Gå till innehåll

3/6 SH - AA vs. maniac, hur många bets ska in


Macallan

Recommended Posts

Fi är en maniac som skänker bort pengar. Min image är antagligen irrelevant, Fi bettar allt, hela tiden - han älskar att bluffa, han tycker t.o.m. bättre om att bluffa än att betta sina bra händer.

 

Nåväl, jag hittar AA på CO och höjer först in, Fi tre-bettar på knappen (vilket betyder att han har två kort), blindarna foldar och jag cappar (normalt gillar jag inte att cappa OOP men mot den här spelaren är det en självklarhet).

 

Flop: K47r

Turn: 3 (fjärde färgen)

River: 5

 

Om vi förutsätter att Fi bettar/höjer oavsett vad jag gör, ska jag någon gång ändra till check/call? (Check-raise gillar jag inte, om Fi bromsar någon gång är det mot just det spelet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3-beta floppen och beta turn även om han cappat floppen. Syna om han höjer och checksyna river skulle vara min linje med fyrfärgen mot oläslig maniac. Checksyna från turn till showdown kan vara en försiktigare linje men risken är att du förlorar ett bet på river om han checkar bakom. Fast det är nog troligare att han betar river om du checksynat än betsynat turn så det kanske kan vara en bättre linje i alla fall. Men ett bet hit eller dit har mindre betydelse här i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är hans postflopspel? Kör han som en galning med TPxK, eller lugnar han sig mot 3-betar?

 

Hans postflopspel är ganska varierat. Tom eller stark är han väldigt aggressiv, halvstark (TP, mellanpar etc.) är han tämligen passiv. Nu när jag tittar på hans statistik är hans aggressionsfaktor låg (dock, han är aggressivare på turn än flop och allra aggressivast på river), vid bordet upplevde jag honom dock som mycket aggressiv. Kan iofs bero på att han inte har folden i sitt register om han träffat åtminstone ett par.

 

Men min uppfattning är att han petar in mer pengar i potten med J8 än AK i den här potten. Samtidigt cappar han alla gator med tvåpar+.

 

Just här upplevde jag honom dessutom som extra överaggressiv/tiltad (han är här $150-200 back på 50-60 händer) så det slutade med att vi cappade alla gator (han var all in för $1 på sin river-cap). När jag tittar i PT ser jag dock att han inte gjorde mycket väsen av sig de fyra föregående händerna. Så man kan nog säga att min read var lite off.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt skulle jag köra Saint_Bjorns linje här och med den info du ger är det ännu mer motiverat. Det som kan bromsa mig är fyrfärgen, det är så lätt att överspela AA och öser man på blir det rena lotteriet; är han tom och tiltad eller hittade han färgen med sina skitkort?

 

Samtidigt krävs det ingen atomfysiker för att spela AA och handlar om ett par bet hit eller dit mot en spelare. Lägg gärna upp mer marginella händer vi kan diskutera.

 

 

Edit: Ser nu att du postat andra intressanta händer, ska hålla ögonen öppna då.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OOP är det extra viktigt att cappa pre för värde av den anledningen att du har svårare att styra betsen på senare gator. (jag tror inte det någonsin är rätt att inte cappa AA pre i FL, speciellt inte OOP. Om det skulle visa sig att du spelar på ett sätt att det då skulle kunna vara +EV att inte cappa AA pre har du andra mkt stora luckor att täppa till är min gissning) Om du skulle välja att inte capppa pre OOP är det bäst att c/r flop och hoppas han 3betar så du kan cappa flop, ett spel som jag antar inte känns speciellt hett.

 

Om din read att han spelar som en galning tom stämmer så kan jag inte se så mkt annat än att trycka in så mkt bets som möjligt på flop och utvärdera turn. Med utvärdera menar jag att ta ställning till hur många bets som ska gå in över en bet och en raise.

 

mina 5c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt bra post du pekar på, jag har inte sett den förut. Finns mkt att lära sig från den, inte minst hur man kan laborera med olika ranges mot varandra. Jag antar du redan listat ut att jag gillar bjorns sista post, tycker den illustrerar bra hur jag försöker tänka.

 

Vilken bra tråd du starta här! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort startade en mycket intressant tråd om att inte cappa pre-flop för drygt ett år sedan - http://pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=12407

 

Mot normala motståndare cappar jag aldrig pre-flop OOP i en heads up-pott.

Tror du överskattar dina motståndare. Hjorts inlägg handlar ju om att minimera informationsläckage till en motståndare som är bra nog att utnyttja informationen. Normalspelaren på 3/6 är väl knappast så tänkande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Först och främst är det alltid en självklarhet att cappa i det här läget mot vilken fi som helst eftersom du har nötterna.

 

Om det stämmer som du säger att han spelar 100% av sina händer såhär så är det ju bara att kolla vilken equity du har mot den enorma rangen och inte oväntat har du equity på över 85% och bör isfall bet/raisa alla gator så mycket du kan.

 

Det var det teoretiska svaret, det praktiska svaret blir att det antagligen känns som om villain spelar så här med alla händer, men sällan är det verkligen så. Cappa flop och bet/syna turn och river ger väl en skaplig pott som känns ganska lagom och det spelet undviker att han checkar någon gata om han skulle få för sej det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...