Gå till innehåll

Optisk mus (problem)


Zarec

Recommended Posts

Tjena.

 

Jag undrar ifall någon av er därute har haft följande problem med optisk mus:

 

* Dubbelklickar istället för enkelklickar ca15% av gångerna.

 

* "Hoppar" runt på skärmen efter egen vilja, ganska ofta

 

* Vid stillastående, börjar "glida" av sig själv, oftast uppåt...

 

 

Detta är som ni förstår sjukt irriterande :/. Någon som haft liknande problem och isf löst dem, hur?

 

(Nej, jag kommer inte ihåg modellen på musen, men det e en av de billigaste från typ teknikmagasinet)

 

Ty

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör du för underlag? Billiga optiska möss kan ha problem med tillexempel trä som underlag. Testa med en musmatta.

 

ok, tack för det. Jag kör utan musmatta (har funkat med mina tidigare optiska möss nämligen). Men det förklarar inte dubbelklickningarna, eller gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

 

* "Hoppar" runt på skärmen efter egen vilja, ganska ofta

 

* Vid stillastående, börjar "glida" av sig själv, oftast uppåt...

 

 

 

Tror jag köpte den dyraste optiska musen jag hittade, men upplever också dessa två fenomen..

 

EDIT: kör även med musmatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina dubbelklickningar lär bero på en sliten/trasig mus.

 

Musen kan börja röra på sig om det kommit damm (särskilt om du röker) i den så blåsa rent kan fungera.

 

Sladden kan ligga för tajt eller som tidigare föreslåtts för glittrig underlag.

De flesta optiska & alla lasermus brukar fungera på ganska skumma underlag.

 

Vit (matt) A4-papper tejpat på bordet är min favvo för då slipper jag leta efter papper att skriva på om det är bråttom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina dubbelklickningar lär bero på en sliten/trasig mus.

 

Musen kan börja röra på sig om det kommit damm (särskilt om du röker) i den så blåsa rent kan fungera.

 

Sladden kan ligga för tajt eller som tidigare föreslåtts för glittrig underlag.

De flesta optiska & alla lasermus brukar fungera på ganska skumma underlag.

 

Vit (matt) A4-papper tejpat på bordet är min favvo för då slipper jag leta efter papper att skriva på om det är bråttom...

 

Musen är köpt för en vecka sen, så jag tror inte det beror på det.. :)

 

Nu har jag även lagt märke till att när man skall hålla nere musknappen för att markera ett större område (i excel) så lyckas man typ 5% av gångerna med detta, oerhört frustrerande, kan man tilta för mindre? (jo). Var nära på att slå sönder musen nyss pga detta...

 

Tänkte åka till stan idag å köpa en dyrare, men så såg jag att det tydligen finns såna problem även med andra möss...

 

Jag röker förvisso inte, men damm kan ju leta sig in, men bara på några dagar? Synd att min förra mus blev utsliten, hade aldrig några såna här problem med den :(

 

Ska testa med A4 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en sista kommentar kan jag ju nämna att jag nyss slog sönder musen i ren frustration :shock: efter att jag har spelat bw (brood war). I det spelet e d fullkomligt omöjligt att ha en mus som inte rör sig som man vill.

 

Vet inte riktigt om jag ångrar det, skulle ändå köpa en ny (eftersom garantin bara ger en ny likadan?).

 

För att ni skall slippa den: På kvittot står det bara:

 

"Optisk ergonomisk mus 169.00"

Teknikmagasinet som sagt... Crap.

 

Nu får jag nöja mig med min gamla, som knappt går att klicka med pga utslitning (kanske går å laga?).

 

Någon som kan ge tips på bra möss under natten/morgonen?

 

/Zarec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...