Gå till innehåll

Två vänners skriftliga avtal för Bad Beat Jackpot


Recommended Posts

Hej på er!

 

Jag och en kompis spelar båda mycket cashgame på partypoker och en hel del av spelet sker på Bad Beat Jackpot bord. Vi har det senaste halvåret haft ett muntligt avtal om att en Jackpot vinst av någon av oss skall delas mellan oss. Den procentuella fördelningen beror på den procentuella fördelningen i spelade händer på Bad Beat Jackpot bord de senaste 3 månaderna.

 

För ett par dagar sedan vann min kompis $2200 då han satt på det bordet som jackpotten gick till. Jackpotten var då onormalt låg. Ibland har Jackpotten varit så större än en halvmiljon dollar och det finns en minimal chans att någon av oss en dag vinner en större summa pengar.

 

Trots att vi idag är jättebra vänner kan man inte garantera att någon av oss inte skulle uppträda svekfult och bryta det muntliga avtalet vid en stor vinst. Se bara på förra årets vinnare i wsop. Vi vill därför upprätta ett skriftligt avtal för att minimera riskerna för svek och lurendrejeri.

 

Ingen av oss har någon erfarenhet i juridik, jag skulle därför uppskatta feedback på det avtalet som vi tänkt skriva under.

 

Är det avtalet hållbart, eller finns det kryphål?

 

 

 

 

§ 1 Bakgrund

Båda parter i avtalet spelar internetpoker på partypoker.com där det förekommer en Bad Beat Jackpot.

 

 

§ 2 Parter

Avtalsparter är xxxxxxx xxxxxx med person. nr; xxxxxx-xxxx och xxxxxx xxxxxx med person. nr: XXXXXX-XXXX, nedan var och en kallad part och tillsammans parterna.

 

 

§ 3 Avtalets syfte, ändamål

Syftet med avtalet är att reducera de höga variationer av vunna och förlorade pengar internetpoker medför. Detta genom att en vunnen Bad Beat Jackpot på partypoker.com av en part skall fördelas mellan parterna.

 

 

§ 4 Parternas ansvar

xxxxxxx;

• Parten ansvarar för att spara sin handhistorik för sina spelade givar på pokerbord kopplade till Bad Beat Jackpoten. Detta kan sparas på partens hårddisk, USB-minne, CD-ROM, DVD, bifogat i e-post eller på annan fungerande lagringsmedia.

 

xxxxxxxx;

• Parten ansvarar för att spara sin handhistorik för sina spelade givar på pokerbord kopplade till Bad Beat Jackpoten. Detta kan sparas på partens hårddisk, USB-minne, CD-ROM, DVD, bifogat i e-post eller på annan fungerande lagringsmedia.

 

 

§ 5 Ersättning

Om en part vinner pengar från en Bad Beat Jackpot skall en banköverföring göras till den andre partens bankkonto. Överföringensbeloppets storlek beror på den fördelning som finns skrivet i § 7.5 i detta avtal

 

Överföring av pengarna skall ske senast 30 dagar efter att Bad Beat Jackpoten vanns.

 

 

§ 6 Avtalsperiod

Avtalet skall gälla från och med 2007-06-06

 

 

§ 7 Övriga villkor

7.1

Avtalet kan enbart hävas genom att båda parterna är överens om att avtalet skall hävas, de måste då träffas fysiskt och var och en av parterna river sönder sitt egna upprättade original av avtalet. Undantag för § 7.1 hittas i § 7.2

 

7.2

Part har rätt att omedelbart häva avtalet om den andra Parten begår avtalsbrott eller på annat sätt förfarit svikligt.

 

7.3

Om avtalet hävs till följd av § 7.2 gäller ändå att fördelning av vunnen Bad Beat Jackpot av en part de kommande 365 dagarna från att avtalet hävts till följd av § 7.2 skall fördelas enligt § 7.5.

 

7.4

Om Part hindras att fullgöra överföring enligt § 5 p.g.a. oförutsedd omständighet utanför Partens kontroll, är Parten befriat från skadestånd om parten fullgör överföringen inom ytterligare 60 dagar.

 

7.5

Vid Bad Beat Jackpot vinst av en part skall parterna redovisa för varandra hur många MB (megabyte) handhistorik genererade från pokerbord kopplade till Bad Beat Jackpoten de har erhållit sedan avtalet började gälla enligt § 6. Fördelningen av en Bad Beat Jackpot vinst kan därefter räknas fram enligt följande formler:

 

Fördelning till part 1: (Part 1 handhistorik i MB / (Part 1 handhistorik i MB + Part 2 handhistorik i MB)) * Bad Beat Jackpot vinsten

 

Fördelning till part 2: (Part 2 handhistorik i MB / (Part 1 handhistorik i MB + Part 2 handhistorik i MB)) * Bad Beat Jackpot vinsten

 

7.6

Avtalet gäller vid vinst av en Bad Beat Jackpot eller vid vinst av flera sådana.

 

7.7

Avtalet upphör omedelbart att gälla om minst en av parterna avlider.

 

 

§ 8 Tvist

Eventuell tvist i anledning av tillämpningen eller tolkning av detta avtal skall avgöras på svenska språket, enligt svensk lag vid allmän domstol.

 

Avtalet är upprättat i två original, där Parterna tagit var sitt.

 

 

 

 

XXXXXXXXX den XXXXXXXX den

 

 

………………………………… ……………………………………..

XXXXXX XXXXXXX XXXXXX XXXXXXXXX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att ni får ner det på papper. Det är onödigt att riskera att bli ovänner över en sån sak som pengar.

 

Varför använder ni handhistoriker i MB som mått? Vad ska filen vara sparad i för format (påverkar storleken)? Påverkas inte storleken beroende på hur många tecken som finns i handhistoriken, iaf om man pratar rena .txt filer för lagringen. Isf är det ju fördelningsmässigt fördelaktigt att ha ett långt pokernick vid bordet :roll:

 

Värt/går det att ändra till antal spelade händer? Det finns ju en risk att MB och spelade händer avviker från varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att ni får ner det på papper. Det är onödigt att riskera att bli ovänner över en sån sak som pengar.

 

Varför använder ni handhistoriker i MB som mått? Vad ska filen vara sparad i för format (påverkar storleken)? Påverkas inte storleken beroende på hur många tecken som finns i handhistoriken, iaf om man pratar rena .txt filer för lagringen. Isf är det ju fördelningsmässigt fördelaktigt att ha ett långt pokernick vid bordet :roll:

 

Värt/går det att ändra till antal spelade händer? Det finns ju en risk att MB och spelade händer avviker från varandra.

 

Vi använder MB för att det verkar enklast. Vi har båda pokertracker men hittar inte något filter där för att sortera ut jackpot bord.

 

Min kompis har 20tecken nick och jag har 14tecken nick. Jag gjorde precis ett test i en txt-fil, 10000 händer ger honom 0,8MB extra. En fördel för honom, dock liten. Tack för upplyssningen, detta får vi se över.

 

Jag får också skriva med att det ska sparas i txt-filer så som de är skapta.

 

Finns det något enkelt sätt att få reda på antal spelade jackpot händer? Det var det vi tänkt oss från början, men hade ingen metod för att räkna dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två saker som får de allra bästa vänner att bli ovänner.

 

1. Politik

2. Pengar

 

Så det är ju en bra förutsättning för att förstöra en bra vänskap.

Vad vill du ha sagt? Att det är bättre att inte skriva ett avtal? Avtalets syfte är ju att förhindra att det blir några problem om någon drar in en stor jackpot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut för att komma från personer utan erfarenheter av juridik. Det har inte jag heller, men jag reagerar lite på att definitionen av "Bad Beat Jackpot" känns lite luddig. Det borde vara tydligare om det är:

 

1. Sitta på samma bord där en Bad Beat Jackpot utfaller.

2. Vinna handen där Bad Beat Jackpot utfaller.

3. Vinna Bad Beat Jackpot.

 

Jag tolkar ert avtal som att enbart gälla variant 3, men åtminstone variant 2 kan ju även den ge rejäla pengar och borde täckas i avtalet. (liksom variant 1 om det är det som är syftet med avtalet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också avtalet ser välformulerat och korrekt ut.

Då mina kunskaper inom det juridiska området är bergränsade kan det vara så att jag inte riktigt förstår innebörden av ordet. Detta är paragrafen som berörs:

 

7.2

Part har rätt att omedelbart häva avtalet om den andra Parten begår avtalsbrott eller på annat sätt förfarit svikligt.

 

Vilka tänkbara situationer kan uppstå där den ena parten anses förfarit svikligt? Spontant känns det ordet godtyckligt. Kanske finns det en juridisk definition och jag får lära mig något nytt, så förklara gärna :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det så mycket?

 

 

Undertecknade parter överenskommer om att dela den vinst som ev. utfaller till endera spelaren vid spel på (pokersite) , (Spec. pokerbord.)

Vinst som utfaller vid ovan nämnda bord, i enlighet med ovanstående pokernätverks regelverk skall fördelas 50/50 mellan undertecknade parter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag funtar på om den skuld som uppstår vid utdelning är att anse som spelskuld, och isf är ogiltig pga att avtal om spelskuld är ogiltigt. Tror inte det är så, men det får gärna nån annan uttala sig om.

 

Om så är fallet, så är avtalet inte juridiskt bindande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något enkelt sätt att få reda på antal spelade jackpot händer? Det var det vi tänkt oss från början, men hade ingen metod för att räkna dem.

Games Notes tabben. BBJPC anger rake betald till partys jackpot. Ni kan ju antingen dela enligt betald rake, eller använda det för att sortera ut och räkna händer etc.

(Har aldrig spelat på ett jackpot bord men antar att den funktionen funkar i PT)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...