Gå till innehåll

NL100 - Floppar 2 par men möter hårt motstånd


Recommended Posts

Game #3869492543: Hold'em NL ($0.50/$1) - 2007/04/19 - 02:36:57 (CET)

Table "Tupac" Seat 3 is the button.

Seat 1: solen39 ($23.50 in chips)

Seat 2: wepper ($107 in chips)

Seat 3: Pokerdam ($100.50 in chips)

Seat 4: djcochran ($113.50 in chips)

Seat 5: stabec ($279.50 in chips)

Seat 6: pokerperr ($162.50 in chips)

djcochran: posts small blind $0.50

stabec: posts big blind $1

----- HOLE CARDS -----

dealt to pokerperr 7 of SpadesKing of Spades

pokerperr: raises to $2.50

solen39: folds

wepper: folds

Pokerdam: folds

djcochran: folds

stabec: calls $1.50

----- FLOP ----- King of Hearts7 of Diamonds8 of Diamonds

stabec: checks

pokerperr: bets $4

stabec: raises to $14

pokerperr: raises to $40

stabec: calls $26

----- TURN ----- King of Hearts7 of Diamonds 8 of DiamondsJack of Hearts

stabec: checks

pokerperr: bets $40

stabec: raises to $237 and is all-in

pokerperr: ?

 

 

Har ingen jätteread på stabec, men sitter man med nästan 3 inköp så bör han vara en i alla fall hyfsad spelare. Han har någonting det vet jag, men är min hand tillräckligt bra för att slå hans hand? Knekten på turn är ju lite scareard om han har spelat sitt öppna stegdrag. Samtidigt ligger det färgdrag ute, så är han en väldigt aggresiv spelare kan han spela det, men även skydda sitt set om det är det han kan tänkas ha..En råbluff känns otänkbart. Är handen felspelad på något sätt och synar vi turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turnbeslutet är att stoppa in 80 för att vinna 325.50 om jag ser rätt. Med en så dragig bräda och din beskrivning av honom som aggressiv känns det som att du borde ha bäst hand tillräckligt ofta (25%).

 

Preflop kastar jag nog K7S utg tio gånger av tio. OM jag spelar en hand bettar jag mer, åtminstone pott (3.5).

När du fortsätter så tycker jag att det räcker med att checka bakom på turn, tvåpar känns inte så sexigt att spela för hela stacken.

 

Edit: tvåpar, inte topptvå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför höjer du 2,5$ Preflop med en pisshand?

Om du vill att andra pisshänder ska folda, får du väl iaf raisa pot (3,5xBB) alt. 4xBB. (vilket du bör ha som standard).

 

Sen med den floppen, när han checkraisar dig, och sen synar din stora re-raise, så borde du lugna ner dig lite. Jag tror inte han har T9 eller KJ så som han spelade. Finns väl 2-3 händer så som jag ser det. KJruter, K8, 88(77 , inte så sannolikt dock).

Känns lite kallt att syna hans all-in på turn med 2par, som inte ens är top2 faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför?

 

Då kan man fråga sig varför man alltid ska raisa 3ggr BB preflop? Jag gillar att variera mina höjningar pre (2; 2,5 3; 3,5 och 4 ggr BB, lite också beroende på bord och situation), men det är ju olika från person till person.

 

Nu blev det så att jag hittade synknappen, lite pga av att jag spelade inte helt nykter eftersom jag hade varit ute här i lund på nation under onsdagskvällen ;-)

 

 

Game #3869492543: Hold'em NL ($0.50/$1) - 2007/04/19 - 02:36:57 (CET)

Table "Tupac" Seat 3 is the button.

Seat 1: solen39 ($23.50 in chips)

Seat 2: wepper ($107 in chips)

Seat 3: Pokerdam ($100.50 in chips)

Seat 4: djcochran ($113.50 in chips)

Seat 5: stabec ($279.50 in chips)

Seat 6: pokerperr ($162.50 in chips)

djcochran: posts small blind $0.50

stabec: posts big blind $1

----- HOLE CARDS -----

dealt to pokerperr 7 of SpadesKing of Spades

pokerperr: raises to $2.50

solen39: folds

wepper: folds

Pokerdam: folds

djcochran: folds

stabec: calls $1.50

----- FLOP ----- King of Hearts7 of Diamonds8 of Diamonds

stabec: checks

pokerperr: bets $4

stabec: raises to $14

pokerperr: raises to $40

stabec: calls $26

----- TURN ----- King of Hearts7 of Diamonds 8 of DiamondsJack of Hearts

stabec: checks

pokerperr: bets $40

stabec: raises to $237 and is all-in

pokerperr: is all-in $80

Returned uncalled bets $117 to stabec

----- RIVER ----- King of Hearts7 of Diamonds8 of Diamonds Jack of Hearts6 of Spades

----- SHOW DOWN -----

stabec: shows 7 of Clubs8 of Clubs (Two Pairs, Eights and Sevens, King high)

pokerperr: shows 7 of SpadesKing of Spades (Two Pairs, Kings and Sevens, Jack high)

pokerperr collected $322.50 from Main pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man fråga sig varför man alltid ska raisa 3ggr BB preflop? Jag gillar att variera mina höjningar pre (2; 2,5 3; 3,5 och 4 ggr BB, lite också beroende på bord och situation), men det är ju olika från person till person.

 

Det är väl du som har bevisbördan om du hävdar att man ska blanda in DÅLIGA spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl du som har bevisbördan om du hävdar att man ska blanda in DÅLIGA spel?

 

Jag förstår faktiskt inte vilket hävdande du syftar på...

 

Att det höja upp si och så många BB är väl en ganska personlig sak som fungerar bäst för ens egna spelstil eller? Sedan att jag kanske spelade själva handen pissdåligt på fyllan tycker jag är helt orelevant... Jag finner dock ingen anledning till varför man MÅSTE raisa 3 ggr BB standard preflop. Valet av preflopraisens storlek tas upp i Sklanskys bok och jag håller med honom då han hävdar att variansen av höjningarna fungerar bäst i vissa lägen. Att jag höjde upp K7s helt fel är en sak, men det är just principen att variera sig som jag köper. Men - antar att detta val är fullständigt personligt och fungerar bäst för vissa spelstilar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt många pokerspelare som anser att man ska höja lika mycket preflop varje gång av olika anledningar. Jag tycker inte någon anledning är speciellt bra..

 

Vad man inte tänker på här är att han knappast kan sätta dig på K7-K8, så jag har inte så mycket problem att syna ned här. Han lär inte check-raise/calla dig med KJ om han är någorlunda duktig. In med degen och hoppas att han inte har 9T bara (88 borde han pushat med såna dragig flop).

 

Hade det varit en oraisad pott, eller om du höjt i senare pos hade det nog varit en fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...