Gå till innehåll

NL2000 SEK hålstege+lågt flushdrag på flop mot bet + raise


Recommended Posts

Jag spelade i helgen ett 10/20- cashgame live på en pokerklubb i sthlm. 10 spelare vid bordet och jag startade med 40 bbs (800 kr) då jag vet att jag kan vänta på en bra starthand och få syn av min all in pre flop eftersom att standrardraisen pre flop är minst 6 bbs och spelarna är väldigt synbenägna. De flesta har blivit fulla. Ett underbart game med andra ord! :-D

 

 

Jag, sb, ses som väldigt tight och relativt aggresiv när jag väl spelar i en hand. ( Tror dock inte att alla orkar lägga märke till de olika spelstilarna! ) Har lyckats dubbla stacken till 1600.

 

 

FI verkar inte allt för kompetent men är ny vid bordet och dricker iallafall inte, han har dock limpat innan flopen i alla de 5 händerna han har spelat vid bordet och har vikt när han inte har träffat flopen / fått raise emot sig pre flop. stack: ~2000

 

CO är full och arg över att han dagen innan har blivit utdragen flertalet gånger på river och han är väldigt LAG. Rik och bryr sig inte speciellt mycket om dessa "låga summor vi spelar om". Stack: ~3000

 

BB är min kompis och han är tight. stack : ~1000

 

FI, positionen innan CO, call

CO, call

sb, jag 43 hj - call

bb, check

 

pot: 80

 

flop kommer 2 6 7 två hjärter

jag check

bb check

FI bet 60

CO raise till 150

jag ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi verkar kunna anta att CO är på tilt och kommer att syna om/när vi degar in. FI är klämd och foldar nog om vi pushar nu. Känns som en bättre politik att bara syna för att få med oss FI en bit till också. Vi måste ju ändå träffa för att vinna, och då vinner vi mer när vi vinner utan att förlora mer när vi förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en raise commitar mej hyffsat mkt så jag skulle kunna ställa här vilket iofs skriker flushdraw.. och får troligtvis syn med 80% sannolikhet.

 

Får jag syn av t ex en hand som A7 (vilket CO blixtsynar med) har jag väl 13 outs att dra ut vilket är ca (rätta mig om jag har fel) 50 % vinstchans.

 

 

Ett sådant läge vill jag inte sätta mig i emot spelare som jag helt klart senare kan spela ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man har ju så sjuka implicita i denna typ av games om floppen kommer typ 443 och nån har 77 eller nån annan "nöt" så tycker nog det är rätt att limpa i SB. Däremot måste man kunna släppa när man hamnar i såna här marginella situationer. Man måste ju tänka på att man inte kan spela sina drag så hårt som man ofta gör online eftersom folk så sällan släpper och att spel drag passivt OOP är att bränna pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger inte att man måste ha kåk för att köra på, men helst nåt som verkligen är en ordentlig favorit mot 1-pars händer eftersom det är rätt bortkastat att semibluffa, typ trips, tvåpar, öppet SF-drag. Sen kan man ju köra på passivt med sämre drag om det inte blir så rejäl action som här. Det är rätt ofta någon annan sitter på drag också och dina drag är båda till i det närmaste nutlowen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul med så många svar!

limpen från sb är väl diskuterbar men och det kan vara ett hyffsat fiskigt argument men de kostade mej bara 10 kr att se en flop med en pott på 80 kr om inte bb raisar vilket han i detta läge gör med typ 10% av händerna från bb pre flop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CO känns väldigt svår att sätta på en hand men så länge han har par i 6:or eller bättre (vilket det ändå kändes som att han hade) kände jag att det inte var värt att gambla för mkt med stacken i potten så jag foldade.

 

Jag tycker personligen att folden var enkel att ta. Jag ville gå in som favorit i en hand och det lyckades jag istället göra mot CO i en senare pott vilken ledde till att jag slutade sessionen på 3200 :)

 

Fi foldade förövrigt också vilket var konstigt men bättrade på sin image som Lös passiv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju se att motståndarnas spel på floppen inverkar huruvida en situation är "spelbar"?

 

Självklart. Det är ju det som är min poäng. Jag tycker att läget inte var spelbart från början. För vad vill vi åstadkomma med limpen?

 

"Jag limpar med SC, men får jag kombinerat flushdrag och stegdrag på floppen så är planen att folda om jag inte får se turn gratis." :roll:

 

Det kom väl inte direkt som en överraskning att det blev action trots den, objektivt sett, modesta brädan med tanke på den fulle, arge och väldigt LAG:e CO?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart. Det är ju det som är min poäng. Jag tycker att läget inte var spelbart från början. För vad vill vi åstadkomma med limpen?

 

Då hade vi inte samma poäng, för jag anser att det är en given limp. Det är oerhörda implied odds på 10 kr mot fylleslaskare om man antingen spelar den när man träffat hårt (minst triss), eller spelar draget när bra situation uppstår efter floppen. Det här är ingen sån situation. Hade CO synat hade det varit en bra situation.

 

Jag förstår inte alls resonemanget att man med en limp pre på något vis måste spela alla drag oavsett situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte alls resonemanget att man med en limp pre på något vis måste spela alla drag oavsett situation.

 

Jag kan inte se att någon i tråden har resonerat så att alla drag ska spelas oavsett situation. Däremot var min fråga varför man limpar med SC om man inte gillar att träffa ett kombinerat flush- och stegdrag. Men din poäng är kanske att det är given limp med any two, snarare än just med SC, eftersom du primärt är intresserad av hårda träffar snarare än drag? Det kan jag köpa (även om jag kanske inte hade spelat så själv i detta läge - men poker är ju ingen exakt vetenskap).

 

Intressant att notera är att om CO antas ha A7 (som någon antog ovan) så är vi just nu favoriter att vinna handen om FI har t.ex. Kc6d eller 8c9d. Det är bara om FI har träffat hårt (tvåpar eller bättre) eller har högre flushdrag som vi ligger illa till, så visst kan det finnas en poäng i att försöka få med båda de andra spelarna i potten till nästa gata.

 

Å andra sidan kan man naturligtvis också utgå från att ännu bättre lägen dyker upp inom kort p.g.a. CO:s tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...