Gå till innehåll

7-E Mörkpoker på Svenska Spel


HookaHey

Recommended Posts

Tjenare!

 

Ska spela 7-E Mörkpoker på SvS. Det blir mest micro PL 1/2 och 2.5/5 till att börja med. Rullen började på 1000 för två dagar sen och är nu uppe i 1928. Verkar sjukt lättspelat hittills, men man vet ju aldrig - looks can be decieving. Ska bli kul att posta lite HH:s och se om man får någon respons från denna Hold'Em dominerade värld.

 

För övrigt hatar jag passionerat texas Hold'Em CG. Tycker det är svårspelat och det tär ngt enormt på mitt tålamod. Spelar de flesta spel, helst sökö hi/lo (inför på nätet!) omaha hi/lo, omaha 5kort/2floppars. Har även spelat en hel del Telesina på SvS.

--------

BR 1928

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Spelade ca 4 timmar 1/2 5CD 7-E och slutade på plus 600. Ganska stabilt, dock började jag med att backa 180 första halvtimmen då jag fick iskalla utdragningar. Många intressanta händer under kvällen.

 

Lämna det till Svenska Spel att ha den mest omöjliga och buggiga HH presentationen. Jag kommer åt den, men varje hand tar ungefär 5(!) minuter att ladda. Någon som har upplevt liknande problem? Kan man göra något åt det?

 

Några exempel på spel tomtarna gör som resulterar i jobbiga utdragningar. Borden är alltid 5-handed

 

Sitter på CO och får JJJ1010. Bordet är löst och många synstationer. En syn, en minraise till 4 och jag pottar till 15. BB och raisaren synar. BB byter 2 och raisaren byter 3 :shock:. Check, och raisaren betar ca 40, jag pottar såklart och får en blixt all-in av raisaren som klonkat runner runner runner AAA77.

 

En mycket liknande hand när en spelare synar 18kr på given mot min lillkåk och byter 1 kort med kallt flushdrag och sätter sitt 14% drag.

 

4-handed

Intressant tanke i en hand där jag fick AAQKJ på knappen.

Alla 4 limpar inkl mig. SB byter 3 kort och de andra 2. Här så är jag ganska säker på att båda mina A outs är blockade. Både BB och UTG som limpar och byter 2 håller ganska säkert par + A, vilket är vanligt i 5CD. Trips hade de raisat som de spelade och par + K är inte speciellt troligt. Så vad vill jag träffa om jag håller AA? Träffar jag tvåpar kommer jag ändå inte spela den för mer än möjligtvis ett minbet då en triss är ganska trolig från någon av FI. Drar på hålpipan istället. Jag missar såklart, men rätt bytt ändå tror jag.

 

En fråga till er som läser bloggen. Generellt sett - Är det rätt att hålla 1010A eller 1010 mot två FI som byter 3 i limpad pott?

--------

BR 2532

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas på action och mkt HH:s i denna DB. Själv e jag monsterfisk på 5CD men jag är bra på att ställa relevanta frågor, o jag vill gärna lära mig mer i ämnet. :D

 

GL!

 

Tack!

 

Ska väl lyckas lirka ut ordentliga HHs så småningom på något sätt. Blir mycket intressent om någon är intresserad av den här dagboken överhuvudtaget. Inte många som spelar 5CD 7E -shocker- :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt kul med en 5CD dagbok! =) Du spelar alltså potlimit? Då kan det här nog bli lärorikt för mig! Spelade mycket FL 5/10 på stars i början på året =)

 

Lycka till!

 

Japp PL men inte vanlig 5CD. Spelar för närvarande uterslutande 5CD 7-E vilket är vanlig amerikansk 5CD med strippad lek.

 

32 kort 7-A < 5spelare

36 kort 6-A 5 spelare

 

Att färg slår kåk borde vara uppenbart

A kan räknas som både högsta och lägsta kort dvs A6789 är lägsta stegen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4-handed

Intressant tanke i en hand där jag fick AAQKJ på knappen.

Alla 4 limpar inkl mig. SB byter 3 kort och de andra 2. Här så är jag ganska säker på att båda mina A outs är blockade. Både BB och UTG som limpar och byter 2 håller ganska säkert par + A, vilket är vanligt i 5CD. Trips hade de raisat som de spelade och par + K är inte speciellt troligt. Så vad vill jag träffa om jag håller AA? Träffar jag tvåpar kommer jag ändå inte spela den för mer än möjligtvis ett minbet då en triss är ganska trolig från någon av FI. Drar på hålpipan istället. Jag missar såklart, men rätt bytt ändå tror jag.

 

Slå upp pott och ta det därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till er som läser bloggen. Generellt sett - Är det rätt att hålla 1010A eller 1010 mot två FI som byter 3 i limpad pott?

I avdelningen friskrivningar så hänvisar jag till mitt förra inlägg. Min lösa omedelbara tanke är dock att du bör satsa på triss/bättre, dvs behålla TT. Vid någon som hellst action post draw så lär ju ditt eventuellt träffade tvåpar med esset oftast vara rätt kört, så tvåpar lär inte vara något du vill satsa på. Isf bättre att maximera setchansen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I avdelningen friskrivningar så hänvisar jag till mitt förra inlägg. Min lösa omedelbara tanke är dock att du bör satsa på triss/bättre, dvs behålla TT. Vid någon som hellst action post draw så lär ju ditt eventuellt träffade tvåpar med esset oftast vara rätt kört, så tvåpar lär inte vara något du vill satsa på. Isf bättre att maximera setchansen?

 

Jag håller med. Det är bättre att hålla 1010. Vi kollar på oddsen vid 5 handat bord.

 

1010 --> 101010 (2/31+2/30+2/29 = 6/30) 1/5

1010 --> 1010XX (3/30+3/29 =ca 6/30) 1/5

vi förbättrar 40%

 

1010A --> 101010 (se ovan ca 2/15)

1010A --> 1010AA (ca 1/5)

vi förbättrar 33%

 

Nu antar vi att 1010 aldrig står. Förbättrar vi inte har vi inte förlorat ngt genom att byta bort esset. Vi ökar våra chanser att räffa triss betydligt genom att slänga esset. Dessutom är det tydligt att vi fångar många gånger fler än om vi håller det. Som jag ser det kommer man ändå aldrig vinna en stor pott med AA1010.

 

Konstigt nog så gör kanske 80% av alla spelare jag mött detta regelbundet. Jag antar att det är en vana från 5CD där jag håller med om att det nästan alltid är rätt att hålla xxA (x<J).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det viktigare att förbättra i 7-E, men jag hade trott att man skulle slängt esset även i vanlig 5CD? Varför gör man inte det?

 

Det finns många anledningar.

 

I 5CD är du mycket ofta uppe mot AA/KK/QQ/två par i en höjd pott. Du vill kunna slå de här händerna, även om paren förbättrar till två par. Då bli plötsligt ett lågt tvåpar en problemhand. AAxx efter bytet är en VÄLDIGT bra hand som slår de allra flesta händer. Dessutom så minskar du bara chansen att dra in trissen, inte tvåparet.

 

Skillnaden kommer därför bara i första kortet som du drar. Det vill säga: trissdrag på ett kort (2/47) vilket ju är väldigt lite. Resten av draget är ju samma, förutom att du hade 'turen' att dra ett A/K/Q varje gång :mrgreen:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand 308502300 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Sunday, April 29, 2007 10:36:36 PM

Diana 39 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: HERO (78.00)

Plats 2: pjuski (401.20)

Plats 3: anep (709.60)

Plats 4: just ja (100.00)

Plats 5: carlgoran (223.30)

HERO lägg LM 2.50

pjuski lägg SM 5.00

 

** Giv **

HERO [9k, 10k, Ds, Knr, 8k]

 

*** Bet Runda 1 ***

anep Lägg

just ja Lägg

carlgoran Höj till 10.00

HERO Höj till 25.00

pjuski Höj till 85.00

carlgoran Syna 85.00

HERO All-in 78.00

 

*** Byta ut ***

HERO Sitter nöjd

pjuski Utbytta kort: 2

carlgoran Utbytta kort: 1

 

*** Bet Runda 2 ***

pjuski Passa

carlgoran Passa

 

*** Showdown *** : Rake: 6.20 Totalpott: 241.80

HERO [Ds, Knr, 10k, 9k, 8k] Stege med högsta kort dam Vinst :234.00

pjuski [Es, Ek, Er, 10h, 6h] Triss i ess Vinst :7.80

carlgoran Visar ej Vinst :0.00

 

 

 

Båda FI har varit aggresiva på given, framförallt pjuski som även pottat väldigt ofta med 'höj pott' rutan. Alltså -auto pott anything kemikaze- rutan. Tänkte syna honom, men när carlgoran synar så är jag ganska säker på att jag är slagen. Gör en tiltsyn ändå vilket är otroligt dumt.

 

Vet inte vad carlgoran hade. AAKKx som synar en möjlig bluff från pjuski möjligtvis. Mer troligt så hade han str8flushdrag.

 

Glad blev jag när båda bytte(!) och det stod(!!) 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand 308496059 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Sunday, April 29, 2007 10:31:52 PM

Diana 50 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: HERO (320.45)

Plats 2: Mr Morris (200.60)

Plats 3: Moen (154.70)

Plats 5: Endast_öl (195.00)

Endast_öl lägg LM 2.50

HERO lägg SM 5.00

 

** Giv **

HERO [9s, 10h, Knh, 9r, 10r]

 

*** Bet Runda 1 ***

Mr Morris Lägg

Moen Höj till 15.00

Endast_öl Syna 15.00

HERO Syna 15.00

 

*** Byta ut ***

HERO Utbytta kort: 1

Mr Morris Sitter nöjd

Moen Utbytta kort: 1

Endast_öl Utbytta kort: 1

 

*** Bet Runda 2 ***

Endast_öl Passa

HERO Satsa 10.00

Moen Höj till 30.00

Endast_öl Lägg

HERO Syna 30.00

 

*** Showdown *** : Rake: 2.60 Totalpott: 102.40

HERO Visar ej Vinst :0.00

Moen [Es, Eh, Ek, 7s, 7h] Kåk Vinst :102.40

 

 

Kan inte bestämma mig om synen på river är fel. Synen på given är pinsam :oops: , vet inte varför jag gjorde den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand 308511098 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Sunday, April 29, 2007 10:43:25 PM

Diana 39 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: HERO (226.50)

Plats 2: pjuski (439.05)

Plats 3: anep (710.90)

Plats 4: just ja (55.00)

Plats 5: carlgoran (63.45)

carlgoran lägg LM 2.50

HERO lägg SM 5.00

 

** Giv **

HERO [6s, Er, Es, Eh, 10k]

 

*** Bet Runda 1 ***

pjuski Syna 5.00

anep Syna 5.00

just ja Lägg

carlgoran Syna 5.00

HERO Höj till 20.00

pjuski Syna 20.00

anep Lägg

carlgoran Lägg

 

*** Byta ut ***

Plats : 1 HERO [6s, Er, Es, Eh, Dr]

HERO Utbytta kort: 1

pjuski Utbytta kort: 3

 

*** Bet Runda 2 ***

HERO Satsa 15.00

pjuski Syna 15.00

 

*** Showdown *** : Rake: 2.00 Totalpott: 78.00

HERO [Es, Eh, Er, Dr, 6s] Triss i ess Vinst :78.00

pjuski Visar ej Vinst :0.00

 

 

 

Typisk hand. Byter fel för att få syn på river av en triss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att se en dagbok med 5CD, framförallt 7-E. Är själv inne och slaskar på 1-2 borden ibland när jag tröttnar på Holdem.

 

Men är inte direkt en mästare på det, av det lilla jag har spelat har jag kommit fram till att om potten ska bli något så ska pengarna in innan bytet, efter bytet är nästan alla passiva och det blir ofta rundcheck eller något litet bet utan en raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...