Gå till innehåll

FL - Hur spela mot Tight Passiva spelare?


QoS

Recommended Posts

Har precis satt in en lite summa pengar på PokerStars för att försöka få ut lite bonus.

 

Tänkte att man ändå kan försöka vinna lite pengar när man sitter där och slöspelar på FL 0.5/1 så att man når runt 100 rake:ade händer för bonusen.

 

Problemet är att folk är tighta och passiva (tror jag är rätt beskrivning :?), det är få som är med i vaje pott (<40% ser floppen).

 

När dom väl spelar är det väldigt mycket check/call-ar, väldigt sällan nån bet/raise-ar, när jag väl går in så har jag svårt att läsa av styrkan hos min medspelare, jag bet/raise-ar ar men folk sitter med allt möjligt som är hyfsat spelbart (2 par, set tom. flush) och check/callar till river.

 

Det tar en jäkla tid att vinna något eftersom alla potter är så små (vilket indirekt gör att pottoddsen blir dåliga) och det är svårt att läsa av! :(

 

Några tips?

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Straight up poker är det enda rätta. Var noga med starthänder och bluffa i princip aldrig. Utgå ifrån att folk kan sitta med vad som helst. Finns det färgmöjlighet, utgåfrån att någon har färg osv. Betta inte om du inte har minst tvåpar. Top pair med top kicker räcker oftast inte på sånna där bord för att vinna.

Är det här verkligen råd för ett bord där folk spelar tight och passivt? Det verkar ganska galet att inte bluffa eller valuebeta mot sådana spelare, om jag säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte sitta och semibluffa lite igår, men det är allt att man förlorar med lite marginal.

 

T ex om det ligger ett A på bordet jag har typ AJ och jag Raise-ar folk bara checka, men självklart förlorar jag mot AQ, jag sitter och tror att dom sitter med A och något sämre natruligtvis.

 

Eller är det kanske att jag gör fel? Skulle jag insett att dom sitter med AQ eller AK?

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att inse att det är väldigt svårt att träffa något vettigt i hold 'em så mot få spelare så behöver du inte alls vara särskilt orolig för att de ska sitta med något konstigt, är de dessutom passiva så kan du valuebeta en aning mer än annars eftersom de inte kommer straffa dig med höjningar. Att beta ned top pair-top kicker till rivern är obligatorisk i sådant här sällskap så länge brädan inte blivit skrämmande. Fast när en sån här spelare höjer så är det ju verkligen dags att dra öronen till sig och försöka ta reda på vad han egentligen vill säga, för chansen är stor att du är slagen.

 

Om du ska bluffa beror helt enkelt på hur envisa de är, om du inte kan få loss folk från överkort så är det ofta inte någon bra idé att beta.

 

Jag rekommenderar dock att du skaffar och läser någon bok, typ den jag postade om i studieforumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte sitta och semibluffa lite igår, men det är allt att man förlorar med lite marginal.

 

T ex om det ligger ett A på bordet jag har typ AJ och jag Raise-ar folk bara checka, men självklart förlorar jag mot AQ, jag sitter och tror att dom sitter med A och något sämre natruligtvis.

 

 

Eller är det kanske att jag gör fel? Skulle jag insett att dom sitter med AQ eller AK?

Det beror på två faktorer

 

a) vilka händer de spelar i den här situationen. Vilket i sin tur beror på position och betmönster. Du blir helt enkelt tvungen att observera dina motståndare för att komma fram till vilken sorts repertoar de har. Fast om de spelar 40% av sina händer så är de egentligen inte särskilt tighta.

 

b) hur envisa är de? Att de är tighta preflopp betyder inte att de är tighta resten av handen, de kanske gärna synar ned med AJ eller vad det nu kan vara även när de missat. Ju envisare motståndare ju fler valuebets och ju färre bluffar och vice versa.

 

Så om du sitter mot en envis jävel som dessutom är ganska lös och definitivt inte släpper sin gut-shot eller mellanpar så är det obligatoriskt att beta ned till rivern. Om det däremot är en ganska lättskrämd spelare som är rätt tight så får du börja fundera på vad sjutton han kan ha när han synar både flopp och turn, men oftast så lär du beta river iallafall om det bara är ni i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan höjdare är Middle Limit Holdem av Bob Ciaffone och Jim Brier. Däri utvecklas det väldigt bra vilka faktorer du behöver fundera över i fixlimit. Men Hold 'em Brain som dessutom är tillgänglig gratis online i ett par veckor till verkar väldigt bra, kolla in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en lite intressant test, körde Pacific, Party och Stars parallellt nu nunder kvällen, försökte spelade ungefär lika, gick +$80/+$40/-$60.

 

Jag tolkar det som att det är bra mycket mer tomtar som är sämre än mig på Pacific och Party, och att jag behöver plugga lite innan jag sätter min fot på Stars igen! :)

 

Ska nog ta en titt på dom där böckerna Johan Hjort tipsade om, och tillsvidare spelar jag på Pacific och Party! ;)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...