Gå till innehåll

Jag är 18 men får inte spela! HJÄLP!


MORR_o.O

Recommended Posts

ställ dig i studentbostadköer i lite olika städer (brukar va lätt att få bostad på det sättet)

 

direkt efter du slutat gymnasiet flyttar du och börjar pluggar, du kommer då få CSN i ett år även om du knappt tar några poäng, du får även bostasbidrag.

 

testa hur det känns att studera, lägga undan lite pengar till pokern, om pokern går bra kan du ta en vanlig lägenhet och försörja dig enbart på pokern.. om du märker att det absolut inte funkar så fortsätt plugga och skaffa dig ett jobb

 

 

föresten så tycker jag dina föräldrar är sjukt hårda, du är ju inte direkt 10 år, börja jobba på helger och skaffa en bärbar med 3g-uppkoppling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hej!

 

 

 

 

 

 

 

EDIT: Det finns uppenbarligen behov av att editera originalposten eftersom många har missförstått mig.

 

Har datortider. 1h per dag på sommaren och 3h per dag annars.

 

Jag har en förseglad låda med en timer i som skärmen OCH modemet är kopplade till. De stängs av 10:15 på vardagar och 12:00 på helger.

 

Ledsen om jag gav en felaktig bild av mig själv. Om man läser originalposten bara så ser det faktiskt ut som att jag vill flytta bara för att spela, men så är icke fallet.

 

Och då kanske ni tycker att det finns en anledning till varför de har installerat denna låda och har dessa regler. Svar NEJ det finns det inte. Jag är ganska social och gör annat än att sitta vid datorn också. Det är bara det att de har inte insett vad datorn kan vara bra för...

 

Mina betyg är för övrig näst intill oklanderliga och jag har planer på att studera vidare någonstans.

 

En anledning till att jag gillar poker är att det är en intellektuellt sett väldigt stimulerande sysselsättning.

 

Det finns många anledningar till att jag vill flytta hemifrån och spela poker är en av dessa anledningar.

 

OBS! Mina föräldrar är inte gamla, vi bor inte i skogen och ingen religion är med i bilden... =P De har helt enkelt "socialnojja" och har ett datorhat över det vanliga....

 

Tack för er hjälp!

 

 

Visa lite jävla vilja. Paja timern eller vad fan som helst. Ljug. Köp ett eget modet. Köp ngt så du slipper timern, sladd till skärmen. Ngt borde ju kunnas göras. Köp en egen bärbar dator med mobilnätetverk som tex 3's. Funkar alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhh, jag har läst hela första sidan och min fundering är: Varför lackar alla ur på han? Vad jag förstått vill han spela poker men får inte för sina föräldrar? Öhh, är han idiot bara för det eller? Jag skulle också blir förbannad om jag inte får spela poker bara för min mamma och pappa råkar vara emot poker. Har han dessutom vunnit så varför kan han inte få sätta in en slant? Måste han bli spelmissbrukare bara för han är ny i gamet?

 

Edit: Nu såg jag (sry). Han börjar snacka om att flytta hemifrån, men han nämner ju också att det inte är en bra lösning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa lite jävla vilja. Paja timern eller vad fan som helst. Ljug. Köp ett eget modet. Köp ngt så du slipper timern, sladd till skärmen. Ngt borde ju kunnas göras. Köp en egen bärbar dator med mobilnätetverk som tex 3's. Funkar alldeles utmärkt.

 

Ja förstörelse och lögner är nog den rätta vägen... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kan du inte ta ett kort och visa hur helvetet ser ut?

 

Dina föräldrar är ju inte helt dumma i huvudet som tycker om att du är ute och festar med polarna, hade ju varit värre om det varit åt andra hållet eller hur?

 

Alla tonåringar gör ju uppror, kanske dags att göra ditt?

Men folk som är översociala (får den bilden) har ju en tendens att lägga sig i vad andra människor gör på sin fritid, så kan ju bara föreställa mig hur det är för dig?

Förmodligen har dom läst nån artikel om folk som blivit spel och databeroende och dom typ flippade ur och började kallsvettas när dom läste det.

Hur mycket cs spelade du innan sa du? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll vad du ska använda bidraget till, kontentan är att du mkt väl kan arbeta o försörja dig själv, men ändå har bestämt dig för att snylta på mig som råkar arbeta och betala skatt. Alltså tycker du att det är bättre att jag sliter för oss båda. Är det sjysst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga angående bidragsgivande: Händer det att en arbetsför grabb runt 20 bast flyttar ut och erhåller bidrag. Jag må verka oallmännbildad när jag frågar detta då det troligtvis sker i verkligheten, men som jag ser på saken är ju chansen att denna människa inte kan hitta ett jobb mindre än 0,005% ifall den aktivt söker ett jobb. Förklara situationen för mig, hur ofta sker detta i verkligheten. Hur fan är det möjligt? Finns ju alltid något jobb att ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som vill se kort på hur lådan serut :-)

 

"den här tråden är värdelös utan bilder"?

 

direkt efter du slutat gymnasiet flyttar du och börjar pluggar, du kommer då få CSN i ett år även om du knappt tar några poäng, du får även bostasbidrag.

Kanske låter lite mer bidragsfixerat än det var tänkt, ta poängen när du ändå går på universitetet, det är inte särskilt svårt och kräver inte allt för mycke tid iaf, då kan du fortsätta att läsa vidare och faktiskt få en utbildning...

 

Om det skulle vara så att dina föräldrar var mot internetpoker skulle jag förstå det, möjligt att det är så också men den aspekten kom bort, men här är det alltså föräldrar som är mot datorer... lite udda

 

Är du verkligen 18?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Så mina föräldrar hatar poker. Jag älskar poker men har inte spelat över nätet sedan i början av Januari. Vad ska jag göra för att kunna lira lite igen? Har planer på att gå till socialen och kolla upp mina rättigheter, och även kolla vad jag skulle kunna få för bidrag om jag flyttade hemifrån. För det kan nog bli lite riskabelt att försöka leva på poker till en början... ^^,

!

 

Jag vet inte hur det är numera men för några år sedan när min yngsta dotter var 18 och gick ut gymnasiet så hamna hon i nån slags gråzon gällande bidrag pga åldern. Har för mig att hon fick leva på 275 sek om dagen. FÖRE skatt. Kommer inte ihåg alla detaljerna, men dyrt för far och mor var det :mrgreen:.

 

Däremot kan jag tycka att dina föräldrar är omtänksamma och vill dig bara väl. Tyvärr är ibland överbeskyddandet för starkt hos vissa föräldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kan jag tycka att dina föräldrar är omtänksamma och vill dig bara väl. Tyvärr är ibland överbeskyddandet för starkt hos vissa föräldrar.
Precis, men lådor med hänglås och timer etc känns som en åtgärd som tas i bruk när "missbruks" tendenser redan konstaterats, inte något man bara kommer på rakt ur för att "dator är farliga"...

 

Det är av intresse för situationen jag skriver här och inte för att misstro/svartmåla dig och vad du skriver, så vänligen misstolka inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ändra lite i min orginaltext =) det blev lite fel där.

 

Visst är det tragiskt att du har som du har det.

jag har 3 barn själv, och så länge de bor hemma så kommer jag alltid att bestämma, även fall de bor hemma när de har fyllt 40år. vilket jag ej hoppas eller tror de kommmer att göra. :-D

 

men så länge de bor hemma så är det Mina och frugans regler som gäller.

mina barn är 2. 8 och 11år så det är ju inte aktuellt på ett tag.

 

Har du ingen polare att flytta i hop med då.

 

ses om 8 min för då börjar din datatid.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är 18 och får ändå inte spela hemma. Har de verkligen rätt att bestämma det om det är MIN dator (fast de betaler internet- och elkostnader)... ??

 

Nu har jag inte läst igenom ALLA fem sidor i den här tråden, så det är möjligt att jag har missat ngt. Men om jag inte misstar mig så är det så att om man bor hemma och PLUGGAR så är föräldrarna underhållsskylldiga upp tills man är 20år. Vilket då betyder att de även har (är jag nästan helt säker på) rätt att bestämma över dig rent "hemmajuridiskt" eller hur man nu ska uttrycka sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag ser på saken är ju chansen att denna människa inte kan hitta ett jobb mindre än 0,005% ifall den aktivt söker ett jobb. Förklara situationen för mig, hur ofta sker detta i verkligheten. Hur fan är det möjligt? Finns ju alltid något jobb att ta.

 

Jag håller med dig - i Stockholm.

 

"MORR_O.o

 

Ort: Söderköping"

 

Men inte där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det tragiskt att du har som du har det.

jag har 3 barn själv, och så länge de bor hemma så kommer jag alltid att bestämma, även fall de har fyllt 40år. vilket jag ej hoppas eller tror de kommmer att göra. :-D

 

 

jävlar va den biten gick att misstolka härligt när man läste det lite fort, haha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK nu har jag vaknat och timern har gått på igen (den går på halv åtta, fast jag sov till 10). Min mamma är hemma och hon pratar med sin väninna i telefon. Än så länge har inte 1h/dag-regeln tagit kraft men jag antar att det kommer ett förtydligande snart. Jag ska jobba 3 veckor på ett dagis (fast lönen är ganska kass) och då lär det väl inte vara så mycket gnäll hemma... Men sen när jag är hemma med mina föräldrar kan det bli en annan visa...

 

Hur som helst. Vill ni se en bild på lådan? :D Ska bara ta en bild. Skriver ett nytt inlägg snart.

 

Jag tror att jag har bestämt mig för att slänga in en slant tillsammans med min kompis och spela med honom hemma hos mig (när inte föräldrarna är hemma) och hos honom ibland. Det är bara ett problem:

 

Jag har tänkt spela på Svenska Spel, mestadels för att jag har hört att det är ett smärre fiskstim. Problemet blir när jag ska beordra ett spelkort och en massa blanketter hem till min adress för ifyllning (att skicka till min kompis är nog inte så smart eftersom han inte är 18, och kontot ska stå på mig), så måste jag vara som en HÖK över brevlådan... Ni kan ju lista ut själva vad som skulle hända annars...

 

Ni som säger att jag ska visa lite motståndskraft och ljuga lite och byta sladdar och förstöra lådan osv, här är mitt svar:

 

Jag har fuskat en del förut och använt andra strömsladdar, fast de har kommit på mig, för mamma springer omkring i huset på nätterna och kollar till mig ibland (suck). För att slippa bli upptäckt har jag nu kommit på den briljanta idén att tejpa för vissa partier på dörrspringan för att det inte ska läcka igenom ljus (eftersom jag förmodar att hon kollar om det lyser i mitt rum innan hon kliver in, för jag har aldrig varit med om att hon öppnat dörren och väckt mig när jag sover). Ibland när jag inte är trött och skärmen och modemet har slocknat så blir jag ibland sugen på att se en film, och då kopplar jag den extra strömsladden, försätter mitt rum i ljussäkert läge och glor på nån serie eller film. Fast det orkar man inte göra varje kväll så det blir inte så ofta att jag fuskar längre.

 

Strömsladden till modemet har jag inte ens brytt mig om att hitta en kopia till.

 

Några tankar? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kan jag tycka att dina föräldrar är omtänksamma och vill dig bara väl. Tyvärr är ibland överbeskyddandet för starkt hos vissa föräldrar.

Du är förälder och förstår bättre än många andra här.

 

Jag har själv små barn (2 x 1,5 år) och hur det ser ut när de blir 18 vet jag inte, men det svåra för föräldrar är att anpassa sig till aktuell tidsålder. Dock tyder väldigt mycket i OPs inlägg på att han INTE är mogen att själv ta ansvar för pokerspelande online. Att sedan hans föräldrar tar till något extrema åtgärder för att "skydda" honom är olyckligt men inte medvetet "elakt".

 

Tips till OP:

- Visa dina föräldrar att du mognat/mognar genom att själv ta initiativ till att ta ett större ansvar hemma. Det visar dem att du uppskattar dem.

- Sök jobb för att få en större ekonomisk självständighet. Även om det bara är en kväll i veckan så tjänar du då EGNA pengar och visar dina föräldrar att du försöker ta mer eget ansvar.

- Respektera dina föräldrars regler så att de vet att de kan lite på dig och ge dig mer frihet, du har uppnått en ålder som borde innebära mer frihet (under ansvar) än vad du verkar ha.

- När du bor hemma och försörjs av dina föräldrar kan du inte begära att det ska finansiera spelande. De betalar säkert en massa annat för dig utan att du tänker på det.

- Använd INTE argumentet "det är mina pengar" om studiebidrag, de pengarna täcker långt ifrån de utgifter som gäller dig.

- När du ska flytta hemifrån skall ditt mål vara att du försörjer dig själv. Om du tror att bidrag är till för att försörja personer som vill flytta hemifrån så har du fel. Bidrag finns till för att hjälpa de som inte har förutsättningar för att betala de utgifter som deras livssituation kräver.

 

Tips till OPs föräldrar:

- Prata med er son om varför ni är oroliga för hans användning av datorer. Fundera på om era argument låter rimliga när det gäller en 18-åring.

- Ta reda på mer om datorer och användning av dessa från era bekanta. Ni kommer att inse att det inte är någon "ondskefull" grej utan ett verktyg som kan göra otroligt mycket om man använder det tillsammans.

- Sätt av 2 timmar i veckan då någon av er sitter tillsammans med er son och låter honom förklara vad han gör vid datorn. Ni måste inte förstå allt men ni MÅSTE få en större förståelse. Denna tid behöver inte räknas in i hans "datortid" vilket motiverar honom att låta er sitta bredvid.

- Prova med att ge er son temporärt större frihet vad gäller datorer, tider och liknande men förklara för honom att det är temporärt för att se hur han hanterar det. Utvärdera hur han hanterat detta och använd detta i en dialog med honom.

 

Slutsats:

Det är inte lätt att vara förälder men det är heller inte lätt att förstå dem, särskillt inte när man är 18 år och vill få mer frihet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...