Gå till innehåll

NL100: JJ ur position med djupa stackar (mot fisk)


Recommended Posts

Jag har alltså JJ mot en fi som är en megafisk och har spelat väldigt konstigt. Både med dåliga synar/passivt spel och med konstiga bets.

 

Det känns väldigt standard att checka turn här mtp stackdjupet (varför jag inte betade mer på flop har jag faktiskt ingen aning om:)), men jag är väldigt osäker på om vi inte tappar alldeles för mycket värde då mot en synglad fisk. Hans range är väl inte direkt any two men däremot väldigt vid.

Fi är alldeles för instabil för att jag ska kunna släppa under några omständigheter - inte ens om jag betar igen på turn och får omslag.

 

Så hur gör vi?

 

Texas Hold'em $1-$2 NL (real money), hand #294,877,721

Table Oldenburg, 7 May 2007 11:50 PM ET

 

Seat 1: bkrisz75 ($76.25 in chips)

Seat 5: trend69it ($239.55 in chips)

Seat 7: ENZU_SESAY ($53.10 in chips)

Seat 9: Revisorn666 [ Jack of Clubs,Jack of Spades ] ($230.05 in chips)

Seat 10: 2obvious4u ($106.50 in chips)

ANTES/BLINDS

Revisorn666 posts blind ($0.50), 2obvious4u posts blind ($1).

 

PRE-FLOP

bkrisz75 folds, trend69it bets $4, ENZU_SESAY calls $4, Revisorn666 bets $14.50, 2obvious4u folds, trend69it calls $11, ENZU_SESAY folds.

 

FLOP [board cards 8 of Diamonds,8 of Spades,7 of Clubs ]

Revisorn666 bets $22, trend69it calls $22.

 

TURN [board cards 8 of Diamonds,8 of Spades,7 of Clubs,3 of Diamonds ]

Revisorn666?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog checksynat här och förmodligen synat rivern också mot denna spelaren.

 

Att beta turn är inte heller helt fel. Jag hade då förmodligen betat havlpott eller 60% för att inte bara få syn av bättre händer. Han kan ju mkt väl ha synat floppen med AQ här eller sämre PP.

 

Jag tror dock att checksyn eller betsyn 80/20 här är helt ok. Har svårt att tro att en mer passiv spelare har en 8 med en raise preflop och det kan nog vara bra att antingen inducera en bluff med ett svagare bet eller checksyna.

Jag checksynar helst eftersom jag tror att eytt nytt bet ofta skrämmer iväg värde och gör det svårare för honom att bluffa. Att ni är så djupa gör väl att en checksyn är det mer överlägsna alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog checksynat här och förmodligen synat rivern också mot denna spelaren.
Checksyn funkar bra mot spelare som bluffar mycket men denna spelare var tydligen en synfisk varför det är bättre att leda turn här enligt mig. Det finns hyfsat många sämre händer som betalar av samt att vi straffar stegdragen. Att börja checka mot en synmaskin kan aldrig vara en bra taktik. Å andra sidan är en check bra för pottkontroll men ett 50-70% pottbet tycker jag är bra här för att inte ge upp kommandot i handen.

 

Att ni är så djupa gör väl att en checksyn är det mer överlägsna alternativet.
De är ju inte djupa. Ett drygt inköp var bara, alldeles standard.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texas Hold'em $1-$2 NL (real money), hand #294,877,721

Table Oldenburg, 7 May 2007 11:50 PM ET

 

Seat 1: bkrisz75 ($76.25 in chips)

Seat 5: trend69it ($239.55 in chips)

Seat 7: ENZU_SESAY ($53.10 in chips)

Seat 9: Revisorn666 [ , ] ($230.05 in chips)

Seat 10: 2obvious4u ($106.50 in chips)

ANTES/BLINDS

Revisorn666 posts blind ($0.50), 2obvious4u posts blind ($1).

Lite motsägelsefullt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ögh, jag gillar inte riktigt detta läge även om det ser väldigt bra ut för dig vid första anblicken. Problemet är ju att du tror att du har bästa handen men kommer inte få en billig showdown om så inte är fallet medan om du checkar nu så kommer du inte vinna så värst mycket om du leder. Jag säger bet $40 på turn och lägg mot omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ögh, jag gillar inte riktigt detta läge även om det ser väldigt bra ut för dig vid första anblicken. Problemet är ju att du tror att du har bästa handen men kommer inte få en billig showdown om så inte är fallet medan om du checkar nu så kommer du inte vinna så värst mycket om du leder. Jag säger bet $40 på turn och lägg mot omslag.

 

Vad gör du sedan på river om synfisken synar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checksyn funkar bra mot spelare som bluffar mycket men denna spelare var tydligen en synfisk varför det är bättre att leda turn här enligt mig. Det finns hyfsat många sämre händer som betalar av samt att vi straffar stegdragen. Att börja checka mot en synmaskin kan aldrig vara en bra taktik. Å andra sidan är en check bra för pottkontroll men ett 50-70% pottbet tycker jag är bra här för att inte ge upp kommandot i handen.

 

De är ju inte djupa. Ett drygt inköp var bara, alldeles standard.

 

Även om han spelar passivt betyder inte det att han inte kan bluffa här eftersonm han kan beta konstigt och om vi checkar erbjuder vi honom ett bra läge att bluffa om han är fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog checksynat här och förmodligen synat rivern också mot denna spelaren.

 

Att beta turn är inte heller helt fel.

Jag hade då förmodligen betat havlpott eller 60% för att inte bara få syn av bättre händer. Han kan ju mkt väl ha synat floppen med AQ här eller sämre PP. .

 

Jag tror dock att checksyn eller betsyn 80/20 här är helt ok. Har svårt att tro att en mer passiv spelare har en 8 med en raise preflop och det kan nog vara bra att antingen inducera en bluff med ett svagare bet eller checksyna.

Jag checksynar helst eftersom jag tror att eytt nytt bet ofta skrämmer iväg värde och gör det svårare för honom att bluffa. Att ni är så djupa gör väl att en checksyn är det mer överlägsna alternativet

 

...Skalle du har väldigt mycket bristande tankar i dina analyser. Hoppas dom som vill lära sig något inte sveper allt med hull och hår utan är oerhört kritiska. Skriv gärna dina åsikter, men skriv dom med lite ödmjukhet som jag. Skriv iaf inte som ett facit, utan skriv att det är dina åsikter. Stor skillnad. Hur som helst är det du skrev inget bra spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ögh, jag gillar inte riktigt detta läge även om det ser väldigt bra ut för dig vid första anblicken. Problemet är ju att du tror att du har bästa handen men kommer inte få en billig showdown om så inte är fallet medan om du checkar nu så kommer du inte vinna så värst mycket om du leder. Jag säger bet $40 på turn och lägg mot omslag.

 

River bra läge att blockbetta om man bettar turn och fick syn. Tror inte denna spelare kommer över ens 1/3 pottbet som en bluff.

 

Ja, det kan nog fungera bra mot denna spelare, och är förmodligen en bra linje att utgå från.

 

Annars, rent generellt, om jag själv varit Fi i detta läge hade jag dock oftast tolkat dina bet som om du är osäker på var du står och mycket möjligt kunna bluffa/semibluffa river, tom eller med en medioker hand.

 

Att just synbluffa i position brukar fungera väldigt bra ibland och speciellt i dessa lägen, då det är en ganska farlig bräda och Fi som sitter OOP bettar mindre och mindre för varje gata. Här raisar du preflop, cbettar ca 75%, bettar ca 55% turn och avslutar med ett blockeringsbet. Att då IP syna varje gata och sedan raisa stort, gärna all-in, gör det mycket svårt för Fi att inte sätta mig på en bra hand. Precis som du förmodligen här hade foldat för en stor raise, eller?

 

Detta är förstås inget spel man kan göra för ofta och naturligtvis oftast då man sitter på nötterna, men det är ganska effetivt om man är hyfsat säker på att Fi inte spelar nötterna på det sätt du beskriver, blockeringsbetter kan ju vara just ett försök till att få mig att raisa. Men hade du haft nötterna hade du förmodligen inte spelat på det sättet så ofta, eller? Bara en liten reflektion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med respons och bra svar. Det som gör det lite svårt är att fi inte är en synstation rakt av. Då hade jag såklart aldrig tvekat. Visserligen tror jag inte att han skulle vara kapabel att bluffhöja ett normalt turnbet, men det är inte heller omöjligt. Däremot var det svårt att gissa när han skulle få ett ryck och få för sig att börja bomba om jag visar svaghet.

 

Det är även ett "problem" att han är så dålig att jag inte kan vika om jag betar ut och får omslag. Hur fiskig han än är så känns det inte komfortabelt för mig att spela om 230bb med vad som trots allt bara är ett överpar i mängden.

 

Gillar skarpt tanken med normalt bet turn och lite av ett stopbet river. Sade att jag inte skulle kunna vika under några omständigheter men jag glömde detta alternativ. Har fruktansvärt svårt att tänka mig att han skulle göra ett såpass trixigt högriskmove som att bluffhöja ett riverbet all in. Möjligen turn, men inte river, det hade till 90% säkerhet varit slowspelat stål.

 

 

"om du inte kan släppa hursomehslt så försyår jag inte vad du frågar egentligen, då är det ju bara att betta på." Egentligen är det nog såhär enkelt. Jag håller på att bygga en NL-rulle och och är nog lite väl försiktig så fort jag sitter på lite större stack.

-----------

 

Såhär ser fortsättningen ut. Vad säger "blank river" som klöver två? ;) Allt annat än bet här måste vara horribelt spel? Eller ska vi anta att han har totalt skräp och vi bara kan få värde av att få honom att bluffa? Det verkar iofs inte jättelogiskt eftersom han checkade bakom på turn rätt fort. Men han spelade heller inte logiskt :)

 

TURN [board cards 8D,8S,7C,3D ]

Revisorn666 checks, trend69it checks.

 

RIVER [board cards 8D,8S,7C,3D,2C ]

Revisorn666?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa mot denna fi. Det är en sjukt dålig linje mot smarta spelare.

 

Jo, jag noterade det - det var precis därför jag skrev:

 

Ja, det kan nog fungera bra mot denna spelare, och är förmodligen en bra linje att utgå från.

 

Ta det inte som kritik mot dina inlägg, tvärt om. Du är en av de jag tycker resonerar vettigast här på forumet, och som jag helst läser inlägg från. Mitt senare resonemang var mer en allmän reflektion om hur man som fi kan spela i denna situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även väldigt syniga spelare har svårt att syna bet på både turn och river här. Föredrar helt klart att checka turn för pottkontroll och för att han lättare ska kunna betala av på river. Beta 3/4 pott nu, han lär ju betala av med alla par.

 

Jepp, it makes perfect sense.

 

Riverspelet är rätt ointressant här, det är turn som är den stora frågan. Med facit i hand hade han med största sannolikhet inte synat turn.

 

Ingen kan beskylla mig för att posta händer jag spelar perfekt iaf, av ca 15K händer på betsson är detta den hand jag spelar överlägset SÄMST! Totalt hjärnsläpp och jag har absolut ingenting att skylla på. Mitt problem brukar vara att jag bluffar bort mig, inte att jag spelar vekt som en rädd kanin :D

 

RIVER [board cards 8D,8S,7C,3D,2C ]

Revisorn666 checks, trend69it checks.

 

SHOWDOWN

Revisorn666 shows [ JC,JS ]

trend69it mucks cards

Revisorn666 wins $76

 

Fattar inte varför i helvete fi's hand försvinner när man tar HH från PT?! Han hade ju AT. Tror inte han hade betalat av 45$ på river ändå så jag tror iofs jag fick ut max i just denna handen men det finns ju så mycket annat i hans range han betalar av med.

 

För att sammanfatta: I suck :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför ni tror att fi släpper händer som 55,66,67,99,TT (som är en stor del av hans range) på turn mot en lagom bet. Men visst, nu hade han AT och hade inte betalat av nåt mer nånstans.

 

Han kanske inte släpper dem på turn men det blir svårt att få värde av dem på river också. Fördelen med att checka turn är ju också att hålla nere potten mot 8or.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Skalle du har väldigt mycket bristande tankar i dina analyser. Hoppas dom som vill lära sig något inte sveper allt med hull och hår utan är oerhört kritiska. Skriv gärna dina åsikter, men skriv dom med lite ödmjukhet som jag. Skriv iaf inte som ett facit, utan skriv att det är dina åsikter. Stor skillnad. Hur som helst är det du skrev inget bra spel.

 

Du låter som jag är nån slags nynazist som försöker förneka förintelsen:shock:

Jag tror att de som läser detta förstår att det är mina åsikter och inget facit lol. Hur kan man missuppfatta det;-) ?

 

Iaf

Vart tycker du mina resonemang skiljer från ett bra spel och hur skulle ett bra spel se ut enligt dig?

Enbart checksyn, aldrig betsyn ens om ditt bet är inducerande?

 

Jag tar nog allt nog vid närmare eftertanke nästan alltid checksyn turn här och om han inte betar så överväger jag att leda river eller alternativt checksyna river också för att ge honom ett tillfälle att skjuta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske inte släpper dem på turn men det blir svårt att få värde av dem på river också. Fördelen med att checka turn är ju också att hålla nere potten mot 8or.

 

Fast om man verkligen mesbettar river som jag föreslog så synar han nog då också eftersom han får så mysiga odds. Tror man med gott samvete kan kasta både på turn och river om han slår om ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...