Gå till innehåll

Serier på DVD - ge tips era jävlar!


Franco_Baresi

Recommended Posts

Komediserie-tips undanbedes.

 

Serier jag följt och uppskattat:

 

* Entourage

 

* Law Order, Criminal Intent med nöt-killen Víncent Dnoffrio

 

* Band of brothers

 

Gärna Drama, fruktar inte Sci-Fi men är lite rädd för serier av 24 eller Alias-typ.

 

Skicka gärna med vettig beskrivning också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Komediserie-tips undanbedes.

 

Serier jag följt och uppskattat:

 

* Entourage

 

* Law Order, Criminal Intent med nöt-killen Víncent Dnoffrio

 

* Band of brothers

 

Gärna Drama, fruktar inte Sci-Fi men är lite rädd för serier av 24 eller Alias-typ.

 

Skicka gärna med vettig beskrivning också.

 

Om du gillar "Law & Order: Criminal Intent" så lär du även digga originalet - d.v.s. "Law & Order" eller "I lagens namn". Jag har själv följt serien i typ tio-tolv år och det sjuka är att trots att det är en av de absolut bästa serierna någonsin så har TV3 alltid visat den på söndagsnätter - typ kl. 2. Den har tappat en del på slutet, men försök få tag på de första säsongerna. Jag har säkert 40 VHS-band med gamla avsnitt som jag har spelat in under åren och har säkert sett varenda avsnitt 20-30 gånger.

 

http://www.imdb.com/title/tt0098844/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tänkte jag beställa: http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&nav=8374&nav_genre=8374

edit: verkar inte gå att länka till en viss vara på cdon, men sök efter Uppdrag Mord så hittar ni den.

Sjukt bra serie som gick för några (många?) år sedan på svt.

 

"UPPDRAG MORD skildrar en polisgrupps intensiva arbete i ett Baltimore överbelamrat av våld, korruption, falskspel och människohandel. Svåra uppdrag och mystiska mordfall avlöser varandra i ett rasande tempo, samtidigt som inre slitningar försvårar situationen för alla inblandade. Men det finns ingen tid för tjafs – Baltimores gator sover aldrig!

 

UPPDRAG MORD har sin eviga plats i TV-himlen och sändes på prime time mellan 1993-1999. Serien har fött många stjärnor som passerat i småroller, och räknas idag till en av de allra mest inflytelserika kriminalserierna någonsin! De första säsongerna är dessutom hämtade från riktiga historier ur Baltimores mörka och våldsamma historia! "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

71m.jpg 68m.jpg

Buffy - Complete collection (39-disc Box) (Import)

Angel - Complete collection (30-disc Box) (Import)

 

Buffy 101: Studying The Slayer Part 1

Buffy 101: Studying The Slayer Part 2

Kritiker diskussion som beskriver lite vad det handlar om(för dom som nu tror det är tonårs serie)

 

Buffy The Vampire Slayer (including spin-off series, Angel). The best of them all. Potentially never to be bettered. Joss Whedon created one of the great works of literature of the late 20th / early 21st century, yet lots of people still think it’s “just Beverly Hills 90210 with monsters”. Certainly that’s the phrase I used when my friend Justin recommended it. I seem to recall he described it as “the best thing ever”. He was right. The premise is deceptively simple… vampires, zombies, werewolves, demons, ghosts… “everything you’ve ever dreaded was under your bed, but told yourself couldn’t be by the light of day. They’re all real!” But luckily for the human race, there’s one girl in every generation gifted with special powers to fight the hordes of darkness… the slayer. Sarah Michelle Gellar plays the lead role, but Buffy is very much an ensemble piece. That’s the beauty of the show; it’s actually about human relationships. Not monsters. From the beginning of Season 1 to the final moments of Season 7, the central theme of Buffy The Vampire Slayer is the human condition. Just like almost every truly great work of literature. The supernatural setting merely provides the writers with a wonderfully colourful backdrop against which to explore that condition. So in one episode they can magically remove everyone’s ability to speak… almost an entire episode with no dialogue. In another, Buffy gets the ability to hear everyone else’s thoughts… rapidly driving her insane. In yet another she becomes convinced that her entire world of vampires and demons is a psychosis she’s experiencing while confined to a lunatic asylum. In another, everyone gets their memory wiped by a spell gone wrong. Over and over these fantastical premises are used not (merely) as rollicking good eye-candy, but to highlight the strengths - and the frailties - of the human heart.

 

16m.jpg 39m.jpg

 

Firefly - Complete series (4 Disc Box) (Import)

Serenity Serenity (HD DVD)

 

Firefly. Like Chris Carter before him, Joss Whedon decided not to follow the massive success of Buffy by retreading the same ground. And like Chris Carter before him, this clearly displeased the moneymen. Firefly was never going to sell calendars and mousemats and pencilcases the way Buffy did. It just wasn’t that kind of show. Mind you, at its deepest level, Firefly had exactly the same premise as Buffy… a bunch of outsiders and misfits unite against a hostile universe, and through their love and friendship forge a life worth living. The Ur-Plot. I guess most people will be more familiar with the later film, Serenity, than with the original source material. Which is a tragedy of sorts despite the movie being excellent in its own right. Firefly was cancelled after half a season, and the film serves as a stop-gap “end” to a rich story that had been slowly unfolding. For those unfamiliar with either the film or the TV series, Firefly follows the travels of a starship, ‘Serenity’ (a ‘firefly’-class freighter), as the crew scrape a living on the galactic frontier, all the while evading the law… hot on their heels (in the form of shadowy, sinister covert agents as well as big starships filled with uniformed troops). It’s the life you imagine Han Solo was leading right up until that fateful day in Mos Isley. That said, there’s no aliens in Firefly. Space turned out to be empty when mankind started to explore it. Instead the setting is a very human one. It’s a dirty, dusty future that fuses China with the Wild West. And gone are Buffy’s highschool misfits to be replaced by a bitter war-veteran (from the losing side) and his best friend. Then there’s the best-friend’s Hawaiian-shirted pilot husband; the good-hearted and lovely ship’s engineer; an elderly disillusioned priest; a high-class prostitute; a once-wealthy and influential doctor and his young sister (the character around whom the primary plot arc revolves). The writing was of a quality you rarely encounter in any medium… somehow the characters that Joss Whedon creates have a life and a reality to them that makes him the envy, certainly of this writer, and I suspect many others too.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Twin Peaks.

 

Nu har jag ju inte sett mer än något enstaka avsnitt själv, men att det är David Lynch som ligger bakom serien är motiv nog.

 

Jo, också med på "The best works of TV literature" listan

 

Twin Peaks. David Lynch’s gloriously warped masterpiece. The one that began it all. An FBI agent shows up at the isolated mountain town of Twin Peaks to look into the murder of young and beautiful Laura Palmer. He goes about investigating the crime as though the murderer was one of the locals, yet all the while connecting Laura’s death to a series of others that happened miles away. Twin Peaks is filled with some of Lynch’s most memorable characters and a rich, dark, claustrophobic atmosphere that infects your dreams. Special Agent Dale Cooper - played to perfection by Kyle MacLachlan - would feature high on a list of Great Literary Characters. A latter day Sherlock Holmes (who switched the cocaine and opium for something a little more psychedelic), Cooper attacks problems with a singlemindedness that usually appears anything but, and a method that is often - quite literally - madness itself. You still can’t get Season 2 of this on DVD, which is nothing short of criminal.

 

 

Övriga på listan: X-files, Millenium, Veronica Mars, Battlestar Galactica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, också med på "The best works of TV literature" listan

 

Twin Peaks. David Lynch’s gloriously warped masterpiece. The one that began it all. An FBI agent shows up at the isolated mountain town of Twin Peaks to look into the murder of young and beautiful Laura Palmer. He goes about investigating the crime as though the murderer was one of the locals, yet all the while connecting Laura’s death to a series of others that happened miles away. Twin Peaks is filled with some of Lynch’s most memorable characters and a rich, dark, claustrophobic atmosphere that infects your dreams. Special Agent Dale Cooper - played to perfection by Kyle MacLachlan - would feature high on a list of Great Literary Characters. A latter day Sherlock Holmes (who switched the cocaine and opium for something a little more psychedelic), Cooper attacks problems with a singlemindedness that usually appears anything but, and a method that is often - quite literally - madness itself. You still can’t get Season 2 of this on DVD, which is nothing short of criminal.

 

 

Övriga på listan: X-files, Millenium, Veronica Mars, Battlestar Galactica

 

 

lite synd bara att Veronica Mars nyss är cancelat vilket gör att de känns ovärt att se bra serie annars

 

Prison Break är annars en sjukt spännande/bra serie

http://www.imdb.com/title/tt0455275/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lost - utan tvekan den bästa serien där finns!

 

Friday Night Lights - Ny amerikansk serie om ett high school lag i Texas, gillar man amerikanskfotboll är detta ett måste. Drama.

 

One Tree Hill - Liknande OC fast inkl. basket och finare tjajer.

 

Nip/Tuck - Handlar om två plastikkirurger som har ett eget företag. <två sköna personligheter.

 

Smith - handlar om ett gäng bankrånare, jävligt bra personligheter och bra och intressanta rån. Jävligt bra serie men som tyvärr lagts ner!? (någon som har mer info?) Men dem avsnitt som finns måste ses!

 

Hustle- Hustle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite synd bara att Veronica Mars nyss är cancelat vilket gör att de känns ovärt att se bra serie annars

 

Prison Break är annars en sjukt spännande/bra serie

http://www.imdb.com/title/tt0455275/

 

jo, synd. det är tyvärr många lovande serier som kräver lite mer av tittaren som går det ödet till mötes, Firefly är ett exempel, boxarna säljer mer o mer varje år, trots det är 4 år sedan serien blev cancelled.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dexter

Klockren serie, bland det bästa som gått på tv. Dexter är seriemördare som jobbar som brottsplatsundersökare.

 

Vita Huset (The West Wing)

Otroligt bra, vass dialog. All säsongerna är bra men de i början är bäst.

 

Sopranos

Behöver väl egentligen ingen presentaion eller kommentar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"UPPDRAG MORD skildrar en polisgrupps intensiva arbete i ett Baltimore överbelamrat av våld, korruption, falskspel och människohandel. Svåra uppdrag och mystiska mordfall avlöser varandra i ett rasande tempo, samtidigt som inre slitningar försvårar situationen för alla inblandade. Men det finns ingen tid för tjafs – Baltimores gator sover aldrig!

"

 

Det här låter som "Homocide - Life on the street" (inte hundra på titeln) som tillsammans med ER förändrade TV-serie världen rejält - och varav vi fortfarande skördar frukterna. Homocide är ännu friare än ER i sitt tekniska experimenterande/sökande.

 

Mina "måste" serier inkluderar:

ER - åtminstone säsong 1,2,4,7

West Wing - åtminstone säsong 1-4

 

I övrigt är jag med brainslicer m fl och gillar det mesta av Weedon skarpt, med Firefly i top, sen Buffy. Buffy + hans andra kräver mycket tid och inget liv för att uppskatta skulle jag gissa.

 

Sorkin (och/med Schlemme) är halvgudar i min värld - så Sports Night (dock komedi) och Studio 60 är även de självklara rekommendationer.

 

Fler serier som är bra/betydelsefulla:

 

Six feet under - psykotisk

 

Deadwood - cirkulerar runt "riktig" västern och en central punkt i den amerikanska kapitalismens utveckling. Väldigt tydliga försök att förmänskliga vissa detaljer i drivkrafterna bakom kapitalismens storhet. (Känns som att manusförfattarna har läst H. de Soto många gånger om, om nu någon råkar vara ekonom)

 

Carnivale - fantasy liknande historia placerad under depressionen, lite synd att det känns som att den är avslutad i ett hafs. Denna serie är långsam och karaktärsbaserad med ondhet vs godhet utan pekpinnar som fokus.

 

Här finns det förstås mer att hämta, men jag vill liksom inte bara rabbla på ...

---

 

Serier utan "viktiga" kvaliteter, om man vill ha något att komma in i och gilla/njuta av:

 

Weeds - härlig serie, om en ensamstående mamma som säljer cannabis i dagens USA. Snygg och enkel.

 

The Closer - en lite annorlunda (dock bara lite) polisserie som precis har startat sin tredje säsong. Lite lite experimenterande, men det märks att de har råkoll (åtminstone fotografer och klippare)

 

Gilmore Girls - härlig, man måste köpa dialog-tempot. Inget för macho män.

 

Buffy - (redan nämnd ovan) High school möter enormt skicklig manus-spinner möter eget special effekts lab som utvecklas med serien.

 

24 - (fick vi ju inte rekommendera) säsong 3 är seriens höjdpunkt hittills enligt mig, påkostat och sevärt. Realtids-klippnings-grenkan skulle ju dock må rejält bättre av att vara HBO istället för FOX finansierat, reklam-cliffhanger:na i 24 blir störande utan reklam :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, synd. det är tyvärr många lovande serier som kräver lite mer av tittaren som går det ödet till mötes, Firefly är ett exempel, boxarna säljer mer o mer varje år, trots det är 4 år sedan serien blev cancelled.

 

Jag såg Veronica Mars med glädje, själv tycker jag dock att det inte gör något att de lägger ner serien - i korthet; hon håller på att bli för gammal.

 

Det ryktas att det görs seriösa försök att återuppliva firefly/serenity nu igen (att Weedon själv vill har ju länge varit tydligt) - hoppas det blir så, även om NBC redan från början fuckade upp storyline:en för dem och serenity inte precis hjälpte till för att kunna hålla ihop en fortsättning.

 

EDIT: Han heter (Joss) Whedon och inte Weedon om nu någon bryr sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg Veronica Mars med glädje, själv tycker jag dock att det inte gör något att de lägger ner serien - i korthet; hon håller på att bli för gammal.

 

Det ryktas att det görs seriösa försök att återuppliva firefly/serenity nu igen (att Weedon själv vill har ju länge varit tydligt) - hoppas det blir så, även om NBC redan från början fuckade upp storyline:en för dem och serenity inte precis hjälpte till för att kunna hålla ihop en fortsättning.

 

heh, jo, serenity screenings och buffy singalongs rullar runt usa...

 

precis, att sända episoder i fel ordning är ju ett bra sätt att konfundera tittare på...heh

 

Joss håller väl på med Goners nu? +Buffy säsong 8... man har ju sina förhoppningar att han snart kommer tillbaka till tv, i vilken serie som helst... spelar ingen roll vad han skriver, det blir magiskt ändå :)

Tror inte inte film passar så bra för Joss, 90min är inte tillräckligt att berätta en ordentlig story/bygga karaktärer på.

 

 

What have you done? musikvideo med klipp från angel/buffy, enjoy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig är hur jag har sett ett gäng avsnitt ur en jävla massa serier men aldrig följt dem (Titta! Ett "dem" som används korrekt) rakt av. Tex Oz som är en grym serie har jag säkert sett en tredjedel av avsnitten och då är det ju inte så kul att börja nöta serien via box.

 

Carnivale låter riktigt intressant. Battlestar Galactica är jag nyfiken på. Vita Huset kommer införskaffas. Dexter låter roande. Lost gillade jag faktiskt :oops: så det kan bli att fixa från säsong två eller liknande. Deadwood renderar lätt vinballe.

 

Fortsätt ös på med era tips... tackelitack! :h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baserat på dina poster så misstänker jag starkt att du skulle älska Profit. Tyvärr så blev det bara 8 avsnitt av serien :cry:

 

I huvudrollen ser vi Adrian Pasdar (aktuell som Nathan Petrelli i Heroes) som Jim Profit. Jim hade en lite annorlunda uppväxt, han bodde i en flyttlåda från det mutlinationella företaget G&G framför en TV som var påslagen 24timmar om dygnet. Detta resulterade i en stor portion psykisk ohälsa samt en besatthet av G&G-familjen.

 

Vi får följa Profit som nyanställd på just G&G, där han genom utpressning, mutor, manipulation samt ett och annat mord klättrar uppåt inom företaget. Höjdpunkten i varje avsnitt är avslutningen där Jim talar in i kameran och säger några visdomsord innan han går och lägger sig i flyttlådan.

 

Rekommenderas starkt, går att beställa från Amazon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baserat på dina poster så misstänker jag starkt att du skulle älska Profit. Tyvärr så blev det bara 8 avsnitt av serien :cry:

 

I huvudrollen ser vi Adrian Pasdar (aktuell som Nathan Petrelli i Heroes) som Jim Profit. Jim hade en lite annorlunda uppväxt, han bodde i en flyttlåda från det mutlinationella företaget G&G framför en TV som var påslagen 24timmar om dygnet. Detta resulterade i en stor portion psykisk ohälsa samt en besatthet av G&G-familjen.

 

Vi får följa Profit som nyanställd på just G&G, där han genom utpressning, mutor, manipulation samt ett och annat mord klättrar uppåt inom företaget. Höjdpunkten i varje avsnitt är avslutningen där Jim talar in i kameran och säger några visdomsord innan han går och lägger sig i flyttlådan.

 

Rekommenderas starkt, går att beställa från Amazon.

 

Du för i helvete vad jag älskar dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Jim Profit!!!! Vilken jävla man! Fy fans jävlar vad jag ska fixa den... visst gick den på Fyran typ någorlunda tidigt 90-tal? Minns att pappa spelade in ett par avsnitt och visade men sedan tog beslutet att serien kanske inte passade en ung herre... jag hade glömt honom! Jim Profit!!! Satan helveteers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du för i helvete vad jag älskar dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Tack! Jag älskar dig också, alla som gillar Jim Profit är värdiga min kärlek.

 

Jim Profit!!!! Vilken jävla man! Fy fans jävlar vad jag ska fixa den... visst gick den på Fyran typ någorlunda tidigt 90-tal? Minns att pappa spelade in ett par avsnitt och visade men sedan tog beslutet att serien kanske inte passade en ung herre... jag hade glömt honom! Jim Profit!!! Satan helveteers

 

Jo, tror den gick i 2 omgångar på 4an under 90talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...