Gå till innehåll

försörja sig på poker - betala hyra


Jugge

Recommended Posts

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tror inte det är många alls. Jag känner ett par high stakes och de har erbjudit att betala typ fem hyror åt gången (detta när de flyttar till finare områden), då har det inte varit något problem alls.

De flesta svenskar vet ju idag att det finns många som lever på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Pengar på ett konto eller att betala några månadshyror i förskott är ingen garanti alls för en hyresvärd.

 

Kravet vi får på oss är att hyresgästen ska skaffa en borgenär som har ok inkomst och ordnad ekonomi. Tanken är väl att om man inte ens har en släkting eller vän som litar på hyresgästen och kan gå i borgen, varför ska då hyresvärden göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja pengar på kontot eller förslaget att bet. 6 månader rakt av hjälpte då f*n inte. Fick nöja mig med 30m2 för 3k/månad istället för 50m2 för 5.5k.

Och då jobbade jag extra och drog in 5-6k i månaden på pappret, (annars hade jag ant. inte ens fått den). Sammtidigt som jag drog in 10-15 ggr mer på pokern just då.

 

Man får väl helt enkelt grinda ihop till en "rätt" som pokerspelare...:/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde ju räcka att man bestämmer med värden att man alltid ligger inne med tre månadshyror i förväg dvs. samma som uppsägningstiden och kommer man efter nån gång så innebär det att sin 3 månaders uppsägningstid börjat. Säkert lättast att göra sådana här dealer med mindre värdar men kan inte förstå vad de skulle ha att förlora på det. Annars är det väl bara att be nån polare eller förälder att ställa upp som borgenär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här lär bero mtcket på hyresvärden och hans värderingar/situation. Där jag bor skulle nog inte många hyresvärdar tacka nej till en chans till ny hyresgäst.

Kan förstå ifall man tänker annorlunda på en ort med bostadsbrist - där ser man nog hellre en person med "stabil inkomst" - helst familj med fastajobb, 2.3 barn och volvo... (dom kan inte få allt...marknaden styr?)

 

Dessutom med Sveriges skyddsnät vad gäller socialbidrag/bostadsbidrag osv - har man verkligen hellre en tom lägenhet som står och kostar då?

 

Har förövrigt fått för mig att borgenärer inte är värda mkt idag - åtminstonde inte om man ska tro banken. Jag försökte få igenom ett modell större lån med borgenär som def. var känd av banken (och god för pengarna) men fick till svar att man gör inte så annat än i extrem fall - och en "sportbil" var visst inte motivering nog ;)

 

...mm, mest jidder från mig - men hey - ring runt, och lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde ju räcka att man bestämmer med värden att man alltid ligger inne med tre månadshyror i förväg dvs. samma som uppsägningstiden och kommer man efter nån gång så innebär det att sin 3 månaders uppsägningstid börjat. Säkert lättast att göra sådana här dealer med mindre värdar men kan inte förstå vad de skulle ha att förlora på det. Annars är det väl bara att be nån polare eller förälder att ställa upp som borgenär.

 

Tja, du kan betala in 3 hyror i förväg och sen direkt efteråt sluta betala hyran i 3 månader. Det går inte att avtala fram en förskottsinbetalning av det slaget för hyra. Så utan att du gör fel så kan du förverka den hyra som du betalt in i förväg. Hyresvärden kan inte göra ett skit och plötsligen är din s.k. säkerhet borta.

 

 

 

Dessutom med Sveriges skyddsnät vad gäller socialbidrag/bostadsbidrag osv - har man verkligen hellre en tom lägenhet som står och kostar då?

 

Räkna på alternativkostnaden om du får in helt fel hyresgäst. Personen förstör lägenheten, skrämmer grannarna så dom flyttar.

Sociala betalar inte en förstörd lägenhet men hyran kan dom betala, personen har inga egna tillgångar så förstörelsen får man aldrig betalt för.

Skyddsnätet hjälper personen att bo kvar i lägenheten, besittningsskyddet är så starkt. Till följd av att personen bor i fastigheten så vill ingen flytta in där. Förutom möjligen hans bekantskapskrets...

 

 

 

On topic:

Jimbolito

Testat att fixa en borgenär? Ska du lägga undan förskottshyror så är väl det bästa att stoppa undan några månadshyror på ett konto som bara du + borgenären gemensamt kan komma åt. Då har han säkerhet och ingen risk i dig om hyresvärden skulle komma till honom för att få hyran betald.

 

Och, lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du kan betala in 3 hyror i förväg och sen direkt efteråt sluta betala hyran i 3 månader. Det går inte att avtala fram en förskottsinbetalning av det slaget för hyra. Så utan att du gör fel så kan du förverka den hyra som du betalt in i förväg. Hyresvärden kan inte göra ett skit och plötsligen är din s.k. säkerhet borta.

 

 

 

 

 

Räkna på alternativkostnaden om du får in helt fel hyresgäst. Personen förstör lägenheten, skrämmer grannarna så dom flyttar.

Sociala betalar inte en förstörd lägenhet men hyran kan dom betala, personen har inga egna tillgångar så förstörelsen får man aldrig betalt för.

Skyddsnätet hjälper personen att bo kvar i lägenheten, besittningsskyddet är så starkt. Till följd av att personen bor i fastigheten så vill ingen flytta in där. Förutom möjligen hans bekantskapskrets...

 

 

 

On topic:

Jimbolito

Testat att fixa en borgenär? Ska du lägga undan förskottshyror så är väl det bästa att stoppa undan några månadshyror på ett konto som bara du + borgenären gemensamt kan komma åt. Då har han säkerhet och ingen risk i dig om hyresvärden skulle komma till honom för att få hyran betald.

 

Och, lycka till :)

Säg att du betalar 3 hyror i deposition sen betalar du hyrar som vanligt. När du flyttar får du tillbaka depositionen. Det finns ju ingen som hellst anledning för bostadsbolaget att inte gå med på en sådan deal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du betalr 3 hyror i deposition sen betalr du hyar som vanligt. När du flyttar f¨år du tillbaka depositionen. Det finns ju ingen som hellst anledning för bostadsbolaget att inte gå med påen sådan deal.

 

I en perfekt värld... vore det kanske så.

 

Som sagt så kan du lika gärna skita i att betala dom första 3 hyrorna, låta dessa dras från depositionen (något som hyresvärden inte kan hindra) och sen betala du varje hyra i vanlig ordning. Vips har hyresvärden ingen deposition/säkerhet och det finns inte ett skit som han kan göra åt det.

 

Det finns ingen som helst anledning/fördel för bostadsföretaget att gå med på en sån deal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men fattar du inte vad en deposition är för någonting?

Det är inga hyror som ska dras därifrån. om du av någon anledning inte betalar hyran en månad. Så åker du ut, men bostadsbolaget behåller din deposition för att täcka uppsägnings tiden.

 

Nej det stämmer, det finns ingen anledning/fördel för bostadsbolaget att gå med på en sådan deal.

 

Det finns heller ingen som hellst anledning/nackdel att inte acceptera dealen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hyresgäst som har ett jobb kan också låta bli att betala hyran.

 

Absolut, men då finns oftast utmätningsbara tillgångar eller en lön att utmäta ifall han/hon skulle låta bli att betala hyran.

 

 

Men fattar du inte vad en deposition är för någonting?

Det är inga hyror som ska dras därifrån. om du av någon anledning inte betalar hyran en månad. Så åker du ut, men bostadsbolaget behåller din deposition för att täcka uppsägnings tiden.

 

Nej det stämmer, det finns ingen anledning/fördel för bostadsbolaget att gå med på en sådan deal.

 

Det finns heller ingen som hellst anledning/nackdel att inte acceptera dealen.

 

Nu vet jag inte vad du jobbar med hampulito, själv så jobbar jag med fastigheter/uthyrning/ekonomi. Juridiksidan överlåter jag till en annan på företaget. Förutom att han lixom jag har div juridiska kurser i bagaget så sitter han som ledarmot i hyresnämnden. Hyresnämnden är första instansen där man behandlar hyresrelaterade tvister och frågor.

 

Jag har diskuterat ofta och länge med honom om vad som gäller och vad för möjligheter som finns med depositioner. Vi har ofta personer som söker lägenhet hos oss och som av någon anledning fått några betalningsanmärkningar (trafikförsäkringsförmedlingen, skatter, underhåll, o.s.v.). Vissa har pengar trots att dom fått en betalningsanmärkningar då det ibland kan röra sig om principsaker som dom driver till sin spets.

När diskussionen kommer upp om att folk är beredda att betala en deposition om t.ex. 6 månadshyror för att vi ska känna oss trygga, så är det i realiteten inte alls något som vi kan använda som säkerhet.

 

Anledningen att vi inte tar emot folk mot depositioner är helt enkelt att det rent juridiskt är fritt fram för dom att räkna av kommande månadshyror från depositionen. Alltså ses det INTE som ett fel från deras sida, så man har INGEN chans att vräka någon som låter bli att betala en månadshyra samtidigt som det finns en deposition som täcker den hyran.

Ja, en mindre nogaräknad eller utbildad fastighetsägare kan säkert försöka slänga ut personen för att han inte betalt hyran. Men, sätter hyresgästen emot och låter det gå till hyresnämnden så kommer dom att avslå vräkningen då det finns pengar till hyran.

Besittningsskyddet är starkt.

 

Själv har jag inte varit inblandad i något fall ännu (på 2 år) där vi haft anledning att vräka någon p.g.a. sen inbetalning av hyran (bra hyresgäster?). Så jag är dålig på formalian kring detta.

Det är massor med saker som måste vara uppfyllt för att man ska kunna vräka en hyresgäst p.g.a. sena hyresbetalningar. 1. Man måste vara sen med hyran. 2. Man måste få en korrekt skriven påminnelse där det påpekas att man riskerar att förverka rätten till sin hyresrätt. 3. Man har alltid nån extra vecka att återvinna en förverkad hyresrätt. 4. Glöm inte att kontakta soc. om det som inträffat.

Missa någonstans på den formella vägen och du har kvar din hyresgäst. Betalar hyresgästen in pengarna någongång under de mångfaldiga tidsfrister som han får. Då har han kvar rätten till sin hyresrätt/lägenhet.

Upprepar personen hela vändan med påminnelser och att han återvinner lägenheten i tid ett antal gånger så kanske man kan komma åt det efter några år då han gjort det på rutin så pass länge. Eventuellt kan man lyckas vräka någon som varit i hyresnämnden 2-4 gånger och som betalt typ 3 hyror i tid under 3 års tid.

Besittningsskyddet är starkt.

 

Hampulito, om du råkar vara bättre insatt eller kan referera till något rättsfall som visar motsatsen till vad jag säger så är du välkommen att göra det. Det är aldrig fel att lära om sig så länge man lär sig något som är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte vara svårare att lösa det hela genom att skriva ett tilläggskontrakt som tar upp denna deposition och således inte kan räknas till hyran.

 

Det finns många kryphål i juridikens värld som du säkert vet :)

 

Bra fråga, ärligt talat så vet jag inte. Men jag skulle kunna gissa mig till att det inte är giltigt då det skulle kunna ses som ett oskäligt avtal eftersom det är till enbart företagets fördel och till privatpersonen/konsumentens nackdel.

 

Problemet är väl vad det ska stå i det avtalet som ska ha tillräckligt stor effekt. Besittningsskyddet borde inte gå att avtala bort på dessa grunder. Skriver man ett avtal till hyresgästens nackdel så lär hyreslagen träda in och vara tvingande på dessa punkter.

 

Fast juridik är en djungel som jag helst av allt undviker... Det måste jag erkänna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHAHAHAHA. Så SJUKT kul.

 

Svaret han gav behandlade inte frågan om deposition. En deposition och en förskottsbetalning är två helt skillda saker.

 

Det senare svaret tycker jag gav bra insyn i vad som skulle kunna sätta käppar i hjulet för en sådan överenskommelse.

 

Jag tror dock inte att det är omöjligt att sluta ett avtal som säger.

Vid sen betalning vräks hyresgästen med 3 månaders varsel, varpå depositionen betalar dessa 3 månads hyror.

 

Alltså skriva ett avtal som säger att betalningar inkommna efter utsatt datum inte påverkar hyresgästens rätt att bo kvar i lägenheten efter uppsägnings tiden.

 

Med rätt juridisk expertis tror jag verkligen inte att det är omöjligt att utforma ett sådant avtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret han gav behandlade inte frågan om deposition. En deposition och en förskottsbetalning är två helt skillda saker.

 

Det senare svaret tycker jag gav bra insyn i vad som skulle kunna sätta käppar i hjulet för en sådan överenskommelse.

 

Jag tror dock inte att det är omöjligt att sluta ett avtal som säger.

Vid sen betalning vräks hyresgästen med 3 månaders varsel, varpå depositionen betalar dessa 3 månads hyror.

 

Alltså skriva ett avtal som säger att betalningar inkommna efter utsatt datum inte påverkar hyresgästens rätt att bo kvar i lägenheten efter uppsägnings tiden.

 

Med rätt juridisk expertis tror jag verkligen inte att det är omöjligt att utforma ett sådant avtal.

 

Helt riktigt kan du sluta vilket avtal som helst MEN att få det giltigt i en domstol är ngt helt annat och det vet troligtvis hyresvärden om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...