Gå till innehåll

Appel och Gdaily kartlägger läsk, och annat onödigt.


Appel

Recommended Posts

Har sabbat för mig själv after lång tid i asien med ohemult mycket lime i colan. det smakar inte bra här hemma längre, det är nog mig det är fel på.

 

Men listan på drycker just nu:

1. Julmust

2. Påskmust(får duga i väntan på julmusten)

3. vad som helst från apotekaren

4. Trocadero

5. Dansk citronlemonade

6. Loranga

 

Man är kanske lite patriotisk för tillfället, går nog över.

 

Kan vi äntligen reda ut detta nu? Är påskmust och julmust samma sak??

Jag har ingen aning då jag inte är så förtjust i det, men jag har haft många livliga debatter om detta ämnet, så det hade varit kul med åsikter från proffsen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 127
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nån tomte från nåt familjeföretag som tillverkar essenser som all must baseras på sa i en intervju i Metro (tror jag) i höstas eller så, att det ÄR skillnad på påsk- och julmust. Bara inte vad.

Själv skulle jag aldrig märka skillnaden då drycken knappast är god nog att motivera mer än några få glas per år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Coca-Cola, alla förpackningar utom 0.5L pet: Betyg 10

* Coca-Cola Zero: Betyg 10, så länge den inte är varm/avslagen (i så fall betyg 7)

* Pepsi Max: Betyg 8

* Coca Cola halvliterspet: Betyg 7

* Pepsi på sprutmoj: Betyg 6

* Pepsi på flaska/burk: Betyg 3

* Coca Coal light: Odrickbart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla olika light hit, och lowcal dit, de är ändå inga substitut för "the real thing" Jag har alltid haft svårt för den artificiela sockersmaken och föredrar givetvis full body Coke framför alla lightvarianter. Pepsi går också bort.

 

Men alla har ju sin smak. Jag vill dock enas(stick nu fram ni som inte håller med) att Caffeinfree diet coke är helt meningslöst. Är det nått kvar i den som ens påminner om cola??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla har ju sin smak. Jag vill dock enas(stick nu fram ni som inte håller med) att Caffeinfree diet coke är helt meningslöst. Är det nått kvar i den som ens påminner om cola??

 

Osäker om det är den colan som är genomskinlig. Har testat en riktigt skum nämligen. När burken öppnades lät det exakt INGENTING!! Sen smakade den fan inget heller. HELT bortkastat!!

Och visst är det så att det inte går att söta artificiellt. Det blir bara fel. Som att försöka lura i barn att frukt är godis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker om det är den colan som är genomskinlig. Har testat en riktigt skum nämligen. När burken öppnades lät det exakt INGENTING!! Sen smakade den fan inget heller. HELT bortkastat!!

Och visst är det så att det inte går att söta artificiellt. Det blir bara fel. Som att försöka lura i barn att frukt är godis.

 

Det där låter som Pepsi cristal. hamnar nog också under rubriken cola-drycker som inte är cola-drycker.

 

Har själv inte haft missnöjet att smaka den :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 1890-talet tillsattes "oanvända" kokablad, dvs kokablad där kokainet finns kvar. Detta ändrades alltså kring sekelskiftet, men innan dess lär ju dagen ha känts lättare efter inmundigandet av en Coke.

 

Ja, jag är medveten om det, men effekten borde varit knappt märkbar..? Att tugga kokablad gör ju folk runt om i världen istället för att dricka en kopp kaffe.

 

Okej, nu har jag fan tagit tag i det och kollat.

 

Coca-Cola did once contain an estimated nine milligrams of cocaine per glass but after 1904 Coca-Cola started using, instead of fresh leaves, "spent" leaves

 

Okej, skulle 9 milligram vara märkbart? Det ska ju ut i blodet via magen också. Någon får blanda till'et och kolla helt enkelt.

 

Mycket tjat om lightvarianter senare i tråden, skulle vara intressant att se hur pass bra dom säljer i jämförelse med dom som innehåller socker, helst eftersom det näst intill enbart är reklam för lightdryckerna.

 

Senaste gången jag drack en light: Året var 1997, drycken i fråga var TAB X-tra (ska ha Hans Villius som berättarröst till dokumentärfilmen om mitt liv sen) har aldrig kommit i närheten av att köpa en lightdryck igen; om man räknar bort dom gångerna butikerna ställt lightcola på samma hyllplan som vanlig cola. (jag hatar fullkorn också :D).

 

Mycket listor, orkar inte betygsätta eller rangordna drickor, men såna som är svårare att få tag på kan vara trevligare att hitta i affärer än en vanlig Coca Cola, när jag hittar San São och Dr.Pepper så är det ofta jag lämnar butiken med en sån istället.

 

Hjort: Synd att du är för smart för att bli reklamare, jag hade övernattat utanför mitt lokala ICA för att vara först att dricka Hitlercola om dom bara gjorde namnbytet samt använde din slogan. :D Hade också gärna sett modifierade propagandaposters runtom på busskurerna.

 

Är nästan så man borde mejla och föreslå det, gratisreklamen det lär ge i fråga av upprörda ramaskrin i media borde få vilken sund kapitalist som helst att åtminstone överväga förslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån tomte från nåt familjeföretag som tillverkar essenser som all must baseras på sa i en intervju i Metro (tror jag) i höstas eller så, att det ÄR skillnad på påsk- och julmust. Bara inte vad.

Själv skulle jag aldrig märka skillnaden då drycken knappast är god nog att motivera mer än några få glas per år.

 

Efter en diskussion om detta på jobbet för några år sedan ringde jag Spendrups och de sa till mig att det inte var någon som helst skillnad.

Sen sa han även att man kunde märka skillnad på smaken ibland om de tillverkat för mycket av det ena under någon högtid och sparat det.

Lagrad must.

Men han kanske ljög eller inte visste vad han pratade om. I donno...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: Synd att du är för smart för att bli reklamare
Det visar sig att jag faktiskt varit reklamare.

 

Tidigt i mina studentdagar tjänade jag extrapengar genom att sätta upp reklamaffischer på gator, torg, caféer, etc.

 

Coca Cola hade i början på 00-talet en kampanj där man skickade in en slogan* och tävlade tv, minikyl + 20 pack burkar. I själva verket misstänker jag att det bara var lotteri, men att de var tvungna att ha något "tävlingskriterium" för att uppfylla någon juridisk klausul. Anyway, jag vann vilket innebar att jag dels fick en mass junk, och en rätt bra tv, samt även fick skriva över mina rättigheter till sagda slogan och registrera värdet av junket under inkomstskatt.

 

Jag anser att det är tillräckligt för att jag ska kunna säga att varit professionell reklamare. Vilket i yrkets anda tekniskt är korrekt men mil från själva sanningen.

 

* Min var "coca cola - smaken av ett leende" snarare än "it's hitleriffic" eftersom jag var fattig och verkligen ville ha den där tv:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, helt klart det bästa sockerfria alternativet, även om cocacola zero gick att dricka. Har du själv testat pepsi max chill? Vad tycker du om den isåfall?

Nej, lär väl göra det snart. :D

 

Dricker annars Pepsi Max i snitt 2-3 liter per dag. Finns fan inge bättre. Förrutom öl då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coca-Cola Zero och Pepsi Max smakar som något som man lämnar vid avträdet. Är det ingen som känner den syntetiska smaken?

 

Här i storstan har vi fått tillgång till några nymodigheter: Toapapper, vattenklosetter och vattenkranar. Googla gärna det om det är något nytt för dig. Genom att använda toapapper så slipper man torka sig med händerna och tack vare vattenkranar så kan man tvätta bort alla avföringsrester som man mot förmodan råkar få på händerna. Av ditt inlägg att döma så måste ni torka er med händerna och slicka dem rena efteråt, men vi vet "tyvärr" inte hur avföring smakar.

 

Pepsi-Max är hur gott som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...