Gå till innehåll

Heltok - NL300-NL600 070505


heltok

Recommended Posts

Gjorde en liten film där jag spelar 2-4bord NL300-NL600 på prima. ~40min, 130MB, 1600x1200. Lite eftersnack med några intressanta händer. Ska ni bara kommentera något så kommentera de händerna jag gick igenom mot slutet. Gärna allmäna synpunkter på spelet, andra händer, vad ni vill se för filmer i framtiden etc etc.

 

Enjoy:

http://www.megaupload.com/?d=YTU4QQUJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gillar inte alls AK-handen när du b3b:ar på A-floppen. Du säger att du innan trebetten sätter han på färgdrag, tvåpar eller sämre ess. Efter att han synat din trebet säger du att du sätter han på färgdrag eller tvåpar. Alltså har du mer eller mindre medvetet skrämt bort alla händer du har stort värde mot: sämre ess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte alls AK-handen när du b3b:ar på A-floppen. Du säger att du innan trebetten sätter han på färgdrag, tvåpar eller sämre ess. Efter att han synat din trebet säger du att du sätter han på färgdrag eller tvåpar. Alltså har du mer eller mindre medvetet skrämt bort alla händer du har stort värde mot: sämre ess.

 

mjo, misstänker att jag spelar den dåligt har dock inte blivit på det klara med vilken linje som är bäst. min tanke var iaf att ta betalt av färgdragen iaf på bekostnad av att jag kanske får lite mindre betalt av Ax. ska jag syna turn och donka alla ickefärg på turn? eller vilken linje föreslår du?

 

Edit: sedan finns ju chansen att man inte skrämmer bort Ax heller om han sätter mig på färgdraget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reagerade också på alla tokhöjningar med crap ur position med ett gäng limpers innan. Borden måste ju vara extremt weak-tighta om det ska ligga några pengar i det.

 

måste det?

 

om CO raisar 16, button synar 16, sb har postat 2 och jag postade 4 så ligger det $38 i potten. om jag höjjer 64 och har 30% equity om jag får syn hur ofta måste jag få fold för att det ska vara lönsamt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när raisar jag skräp ur pos?

 

Många av dom där "Här ser jag ett bra squeeze-läge". :-)

 

T.ex. hand 1,365,207,616

 

co raisar 4bb, knappen synar. Du tokraisar med QTs på BB.

 

Nu vinner du just den handen men att spela en stor pott med en marginell hand ur position är ju ingen situation pokerspelare drömmer våta drömmar om. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir du inte fyrbettad ofta av spelare som fattar vad du håller på med?

 

Tycker handen där du vinner hela inköpet med turnad stege mot missad färg är ganska så kall. Personligen drar jag aldrig efter något drag när floppen är enfärgad.

 

Tycker även att du höjer med Ax (x<10) lite för ofta men om det funkar så kör på!

 

A2s mot miniomslaget pre skulle nog jag folda pre då de bara blir svåra att spela postflop hur floppen än kommer.

 

Det var väl det stora jag kommer ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig film! Bra att du håller snacket uppe hela tiden, även om det inte är så värst mycket action. Ser framemot fler filmer från din sida!

 

Angående AT handen du visade i PT. Om du tror att du leder på turn (och har bestämt dig att du synar ett bet/ en push på rivern om den inte kommer hjärter) så känns push på raise som ett bättre alternativ än syn. Då får du in hans sista 170$ direkt istället för att riskera att få en check på rivern om den blankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kollat igneom filmen i 8x nu. de händer jag squeezar är typ QTs, JTs, KJs. det är väl inga skräphänder? givna omslag väl?!

 

kissemissen: håller med. borde pushat turn för att ta betalt. han måste ju syna färgdrag ändå. jag satte honom T+hjärtar därför tänkte jag väl fel.

 

4bettad. mjo, men det problemet har väl alla grinders? man får ju balansera sitt spel hyfsat vilket jag tycker jag gör. i denna filmen hade jag visserligen aldrig stål, men oftast har man ju faktiskt det. börja de fyrbeta mig löst så får jag väl börja fembeta dem mer ;) rent allmänt tror jag snarare en brist i mitt spel är att jag är för tight och får för dåligt betalt än att jag bluffar för mycket.

 

A2s i HIJ är en fold för mig normalt. vet inte varför ajg raisade den.

 

tycker dock att A2s på button är syn, och borde också synat mot omslaget(tack staahl(a) för synpunkten). se stackdjupen(200bb).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste det?

 

om CO raisar 16, button synar 16, sb har postat 2 och jag postade 4 så ligger det $38 i potten. om jag höjjer 64 och har 30% equity om jag får syn hur ofta måste jag få fold för att det ska vara lönsamt?

 

Det känns som att antingen vinner du en ganska liten pott (om du får fold på flopp) eller så förlorar du en halvstor pott vid syn på flopp. Med ditt cb lägger du in ca $150 (över 30% av ett inköp) antingen helt tom eller med en marginell träff. Vad händer dom gångerna när du har träff? t.ex. Q eller T och då får syn på ditt CB. Helt plötsligt har potten blivit stor och du har ett väldigt svårt beslut på turn.

 

Du måste inte vinna varje pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kollat igneom filmen i 8x nu. de händer jag squeezar är typ QTs, JTs, KJs. det är väl inga skräphänder? givna omslag väl?!

 

Jag tycker det är bättre att squeeza med _total_ crap istället för såna där händer där det är väldigt stor sannolikhet att du är dominerad om du får syn och kan trassla in dig i potten. 72o är en perfekt squeez-hand. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att antingen vinner du en ganska liten pott (om du får fold på flopp) eller så förlorar du en halvstor pott vid syn på flopp. Med ditt cb lägger du in ca $150 (över 30% av ett inköp) antingen helt tom eller med en marginell träff. Vad händer dom gångerna när du har träff? t.ex. Q eller T och då får syn på ditt CB. Helt plötsligt har potten blivit stor och du har ett väldigt svårt beslut på turn.

 

Du måste inte vinna varje pott.

 

väldigt ofta vinner jag en liten pott. punkrock skulle säkert säga tillräckligt ofta för att beten ska vara EV+ oavsett postflop, men anta för stunden att jag vinner en bit från break even. dock kommer jag ibland floppa monster, ibland floppa en bluffvänlig flop, ibland ha postflop edge och kunna bluffa hem handen och dels så ger jag värde åt AA,KK,set etc som jag ibland kommer ha. alla faktorerna tillsammans gör beslutet EV+. håller med om att QTs är lite för stark egentligen, kanske ska balanseringarna till 56s etc men i detta läget har jag så mycket FE att jag jag tror det är mer lönsamt att raisa än att syna.

 

det kanske känns konstig men räkna på hur "sällan" man behöver få fold för att gå break even.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bättre att squeeza med _total_ crap istället för såna där händer där det är väldigt stor sannolikhet att du är dominerad om du får syn och kan trassla in dig i potten. 72o är en perfekt squeez-hand. :-)
Det där är fel, typiskt brukar man snacka om de bästa händerna som är för dåliga för att kallsyna. 72o är bland de sämsta händerna punkt, vilket inte riktigt gör den lämplig. Du kommer alltid kunna hitta en hand som är nästan lika dålig, men har bättre värde mot syn.

 

I övrigt så är det ju inte direkt säkert att man bör ha någon kallsynsHD (pre) över huvud taget så länge man inte stänger betandet. Försöker man begränsa informationsläckage är det mycket som talar för att alltid 3-beta eller vika.

 

Ett av de vanligare argumenten för att kallsyna är ju att man dels tror sig kunna plocka värde av motståndaren i position. Vilket dessutom kräver att man också är säker på att ingen av de övriga motståndarna får för sig att göra samma sak mot en själv som man gjort mot höjaren. Alltså att utnyttja ens spel. Antingen genom att också kallsyna, eller, ännu värre, squeeza.

 

Heltok tycker väl helt enkelt att position + handvärde gör att man är favorit mot motståndarens handrange vid syn snarare än dominerad. Vilket jag håller med om, de flesta har mycket vidare synrange mot 3-bet än en som kan dominera exempelvis KQs ur position.

 

men i detta läget har jag så mycket FE att jag jag tror det är mer lönsamt att raisa än att syna.
Det mest utnyttjande spelet är ju att utöka trashrangen nedåt istället för uppåt. Om du nu inte tror att det är en engångsgrej där du har maxEV på att raisa typ allt, vilket verkar märkligt.

 

Alltså, om du är säker på att folk viker alldeles för mycket så värdesynar du fortarande med samma händer som innan + en del av värderaisehänderna. Händerna du utökar rangen med är ju istället riktiga skräphänder.

 

Alltså, du får en raiseHD som har rätt få värderaisehänder och väldigt mycket skräp.

 

Nackdelen med den appraochen är att du hamnar på väldigt djupt vatten om folk inte samarbetar och viker så mycket som du hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest utnyttjande spelet är ju att utöka trashrangen nedåt istället för uppåt. Om du nu inte tror att det är en engångsgrej, vilket verkar märkligt.

 

Alltså, om du är säker på att folk viker alldeles för mycket så värdesynar du fortarande med samma händer som innan + en del av värderaisehänderna. Händerna du utökar rangen med är ju istället riktiga skräphänder.

 

Alltså, du får en raiseHD som har rätt få värderaisehänder och väldigt mycket skräp.

 

Nackdelen med den appraochen är att du hamnar på väldigt djupt vatten om folk inte samarbetar och viker så mycket som du hoppas.

 

precis. jag 3betar hyfsat vidt(det stavas så va?), förmodligen aningen mindre än vad du gör för jag är fisk postflop, men har försökt öka upp den så smått. jag är nog lite dålig på att blanda in trash i min raiseHD. hur stor del trash är lagom?

 

en annan nackdel med att blanda in för mycket trash är väl att QTs o co tappar lite FE och att motståndarna kanske börjar tänka efter och spela mer optimalt mot en istället för bara grinda på och inte orka bry sig om en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte alls AK-handen när du b3b:ar på A-floppen. Du säger att du innan trebetten sätter han på färgdrag, tvåpar eller sämre ess. Efter att han synat din trebet säger du att du sätter han på färgdrag eller tvåpar. Alltså har du mer eller mindre medvetet skrämt bort alla händer du har stort värde mot: sämre ess.

 

mjo, misstänker att jag spelar den dåligt har dock inte blivit på det klara med vilken linje som är bäst. min tanke var iaf att ta betalt av färgdragen iaf på bekostnad av att jag kanske får lite mindre betalt av Ax. ska jag syna turn och donka alla ickefärg på turn? eller vilken linje föreslår du?

Jag tycker den här situationen är knepig och jag spelar nog väldigt annorlunda här från gång till gång beroende på motståndare och image och yada yada. Just nu ser jag bara set var jag än vänder mig, så det bästa för mig är nog att open-folda turn efter att ha synat flopp. ;)

 

Skämt å sido så går jag nog oftare in i c/c mode än att donka turn, men det beror mkt på att det i princip inte finns några andra händer jag skulle donka turn med här. Generellt donkar jag ganska sällan... vilket förövrigt är en grej jag ibland funderar lite smått på att justera... fast jag vet inte...

 

Aja, c/c mode gäller iaf en blank turn, på river ligger c/f nära till hands. Om han checkar turn så värdebettar jag vanligen alla riverkort. (Faller färgkort på river blir det ett mindre bet, som närmast är att betrakta som ett kombinerat block-/värdebet. Vilket jag tycker är ok om man tror att han är förmögen att bluffa, men inte är alltför trixig. Dvs om man känner sig tämligen säker på att han inte bluffraisar ett färgkort på river.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis. jag 3betar hyfsat vidt(det stavas så va?), förmodligen aningen mindre än vad du gör för jag är fisk postflop, men har försökt öka upp den så smått. jag är nog lite dålig på att blanda in trash i min raiseHD. hur stor del trash är lagom?
Alltså, jag kommenterade bara vilka händer man ska höja om man är säker på "any two är +EV att höja"-grejen. Vad som i praktiken är bra är lite knepigare.

 

Men om det är någon snubbe som du tycker verkar alldeles för tight och du vill stampa lite på så kan du ju höja ett hack trashigare än du brukar göra. Typ 74s istället för 76s eller något sånt.

 

Sen finns det ju en handklass som folk ofta anser vara helt ospelbara och därmed ökar de implicita tiltoddsen lite. Så om man spelar mot någon perfektionisttyp med tiltproblem så kan man ju börja snegla på 82s, 72o, eller något sånt om man ändå ska exploatera. Alltså, offra en gnutta handvärde för att få lite imagevärde. Tror dock inte man kan sträcka sig så långt med sånt.

 

Men som sagt, du måste ju också ha koll på de andra spelarna vid bordet. Bara för att du har ett potentiellt mobboffer vid bordet innebär det ju inte att det är safe att börja 3-beta honom en massa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...