Gå till innehåll

Varning för MSN-bedrägerier igen


Recommended Posts

Fick följande PM idag på forumet:

 

Igår så blev jag addad av en kille på msn som utgav sig för att vara Mohammes Kosswarie aka The Terrorist. Jag frågade varför han kontaktade mig och han sa att han ska stejka folk på FullTilt och att han hade pratat med dig och på så sätt fått mitt namn. Jag har väldigt svårt att se detta vara sant och därför tänke jag det var lika bra att fråga dig direkt.

 

Jag har absolut ingen kontakt med Mohammad, och jag är ganska säker på att han absolut inte skulle få för sig att stejka folk. Håll er undan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det lilla äcklet addade mig med :(

 

Sätt dig på ett internetcafe, få honom att skicka en fil till dig (eller på annat sätt få tag på hans IP-adress) och hjälp mig ta reda på vem det är som använder mitt namn, så ska jag fan göra hembesök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt dig på ett internetcafe, få honom att skicka en fil till dig (eller på annat sätt få tag på hans IP-adress) och hjälp mig ta reda på vem det är som använder mitt namn, så ska jag fan göra hembesök.

 

Ta med en kompis:

 

http://www.heavyhitter.com/custom-personal-model-baseball-bats-mini-bat-p1564.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt dig på ett internetcafe, få honom att skicka en fil till dig (eller på annat sätt få tag på hans IP-adress) och hjälp mig ta reda på vem det är som använder mitt namn, så ska jag fan göra hembesök.

Bara ett litet problem, utan domstols order lämnar ingen ISP ut adressen bakom ett visst IP.... sedan e ju dom med lite kunskap knappast hemma heller o gör sånt här... utan på offentliga datorer, bibliotek, cafen, kankse på öppet trådlöst nät osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skickade en länk till mig som såg legitim ut, och jag var ganska säker på att det var en polare som hade bytt msn, så jag gick in på länken (gå inte in) theterrorist.com, då hängde sig firefox, jag vetefan vad det är för virus.

 

Hmmm, e hans sida hackad med? för de e väl Moe / The Terrorist url de där?

(orkar inte titta in o studera vilka elakheter man hittar från den här datan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex så där kan det gå till(bara ett av många sätt):

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.87603

 

Det räcker att jag loggar in på en sån sida, så är alla mina msn kontakter på vift

....och det säljs allt möjlligt på "den kriminella hacker marknaden" allt från verktygsboxar, 0days sårbarheter till mail listor. En msn lista med pokerspelare kan jag tänka mig vara intressant för många gangsters.

 

Sedan syns väl alla ens kontakter i på Live-messenger websidan om man har det aktiverat, om jag förstått det rätt(har inte msn/wlm så kan inte säga säkert)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... om du har loggat in med din e-post och ditt lösenord.

som exemplet på säkerhet.idg.se säger...annars fungerar ju inte dom där "tjänsterna" på msn-communityna överhuvudtaget, det finns ett antal såna sajter.

 

Det räcker att nån som har dig på sin lista gjort det på nån sådan sajt, så är ju din msn-adress på vift. Han som loggade in kan ju va av med hela sin msn...

 

som sagt, bara ett exempel av många hur de kan gå till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp en nybörjare. Vad är själva risken här? Jag har blivit ombedd att adda nån som uppger sig representera min rakebake-affe. Varför skulle han vilja det och om jag inte klickar på några länkar eller uppger några detaljer om mig via msn, riskerar jag ändå att utsättas för phishing? I korthet, om någon för mig okänd läggs till i min msn och jag inte pratar med denna eller klickar på någon länk etc, är jag ändå i riskzonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp en nybörjare. Vad är själva risken här? Jag har blivit ombedd att adda nån som uppger sig representera min rakebake-affe. Varför skulle han vilja det och om jag inte klickar på några länkar eller uppger några detaljer om mig via msn, riskerar jag ändå att utsättas för phishing? I korthet, om någon för mig okänd läggs till i min msn och jag inte pratar med denna eller klickar på någon länk etc, är jag ändå i riskzonen?

 

Så länge du inte tar emot en endaste fil som skickas/länk så är du inte i riskzonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex så där kan det gå till(bara ett av många sätt):

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.87603

 

Det räcker att jag loggar in på en sån sida, så är alla mina msn kontakter på vift

....och det säljs allt möjlligt på "den kriminella hacker marknaden" allt från verktygsboxar, 0days sårbarheter till mail listor. En msn lista med pokerspelare kan jag tänka mig vara intressant för många gangsters.

 

Sedan syns väl alla ens kontakter i på Live-messenger websidan om man har det aktiverat, om jag förstått det rätt(har inte msn/wlm så kan inte säga säkert)

 

 

Tjacka en mac och bli av med skiten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga säkert, men vad är anledningen att mac är så förskonat med virus, är det att datorn är så mycket bättre eller att mac är så litet i jämförelse med PC att hackare o så inte orkar bry sig i samma grad?

 

Designen av operativsystemet - det är baserat på UNIX principer - gör att det är mindre mottagligt mot virus.

 

En viktig del är att filer är inte automatisk exekverbara utan man måste för varje körbar fil tala om ett det är ett program som operativsystemet skall köra.

 

I WIndows räcker det att en nerladdad fil har rätt ändelse för att köras. Så någon kan ladda ner vad de tror är en bild - dubbelklicka på den och så exekveras viruset i stället.

I Mac och Linux och andra UNIX-varianter så måste man själv tala om att en nerladdad fil är körbar - och det gör man aldrig med t.ex. en bild. Så virus i UNIX-varianter kan inte maskera sig som någoting annat - än just ett körbart program. Så det är svårare att lura folk att köra ett virus.

 

Det finns även några andra aspekter - men denna är den mest verkningsfulla då den hindrar dumskallar som inte vet bättre att köra ett virus i sin datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, sant, men som jag så många gånger innan har försökt påpeka i olika trådar angående mac så är det inte via spridande av körbara filer de mesta sprids nuförtiden...

 

OsX hara säkert lika många fixade sårbarheter som windows har för 2007(inte räknat, men långt ifrån är det knappast).

 

Men ja, när det kommer till att ta emot en körbar fil via msn så visst...OsX är säkrare för dumskallarna...men för nån som har lite baskunskaper spelar det ingen roll(han tar iaf inte emot filen, om han överhuvudtaget kör msn).

 

Visst, i grund o botten är mac säkrare o svårare att göra bort sig med körbara filer, root, admin osv....MEN ha inte övertro på att mac är osårbart, som sagt: att sprida elaka saker via körbara filer har för länge sedan passerats av andra metoder

 

patchar o rapporter om sårbarheter i OsX, precis som med Win får man se till att updatera:

http://secunia.com/product/96/?task=advisories_2007

 

sedan finns det ju sårbarheter i Quicktime osv andra Mac program som också behöver patchas(sök på samma sida, länk till tillverkaren finns för ny version)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Symantics rapporter över operativsystem som kommer varje halvår kan man utläsa dessa viktiga fakta:

 

High-severity security vulnerabilities in 2006

 

Windows: Första halvåret 5 andra halvåret 12; totalt 17

 

RedHat Linux: Första halvåret 1 andra halvåret 2; totalt 3

 

Mac OS X: Första halvåret 3 andra halvåret 1; totalt 4

 

Rapporterna kommer halvårsvis så man får lägga ihop siffrorna själv. Siffrorna gäller hela 2006 och visar på att Windows är mycket sämre än de andra alternativen när det gäller allvarilga säkerhetsfel - dvs sådana där externa kan komma in på ens dator utifrån och installera virus på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...