Gå till innehåll

Regnperiod i Thailand v. 33-34 resa ändå?


malte8000

Recommended Posts

Jag och 3 av mina vänner planerar en större resa i sommar. Innan var vi alla överens om att åka till thailand men sen råkade en av polarna att läsa om regnperioden i thailand och blev väldigt skeptisk. Nu vet vi inte riktigt var vi ska ta vägen och jag är lite besviken för jag är ganska så sugen på att åka till Thailand, dock baserat enbart på vad jag tror om landet då jag inte har nån som helst erfarenhet.

 

Så en liten fråga till er som är lite mer beresta. Är det möjigt att resa i thailand under regnperioden utan att bli för besviken. Sol och bad är inte det viktigaste utan vi är mer äventyrslystna och partysugna. Givetvis vill man ju att det ska vara soligt. Vi ska åka v. 33-34 dvs. 17augusti och 2 veckor framåt. Finns det möjlighet att åka ifrån regnet eller det sprider sig genom hela thailand? Läste nånstans att det är bättre klimat i Vietnam under perioden nån som vet något om detta? Hade en tanke på att köra Bangkok och sen flyga vidare till Vietnam.

 

Givetvis tar jag tacksamt emot tips på andra resmål som passar till perioden.

 

 

Tacksam för svar.

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orkar man så brukar man kunna välja rätt kust och klara sig någon vecka utan regn. bara följa väderrapporterna.

 

koh chang etc brukar rent allmänt regna mindre.

 

regnar oftast mest i september-oktober typ. jävlar vad de kan regna.var i chiangmai när monsunen kom, gå över gatan så såg man ut som att man hade badat typ.

 

 

bangkok funkar ju även om de regnar. feta fester... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du skal åka.

 

Regnperiode betyr at det KAN komme regn. Er det ikke regnperiode så regner det nesten aldri. Om det regner er det ikke som her i Norden hvor det regner hele dagen, som regel regner det reellt og er over på 1-2 timer.

 

Så er det klart du kan ha otur å få unormalt mycket regn, men det kan du jo nesten uansett hvor du åker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller ni andra med MortenB? Så länge det bara är småskurar och sen uppehåll så är det lugnt. Sen lät ju heltoks idé om att kolla väder och välja kust som en bra idé. kan du rekommendera någon internetsida där man kan följa vädret så kanske man kan börja planera redan hemma när det närmar sig.

 

Problemet med mina vänner är att dom är ganska så intresserade av äventyr och utomhusaktiviteter. jag är övertygad om att vi kommer att ha skitkul ändå oavsett väder men jag vill ändå vara på den säkra sidan.

 

 

Klart du skal åka.

 

Regnperiode betyr at det KAN komme regn. Er det ikke regnperiode så regner det nesten aldri. Om det regner er det ikke som her i Norden hvor det regner hele dagen, som regel regner det reellt og er over på 1-2 timer.

 

Så er det klart du kan ha otur å få unormalt mycket regn, men det kan du jo nesten uansett hvor du åker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...