Gå till innehåll

Nytt kort till NETELLER


checkamat

Recommended Posts

Ok, nu är jag riktigt förvirrad över allt: ....................................

 

Gissa om jag var förvirrad efter min chattsession som jag redogjorde för ett par sidor bak i tråden. Summan av kardemumman är att Neteller inte verkar ha någon koll alls. För egen del kvittar det förvisso då jag i princip bara använder MB men jag har lite svårt att förstå att så många trots allt verkar ha förtroende för Neteller.

 

Matfrid, det är inte samma kort.

 

Det nya NET+ kortet ges INTE ut av globwallet och first pay.

 

This card, Net+, is issued by Conister Trust Ltd, pursuant to license by MasterCard International. Conister Trust Ltd, Conister House, Isle of Man Business Park, Cooil Road, Braddan, Isle of Man, Great Britain IM2 2QZ.

 

Globewallet och Firstpay är det gamla kortet och det går att använda så länge det är giltigt vad jag förstår. Det går utmärkt att ladda det från Netellerkontot.

 

Grattis då om du fått det gamla kortet då du troligen slipper de nya avgifterna. Det går att ladda.

 

Dormancy avgiften - ja, du får betala en avgift om du inte använder NET+ kortet en månad.

 

Nu rycker jag fatt i stafettpinnen istället för herr FödoRo. Det "gamla" kortet gavs även det ut av Conister Trust. Globwallet & FirstPay var bara mellanhänder. Gissningsvis så har Neteller gått direkt till källan denna gången istället för att gå via Globewallet/First Pay eftersom den utgivande banken är samma som tidigare. Conister Trust som GB/FP's chattsupport påstod vara en amerikansk bank.

 

Någon som ser ett mönster i den här soppan? Ett snurrigt Neteller som knappt verkar veta vad det är man tillhandahåller. Conister Trust som dom som borde veta bättre kallar amerikansk och som vi förövrigt inte vet ett jota om. Med en finanskris som sänkt större aktörer så fattar inte jag varför folk chansar med ett sånt kort.

 

I mina ögon är det nästan som att be om att bli rånad. Ok, jag kanske drar lite väl stora växlar av det hela men när det gäller ens egna pengar anser jag att det är var och ens skyldighet att vara jävligt noga med vem man anförtror sina stålar. Det är folk som rycker på axlarna åt såna här oklarheter som bölar sen när det blir strul.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 258
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Matfrid, det är inte samma kort.

 

Det nya NET+ kortet ges INTE ut av globwallet och first pay.

 

Ja, det är inte samma kort. Jag var lite otydlig där. Det är samma företag bakom båda korten.

 

För att nysta lite, för de som orkar...

 

Här är lite information om Conister Financial Group.

http://www.wallstreet-online.de/diskussion/1138277-10-1/conister-financial-group

 

Holding company är Conister Fincial Grup (CFG) bildat i januari 2008.

Conister har trading divison TransSend, bildat 2006 och Conister Trust, deras Isle of Man 'banking division' bildad redan 1935.

 

TransSends första globala prepaid kort var Globewallet, startat i september 2007 med Conisters Mastercard licens.

 

2008 inleder TransSend ett samarbete med Intercash, där produkten heter Conister Net+ MasterCard® prepaid card program och säljs till spelbolag och ewallets. Neteller är alltså bara en av ett flertal kunder som har Net+.

 

[ Det nya kortet förefaller vara baserat på en ny Mastercard licens som är riktat mot den Europeiska spelmarknaden, men där är texten lite otydlig]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att man fick det gamla kortet verkar det som. Nu förstår jag varför neteller representanten var sån jävla idiot, tills jag klargjorde för honom att jag skiter i allt vad kort har att göra med, då först ville han förklara att FIrst Pay faktiskt tillåter överföringar till det gamla kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Efter att ha pratat med First Pay verkar det vara som följande:

 

Från och med den 18 december är det ej längre möjligt att ladda det GAMLA kortet (gammalt och gammalt, dvs globe wallet) från neteller. Däremot fungerar kortet tills "Valid thru", dvs det datum som anges på kortet.

 

Jag ska ladda över så mycket jag bara kan till det gamla kortet och sen skita i det nya. Sen ska jag wire över resten till avanzas dollar account.

 

Kan bara någon bekräfta/dementera det jag skrev, visst har jag väl rätt?

 

Tacksam för snabbt svar, då jag reser utomlands på tisdag!

 

EDIT: efter att ha LIVE-chattat med NETELLER säger de att kortet inte kommer att fungera, samt att pengarna automatiskt kommer att föras över tillbaka till neteller. Jag hatar allt som har med neteller att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: efter att ha LIVE-chattat med NETELLER säger de att kortet inte kommer att fungera, samt att pengarna automatiskt kommer att föras över tillbaka till neteller. Jag hatar allt som har med neteller att göra.

Bara jag som har känslan att pengarna kommer att försvinna från kortet men inte föras över till neteller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker det nya net+ kortet fungerar sjukt bra. när jag handlar direkt i butik/krogen och kollar transaktionerna sedan står det exakt motsvarande summa vad det jag köpte kostade. skönt att inte behöva "föra" över pengar till kortet heller.

 

alltså, nu har jag inte testat, men antar att det bara är vid bankomatuttag det är dyrt? de där 2,95% och $6. och tar man ut $1k då har man nog fan råd med det om man vill ha snabba kontanter kan tyckas, annars får man betala med kortet direkt istället (vilket jag tycker är 100ggr smidigare, varför kontanter?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om att neteller går ned i kurs. Snackade precis med supporten efter att ha väntat i två timmar och han verkade inte ha särskilt god koll. Hur som helst påstod han att globewallet-kortet slutade fungera förra veckan varpå jag sa att jag använde det i slutet av förra veckan. Han sa då att det var möjligt om man hade pengar kvar på det, men nu skulle det inte gå längre. Till slut bad jag honom bara föra över pengarna från kortet till netellerkontot, men det känns nästan som att de bara vill blåsa oss... Känns som att kortet kommer att fungera tills utsatt datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer egentligen med denna "dormancy fee" om man inte har några pengar på sitt Neteller-konto öht? Min plan är att beställa ett Net-kort; ta ut pengar från dom två sajter jag en gång gjort insättningar med Neteller å sen efter att alla pengar är hemma igen kasta kortet i sophinken...

 

Räcker det tror ni, eller måste jag på något sätt avregistrera mej? Hade gärna ställt frågan till Netellers support men den är ju tyvärr alldeles värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker det nya net+ kortet fungerar sjukt bra. när jag handlar direkt i butik/krogen och kollar transaktionerna sedan står det exakt motsvarande summa vad det jag köpte kostade. skönt att inte behöva "föra" över pengar till kortet heller.

 

alltså, nu har jag inte testat, men antar att det bara är vid bankomatuttag det är dyrt? de där 2,95% och $6. och tar man ut $1k då har man nog fan råd med det om man vill ha snabba kontanter kan tyckas, annars får man betala med kortet direkt istället (vilket jag tycker är 100ggr smidigare, varför kontanter?).

 

2,95% är väl en växlingsavgift och borde gälla i alla lägen när man handlar med sitt kort i en annan valuta än man har sitt konto i. Vad har du för valuta på kontot och vad ahr du handlat i för valuta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt. Deras support tar verkligen priset. Som sagt tre poster ovan så väntade jag alltså i ett par timmar på att höra killens dravel om att mitt GlobeWalletkort inte längre fungerar och att han skulle stänga ned det och föra över pengarna till mig. Trots mina påpekanden att det fungerade häromdagen och liknande stod han fast vid att det inte längre fungerade. Nåväl, jag gick med på det och han skulle föra över pengarna.

 

Så fick jag ett mail från de som har hand om korten som frågade om jag var säker på att jag ville föra över pengarna, för i sådana fall måste jag säga upp kortet först. Jag skrev då till henne att supporten hade sagt till mig att jag inte längre kunde använda kortet och att om så var fallet så ville jag säga upp det och få pengarna överförda. Jag fick då senare ett svar att kortet minsann kommer att vara aktivt fram till det datum som står på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej, är väldigt förvirrad nu, fick mitt net+ kort i brevlådan idag, det där nya svarta. Och jag har sedan innan ett globewallet kort som är giltigt till 09/09, är båda dom här korten kopplade till mitt neteller konto?

Vad ska jag göra med det gamla kortet globewallet kortet? Ska jag klippa det eller spara det, eller har det stängts av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipp!
Nej. Det gamla kortet är kopplat till ditt konto hos first-pay. För att använda det gamla kortet så för du över pengar till kortet från ditt netellerkonto genom att göra ett uttag till ditt "prepaid card". Med det nya Net-kortet så behöver du inte gå igenom dessa steg, det är kopplat direkt till ditt Netellerkonto.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hodan: Thank you for your patience you could withdraw 500 USD a day and 1500 USD within 4 days.

zzzz: oh

zzzz: what would happen if i withdrew from an ATM that has US currency (as my account), some have at the airport

zzzz: would i still pay the 3% exchange rate?

Hodan: No, if the ATM machine dispenses in USD then there is no currency exchange.

zzzz: can i take your word for this? even if its not in the united states?

Hodan: Hold on one moment please

Hodan: Thank you for your patience, there is no fee at all if the ATM machine gives you USD money.

 

det var lite nyheter för mig iaf, någon som kan bekräfta? Man kanske inte kan växla mycket billigare i sverige, men man får iaf valet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Är det många här som använder Net+ kortet? Tänkte att det borde bli billigare än att köra bank transfer? Kostar ju bara 4€ istället för 7.5€ per uttag. Sen kan man ju välja att ta ut i € så borde man slippa 2,95% i växlingsavgift.

 

 

Edit: Va sega dem är att uppdatera växlingskursen då ;-) Gjorde en banktransfer uttag nu fick 11.22/€. Ingen växlingsavgift sett till kvälls kursen med andra ord:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nån som vet om det funkar att använda NET+kortet i USA? Står ju på sidan att det inte går att skaffa i USA, men man måste väl kunna använda det när man fått det här i sverige?

 

Ska över en sväng nämligen och kan ju va bra att passa på att använda isf så man slipper växlingsavgifterna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Nån som vet om det funkar att använda NET+kortet i USA? Står ju på sidan att det inte går att skaffa i USA, men man måste väl kunna använda det när man fått det här i sverige?

 

Ska över en sväng nämligen och kan ju va bra att passa på att använda isf så man slipper växlingsavgifterna..

 

bumpar lite, är det nån som har testat kortet i staterna ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag beställde ett Net+ kort just då globewallet kortet kommer sluta funka vid årskiftet. Dock klickade jag lite fort igenom bekräftelsen att få det nya och såg att jag kunde ha valt valuta vilken nu blev förinvalda USD.

 

Mitt netellerkonto valuta är USD. För enkelhetens skull antar vi att jag tar ut pengar i Sverige. Kommer jag då totalt betala 2.9% i växlingsavgift plus $6 i uttagsavgift vid ATM-uttag?

 

I sådant fall blev det rätt men blev lite osäker då de skrev att man skulle välja den valuta man oftast tog ut pengarna till för att undvika extra avgifter. De kan väl inte mena att man först betalar 2.9% + ytterligare 2.9% för att växla till SEK + $6 i uttagsavgift?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...