Gå till innehåll

PLO - Nästnöterna, vad göra på turn?


two_aces

Recommended Posts

Vet inte riktigt hur man ska se på turnbetet från Dim, han betar halvpott efter att ha pottat på turn. Ska man slå om och lägga vid omslag? Eller bara syna och ifall river blankar göra nått där?

 

Table "PlayersOnly" Seat 6 is the button.

Seat 2: BrettCoxx ($1660.90 in chips)

Seat 4: Josse99 ($227.94 in chips)

Seat 5: Dim281010 ($645.50 in chips)

Seat 6: jaywhizz ($1238.05 in chips)

BrettCoxx: posts small blind $2.50

Josse99: posts big blind $5

----- HOLE CARDS -----

dealt to BrettCoxx Jack of Clubs5 of Spades8 of Hearts9 of Clubs

Dim281010: calls $5

jaywhizz: calls $5

BrettCoxx: calls $2.50

Josse99: checks

----- FLOP ----- 8 of Spades6 of Clubs7 of Hearts

BrettCoxx: checks

Josse99: bets $20

Dim281010: calls $20

jaywhizz: calls $20

BrettCoxx: calls $20

----- TURN ----- 8 of Spades6 of Clubs 7 of HeartsJack of Hearts

BrettCoxx: checks

Josse99: checks

Dim281010: bets $55

jaywhizz: calls $55

BrettCoxx: ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg bara inte att du synade eller höjde och drog in fyroutarn på river. Sånt gör mig galen eftersom jag ofta sitter med nötstege + färgtillägg om jag är fi i det läget.

 

Din hand skulle jag förmodligen kastat på floppen eftersom den är så svår att förbättra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du konsekvent slänger när du floppar nästnöten, lite glimne varning tycker jag :roll:

 

Ibland är nästnöten ok. Problemet med denna hand tycker jag är att med 90% sannolikhet blir handen sämre och sämre ju fler kort som kommer. Leder han är det stor risk att bli utdragen, ligger han under är det bara en tia eller runner-runner som kan rädda honom. Rätt djupa stackar dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt... 2 outs till nöten... det beror ju helt på hur dina motspelare spelar... dock är ju båda djupa här... så jag skulle nog ta en syn. Slå om (vilket innebär att du slår upp pott misstänker jag (320~) så totalt. Ska du vika då mot dim för 200-250 till? det tror jag inte är möjligt..

 

Jag skulle bara syna här... hoppas på en J för nöten :P

 

Rivrar jag skulle vika = en 9:a, ett hjärter, en 7:a en 6:a...

 

Rivrar jag skulle slå om = en J, en 8:a

 

Rivrar jag skulle syna ett bet = alla andra tror jag... speciellt om killen i mitten synar emellan, då har ju inte han nöten iaf.

 

Vad hände? Josse slog om med nötstegen och du köpte inte in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tänka så här när jag spelar som bäst låg/medel-limit Omaha och inte är tiltad (vilket tyvärr händer lite väl ofta):

 

Hur brukar man vinna pengar i PLO? Jo, främst genom att vara på rätt sida i de stora potterna enligt min erfarenhet. Och när byggs de stora potterna? Ofta genom:

 

- Toppset mot lägre set.

- Två eller flera floppar nötstege.

- Färdig hand mot bra drag.

 

Däremot blir potterna små när ingen spelare är säker på att han har bäst hand. Visst kan man vinna potter med låga tvåpar, icke nötstege och triss på färgbräda, men i de absolut flesta fall blir dessa potter små. Därför släpper jag ofta dessa händer väldigt tidigt och lägger liten energi på att undersöka om jag har bäst hand. Speciellt om det inte är höjt pre flop. Varför riskera sin stack för en pott som från början är några enstaka BB?

 

När det gäller de stora potterna är det svårt att hitta "rätt sida" i den tredje typen. Ofta har man inget val utan man får stoppa in, blunda och hoppas.

 

För de första två typerna är det dock rätt enkelt: Spela höga kort och spela suitade kort. Med höga kort har man ofta redraw till högre stege, med suitade kort ofta redraw till färg och dessutom floppar man oftare toppset än någon av de förödande lägre trissarna.

 

Givetvis är denna spelstil förutsägbar för en bra spelare, men för nivåer upp till 2/4 tycker jag att det funkar. Synd bara att jag är så förbannat lättiltad och ofta börjar spela skit när jag är några inköp back:-( .

 

Är medveten om att det blev lite OT i denna tråd och att det är saker som de flesta hyfsade PLO-spelare känner till, men avsikten från början var att skriva inlägget för att motivera att mitt val skulle vara att förmodligen folda pre flop och definitivt folda på floppen...

 

Är också medveten om att andra spelar annorlunda och att det funkar för dem, så det är ingen attack på er som tycker att syn är rätt:-) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är det för mesbett på $55 han lägger i en $100 pott ? Har han nötstegen borde han vara rädd för det mesta och potta, han bakom likaså. Det skulle vara om han har topset + nöten eller nöten + nötfärgdrag.

 

Jag skulle nog slå om till $165 och se vad de andra 2 gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hallå det är 4! stycken som ser turn i en ohöjd flopp på denna bräda. Jag tycker det är lite väl optimistiskt att sätta alla 4 på suckersteg eller set.

Halvpot betet är i princip dåligt vad han än har så det går inte att läsa in så mkt i det betet som ni vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BrettCoxx: checks

Josse99: checks

Dim281010: bets $55

jaywhizz: calls $55

BrettCoxx: ???

 

Jag skulle säga att Dim har suckerstegen eller samma som oss och Jay har set så det är väl josse som kanske har nöten och det lär vi få reda på vare sig vi synar eller raisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle nog slå om till $165 och se vad de andra 2 gör.

 

Tror jag gillar det här alternativet bäst. Om jag pottar om är jag ju pot-committad tycker jag, men slå upp till 165 och sedan kunna vika vid omslag direkt eller vid jobbig river.

 

Jag tycker det är rätt galet spel med nötstegen om man betar halvpott med så många vid bordet. Anledningen skulle ju kunna vara ifall man är rätt säker på omslag, men hur kan man vara det?

 

Fast samtidigt, kanske är det så här man bäst bygger upp en pott som från börjann var liten, jag vet inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Fold känns rätt givet! stor risk att nån har T9 å d e vi nästan helt körda, har får inte odds att syna å dra ut iaf, plus att det finns risk för omställning om vi synar. ställer vi om får vi ju garanterat syn av någon, då ska vi hoppas att vår stege räcker, eller tro på 4 outs, kommer T så lär vi få split el torska mot högre stege. E d inte en självklarhet i omaha att inte spela ickenötter? å här möter vi 3 st, fattar inte hur det kan vara en svår läggning! med otur e vi uppe mot nötfärgdrag, färdig stege, bättre stegdrag och kåkdrag. vad hoppas vi på att möta, 54 eller? ja tror att vi om vi trycker på får allin på turn mot en färdig stege och en med drag typ triss + steg/färgdrag. tror vi ligger ganska pissigt till här..

 

Syn preflop e väl rätt så givet, handen har duglig potential å smalblind redan betald gör den värd att se..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...