiter jag i, bara jag får ha det så bra jag kan...

 

Visst kan man tänka så, men i mina ögon är man ingen bra människa om man gör det.

 

Sen vet jag inte OM eller VAD man ska göra. Klimatfrågan berör ju så mycket annat än bara själva klimatet eftersom tex tillgången på vatten kommer att påverkas ifall klimatet ändras kraftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan givetvis vara så att IPCC har rätt, men det är inte direkt intuivt för mig iaf. vi människor är så sjukt små i relation till jorden, solen att jag tvivlar på att vi med dagens teknik kan påverka värme-energi-balansen i någon relevant utsträckning. mkt möjligt att jag har fel, men tycker inte de data jag har läst varit övertygande. IPCC:s hockeyklubba-kurva, förkortade grafer, dåliga korrelationer, samma resultat fast med random indata gör att jag inte litar på dem. däremot ser jag väldigt tydliga korrelationer mellan solens strålning och jordens medeltemperatur.

 

Fast om något är ointuitivt är det ju att jorden skulle vara rund. Det är inte svårt att förstå att de som lade fram den idén blev utskrattade. Nu finns det ju idag självklart mycket mer bevis/argument för den tesen än den globala uppvärmningen, men oavsett så tycker jag det är svagt resonemang att gå på intuition.

 

I övrigt har jag som sagt svårt att värdera IPCC:s bevisföring, men tycker det är lämpligt att använda försiktighetsprincipen (inom rimliga gränser så klart).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt har jag som sagt svårt att värdera IPCC:s bevisföring, men tycker det är lämpligt att använda försiktighetsprincipen (inom rimliga gränser så klart).

 

rapporterna är ju tagna väldigt i underkant för att alla forskare ska vara överens och kunna göra ett gemensamnt uttalande. I stil med att havet stiger 50cm till slutet av seklet trots att dom flesta säger mer än så osv.... men det går inte att få igenom ett uttalande om inta alla är överens... och det visar ju sig redan: saker händer nu som skulle hända om 20 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om något är ointuitivt är det ju att jorden skulle vara rund. Det är inte svårt att förstå att de som lade fram den idén blev utskrattade. Nu finns det ju idag självklart mycket mer bevis/argument för den tesen än den globala uppvärmningen, men oavsett så tycker jag det är svagt resonemang att gå på intuition.

 

skönt att du också har blivit skeptiker.

 

den kanske ser platt ut men det är för att den är stor och vi människor är små. eller så tror folk att den är platt för att en sagobok som 1miljard människor tror på säger det. MEN TÄNK OM DEN FAKTISKT ÄR PLATT OCH DET ÄR VI MÄNNISKORS FEL ATT DEN ÄR PLATT! vem vet om 1000år kanske den är helt platt, så mkt som vi människor bygger, och allt vatten ligger ovanpå jordskrapan och alla människor drunknar. fast det kanske är bra. så naturen kan återställa sin balans.

 

 

slarvade väl lite med mina ordval, när jag skrev intuitivt menade jag att det är den rationella slutsatsen jag drar när försöker analysera problemet i mitt huvud utan att blanda in mätdata. detta är inte pålitligt, men gör att man när man får data som tyder på motsatsen är lite bias och väljer att granska den lite nogrannare innan man köper den helt. skönt ni ordmärkare finns :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så handlar ju hela grejen om att väga nuvarande välfärd mot framtida välfärd, och då är jag benägen att som default vara taskig mot människor som inte existerar än till förmån för människor som gör det.

Problemet med välfärd är att vi människor inte är särskilt bakåtkompatibla.

Om vi är oroliga för hur vår konsumtion påverkar miljön, och utom tvivel har anledning till att vara det, så är det väl enbart positivt om konsumentmedvetenhet (ju färre suvvar och brassebiffar desto bättre) och utveckling går åt en miljövänlig riktning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den kanske ser platt ut men det är för att den är stor och vi människor är små. eller så tror folk att den är platt för att en sagobok som 1miljard människor tror på säger det. MEN TÄNK OM DEN FAKTISKT ÄR PLATT OCH DET ÄR VI MÄNNISKORS FEL ATT DEN ÄR PLATT! vem vet om 1000år kanske den är helt platt, så mkt som vi människor bygger, och allt vatten ligger ovanpå jordskrapan och alla människor drunknar. fast det kanske är bra. så naturen kan återställa sin balans.

 

Lustigt, jag hittar ingen relevant parallell alls. Det finns ju trots allt inga vetenskapliga data eller modeller alls som tyder på att jorden skulle bli platt - till skillnad från den globala uppvärmningen. Vad är poängen med din jämförelse? När vi ändå diskuterar sakliga argument och sånt.

 

skönt ni ordmärkare finns :)

 

Om du (för andra gången) menar nåt annat än det du skriver gör det mig knappast till nån ordmärkare :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

jag som hade sett fram emot lite varmare värder i sverige. :cry:

 

Over the past year, anecdotal evidence for a cooling planet has exploded. China has its coldest winter in 100 years. Baghdad sees its first snow in all recorded history. North America has the most snowcover in 50 years, with places like Wisconsin the highest since record-keeping began. Record levels of Antarctic sea ice, record cold in Minnesota, Texas, Florida, Mexico, Australia, Iran, Greece, South Africa, Greenland, Argentina, Chile -- the list goes on and on.

 

No more than anecdotal evidence, to be sure. But now, that evidence has been supplanted by hard scientific fact. All four major global temperature tracking outlets (Hadley, NASA's GISS, UAH, RSS) have released updated data. All show that over the past year, global temperatures have dropped precipitously.

 

A compiled list of all the sources can be seen here. The total amount of cooling ranges from 0.65C up to 0.75C -- a value large enough to wipe out nearly all the warming recorded over the past 100 years. All in one year's time. For all four sources, it's the single fastest temperature change ever recorded, either up or down.

 

The last time the sun was this inactive, Earth suffered the Little Ice Age that lasted about five centuries and ended in 1850. Crops failed through killer frosts and drought. Famine, plague and war were widespread. Harbours froze, so did rivers, and trade ceased.

 

http://www.dailytech.com/Temperature+Monitors+Report+Worldwide+Global+Cooling/article10866.htm

http://www.nationalpost.com/opinion/columnists/story.html?id=332289

 

så frågan är vad vi människor kan göra för att stoppa den globala nerkylningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Stoppa La Nina?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7329799.stm

Global temperatures for 2008 will be slightly cooler than last year as a result of the cold La Nina current in the Pacific, UN meteorologists have said.

 

The World Meteorological Organization's secretary-general, Michel Jarraud, told the BBC it was likely that La Nina would continue into the summer.

 

But this year's temperatures would still be way above the average - and we would soon exceed the record year of 1998 because of global warming induced by greenhouse gases.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...