Gå till innehåll

NLT200FR - Hur spelar ni nötfärgsdraget?


Recommended Posts

Inga reads på FI.

 

GAME #531572162: Texas Hold'em NL $1.00/$2.00 2007-04-19 17:25:47

Table Arias

Seat 1: hmmhmmtasty ($197.20 in chips)

Seat 2: requin23 ($66.80 in chips)

Seat 3: Johnnaces ($157.82 in chips)

Seat 4: JackAdi ($176.85 in chips)

Seat 5: donjoa ($30.00 in chips)

Seat 6: nimzon ($211.35 in chips)

Seat 7: BELGARION73 ($199.05 in chips)

Seat 8: R0b5ter ($197.70 in chips) DEALER

Seat 9: kingten1 ($182.63 in chips)

Seat 10: DingusEgg ($189.65 in chips)

kingten1: Post SB $1.00

DingusEgg: Post BB $2.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to R0b5ter Ace of Diamonds9 of Diamonds

hmmhmmtasty: Fold

requin23: Fold

Johnnaces: Fold

JackAdi: Fold

donjoa: Fold

nimzon: Fold

BELGARION73: Fold

R0b5ter: Raise $6.00

kingten1: Call $5.00

DingusEgg: Fold

*** FLOP *** 10 of Hearts2 of Diamonds5 of Diamonds

kingten1: Bet $14.00

R0b5ter: Raise $40.00

kingten1: Allin $162.63

 

Är det här en solklar syn? Brukar vanligtvis inte tveka men har funderat om den här linjen verkligen är vinnande i längen. Kanske bättre att bara syna hans första flop bet och utvärdera på nytt på turn? Synen känns i stort sett bara +EV om vi är upp emot TPTK, eller ett annat flushdrag. Mot tvåpar, set är det väl -EV även fast det ligger pengar i potten och han inte har fullstack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du resonerar helt ratt, solklar syn om spelad, men jag tycker det ar onodigt att hoja han po floppen om du vet att han ar tight, som du skriver syna och utvardera turn later battre. Beroende po situation kan det dock vara bra att raisa med fargdrag for att variera sitt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När han bettar ut så kraftigt skulle nog jag floata men det är absolut inte dåligt att höja. Dock höjer jag nog 95% av gångerna på floppen om han bettar ut halvpott. Om man bara ser till betmönstret så ser det ut som kombodrag och därför bör man nog syna även om jag personligen säkert skulle folda då jag försöker minimera variansen i så hög utsträckning som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man räknar med att endast färgdraget är levande, vilket borde va skäligt med hänsyn till föregående satsningar vilket indikerar set, så har du 40% potodds vilket precis är tillräckligt för att syna med färgdraget.

 

Så svaret på din fråga är solklar syn.

 

Vad avser frågan om man ska höja på floppen lr floata finns tre aspekter jag tycker man ska ta hänsyn till:

 

1. Om du synar flopp så har Fi fortfarande satsningsinitiativet. Kommer blankt på turn o han bettar starkt så har du i princip inte odds att syna.

 

Runt 4 av 5 gånger träffar du inte färg på turn varför oftast hamnar du i detta problem.

 

Träffar du Esset på turn så vet du egentligen inte heller om du leder.

 

Skulle du träffa färgen på turn o sen börja satsa så kan det bli mycket svårt att utvinna extra värde, varför implicita odds i princip försvinner.

 

2. Har Fi träffat något par på floppen så är det i princip 50-50 mellan er, med reservation för nån procents skillnad.

 

För att förändra procentsatsen till din fördel måste du inarbeta fold equity. Låt oss säga att fi skulle folda 1 gång på 3 med TPGK om du höjer. Då får du ytterligare 33% i equity som verkligen är en hel del.

 

Du bygger även upp potten, o kanske även får Fi pottbunden, innan du ev. träffar färgen.

 

Det finns en åsikt om att om man väntar med höjningen till turn så får man högre fold equity då en turnhöjning ofta ger större intryck. Greenstein är väl en som förespråkar det.

Det är öppen för diskussion om det är så, och hur stor skillnaden är i så fall, men faktum är ändå att om du väntar med höjning till turn så

- får fi ett gratiskort som kan hjälpa honom

- kostnaden för höjningen blir högre, vilket påverkar risk/reward ration

- Om fi synar har du bara en chans att träffa din färg jfr med höjning på flopp

- Om fi rerejsar så har du sämre odds att syna pga endast ett kort kvarstår.

- Du kan ha turen/oturen att träffa färgen på turn, o det blir svårt att få extravärde.

 

Du kan också ha sekvensen check-check på turn, men då går Fi in som favorit mot river om han har par, och det blir svårt att få hem potten genom bet som fi lättare synar på river än på andra gator.

 

3. Du måste även tänka på att balansera din handling. Vilka andra händer höjer du med på floppen? Spelar du stål på samma sätt?

 

Sammantaget tycker jag att man ska höja på floppen, och ha ett balanserat spel så Fi inte kan med stor säkerhet sätta en på drag.

 

Men innan man höjer på floppen ska man ta hänsyn till stackstorleken jfr med höjningens storlek så man i förväg kan skapa sina egna potodds, så man i förväg kan styra huruvida man synar en push lr inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...