Gå till innehåll

AKs på bubblan


Recommended Posts

Missade att maila HH:n och pallar verkligen inte leta upp rätt i mappen på datorn så vi gör så här istället...

 

10-manna, $22 turbo på Party.

Blinds 300/600

 

Fi1: 8000

Fi2: 830

HERO: 2600

Fi4: 8570

 

Jag sitter på SB och får AKs. Fi1 och Fi2 foldar och det är upp till mig. Vet att det här är en ren ICM fråga, men jag är inte så haj på detta så jag undrar om ni kan hjälpa mig med beslutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är den verkligen så solkar? Fi2 är i princip auto-AI om jag lägger denna och Fi4 täcker mig ju rätt hårt.

 

Och samtidigt har du en riktigt vass starthand. Du är skraj för AA och KK, har slantsingling mot 22-QQ och dominerar resten grovt. CO och Button har ju kastat så du är redan HU mot storstacken. Vad väntar du på?

Leter du efter bättre läge att dubbla upp så får du leta länge.

 

Mest troligt är väl att BB kastar och sparar sig till att dominera ut shortstacken genom att riskera 10% av sin stack istället för att ge sig på dig och riskera 1/3 av markerna.

 

Har BB koll på stackarna *vet* han ju att du inte skulle trycka med mindre än premium på handen. Då krävs det massor av guts att syna med mindre än JJ+.

 

FTW! ... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade att maila HA:n och pallar verkligen inte leta upp rätt i mappen på datorn så vi gör så här istället...

 

10-manna, $22 turbo på Party.

Blinds 300/600

 

Fi1: 8000

Fi2: 830

HERO: 2600

Fi4: 8570

 

Jag sitter på SB och får AKs. Fi1 och Fi2 foldar och det är upp till mig. Vet att det här är en ren ICM fråga, men jag är inte så haj på detta så jag undrar om ni kan hjälpa mig med beslutet?

 

ICM på gällande stackar:

 

Fi1: 0.3510

Fi2: 0.0742

Hero: 0.2152

Fi4: 0.3596

 

Är inte heller någon fena på ICM, mer än på grundläggande nivå, så jag vet inte riktigt hur man ska Använda siffrorna korrekt, men här är dem iaf.

Tagna från http://www.chillin411.com/icmcalc.php

 

Men som jag redan skrivit så borde pushen vara en no-brainer.

 

... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som lirar bubbla agressivt tycker det är en nobrainer. Tänk istället som FI, vilka händer kommer han syna med? Kanske Ax och Kx om han är lös samt alla PP. 9/10 plockar du upp blinden, de ggr du får syn är du oftast före, de gånger du är efter får du bita dig i tummen och sätta igång en ny sng

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som lirar bubbla agressivt tycker det är en nobrainer. Tänk istället som FI, vilka händer kommer han syna med? Kanske Ax och Kx om han är lös samt alla PP. 9/10 plockar du upp blinden, de ggr du får syn är du oftast före, de gånger du är efter får du bita dig i tummen och sätta igång en ny sng

 

Jo, jag spelar också bubbla aggresivt. Men då vill jag ju göra detta mot någon som jag leder över och inte mot någon som har 3-4 ggr mer än vad jag har samtidigt som en annan har 1/3 min stack.

 

Hade vi båda exempelvis haft ~5000 hade jag ju såklart pushat ATC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, spela bubbla aggressivt ska man göra mot mindre stackar, inte chipleader. Får vi syn av ett par här är handen en $EV-mässig katastrof.

 

Med det sagt tycker jag det är ett svårt beslut, men jag skulle nog ställt. Bigstacken måste vara medveten om att du bara degar med premium där, och han har heller inget intresse av att spräcka bubblan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tycker det är solklart bara för att Hero har AK, hur liten stack ska Fi2 ha för att ni ska folda?

 

Kanske, bara ett litet eventuellt kanske, och om spelet tidigare visat att BB försvarar sin blind för kung och fosterland så skulle jag kunna tänka mig att lägga AKs om kortstacken haft under 1BB.

 

Men i det här läget är jag mera intresserad av att ta mig upp till HU-spel än att säkra ITM. Jag har redan avfärdat shortstacken som *nästan* hopplöst efter. Det är klart, om han dubblar upp inom de närmaste 3-4 händerna så får jag väl omvärdera läget men som det ser ut nu så tycker jag inte att det spelar någon roll vem som plockar ut honom. Det kommer att ske 9 ggr av 10 om inte oftare och då vill jag hellre sikta att själv dubbla upp så fort som möjligt för att ha en chans på HU-spel.

 

Jag kan inte räkna ut det själv men det känns som $EV- att kasta AK bara för att vänta ut 3:e platsen när du istället faktiskt har en god chans att själv dubbla upp och kunna börja hävda dig mot 8k-stackarna.

 

Bara för att du fått en premiumhand på 'fel sida av bubblan' får du inte förlora ditt egentliga mål ur sikte - att vinna hela turren.

 

Hade det varit en satellit med 3 lika värda vinster hade situationen varit precis tvärt om. Kasta och vänta ut alla dar i veckan men att missa (95% chans?) 400 extra chips eller dubbla upp (5% chans för syn och sedan kanske 65% chans till vinst) är i mina ögon dumt. Eftersom du har mindre än 20% av chipsen vid bordet är dessa extra chips värda ganska mycket i prispengar räknat.

 

Om man sedan tillskriver 8k-stackarna lite allmänt pokervett så kommer de att hacka på 800-stacken oavbrutet. Killen borde svältdö inom 2 varv.

Sen är det du som är måltavlan. Skulle det inte vara lite lättare om du hade en 5700 stack än en 2850?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte räkna ut det själv men det känns som $EV- att kasta AK bara för att vänta ut 3:e platsen när du istället faktiskt har en god chans att själv dubbla upp och kunna börja hävda dig mot 8k-stackarna.

 

Bara för att du fått en premiumhand på 'fel sida av bubblan' får du inte förlora ditt egentliga mål ur sikte - att vinna hela turren.

 

I det här fallet (som i de flesta andra) måste det väll ändå vara $EV+ att klara bubblan istället för att rikta in sig på att vinna hela turneringen, eller? Och dessutom kommer jag fortfarande att vara short även om jag dubblar upp.

 

Om man sedan tillskriver 8k-stackarna lite allmänt pokervett så kommer de att hacka på 800-stacken oavbrutet. Killen borde svältdö inom 2 varv.

 

Det borde väl vara detta som gör det värt att folda istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i det här läget är jag mera intresserad av att ta mig upp till HU-spel än att säkra ITM. Jag har redan avfärdat shortstacken som *nästan* hopplöst efter. Det är klart, om han dubblar upp inom de närmaste 3-4 händerna så får jag väl omvärdera läget men som det ser ut nu så tycker jag inte att det spelar någon roll vem som plockar ut honom. Det kommer att ske 9 ggr av 10 om inte oftare och då vill jag hellre sikta att själv dubbla upp så fort som möjligt för att ha en chans på HU-spel.

 

Om nu shortisen åker ut så många gånger, varför då riskera att busta på bubblan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i det här läget är jag mera intresserad av att ta mig upp till HU-spel än att säkra ITM. Jag har redan avfärdat shortstacken som *nästan* hopplöst efter.

 

Vaddå redan avfärdat? Synar storstacken din AK med tex QJ eller par eller whatnot så har du satt dig i en jävligt skitig sits. Kortstacken kommer att jubla.

 

Rent allmänt är det väldigt dålig SnG-strategi att försöka ta sig HU när det är fyra kvar. Detta gäller dessutom SPECIELLT om man är näst kortast och den kortaste har väldigt lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att du fått en premiumhand på 'fel sida av bubblan' får du inte förlora ditt egentliga mål ur sikte - att vinna hela turren.

 

Dessutom: ditt mål är inte att vinna, ditt mål är att tjäna pengar. Och där ligger det stora prishoppet när du kommer ITM, inte HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske, bara ett litet eventuellt kanske, och om spelet tidigare visat att BB försvarar sin blind för kung och fosterland så skulle jag kunna tänka mig att lägga AKs om kortstacken haft under 1BB.

 

Men i det här läget är jag mera intresserad av att ta mig upp till HU-spel än att säkra ITM. Jag har redan avfärdat shortstacken som *nästan* hopplöst efter. Det är klart, om han dubblar upp inom de närmaste 3-4 händerna så får jag väl omvärdera läget men som det ser ut nu så tycker jag inte att det spelar någon roll vem som plockar ut honom. Det kommer att ske 9 ggr av 10 om inte oftare och då vill jag hellre sikta att själv dubbla upp så fort som möjligt för att ha en chans på HU-spel.

 

Jag kan inte räkna ut det själv men det känns som $EV- att kasta AK bara för att vänta ut 3:e platsen när du istället faktiskt har en god chans att själv dubbla upp och kunna börja hävda dig mot 8k-stackarna.

 

Bara för att du fått en premiumhand på 'fel sida av bubblan' får du inte förlora ditt egentliga mål ur sikte - att vinna hela turren.

 

Hade det varit en satellit med 3 lika värda vinster hade situationen varit precis tvärt om. Kasta och vänta ut alla dar i veckan men att missa (95% chans?) 400 extra chips eller dubbla upp (5% chans för syn och sedan kanske 65% chans till vinst) är i mina ögon dumt. Eftersom du har mindre än 20% av chipsen vid bordet är dessa extra chips värda ganska mycket i prispengar räknat.

 

Om man sedan tillskriver 8k-stackarna lite allmänt pokervett så kommer de att hacka på 800-stacken oavbrutet. Killen borde svältdö inom 2 varv.

Sen är det du som är måltavlan. Skulle det inte vara lite lättare om du hade en 5700 stack än en 2850?

 

 

måste anmärka på att du avfärdat honom som hopplsöt efter när det räcker att vi torskar denna handen för att han ska va itm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JockePett skrev väl egentligen allt som behövs sägas om denna situationen! I en satellit där det är samma pris till alla, självklart. I vanlig cash SnG, aldrig.

 

Du sitter med mindre än 5BB kvar i stacken, alltså så vore det egentligen korrekt att trycka med låga par, QJs, J10s etc mot BB bara för att du måste dubbla upp om du ska ha nån chans att vinna (vilket är ditt mål..). AK i denna situationen är ju ett guldläge... Du måste ju trycka in degen fortfarande medan du fortfarande kan ge motståndaren nåt slags initiativ att folda, och vid 5BB så är du ruskigt nära gränsen där de kan calla dig med i princip vad som helst..

 

Jag kan tillägga att jag brukade spela så här i SnG, lägga tveksamma händer bara för att en kille låg på typ 2BB och skulle åka ut snart.. Slutade alltid med att han dubblade upp och jag åkte på bubblan..

 

dlinder: På vilket sätt har du satt dig i en taskig sits om motståndaren callar din all-in med QJ? Du har ju satt dig i en fördelaktig sitation att dubbla upp din stack, vilket du kommer att behöva om du ska ha någon chans att ta dig upp.. Stor skillnad mellan att tjäna 9$ för en tredjeplats och 39$ för ettan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sitter med mindre än 5BB kvar i stacken, alltså så vore det egentligen korrekt att trycka med låga par, QJs, J10s etc mot BB bara för att du måste dubbla upp om du ska ha nån chans att vinna (vilket är ditt mål..). AK i denna situationen är ju ett guldläge...

 

dlinder: På vilket sätt har du satt dig i en taskig sits om motståndaren callar din all-in med QJ? Du har ju satt dig i en fördelaktig sitation att dubbla upp din stack, vilket du kommer att behöva om du ska ha någon chans att ta dig upp.. Stor skillnad mellan att tjäna 9$ för en tredjeplats och 39$ för ettan..

 

Nej, mitt mål är inte att vinna. Det är att maximera mitt $EV vilket (oftast) faktiskt betyder att ta sig ITM. En bubbelplats ger 0, en tredjeplats 40 och en förstaplats 100. Bara för att jag dubblar upp är jag ju långt ifrån säker på en vinst, jag kommer fortfarande att ha drygt hälften av vad CL har, samt lite mindre än chiptvåan.

 

Då är inte jag så säker på att det är $EV+ att ta en 60/40 i det här läget, när det är nästan 50/50 att shortisen åker nästa hand (förutsatt att han inte får walk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dlinder: På vilket sätt har du satt dig i en taskig sits om motståndaren callar din all-in med QJ? Du har ju satt dig i en fördelaktig sitation att dubbla upp din stack, vilket du kommer att behöva om du ska ha någon chans att ta dig upp.. Stor skillnad mellan att tjäna 9$ för en tredjeplats och 39$ för ettan..

 

Du har missuppfattat prisstrukturen. Förstaplats ger normalt 2,5 ggr tredjepris. Synar han med QJ här är risken att busta (och då har vi kastat bort en nästan säker ITM) så stor att det aldrig någonsin vägs upp av chansen att dubbla.

 

Jag rekommenderar SnG Power Tools eller bara en ICM-räknare helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är inte jag så säker på att det är $EV+ att ta en 60/40 i det här läget, när det är nästan 50/50 att shortisen åker nästa hand (förutsatt att han inte får walk).

 

Helt utan att räkna vågar jag lova att en 60/40 är helt åt skogen för dig här. 75/25 väldigt sannolikt också, och mer än så lär du inte ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, mitt mål är inte att vinna. Det är att maximera mitt $EV vilket (oftast) faktiskt betyder att ta sig ITM. En bubbelplats ger 0, en tredjeplats 40 och en förstaplats 100. Bara för att jag dubblar upp är jag ju långt ifrån säker på en vinst, jag kommer fortfarande att ha drygt hälften av vad CL har, samt lite mindre än chiptvåan.

 

Då är inte jag så säker på att det är $EV+ att ta en 60/40 i det här läget, när det är nästan 50/50 att shortisen åker nästa hand (förutsatt att han inte får walk).

 

Hur mkt har du investerat då? Om det är 40 för trean och 100 för ettan så är det väl isf en 22$ turre (såvida det inte är en tvåbordsturre..) Och isf vinner du inte 40$ för trean, utan du vinner effektivt 18$ för trean och 78 för ettan.. Det är en ganska stor skillnad i förhållanden.. Mer än fyra gånger så mkt pengar för ettan jämfört med trean.. Hade det varit en freeroll och du inte investerat något så hade kanske situationen varit annorlunda..

 

Just av denna anledningen så tror jag att det är ganska mkt EV+ att alltid satsa på att ta förstaplatsen. Sen, även om det självklart inte är en säkerhet att du kommer komma etta om du dubblar så sätter du dig en ganska mkt fördelaktigare position, vilket jag tror ökar din EV+ markant!

Sen kan du ju inte heller förutsätta att BB kommer att syna.. Om du trycker så får du ju isf 900 marker gratis, vilket är en ganska stor ökning av din stack..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mkt har du investerat då? Om det är 40 för trean och 100 för ettan så är det väl isf en 22$ turre (såvida det inte är en tvåbordsturre..) Och isf vinner du inte 40$ för trean, utan du vinner effektivt 18$ för trean och 78 för ettan.. Det är en ganska stor skillnad i förhållanden.. Mer än fyra gånger så mkt pengar för ettan jämfört med trean.. Hade det varit en freeroll och du inte investerat något så hade kanske situationen varit annorlunda..

 

Just av denna anledningen så tror jag att det är ganska mkt EV+ att alltid satsa på att ta förstaplatsen.

 

Du har fel, det är det inte. Jag vet inte hur du tänker i din lilla uträckning ovan, men man vinner inte 400% av vad trean vinner när man kommer etta.

Samt spelar det heller ingen roll om turneringen var gratis eller om man betalade för att spela den.

 

Du förlorar apmycket pengar när du trycker och blir synad av QJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...