Gå till innehåll

Betfolda river?


MacDaddy

Recommended Posts

Seat 1 (playing) : Player 1, amount $16.35, amount bet $0, penalty (None)

Seat 2 (playing) : Player 2, amount $41.50, amount bet $0, penalty (None)

Seat 3 (playing) : Player 3, amount $19.40, amount bet $0, penalty (None)

Seat 4 (playing) : Player 4, amount $31.25, amount bet $0, penalty (None)

Seat 5 (playing) : Player 5, amount $34.43, amount bet $0, penalty (None)

Seat 7 (playing) : Player 7, amount $12.77, amount bet $0, penalty (None)

Seat 8 (playing) : HERO, amount $22.22, amount bet $0, penalty (None)

Seat 9 (playing) : Player 9, amount $38.25, amount bet $0, penalty (None)

Seat 10 (playing) : Player 10, amount $88.20, amount bet $0, penalty (None)

Player 7: Small Blind ($0.25)

HERO: Big Blind ($0.50)

** Dealing Down Cards **

Dealt to HERO: [Jc, Jd]

Player 9: Fold

Player 10: Fold

Player 1: Raise ($1)

Player 2: Call ($1)

Player 3: Fold

Player 5: Fold

Player 7: Call ($0.75)

HERO: Call ($0.50)

** Dealing Flop **

Community cards: [5s, 2c, 7c]

Player 7: Check ($0)

HERO: Bet ($0.50)

Player 1: Call ($0.50)

Player 2: Fold

Player 7: Call ($0.50)

** Dealing Turn **

Community cards: [4c]

Player 7: Check ($0)

HERO: Bet ($1)

Player 1: Call ($1)

Player 7: Fold

** Dealing River **

Community cards: [Qc] || Ac och Kc slår mig. Hur agerar jag? Ingen read på Fi

HERO: Bet ($1)

Player 1: Raise ($2)

HERO: ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ens betfolda denna hand? Jag förstår inte. Lägger du in en dollar, och sen slänger, så kan du väl likaväl checksyna? Då lägger du också in en dollar. Du lär ju inte få honom att folda nån bättre hand med ett bet?

 

Eller? *Kausti är FL-noob*

 

För att få betalt av mellanklöver!

 

Eller? *Rallykalle är FL-noob*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Majoriteten av spelare höjer inte utan :Kc: eller :Ac: på river. Fi höjde dessutom preflop vilket ökar sannolikheten att han har någon av dessa.

 

Äh, det räcker som sagt att vinna en gång av tio, och nog finns det gott om tomtar på de här nivåerna som höjer med antingen :Tc: eller med två damer på hand. Så visst, förmodligen är du slagen, men inte 10 gånger av 10. Enkel syn! I limit är det ett stort misstag att lägga sig allt för ofta på river!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bet-folden kan jag inte för allt smör i småland se som ett bra alternativ utan read. Som sagt så finns det många tomtar som höjer många tomtehänder här. Även om det inte händer ofta så händer det tillräckligt ofta. Så när man väl bettat så är det bara att gråtsyna.

 

Mellan check-syn och bet-syn tycker jag det är lite mera close. Checksynen kan mkt väl inducera en bluff från fi och ge värde på den vägen, och bet-synen ger ofta en platt syn av sämre hand och ger värde den vägen. Det jobbiga är ju just att behöva syna de gånger fi har bättre..

 

Blir ju tyvärr rätt readberoende.. Ofta syn av sämre - betsyn. Ofta bluff vid check - checksyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker ju alltså att en betsyn måste kunna motiveras utifrån att fi är kapabel till bluffraise rätt ofta (oftast antingen idiot eller pro). Att betfolda behöver ingen tyngre motivering än att ave-fi betydligt oftare än 9/10 har oss slagna med en 2-bet. Därför lutar jag mer åt checksyn som iaf ganska ofta inducerar bluff eller värdebet av sämre hand, och vi riskerar inte 2bb mot en hand som slår oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker ju alltså att en betsyn måste kunna motiveras utifrån att fi är kapabel till bluffraise rätt ofta (oftast antingen idiot eller pro).

 

Det finns många som värdehöjer sämre händer. Med tvåpar, set. Eller "Jaa, jag fick färg!" och så cappar dom river med 2c. Pros lär du dock inte hitta på 025/050.

 

Att betfolda behöver ingen tyngre motivering än att ave-fi betydligt oftare än 9/10 har oss slagna med en 2-bet.

 

Detta är en väldigt tung motivering. Du måste i sådana fall även kunna motivera att nästan alla FI är ave-FI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej okänd och average är inte samma sak men du bör behandla en okänd fi på samma sätt som en average fi.

 

däremot har saint björn har fel om han tror man förlorar SD fler än 9 av 10. för en del spelare är det mer regel än undantag att bluffhöja på den rivern.

 

jag skulle dessutom syna även om jag visste att jag förlorade 9.1 av 10 gånger. den förlusten skulle det vara värt för att inte spelare skulle börja exploatera det faktum att jag kan lägga hyfsade händer, vilket jag i vissa fall gör mot spelare jag känner väl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att det på ett bord i snitt finns 6 callingstations, en rock, en maniac och en FPS-snubbe som hellre lurar folk än tjänar pengar, och du. En calling station är då average-spelaren. 7/9 motspelare höjer inte en enfärgad bräda utan esset i färgen. Men sedan finns det två på bordet som alltid höjer river om den är bluffvänlig. Du är ny vid bordet och vet inte vilken som är vem. Betfoldar du?

 

Jag förstår inte poängen med att hålla på och betfolda river med hyffsade händer i stora potter. I synnerhet inte på bluffvänliga brädor som denna. Jag skulle inte lägga klövertvå eller ett överpar, börjar man lägga tredje bästa färgkortet är man för exploaterbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort ett litet excel-ark där man kan leka runt med lite variabler. Det finns att hämta här:

 

http://www.rivandahit.se/externt/river.xls

 

Om jag inte misstar mig så är potten 7.5 BB när bettingen börjar på river, så detta har jag skrivit in i kalkylbladet. Övriga variabler är inget ni ska ta fasta på, det är bara den senaste inställningen jag provat. Lek runt lite och se vad det ger för utslag.

 

Min första spontana reaktion är att det ska mkt till för att bet-fold ska vara rätt. I stort sett ska fi aldrig värdehöja en sämre hand, vilket jag tror sällan är sant på dessa nivåer.

 

Nån som orkar får gärna titta igenom formlerna också, så jag inte sprider missinformation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag betfolda här faktiskt men ångrade mig sen var:

Fi raisa preflop men synade bara mitt donkbett på floppen. Det brukar betyda 2 höga kort. På turn är det

3klöver ute o han synar även denna gång vilket indikerar att han nu fått ett färgdrag. Sen raisar han plötsligt river.

Och sen hade jag ju Jack-klöver. Som handen utspelades så skrek det att han hade 2 höga kort helt enkelt men jag såg bla igår en som raisa river när det va 4 färgkort ute o han hade 3e paret.

 

Desutom spelar jag på WPX som man måste spelat på för att egentligen kunna ge ett bra råd. Finns ingen klient vars spel liknar deras.

Sällan potter inte blir 3 eller 4betade preflop. Men samtidigt är det tight på något konstigt sätt. Inte med vad de spelar men hur de spelar dem. Ingen kallsynar tex.

Egentligen dumt o lira där för man tappar respekten för 3b o 4b så svårt o applicera spelet på en annan klient sen. På prima ä det ju alltid KK lr AA iaf på fullring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag skulle säga att check/call är det bästa alternativet enligt:

 

- Vi har kommit fram till att vi kommer att syna ett raise, vilket inte är helt otroligt att det kommer

- Bettet kommer inte att bluffa till oss en pot

- Det finns många fler händer med vilka han skulle kunna försöka bluffa än det finns händer han kommer att calla och förlora med.

 

/Ten Commandments of Poker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...