Gå till innehåll

Guide: Gör din egen film


heltok

Recommended Posts

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

en noobfråga här, för att spela in ljud måste man väl ha mick? eller sitter det typ nån inbyggd i datorn el nåt??

 

Du få nog köpa en. Räcker med en billig från biltema eller något, om du inte vill lägga för mycket pengar på det. min ~75kr funkar utmärkt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa filmer kan man höra ljudet från pokerbordet och i vissa är det helt tyst ,alltså bara spelarens kommentarer som hörs.

Hur kommer det sig? Hur är det kopplat i det första fallet?

 

vissa av oss kör med klienterna tysta. andra väljer microphone only som ljudkälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ni som spelar in film och tycker att ljudet blir lågt, kolla så ni verkligen har mikrofonförstärkning/micboost på. Det blir enorm skillnad. Se min lilla instruktionsfilm.

 

http://www.megaupload.com/?d=Q4DG09M3

 

Eller se bilden nedan:

Volymkontroll (öppnas genom dubbelklick eller högerklick på högtalarikonen i trayen)->Alternativ->Egenskaper (med Avancerade kontroller förbockad)->Inspelning->Avancerat->Mikrofonförstärkning

 

pesyPlCFy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Ni som spelar in film och tycker att ljudet blir lågt, kolla så ni verkligen har mikrofonförstärkning/micboost på. Det blir enorm skillnad. Se min lilla instruktionsfilm.

 

http://www.megaupload.com/?d=Q4DG09M3

 

Eller se bilden nedan:

Volymkontroll (öppnas genom dubbelklick eller högerklick på högtalarikonen i trayen)->Alternativ->Egenskaper (med Avancerade kontroller förbockad)->Inspelning->Avancerat->Mikrofonförstärkning

 

 

 

ty mitt ljud blev sämst, dock när jag går in i advanced ser det helt annorlunda ut, har windows xp. stor inget om microphone utan 2 checkrutor ena står det PS spk mute och andra enable spdif

 

går det ladda ner något program som funkar likadant för mic-ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Det var någon som undrade om det gick komprimera filmerna. Om man använder ett program som inte sparar som xvid direkt, är detta ett fint gratis program man kan använda för att komprimera om filmen med valfri codec osv. Går även redigera osv i det. http://www.virtualdub.org/

 

Och som nån skrev: Ju lägre bitrate desto mindre/fulare filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Om man råkat gjort en video med formatet CAMREC, vad gör man då för att få det i avi?

Jag kan inte ens starta denna filen i Camtasia playern av nån anledning.

 

Öppna camtasia och dra in filen till "arbetsbordet" dra sen ner den till tidslinjen längst ner så kan du titta på den. Om du vill ha den i nått annat format så kör du "produce file as".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här drämmer jag till med ett tips till alla filmare.

 

1. Använd CamStudio.

2. Ändra till XviD-codec: Video Options -> Compressor. Välj XviD, och sänk kvaliteten till 70.

3. Ställ in så att den sparar i 10 fps: Video Options -> Ta bort Auto adjust, ställ in "Capture frames every"=100 samt Playback Rate=10.

 

Går ju möjligen sänka fps:en och/eller kvaliteten ännu mer också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Här drämmer jag till med ett tips till alla filmare.

 

1. Använd CamStudio.

2. Ändra till XviD-codec: Video Options -> Compressor. Välj XviD, och sänk kvaliteten till 70.

3. Ställ in så att den sparar i 10 fps: Video Options -> Ta bort Auto adjust, ställ in "Capture frames every"=100 samt Playback Rate=10.

 

Går ju möjligen sänka fps:en och/eller kvaliteten ännu mer också...

 

Har lite problem med steg två. Har Xvid installerat på datorn. Förstod det som att länken i steg två är för att ladda ner Xvid-codec sen som så går man till video options i camtasia. Har jag missuppfattat det så att länken är till ett program där man ändrar till Xvid?

 

Hittar nämligen inte Video Options i Camtasia. :roll:

 

Blev lite snurrigt inlägg men hoppas nån kan hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Här drämmer jag till med ett tips till alla filmare.

 

1. Använd CamStudio.

2. Ändra till XviD-codec: Video Options -> Compressor. Välj XviD, och sänk kvaliteten till 70.

3. Ställ in så att den sparar i 10 fps: Video Options -> Ta bort Auto adjust, ställ in "Capture frames every"=100 samt Playback Rate=10.

 

Går ju möjligen sänka fps:en och/eller kvaliteten ännu mer också...

 

Kan man använda detta program för att spela in ljudströmmarna åt båda hållen i en Skype konversation? Har försökt med camtasia men kan bara få ljud åt ena hållet där. Vill ha Bild+Mic+Speaker så man kan spela en hel coaching session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har gjort lite film i Camtasia nu, men har ett mystiskt problem.

 

När jag använder Xvid MPEG-4 Codec som video compression så är den väldigt kinkig på hur stort utrymmet jag väljer att filma ska vara, det verkar som att den vill ha en viss proportion. Jag lyckas få rätt på slump typ 1 gång av 20 vilket är väldigt irriterande när jag vill börja spela in. Annars får jag felet:

Unable to set AVI file compression.

You may need to choose different AVI compression options.

Also, some AVI compressors require the captured region size to be a multiple of 160x120 (hur lyckas man pricka in det?)

 

För att försöka komma runt problemet satte jag en annan standard

(Techsmith Screen Capture Standard), men då blev filmerna tre gånger så stora (2 timmar blev 1.5 GB!!!!) och då funkar inte mega-upload, så det är inte en option.

 

Vad behöver jag göra? Jag har 9 dagar kvar av min trial, sedan ska jag testa Camstudio, men jag gillar verkligen Camtasia och vill gärna göra fler filmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

(Jag konverserar med mig själv) :-)

 

Lösningen var att sätta inspelningsområdet till exakt 1600x1200 pixlar, varpå allt fungerade. Är överlag väldigt nöjd med min 30-dagars period med Camtasia.

 

Började köra Camstudio nu och det första som hände när jag gjorde en 30+ minuters film var att det blev något fel när jag skulle spara den och HELA FILMER RADERADES (det hände inte på 15+ filmer med Camtasia), så jag är inte särskilt positiv till Camstudio just nu. Någon som vet hur man skyddar sig mot den buggen i Camstudio?

 

Hmm, undrar om man kan avinstallera och sedan köra en till trial på Camtasia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, undrar om man kan avinstallera och sedan köra en till trial på Camtasia?

 

Går fint, eventuellt måste du pilla lite i registret. Ett lättare sätt är att ställa tillbaka klockan till ett datum där trailen fortfarande gällde. En annan lösning är att köpa programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...